Създаване на Стратегия за Съдържание – Основи

Content Strategy Basics

Следвайки последните промени в екосистемата на Google, няма как да не сте забелязали, че онлайн светът се връща към своите основи – информацията. При това не каква да е информация, а полезната, качествена информация, създадена за Потребителите. Създаването на такъв тип информация обаче не е толкова просто, колкото излежда. От опит мога да гарантирам, че не става по схемата „Ей сега сядам пред монитора, избърсвам клавиатурата от прахта и започвам да пиша!“.

Препоръчвам Ви преди да се хвърлите с пръскането на ресурс (човешки и финансов), да имате ПЛАН. Дългосрочен. Подробен. Изпипан… и базиран на някакво проучване.

В следващите редове ще получите цени съвети как да поставите основите на една бъдеща стратегия (план) за съдържание и да пристъпите към изпълнението й. И нищо повече. Маркетинговата част на този процес е отделен елемент, който ще покрия в близко бъдеще, в отделна статия (най-вероятно в няколко, защото е доста мащабен елемент).

 

Ето няколко основни стъпки, които използваме в Inbound.bg при създаването на стратегия/план за съдържание:

 

1. Поставете основи на вашия план за съдържание!

Първо започнете със създаването на календар за поне 6 месеца напред. В началото на годината (м. Януари) планингът за съдържание ще бъде нищо повече от една груба основа, вероятно съставена от няколко основни точки, оформящи обаче опорната рамка на цялото нещо. Именно тази рамка ще държи нещата под контрол и няма да Ви позволи да направите пълна каша с напредване на времето. Благодарение на рамката, допълването на планинга за съдържание през месеците ще протича много по-бързо и по-добре структурирано.

Ако вашият бизнес е достатъчно устойчив и печеливш, може да си закупите или да Ви изработят професионални инструменти за създаване и управление над планинга за съдържание (такива инструменти включват календар, система за публикуване и редакции и т.н.). И все пак има доста малки бизнеси и индивидуални професионалисти, които не могат да си позволят подобен лукс. В такива случаи една добре направена комбинация от таблица на Excel и Google Calendar също могат да свършат много добра работа.

В случай, че се спрете на варианта със създаването на Excel таблица и/или Google Calendar, препоръчваме Ви да използвате следните елементи:

Разбивка на всички цели по месеци. Препоръчително е, когато правите такова нещо за един бранд, да направите отделен Sheet за всеки месец, за да можете да структурирате планинга по-лесно и по-ясно. Ако се налага да правите тази гимнастика за няколко бранда, по-добре да си направите отделен документ за всеки един бранд.

– Направете списък с най-важните събития месец по месец – празници; събития, които брандът спонсорира, организира и/или има участие на лектор.

Списък с планирани основни теми.

Списък с планирани ключови думи и фрази, както и всякакви други елементи, касаещи SEO-то на сайта на бранда.

– Добавете колона, в която да отбелязвате социалните сигнали (споделяния, харесвания, +1, туитвания и т.н., както и свалянията, конверсиите…)

– Добавете колона за бележки и предложения за подобрения.

– Колона за Авторитет и популярност на автора.

Вид на съдържанието: видео, подкастове (само звук), блог публикация, споделяне във Facebook, Tweet-ове, Google+ публикации, LinkedIn, Pinterest, дисплейна реклама, микросъдържание (всичко под 150 думи), изображения, инфографики и т.н.

– Подгответе списък с места за споделяне/промотиране на вашето съдържание. Към него е строго препоръчително да изготвите и кратък план в няколко стъпки, които да описват какво се случва след публикуването на съдържание. Пример: 1. Споделяме съдържанието в Google+ профила на автора, след това в Google+ брандовата страница; 2. Споделяме новата публикация във Facebook (в профил и в страница – тук пускаме Promoted post) и LinkedIn; 3. Пускаме новата статия в Inbound.org, Reddit, SearchEngines.bg и т.н. 4. Не забравяйте да добавите и ориентировъчната разлика в минути/часове между всяко споделяне.

2. Бъдете гъвкави

Преди години думичката „съдържание“ обикновено се свързваше с Блог/блогване. Ако все още сте на това мнение, налейте си нещо алкохолно и се простете с това ваше мислене. Тези дни свършиха (най-малко преди 2 години)! В адски голям процент от случаите най-добрите планове за съдържание съдържат като основен елемент Блогването. Но днес това е само една част от целия план.

Днес възможностите за създаването на полезно, качествено и интересно съдържание не се свеждат само до списването на блог. Използват се методи като – подкастове, инфографики, микрографики и мемета, видеоблогване (с транскрипция), създаване на презентации, електронни книги, проучвания, разглеждане на различни казуси и т.н.. Едно нещо обаче остава на 100% непроменено. Дори и да имате екип от хора, които се занимават с изпълнението на вашия план за съдържание, пак ще се налага да бъдете в час с новите формати на съдържание. които се появяват все по-често последната година. От личен опит Ви съветвам да не спирате да се развивате и интересувате от новите неща. Следете какво се случва по отношение на начините, по които се създава съдържание и винаги бъдете отворени към новости и промени.

 

3. Планирайте за далечното бъдеще още в началото!

В началото на тази публикация казах, че създаването на планинга за съдържание е добре да бъде направен още в началото на годината. След като сте положили основите на вашия план за съдържание и сте си подредили нещата в таблица и календар, сега трябва да вземете едно листче хартия и химикал… или клавиатура и да напишете нуждите и целите, които искате да покриете с планинга за съдържание. Това е ключова стъпка в целия процес, затова НЕ Я ПРОПУСКАЙТЕ! Ако имате съмнения, че проектът изглежда прекалено мащабен за вашия ресурс, извадете тефтерчето с контакти на фрилансъри и подизпълните. Поискате оферти и цени от тях, за да можете да предпланирате нещата добре и да минимизирате риска.

Много е важно да НЕ позволите на вашия екип да работи постоянно на пълен капацитет продължително време, защото това неминуемо ще доведе до занижаване на качеството на съдържанието, демотивация и т.н. Хората не са роботи, изчерпват се доста бързо, когато работят на ръба на възможностите си, а Вие не искате това да се случва, особено в критични моменти.

 

4. Бюджет за Кризисни Ситуации

О, да! При изпълнението на един годишен план за съдържание има риск от криза, макар и малък. Най-простото обяснение е, че нещата в интернет се случват доста бързо. Не е възможно да предвидите кога ще се появи адски добра възможност за създаването на съдържание, което има огромен шанс да отговори на нуждите на таргет групата Ви… и по този начин да популяризира бранда Ви. И вие със сигурност ще искате да не изпуснете този шанс. Именно в такива сутиации е добре да използвате кризисния бюджет. Вашият екип има достатъчно други задачи и не е никак добра идея да „вмъквате“ още няколко в седмичния планинг. В такива моменти е най-добре да извадите малкото тефтерче с контакти на фрилансъри и подизпълнители.

Отделете пари не само за създаването на тестово съдържание, но и за нещо визуално – дали ще е готина микрографика или кратко видео, зависи от Вас. Това ще Ви даде възможност да се включите в реално време в битката за онази част от времето на потребителите, в която те са склонни да търсят именно вашите услуги/продукти. И това няма да наруши изпълнението на основния ви план за съдържание.

 

5. Бъдете Полезни, Интересни и Различни

Защо ли слагам този съвет на последно място? Той трябва да е първи, с най-висок приоритет при създаването на вашата стратегия за съдържание. Този толкова важен съвет е оставен на последно място, за да го запомните и да Ви се набие в главата, дори и да не запомните нито един от предходните съвети.

Ако сте успели да изградите планинга по създаването на вашето съдържание, събрали сте екип, планирали сте SEO и платените рекламни кампании (PPC, Дисплейни реклами и дори платени публикации), имате заделен бюджет за спешни случаи и ползването на платената Ви армия (фрилансъри и подизпълнители)… започвайте да изпълнявате създаденият от Вас план за съдържание през 2014-та година. И не забравяйте да бъдете Полезни, Интересни и по възможност малко по-различни от конкуренцията.

В интернет има стотици, вероятно вече и милиони различни криейтиви – мемета, инфографики, забавни и вайръл видеа, кратки и суперполезни статии, както и мегадълги такива. Усещането да си част от тази екосистема е наистина невероятно, ако успеете да се пригодите за живот към нея. Тя е динамична и нерядко непредсказуема – именно това я прави толкова интригуваща и предизвикателна. Не се опитвайте да я обуздаете. Опитайте се да я яхнете!

Преди да съм се отплеснал тотално от темата, запомнете следното. Ще имате много по-голям шанс да конвертирате повече хора в потенциални клиенти и евангелисти, ако се опитвате да им бъдете Полезни. Това че жена Ви не харесва даден текст в никакъв случай не значи, че трябва да се съобразявате с нейното мнение, особено ако не спада към таргет групата Ви. Мислете по-мащабно и следете реакциите на масата. Винаги ще има хейтъри и тролове, но те са просто малка част от масата. И все пак внимавайте с хейтърите и троловете – някои от тях могат да се окажат доста влиятелни личности, които са лидери на мнение.

Няколко полезни ресурса:

 

За финал, ето Ви една инфографика от Distilled, която да ползвате за идеи при създаването на вашия план/стратегия за съдържание.

Матрица на типовете съдържание


Какво чакате? Вече е февруари, а Вие четете публикация как да създадете годишен план-стратегия за съдържание!

Бързо отваряйте Excel и годишния календар с празници, започвайте да събирате екип и се захващайте с творенето възможно най-бързо!

Ако нямате ресурса да се справите сами със създаването на план за съдържание през 2014 или имате нужда от допълнителна помощ, може да се свържете с нас за помощ на office@inbound.bg или 0878 733995!

Post author

Основател и собственик на Inbound.bg. SEO/SEM Професионалист с над 7 години практически опит. Специализира в Inbound Marketing техниките, занимава се още с PPC и Дисплейни реклами, както и реклами в социалните мрежи.

Коментари

Loading Facebook Comments ...

There are 2 Comments

  1. Posted by Как да направим сами уеб сайт, който прилича на истински? | BORILBOGOEV.COM

    […] Сега започнете да запълвате страниците със съдържание. Преди това, обаче, е добре да го проектирате така, че да работи за вас, а не да ви пречи. Много добра статия по въпроса можете да прочетете тук. […]

  2. Posted by Димитър Димитров | SEOM

    […] специалист, Митко е и сред запалените привърженици на маркетинга чрез съдържание и качествено изградените стратегии за привличане на […]