Инвестиция в обогатяване на потребителското изживяване – постоянно и навсякъде из Вашия магазин – именно това е, което правят големите магазини с дълбоките джобовe, за да си осигурят много по – добър коефициент на реализация (conversion rate ) за разлика от Вас.
Тази статия ще Ви отведе от обикновената оптимизация до там, където са парите – а именно оптимизиране на коефициента на конверсиите и ще даде отговор на въпроса какво да правите с хората, които сте довели в сайта си.
-
Въведение
Независимо дали продавате пижами, билети за концерти или обувки, електронната търговия процъфтява и вече е много повече от удобно пазаруване. Днес почти 2/3 от интернет потребителите в Европа пазаруват онлайн, сочи проучване на Евростат, които пазаруват в мрежата, особено във възрастта от 16 до 24 години и от 25 до 54 години, непрекъснато расте. Данните за България сочат, че през 2015-та около 30% от хората са пазарували онлайн.
В този ред на мисли е много важно да разберете, че хората в сайта Ви вече не са само „трафик“, а реални потребители с нужди. Хората посещават страницата Ви и се ангажират с нея на много различни нива (нека ги наричаме „опорни точки“). С всяка прочетена дума в сайта Ви и всеки пиксел, който виждат, те си изграждат мнение за биснеса Ви. Ако цялостната картина им допадне, те са склонни да си купят нещо от Вас, а не от конкуренцията.
В тази статия ще Ви покажем как да оптимизирате някои от опорните точки на електронната търговия:
Опознайте клиентите си
- Използвайте специализиран софтуер, за да проучите посетителите
- Внедрете възможност за директен чат
- Проучвайте съществуващите потребители
Оптимизиране на Началната страница
- Покажете най-продаваните продукти
- Предложете повече начини за поръчка
- Покажете тематични видеа под видимата част на сайта (below the fold)
- Локализирайте магазина си за конкретните държави (пример: румънците четата, разбират и говорят Румънски… и са националисти. Те биха пазарували повече от сайтове на РУМЪНСКИ език.)
Оптимизиране на навигацията
- Избягвайте неясната структура на категориите
- Подредете категориите по популярност
- Използвайте CrazyEgg за създаване на фокусирана навигация в категориите. Добри алтернативи – Inspectlet
- Създайте категории, базирани на търсенето на хората
- Използвайте интересен бизнес слоган
- Избягвайте неясните „уникални точки за продажба“
Оптимизиране на търсенето на продукти
- Тествайте търсенето си за точност
- Въведете Интелигентно търсене, за да покриете ед. и мн. число и непълни думи
- Въведете автоматични предложения при търсене на ключови думи
- Разрешете търсене по категория
- Показвайте на хората какво са търсили
Оптимизиране на страниците на продуктите
- Сложете висококачествени изображения на продуктите си
- Обърнете внимание на описанията на продуктите
- Показвайте продуктови видео клипове (напр. за най – продаваните)
- Не оставяйте цената да е неприятна изненада
- Дайте на потребителите креативни, но и лесни за ползване калкулатори
- Ясно и точно покажете времето за доставка
- Позволете им да избират време за доставка
- Разрешете нотификациите при изчерпване на количеството на даден продукт
- Насърчавайте хората да напишат мнение
Оптимизиране на процеса по поръчване
- Предложете удобна и лесна за ползване количка за пазруване – като визия и като процес
- Не карайте хората да въвеждат повече от един път едно и също нещо
- Попълвайте предварително информация, където е възможно
- Запазете информацията при евентуална грешка с валидирането
- Покажете ясно задължителните и желателните полета
- Представете примерна информация в полетата
- Направете универсално полето за име
- Направете автоматично попълването на град/община при въвеждане на ПК и обратното
- Запазете етикетите на полетата видими по всяко време
- Придържайте се към линеен формуляр
- Дължината на формуляра трябва да съответства на дължината на въвеждане
- Използвайте свързване/логване чрез Facebook профилите на хората
- Използвайте конкретен текст на бутоните – Виж повече, Купи, Поръчай
- Показвайте грешките при въвеждане в близост до полето
- Показвайте одобрителна отметка до всяко поле, след като е попълнено коректно
- Направете „Регистрацията“ в сайта Ви незадължителна при поръчка
- Опростете избора на пароли
- Направете „Поръчка като гост“ по–важна от регистрацията
- Направете основния бутон по–забележим от всички останали призиви в сайта Ви
- Избягвайте ненужните бутони при поръчка
- Изберете подходящо място за основния бутон
- Опростете навигационния процес и процесите при завършване на поръчка
- Използвайте въведени данни по подразбиране
- Оставете потребителите да продължат при потенциално грешно валидиране
- Стъпките при поръчването трябва да функционират като навигационни линкове за процеса на плащане
- Не изненадвайте потребителите с допълнителни такси
- При регистрация не правете абонамента задължителен
- Предлагайте по-добри условия и удължени гаранции
Оптимизиране на опорните точки
- Пишете отчетливи и примамливи мета тагове
- Разрешете Open graphs
- Проверявайте редовно автоматичните имейли за отговор
- Използвайте имейли при регистрация
- Внимавайте при имейлите за промени в паролите
- Внимавайте при имейлите за потвърждение на поръчките
- Разрешете уведомителни имейли за доставка
- Оптимизирайте съобщението за благодарност или цялата страница
- Направете подходяща страница за Грешка 404
- Направете подходяща страница при липса на резултати от търсене
- Използвайте уведомителни съобщения при грешка
- Предложете няколко варианта за плащане
- Показвайте доказателства от различни социални медии
- Регистрирайте се с Google Trusted Stores (ако оперирате извън България)
Информационни опорни точки
- Показвайте подробни видеа за продуктите
- Образовайте посетителите и им позволете да вземат информирано решение
- Създайте страхотна страница „За нас“ (About)
- Използвайте отделна страница за контакти
- Направете цялостен тест на потребителското изживяване
Оптимизиране на скоростта на зареждането на сайта Ви
- Позволете кеш в браузъра
- Отложете зареждането на някои JavaScript кодове
- Оптимизирайте изображенията
- Предложете мащабирани изображения
- Комбинирайте изображенията в CSS sprites
- Намалете пренасочванията
- Активирайте компресирането
- Минимизирайте JavaScript кода
- Сведете до минимум размера на заявката
Доставка и връщане на поръчка
- Използвайте ясна и коректна Политика при доставка
- Предлагайте безплатна доставка
- Посочете ясно прага за безплатна доставка
- Използвайте ясна и коректна Политика за връщане
Ретаргетиране на клиенти
- Използвайте Ad-Roll
- Ползвайте ретаргетирането в AdWords
- Оптимизирайте списъка си с абонати периодично
- Предлагайте оферти/отстъпки
- Facebook продава много добре, дори по-добре от AdWords 🙂
Преди да се гмурнем надълбоко в техническите аспекти на оптимизирането на конверсиите в онлайн търговията, смятаме, че е редно да поговорим още малко за потребителското изживяване. Има толкова много информация по темата, но все пак първо ще Ви обясним какво точно е това и ще обърнем сериозно внимание на някои пренебрегвани препятствия при подобряването на въпросното изживяване.
2. Потребителско изживяване
Казано накратко – това е сумата от всички неща, които един потребител може да открие на сайта Ви. Тук се включват визуалните, аудио, естетическите неща, използваемост, комерсиалност, а дори и изживяванията, които потребителят има дори след приключване на поръчката си. Това е широкообхватен феномен, който определя поведението, мисленето и усещането на потребителя. Оптимизирането на изживяването не е сложно, но е комбинация от множество фактори. Няма правилна формула, която да работи еднакво добре за всички сайтове, а зависи от промишления отрасъл и целевия маркетинг, към който се стремите.
Докато се опитвате да създадете позитивно потребителско изживяване, ще срещнете някои проблеми, с които всеки онлайн продавач се сблъсква поне веднъж. Тук много важна роля играе изключителното внимание към детайлите.
За да разберете как изглежда цялостната картина за сайта Ви в очите на клиентите, трябва първо да разделите изживяването на по-малки, уникални преживявания, обвързани с някои от опорните точки на сайта Ви, например:
- какво е първото впечатление на посетителя, който е попаднал на сайта Ви
- какво се показва на потребителите, когато търсят нещо в сайта Ви
- какви имейли получават потребителите, когато се регистрират, променят паролата си или направят поръчка
- как се отблагодарявате на потребителите си, когато извършат действие в сайта Ви, като например регистрация, поръчка, абонамент и др.
- какво се случва, когато на посетителя се покаже страницата за изчерпана наличност
- какво се случва, ако посетител търси несъществуващ продукт
- какво се случва, ако потребител въведе невалиден имейл при регистрация
- какво е необходимото количество информация, която един човек трябва да въведе, за да завърши поръчка
- по какъв начин магазинът Ви вдъхва доверие у посетителите
- по какъв начин магазинът Ви показва, че ще достави продуктите навреме
Можем да напишем още стотици твърдения, които могат да помогнат или навредят на имиджа на магазина Ви, но винаги е важно да оптимизирате подобни опорни точки и това е не само бърз, но и сигурен начин да развивате електронната си търговия.
За повечето електронни магазини (особено малките и средно-големите) най–често е важна технологията, докато външният вид или използваемостта и оптимизацията на продажбите остава на заден план.
В практиката често се срещат магазини, които са изградени на база на висококачествен код и имат сериозна IT инфраструктура, но не предлагат никакво смислено и запомнящо се изживяване на потребителите си. Това от своя страна води до ниски конверсии, защото хората просто ги посещават и си тръгват без да им мигне окото и по този начин много лесно забравят, че дори са посещавали подобен сайт.
Първото впечатление от сайта е много важно и ако то не е добро посетителят просто ще стои 15 секунди (дори и по-малко) и ще напусне страницата Ви. Толкова внезапно напускане води до спад в ROI на вложените средства в развитието и маркетинга на магазина.
Причините за всичко това са много прости: често при един сайт се влагат най – много усилия в изграждането, където е важен дизайнът, програмирането на възможностите му, премахват се грешки и бъгове, пише се смислено съдържание, но при никое от тези действия основна цел не е оптимално потребителско изживяване. Разбира се, че всеки новоизграден сайт взема под внимание и потенциалните потребители, но все още не е практика влагането на средства в изграждане на неповторимо потребителско изживяване от самото начало.
И така, стигаме и до нашата цел – да Ви дадем насоки за подобряване на коефициента на реализирани поръчки на Вашия сайт като Ви посочим основните опорни точки, които може да сте пропуснали в началната фаза на развитие на Вашия магазин. Класифицирали сме всичко в лесни за четене и разбиране точки, за да може да откриете решение на проблемите, с които може да се сблъскате!
3. Опознайте клиентите си
Съпричастността е добро качество, но не се връзва с оптимизирането на коверсиите. Не може да предприемете промени в сайта си и да очаквате хората да ги харесат, само защото сте се поставили на мястото на клиента си. Ако искате да подобрите реализирането на поръчките, ще Ви трябват свежи идеи и различна гледна точка от досегашната. Важно е да познавате клиентите си, но на база директни контакти с тях, а не само от предположения.
Отделете достатъчно време и ресурс за опознаване на бизнеса, потребителите и конкуренцията преди да създадете тест версия на сайта си. Много от колегите в бизнес средите или експерти в конверсиите и оптимизирането им създават тестове и печеливши стратегии преди още да знаят правилата на играта, а това няма как да проработи, ако не сте запознати на 100% с желанията на потребителите.
Ето и някои инструменти и техники, които може да използвате:
- Използвайте специализиран софтуер, за да проучите посетителите (например Qualaroo): този тип онлайн инстурмент Ви дава възможност за бързо и лесно анкетиране на потребители (обикновено с 2-3 въпроса) за важните страници в сайта Ви.
Когато го ползвате може да задавате въпроси като:
- Защо решихте да пазарувате при нас?
- Бихте ли ни препоръчали на познати и приятели? Защо?
- Хареса ли Ви да пазарувате при нас?
- Как бихте ни описали на приятелите си?
- Какво би Ви накарало да пазарувате по – често при нас?
- Включете възможност за директен чат в реално време (Live Chat): това ще Ви позволи да общувате под формата на чат директно с посетителите на сайта Ви и ще Ви даде още един плюс за бизнеса. Тази интеракция е много полезна при идентифицирането на проблемите, с които се сблъскват потребителите, докато пазаруват при Вас. Всичко се случва в реално време и шанса да успеете да им помогнете е много по – голям. Тази информация има голямо значение при разпознаване на модели на поведение или често срещани проблеми, които да споделите с Вашите колеги и евентуалното им предотвратявате в бъдеще.
- Проучвайте съществуващите потребители: ако отдавна сте в бизнеса и имате натрупана клиентска база, то тогава началото на оптимизационния Ви процес трябва да започне именно с тези потребители и тяхното мнение за магазина и бизнеса Ви. Може да използвате инструменти, като SurveyMonkey, за да изпращате имейли с малко по-дълги анкети (4-5 въпроса), за да получите обратна връзка, а в замяна Вие трябва да им предложите някаква облага. Това е бърз и лесен начин да откриете проблеми при конверсиите.
4. Оптимизиране на Началната страница
Покажете най-продаваните продукти: използвайте инструменти за анализ (като Google Analytics) и административни доклади, за да определите кои продукти и кои категории са най – печеливши. След като ги установите е важно да фокусирате маркетинга в промотирането им, например в банери, слайдъри или препоръчани продукти. Ако пък системата, чрез която управлявате онлайн бизнеса Ви има по-точни и по-добри данни (най-вероятно е така), то базирайте решенията си на нея.
- Предложете повече начини за поръчка: това означава да посочите ясно различните начини за извършване на поръчка във Вашия магазин, например „по телефона“. Няма нищо лошо в това да установите връзка с клиент и затова е важно да им покажете всички възможни начини. Някои хора предпочитат да поръчват онлайн, други да позвънят, за това е важно да имат опции.
- Покажете тематични видео клипове: Кой е най – добрият начин да убедите посетителите си в качеството на продуктите Ви? Видео клиповете! Покажете как се случват нещата зад кулисите – колко труд е вложен в изработката на дадена стока. Това показва характеристиките на продуктите Ви на клиентите. Професионално заснето видео може сериозно да увеличи доверието на хората във Вас. Имайте предвид, че термини като „Арт“ или „Качество“ не винаги биха подобрили мнението на хората за продуктите Ви, но ако ги съпроводите с визуални доказателства, като например: покажете артиста, дизайнера, включите аудио медия, това кара хората да вярват, че наистина предлагате изкуство. Освен това едно видео приковава вниманието много лесно и осигурява връзка с клиента.
Apple създават търсене на продуктите си именно по този начин. В следния клип може да видите какво количество труд е вложено в изработката на корпуса на MacBook Pro.
- Локализирайте магазина си за конкретните държави: ако сте в САЩ и предлагате стоката си и на международни пазари, то тогава доста от посетителите Ви и конверсиите Ви ще идват от страни, извън Вашата. И след като поръчката им ще бъде международна, ще трябва да ги уверите, че всичко ще е наред и продукта ще пристигне при тях навреме. Не забравяйте и за различните езици.
За тази цел трябва да разрешите функцията за идентифициране на потребителското местоположение (по IP адрес) и да покажете текстово съобщение, напр. „Да, доставяме до Австралия“. Това ще успокои потребителя и той с удоволствие ще направи поръчка.
Също така е полезно да променяте и валутата спрямо местоположението, щом доставяте до там. Това може лесно да се постигне, ако вложите малко повече усилия в кодирането.
5. Оптимизиране на навигацията
Повечето посетители, които попаднат на Вашата страница, доста често нямат много време за губене. Ако искат да намерят конкретно нещо, но опитите им са безуспешни, най – вероятно те повече няма да се върнат.
Целта на менюто за навигация (в горната част, отстрани или в долната част на страницата) е да направи най – често търсените неща в сайта Ви лесни за намиране и използване, именно за хората, които бързат. Имате две опции – или да задръстите менютата си като сложите всичко в тях или да отделите време да измислите начин да подредите всичко най – важно за Вашите посетители. Ако показвате само това, което е важно за Вас, едва ли ще подобрите потребителското изживяване. Ако карате хората сами да намират всичко, също не е печеливша стратегия.
- Избягвайте неясната структура на категориите: размерът на инвентара Ви трябва да е пряко свързан с категориите на сайта Ви. Не е необходимо да създавате твърде много категории само защото смятате, че трябва да ги има. Включвайте само линкове с информация за неща, които хората активно търсят в магазина Ви, а не линкове, които смятате за важни.
- Подредете категориите по популярност: линковете в категориите трябва да са във възходящ ред спрямо популярността им, като най – кликаните линкове трябва да са най – напред в подредбата. Ако не искате да подреждате по популярност, то поне ги наредете по азбучен ред, защото това е очакването на повечето потребители.
- Можете да използвате инструмент като CrazyEgg за създаване на фокусирана навигация в категориите: функциите на Google Analytics не са особено полезни при въпроси за потребителското поведение (като напр. на какво кликат най – често хората). Инструмент от типа на CrazyEgg може да Ви помогне да откриете „горещите зони“ на сайта си и да използвате тази информация за подобрения. Ако бюджетът Ви за подобен тип инстрменти е малък, може да заложите на Inspectlet.
Създавайте категории, базирани на търсенето на хората. Тук вече може да използвате Google Analytics, за да откриете какви продукти търсят хората. Долу може да видите как става това.
- Създайте категории, базирани на търсенето на хората: като използвате Google Analytics лесно ще разберете от какво се интересуват хората в сайта Ви. Google Analytics > Account > Standard Reporting > Content > Site Search > Search Terms.
Ключовите думи с голям брой „общ брой уникални търсения“ (total unique searches) са тези, за които търсят хората. Тук ще намерите и най–търсените продукти и бранд имена във вашия сайт. Това са претендентите за видните места в навигационните Ви менюта. Ако навигацията е съобразена с предпочитанията на потребителите и популярността на продуктите Ви, а не на база на конвенционална категоризация, това ще доведе до положителни резултати върху коефициента на преобразуване.
- Използвайте интересен бизнес слоган: посетителите на сайта Ви обръщат много повече внимание на слогана (кратък текст под логото), отколкото предполагате. Дори понякога той има същото значение като самото лого. Вложете малко повече усилия и креативност в създаването му, защото е пряко отражение на изживяването, което предлагате на потребителите и целта му е да ги накара да направят поръчка от Вас. Страхотният слоган много лесно може да създаде връзка с клиента и да постави бизнеса Ви в техните представи.
- Избягвайте неясните „уникални точки за продажба“: не Ви е нужно специално образование, за да знаете, че е необходимо ясно и точно да споделите с потребителите си какви са Вашите лични точки при продажба (unique selling points USPs). Защо един човек ще пазарува при Вас? Ако представите стратегически Вашите USPs за сайта Ви, това може да помогне да опознаете мисленето на клиента или да разберете защо той така и не стига до поръчка.
Bedding.com е добър пример за неясни USPs със своите: Лесно Връщане, Безплатна Доставка, Гарантирани Цени и др.
От това следва, че е много важно да избягвате неяснотите като Гарантирано Удовлетворение, Бърза Доставка, Най – добрата сделка, а е необходимо да заложите на добре премислените неща, като Безплатна Доставка при поръчка над 50лв, Доставка 6лв, 100% Натурални Продукти, Връщане до 60 дни и така нататък.
6. Оптимизиране на търсенето на продукти
Ако и Вашият магазин прилича на много други, то непознатите за Вас посетители влизат през Началната страница. Ако обаче знаят какво търсят, ще го намерят веднага по име в търсачката на сайта Ви. Неточна и неправилно функционираща търсачка може много да навреди на бизнеса Ви, като е възможно да загубите продажби, което е сериозен проблем, ако имате голям по обем инвентар, който е трудно да бъде прегледан ръчно.
Понякога е възможно потребителят да не успее да намери продуктовата търсачка. Тук отново може да използвате Google Analytics, за да видите дали тя се ползва редовно.
Една от причините за ниска използваемост на продуктовата търсачка е неправилно местоположение или лошо представяне на функционалността й. Подчертайте функциите й като оптимизирате местоположението й или външния й вид. Това ще гарантира, че полето за търсене не се губи между другите елементи на страницата.
За да бъде ефективно полето Ви за търсене, е необходимо:
- да е лесно за ползване: Дава ясни инструкции за това какво и как може да се търси
- да е бързо и точно: Ако имате голям инвентар, може да ползвате допълнителни инструменти като Celebros или SOLR, които да връщат по – бързо резултати
- да е удобно: Помислете за това, което потребителите ще виждат, ако няма съвпадение с продукт от списъка
- Тествайте търсенето си за точност: търсейки ключови думи (в мн. и ед. число). Например ако имате магазин за спортни стоки, може да пробвате търсене за „баскетболна топка“ и „баскетболни топки“ и резултатът и в двата случая трябва да е свързан с баскетбол.
- Въведете Интелигентно търсене, за да покриете ед. и мн. число и непълни думи: важно е търсачката Ви да е достатъчно умна, за да връща резултати, каквито хората очакват. При гореспоменатия пример, ако търсенето е за „баскетболни топки“, резултатът не трябва да е „баскетболни тениски“. Тествайте търсачката с подобни комбинации от фрази, за да видите точността й.
- Въведете автоматични предложения при търсене на ключови думи: показването на предложения за ключови думи е често използвана функционалност. Това помага на потребителите да търсят правилните ключови думи и ги улеснява в намирането на желания продукт бързо и точно. Ако всичко работи правилно, може да накара хората да завършат поръчка на сайта Ви.
- Разрешете търсене по категория: търсене на продукт от повечето търсачки (като SOLR и Celebros) изисква солидна инвестиция на време и пари. Ако не можете да си го позволите, но имате нужда от такъв тип търсене, защото имате голям инвентар, трябва поне да имате търсене по категория, за да могат потребителите да търсят в самата избрана категория.
- Показвайте на хората какво са търсили: когато показвате резултати на хората е важно да изписвате и за коя ключова дума са те. Не изпробвайте паметта им и ги улеснете с правилните ключови думи.
Доскоро при търсене за ключова дума „сандали“ в сайта Ninewest.com, не се показваха никакви резултати ( не защото нямаше сандали, а защото функционалността на търсачката изобщо не бе добра ). Също така, не се показва и каква точно ключова дума е използвана. Представете си един потребител, който е объркал думата и не е получил резултат. Той ще напусне сайта Ви, мислейки си, че вие не предлагате търсения от него продукт.
7. Оптимизация на продуктовите страници
- Сложете висококачествени изображения на продуктите си: хората вече не искат само да разглеждат сайтове, а и да ги усетят. Изображението ВИНАГИ е първото нещо, което потребителите забелязват още с влизането на страницата на продукта. Добрите изображения вдъхват живот на сайта Ви и повишават нивото на поръчките – просто няма две мнения по този въпрос.
Изображенията са по–скоро смислово ориентирани и е по–трудно да предизвикат емоционална реакция:
- обърнете специално внимание на изображението по подразбиране на страницата с описание на продукта. То трябва да е с наистина високо качество.
- избягвайте използването на обикновени сток снимки. Направете реални снимки на хора, които използват Вашите продукти. Една истинска снимка на продукт (взета от обикновен фотоапарат) ще конвертира по-добре от една изтъркана сток фотография.
- не показвайте просто едно изображение, покажете колкото може повече – от различни ъгли.
- Обърнете внимание на описанията на продуктите: следващият важен елемент след продуктовото изображение е и самото описание на продуктите. В интернет много лесно могат да бъдат намерени „убийствени“ описателни думички, печеливши продажбени оформления и какво ли още не, но от опит можем да Ви уверим, че тези трикове няма да са Ви особено полезни. Даже съвсем. Ако напишете километрично описание без никаква стойност, няма да постигнете желания резултат, а именно – продажба. Ето и някои съвети за по – интересни и завладяващи описания:
- опишете най – важните характеристики на продукта в булети или отделни параграфи
- не досаждайте, не се опитвайте да убеждавате насила или да създавате излишна суматоха около продукта – хората винаги разбират когато не сте искрени
- предложете две версии на описанието си – обобщена и по – подробна. Обобщението е за посетителите, които бързат, а подробната версия е за тези от тях, които са склонни да отделят повече време в проучване на продукта, за да са напълно сигурни в покупката си
- използвайте означителни точки (булети), за да направите по – лесна и разбираема информацията, която представяте
- сложете линкове към страници за поверителност, доставка, връщане и често задавани въпроси, защото хората се интересуват от тези неща и така ще ги докарате лесно до тези страници
- Показвайте продуктови видео клипове (напр. за най – продаваните): все пак изображенията Ви не могат да говорят, за това е важно да представите информацията и по друг начин. В днешно време технологиите са на достъпно ниво и все повече магазини използват видео клипове, за да покажат продуктите си пред широката аудитория. Ако все още не сте пробвали, сега е моментът! Добавете и видеа покрай изображенията и проследете влиянието им върху продажбите.
- Не оставяйте цената да е изненада: един от големите проблеми при незавършените покупки от потребителите е, че те или намират цената за много висока или описанието не е било достатъчно ясно и точно. Цената трябва да е заявена на страницата на продукта и да е достатъчно видна. За тази цел използвайте по – голям щрифт, удебелен текст или дори различен цвят. Пълната или предвидената цена трябва да е ясна още от самото начало, желателно е да има обявени и цените при доставка или някои допълнителни разходи. Ако те са много високи обаче, това също ще доведе до множество незавършени поръчки. Не правете процеса по завършване на поръчките изненада за хората – важно е той да е точен. Ако следва да има някакви такси, направете това видно за клиента.
- Дайте на потребителите креативни калкулатори: има много различни инструменти за изчисляване на различни стойности и е важно да дадете подобни на потребителите си, за да могат с точност да определят спецификациите на продуктите Ви, а и количеството, което предпочитат. Например: калкулатор на доставката, калкулатор за размери и други.
- Ясно и точно покажете времето за доставка: купувачите обичат да държат нещата под контрол и е важно на продуктовата страница да ги уведомявате кога евентуално ще пристигне поръчката им.
- Позволете им да избират време за доставка: ако случайно очакваното време за доставка не удовлетворява потребителя, трябва да му дадете право на избор да забърза или забави поръчката си. Например ако потребителят е решил да отиде на почивка за 4-5 дена, а тогава е очакваното време за доставката му, трябва да му позволите да напише коментар по този повод и да измести датата.
- Разрешете нотификациите при изчерпване на количеството на даден продукт: хубаво е да вкючите опцията „пратете ми имейл при наличност на продукта“, с което ще покажете на хората, че ще ги информирате, когато желаната от тях стока е в наличност. Това е автоматична опция, но има начини, в които да изглежда малко по – персонално.
- Насърчавайте хората да напишат мнение: събирането на мнения за продуктите е важна част от продажбите. Когато използвате автоматични имейли за отговор, забележими бутони за призив и други, си помагате много в увеличаването на продажбите, а и получавате много по – добра обратна връзка с клиента.
След ъпдейтите Panda и Penguin стана ясно, че е много важно за собствениците на магазин да поддържат сайтовете си модерни и свежи на всяка цена. Не винаги е възможно да се създава уникално съдържание за всяка една страница всеки ден или дори да го добавяте на отделните страници постоянно, но ето тук идва и ползата от потребителското съдържание, т.е мненията на клиенти могат да окажат директно влияние върху трафика, конверсиите и коефициента им или дори обикновената стойност на сайта Ви.
Положителните мнения за продуктите добавят много голяма стойност на една продуктова страница. Те са доказателство за качеството на стоките, правят магазина Ви по – достоверен и съответно влияят пряко върху продажбите.
Освен опцията за клиентско мнение, може да настроите и опцията за имейл с автоматичен отговор, който след определен период от време да се изпраща на Вашите потребители с цел да споделят изживяването си.
8. Оптимизиране на процеса по поръчване
Потребителите най – често изоставят поръчките си точно преди завършването им. Ефективното разпространение на текст, икони и символи е начин за преодоляване на потребителските опасения или възражения, които потребителите Ви изпитват, но трябва да внимавате да не ги претоварите. А ето и какво трябва да отразява страницата на поръчките Ви:
- Сигурност: покажете на хората, че сайтът Ви е сигурен и неприкосновеността им няма да бъде нарушена
- Прозрачност: бъдете прозрачни и показвайте реални данни и детайли (напр. Цени на доставка, такси)
- Методи за плащане: всички методи за плащане, които предлагате (PayPal, кредитни карти, Google Checkout и други)
- Често задавани въпроси (FAQs): ако сметнете за необходимо, може да ги включите в отделна секция
- Предложете устойчива (помнеща) количка: много хора добавят продуктите си в количката с идеята да ги поръчат по–късно. Ако им предложите количка, която ще пази данните им за определен период от време, ще ги улесните, а и това ще е полезно и за Вас. Представете си, че потребителят се завърне и види празна количката си, то той няма да премине през избирателния процес отново, просто няма да извърши поръчката си.
Ето тук идва и добрата практика на устойчивата количка в магазина Ви, където стоките на потребителите се запазват до евентуалната им покупка на по – късен етап. А ако се чудите какъв точно да е периодът на изчакване – колкото по–дълго, толкова по–добре!
- Не карайте хората да въвеждат повече от един път нещо: колкото и да смятате, че хората искат да прекарват времето си във Вашия сайт, истината е, че за тях е важно процесът на поръчка да е възможно най – кратък и опростен. Това може много лесно да бъде постигнато. Започнете с премахване на допълнителните или ненужни области в сайта Ви. Един потребител във всеки случай никога не би искал да въведете една и съща информация два пъти, просто не е добра идея. Например не е нужно да карате потребителя да въведе адрес за доставка по време на поръчката и после да го питате отново в полето за плащане. Това е излишно при положение, че много малка част от хората биха дали два различни адреса. Има начини да се отървете от това, напр. може да сложите поле за отбелязване, в случай, че даден човек иска да посочи два различни адреса.
- Попълвайте предварително информация, където е възможно: както споменахме, не е готино да карате хората да въвеждат една и съща информация два пъти. Затова ако потребителят е написал нещо в стъпка 1, не го питайте пак в стъпка 3. Попълнете предварително където е възможно информацията, за да не се налага клиентът да я пише пак.
- Запазете информацията при евентуална грешка с валидирането: това е продължението на предните 2 точки. Ако случайно при въвеждането на данни се появи грешка, е важно информацията да се запази независимо от всичко. Няма нищо по – неприятно за един потребител да загуби всичко написано до момента, заради грешка в някое от полетата.
- Покажете ясно задължителните и желателните полета: уверете се, че използвате звездичка (*), за да покажете задължителните полета. Потребителите може да се объркат, ако не разбират причината, поради която не могат да продължат напред в поръчката си, защото са пропуснали да попълнят някое от задължителните полета.
- Представете примерна информация в полетата: за да намалите шансовете за грешки при валидиране, може просто да покажете с кратък пример какво се изисква от потребителите.
- Направете универсално полето за име: не е необходимо да имате допълнителни полета за презиме и фамилия, просто направете едно унифицирано поле за име.
- Направете автоматично попълването на град/община при въвеждане на ПК: можете много да улесните посетителите си чрез интелигентна система при попълването на данни. Може да използвате опцията за автоматично попълване на град спрямо въведен пощенски код.
- Запазете етикетите на полетата видими по всяко време: много хора слагат имената на полетата вътре в тях, за да не претрупват формуляра, но това е много непрактично, особено ако даден човек бърза и изпусне какво точно попълва.
- Запазете формуляра линеен: подредете въпросите последователно отгоре надолу, например след държава е логично да следва град.
- Дължината на формуляра трябва да съответства на дължината на въвеждане: повечето хора свързват пряко дължината на полето с дължината на данните, които трябва да въведат. Ако искате от тях да напишат някакъв кратък номер, не е необходимо дължината на полето да е колкото тази за име, само за да изглежда добре. Също покажете ако има поле с ограничен брой символи.
- Използвайте свързване с Facebook: това увеличава продажбите, защото е по-лесно хората да се вписват с Facebook без допълнителна регистрация, което отнема много повече време и усилия.
- Използвайте конкретен текст на бутоните: избягвайте обикновени и непълни имена на бутоните, защото в някои случаи може да настъпи объркване, като например ако имате просто „Продължи“ потребителите ще се чудят дали това означава „Продължи към поръчка“ или „Продължи да пазаруваш“. А това поражда несигурност и тук на помощ идват конкретните и пълни имена на бутоните.
- Показвайте грешките при въвеждане в близост до полето: това е една от най-често допусканите грешки. В повечето онлайн магазини съобщението за грешка се изписва най – отгоре и често остава незабелязано при скрол.
- Показвайте одобрителна отметка до всяко поле: най – добре е грешките при въвеждане да са в близост до полето, а при правилно въведени данни да се показва отметка. Това дава допълнителна сигурност на клиентите.
- Направете „Регистрацията“ в сайта Ви да бъде просто опция при поръчването: според проучвания 25,6% от онлайн потребителите биха оставили поръчката си незавършена ако бъдат накарани да се регистрират преди това.
Като карате хората да се регистрират преди да могат да поръчат нещо ги карате да се чувстват неудобно от това, че не контролират само събитията около покупките в сайта Ви, а това увеличава шанса те просто да не купят нищо от Вас.
Ето един пример за такава задължителна регистрация:
Ако принуждавате посетителите да се регистрират преди да завършат поръчката си, то най – лесния начин да подобрите процента на реализирани поръчки е да ги оставите да пазаруват и като гост. Например както правят в Apple:
- Опростете избора на пароли: не е необходимо да залагате сложни алгоритми при избора на пароли. Оставете хората сами да си изберат, за да може да се чувстват сигурни.
- Направете „Поръчка като гост“ по – важна от регистрацията: ако по – видната опция Ви е „регистрирайте се като потребител“, това може да накара хората да си помислят, че това е задължителната опция и да се откажат от сайта Ви, но ако им покажете чрез дизайн или различен шрифт, че „поръчка като гост“ е приемлив вариант, това отново ще ги улесни и те ще останат.
- Направете основния бутон по – забележим от всички останали призиви в сайта Ви: докато сърфират хората, погледа им привличат бутони с интересен цвят или дизайн, а не само надписите. Възможно е на една страница да имате повече от един бутон, като например „запази“, „Ок“, „калкулирай“ и други, но е важно основните „Купи“, „Следваща стъпка“, „Продължи към поръчка“ да са по – видни. Направете ги визуално доминиращи, защото иначе хората, които бързат, могат много лесно да се объркат.
- Избягвайте ненужните бутони при поръчка: на страницата за завършване на поръчка трябва да сложите само основни бутони, без допълнителни (като „приложи“). Може да използвате AJAX за автоматично запазване на данни още при въвеждането им. Промените трябва да бъдат приложени моментално, без презареждане и в близост до полето за въвеждане.
- Изберете подходящо място за основния бутон: променящото се място или скучният вид на бутоните могат много да объркат потребителите и да ги накарат да си помислят, че няма да работят правилно. Повечето хора очакват, че основният бутон ще се намира в долния десен или ляв ъгъл на визуалната конструкция. Важно е също бутонът да е постоянно видим през целия процес по завършване на поръчката.
- Опростете навигационния процес и процесите при завършване на поръчка: ако сте направили всичко необходимо хората да намират лесно продуктите, които търсят и да ги добавят в количката и те са готови да платят и дори са въвели адрес за доставка, значи може да махнете всичко останало, което може да ги разсее или изнерви. Премахнете навигацията на хедъра или поне леко го отрежете и показвайте на хората само неща, които биха ги накарали да завършат поръчката си (Гаранция, Политика за връщане, Информация за поддръжка и др.). Ето пример за една много изчистена и фокусирана страница за завършване на поръчки:
- Използвайте интересни данни по подразбиране: това е още една опция, с която максимално да улесните клиентите си. Например често прилагана практика за такъв тип данни по подразбиране е например най – често използваната опция за доставка. Ако пък не искате Вие да давате предварителни стойности, просто посочете най–често ползваните като „препоръчани“.
- Оставете потребителите да продължат при потенциално грешно валидиране: много формуляри са така направени, че на хората им се налага да коригират потвърждението на маловажните полета. Желателно е да разрешите на потребителя да продължи напред, дори ако има някаква грешка при валидирането. Не е добра практика да спрете поръчката на човек, който почти я е завършил, защото е използвал специални символи в полето за доставка.
- Стъпките при поръчването трябва да функционират като навигационни линкове за процеса на плащане: много от процесите по завършване на поръчката изглеждат като последователни действия в отделни страници заради многото стъпки, от които се състоят: Стъпка 1: Регистрация, Стъпка 2: Информация за доставка, Стъпка 3: Информация за плащане, Стъпка 4: Начин за плащане, Стъпка 5: Плащане.
В повечето сайтове тези стъпки следват една след друга чрез кликването на бутони. Но много малко от тях позволяват на потребителите да се върнат стъпка назад, за да променят нещо. Важно е да позволите на клиентите си да се движат свободно между отделните секции само с един клик.
- Не изненадвайте потребителите с допълнителни такси: ако човек изненадващо забележи, че цената на поръчката му се е покачила, той ще се почувства излъган. Ако има допълнителни разходи (за доставка, такси), обявете ги предварително! Следва ясно да се показва, когато допълнителните разходи се прибавят към поръчката по време на процеса на закупуването й.
- При регистрация не правете абонамента задължителен: веднъж регистрирани, не е нужно да карате насила потребителите да се абонират и с имейл за Вашите бюлетини. По-скоро ги подтикнете, което от своя страна ще направи бизнеса Ви по – легитимен и ще Ви помогне в имейл маркетинга.
- Предлагайте изгодни гаранции: почти всички купувачи ще очакват от Вас някакъв вид гаранция. Изпробвайте различни видове, дори някои по–големи и смели през различните пазарни сезони. Проверявайте периодично и дали тези гаранции се изписват на важните места в сайта Ви, като страниците на продуктите, количката и страницата на поръчката.
9. Оптимизиране на опорните точки
- Пишете отчетливи и примамливи мета тагове: съществена част от оптимизацията на търсачки (SEO) и все пак мета таговете са началното ниво на контакт с потенциални клиенти, които търсят ключови думи, свързани с Вашия бизнес. И така, заглавието и описателните тагове не са само опорни точки, а „вратичката“ на търсачките към Вас. Което пък означава, че Вашите мета тагове трябва да са на високо ниво!
За тази цел може да ползвате Google Search Console (Traffic > Search Queries) да проверявате честотата на кликане на ключовите думи, по които се класира Вашия магазин и ако е необходимо ги оправете, за да се покачи и CTR-а. Ако средната позиция на думите Ви е добра (в топ 10), но все пак CTR-а е нисък, това може да е знак да промените мета описанията на страницата.
- Разрешете Open graphs: много от посетителите на вашия магазин може да идват от социалните медии, като Както мета таговете Ви помагат да подобрите класирането на сайта Ви в търсачките, така и Open graphs ще Ви помогнат да контролирате как да изглеждат страниците Ви при споделяне в социалните медии. И понеже много хора може би ще разберат за Вас от Facebook, тези настройки са важна опорна точка за магазина Ви.
- Проверявайте редовно автоматичните имейли за отговор: това са имейли, генерирани от системата, които се изпращат на потребителите по различни поводи: нова регистрация, смяна на парола, потвърждение на поръчка и др. Тези имейли са важни, защото това е персоналната комуникация с всеки един клиент. Това е знак за искреността на бизнеса Ви и показва, че хората могат да Ви имат доверие, че ще изпълните обещанията си.
- Използвайте имейли при регистрация: това са автоматичните имейли, които пращате при регистрацията на потребителите на сайта Ви. Формата им зависи от вида на бизнеса Ви и няма един унифициран стандарт. Но има някои хитрини, които може да ползвате: добра идея е да включите името на компанията си в полета Изпратил или в полето за Тема. Ако клиентът трябва бързо да намери Вашия имейл измежду всички други, това ще го улесни. Използвайте много учтиви думи, като „Благодарим Ви“, „Заповядайте“ и други. Включете и информация за поддръжката или центъра за работа с клиенти и ги насърчете да се свържат с Вас и през социалните медии, като Facebook, Twitter, Pinterest и други.
- Внимавайте при имейлите за промени в паролите: почти сигурно е, че много от потребителите Ви ще се регистрират и после ще забравят потребителското си име или паролата си (за доказателство може да посетите раздел Посещения на страницата за забравена парола в Google Analytics). Това е стандартна функционалност, която почти всички онлайн магазини имат, при която потребителят въвежда имейла си, за да получи своята парола. И понеже е толкова често срещано, собствениците на магазини игнорират любезния персонален изказ на следните опорни точки:
- страницата за промяна на паролата, където потребителят въвежда имейла си
- страницата за потвърждение, когато потребителят поиска нова парола
- имейлът за паролата, който се изпраща до потребителя
- Внимавайте при имейлите за потвърждение на поръчките: това са автоматичните имейли, които се разпращат на хората, които направят поръчка на сайта Ви. Тези имейли се отварят постоянно и тяхното съдържание е важно. Тези имейли са добър инструмент, който може да Ви доведе обратно връщане на потребителите в сайта Ви, но е от значение и те да са полезни за хората.
Имейлите за потвърждение на поръчка са чудесна възможност да предложите на клиента оферти, които да го накарат да купува още повече. Може и да му предложите други продукти, които може да привлекат интереса му. Ако се ангажирате с хората и спечелите доверието им в този имейл, то те ще са по – склонни да отварят и другите Ви имейли.
Като част от оптимизацията на опорните Ви точки, променете и имейлите си, за да получавате информация защо са купили този продукт от Вас и после им предложете и други.
- Разрешете имейли за доставка: тези имейли също се пращат автоматично, когато поръчката тръгне към клиента. Те се задействат от системата, ако продукта е маркиран като изпратен от мениджъра на склада. Този вид имейли са важни, защото от момента на пускане на поръчката до получаването й, хората са най – възприемчиви към Вашите съобщения. Можете да дадете линк за проследяване на поръчката, но може и да подтикнете хората да следят какво се случва и в страниците Ви в социалните медии.
- Оптимизирайте съобщението за благодарност: IT екъпът Ви е създал благодарствени страници, които да се показват в определи случаи, като например:
- когато човек направи поръчка
- когато човек се абонира за сайта Ви
- когато човек се регистрира
- когато човек избере опцията да бъде информиран за наличност на даден продукт
Внимавайте с тези страници, защото те се показват само на хората, предприели някакво действие в сайта. т.е са Ви се доверили. Те са и по – склонни да предприемат и други действия, ако им дадете причина.
Някои от нещата, към които може да ги подтикнете са:
- записване за бюлетин: след като даден потребител е завършил поръчката си, може да включите опция за абониране в благодарствената страница
- подтикнете хората да споделят в социалните мрежи: сложете бутони за споделяне с ползи за присъединяване, например, че Facebook феновете Ви получават отстъпки или купони
- искайте обратна връзка: след като човек е завършил поръчката си, може да му предложите анкета за мнението му към Вашия магазин. И понеже я предлагате директно след като той е бил в магазина Ви, е по – вероятно да отговори на запитването Ви.
- предлагайте поддръжка: покажете номер, на който хората да се обаждат ако имат въпроси или искат да поръчат още нещо
Относно съобщенията за грешка – ще има много случаи, при които потребителите ще ги виждат, защото са предприели неочаквано действие на сайта Ви. Това ще накара системата да изпраща различни съобщения, но те в повечето случаи са написани от програмисти и им липсва човечност. Има различни нотификации за грешки, на които хората ще попадат. Ето някои от тях.
- Направете подходяща страница за Грешка 404: тази грешка се появява, когато някоя страница не съществува. Има много начини, по които хората са достигнали до тази грешка: промени в URL адреса, изтрита страница от администратора, неправилен hyperlink и други. Като най – добра практика в тези случаи може да ползвате един или няколко от тези елементи:
- приятелско съобщение за грешка
- търсачка
- информация за поддръжка
- директен линк към други важни страници
- Направете подходяща страница при липса на резултати от търсене: тази грешка се показва, когато системата не може да открие резултат за търсения от потребителя продукт. Програмистите обикновено слагат текст „Няма съвпадение“. Този вид грешка се показва често и по различни поводи, това е повод за Вас да покажете нещо креативно и да оставите добро впечатление.
- Използвайте уведомителни съобщения при грешка: този тип съобщения се показват от системата, когато потребителите въвеждат неправилни стойности във формулярите. Напр. ако някой напише телефонен номер в полето за имейл адрес.
Местата, на които се показват тези съобщения: формуляр за регистрация, формулят за вписване, формуляр за абониране с имейл, при поръчка, при въвеждане на информация за контакт и др.
Тъй като тази грешка отново е програмирана и не е персонална, доста често съобщенията звучат грубо, объркващо и ненужно.
Тук винаги я има психологическата бариера и възражение в съзнанието на потребителя при ангажирането им с Вашия сайт. Целта на оптимизирането на опорните точки е да се видят всички проблеми, с които един човек би се сблъскал и да се изгради доверие.
Направете всичко възможно да спечелите колкото се може повече акредитации за сайта си. Покажете тези „признания“ в сайта си, за да създадете впечатление на клиентите, че правите бизнес в искрена, сигурна и етична компания.
- Предложете няколко варианта за плащане: приемайте различни видове плащания – Visa, Mastercard, PayPal, Amazon или Google Checkout. Хората винаги имат предпочитан метод и ако го намерят при Вас, това може да ги накара да купят от Вас.
- Показвайте доказателства от различни социални медии: най – лесният начин да вдъхнете доверие у хората е да им покажете последователите си в социалните мрежи и мненията им. Ако имате голям брой хора, ангажирани със страницата Ви във Facebook, покажете броя им в сайта си.
- Регистрирайте се с Google Trusted Stores: новото допълнение към Trusted Stores – Google Shopping е нещо задължително, ако искате да промотирате магазина си с AdWords или Направено е да помага на клиентите да намират продавачи, които предлагат отлично онлайн изживяване. Но за да имате предимството на Google пред конкуренцията, ще трябва да се съобразите с техните политики и практики. Може да се регистрирате за сертифициране от тук. Това не само ще Ви помогне да подобрите производителността на магазина си в AdWords, но и органичното му търсене.
10. Информационни опорни точки
- Показвайте подробни видеа за продуктите: видео клипове с или без модели. Идеята тук просто е да се покаже HD качеството на продуктите Ви под професионално осветление и с основен фокус визуализация на продуктите. Не е нужно да има звук или говор и те се снимат доста бързо.
- Образовайте посетителите и им позволете да вземат информирано решение: този вид видео клипове са интерактивен начин да дадете на потребителя необходимата информация, с която те да вземат опълномощено решение. Тези клипове са безпристрастни и са направени професионално, за да образоват купувачите. Можете да ги сложите в блог или да създадете специална секция в сайта.
В SportsAuthority.com например са избрали теми, като „Как да изберем подходяща бягаща пътека“, за да помогнат на посетителите си ако се колебаят между няколко модела.
Видео клиповете са и инструмент за брандиране, като може да включите в тях и хората, които пряко се ангажират със сайта Ви. Добре заснето видео, показано на Началната страница може много да подобри образа на сайта и да го превърне в марка, на която може да се доверите. С по – голямо посетителско доверие може да очаквате и повече покупки от Вас вместо големи, известни марки, защото така хората ще се чувстват като част от нещо специално. Ето и друг пример за видео, представящо историите на някои потребители.
- Създайте страхотна страница „За нас“ (About): ако проверите данните в Google Analytics, сигурно ще се учудите колко хора посещават страницата „За нас“ преди да направят поръчка от сайта Ви, особено ако го посещават за първи път. Включете следните неща: разкажете историята си, подчертайте персонала, споделете факти, пишете в духа на компанията, вложете дълбок смисъл и бъдете искрени.
- Използвайте отделна страница за контакти: напишете телефонен номер (още по-добре, ако е безплатен) и адрес. Важно е хората да могат да се свързват с Вас и извън интернет пространството. За клиента е важно да има жив човек, с който може да се свърже, ако има въпрос или е объркан за нещо.
Дайте на потребителите възможности: ако им предложите няколко варианта да се свързват с Вас (като чат, имейли, телефон), те ще знаят, че са важни за Вас.
- Направете подробен тест на потребителите: използвайте инструменти като usertesting.com, откъдето може да наемете хора, които да изпробват ползваемостта на сайта (39$ за определена демография). Може да им зададете предварително определени критерии за проверка. Резултатите от изследванията получавате като видео за преживяването им във Вашия магазин заедно с писмени бележки с менния.
11. Оптимизиране на скоростта на сайта Ви
Хората използват интернет, защото е удобно. Ако трябва дълго да чакат сайтът Ви да зареди в браузъра, им отнемате това предимство. Пазаруването от такива сайтове е доста неприятно и неудобно. Google може да Ви осигури страхотна информация за начините на подобряване на скоростта на зареждане. Ето някои от начините!
- Позволете кеш в браузъра: Включвайки кеширането, давате възможност на браузъра да си направи копие на сайта Ви. По този начин при всяко зареждане намалявате многобройните заявки към сървъра и съответно редуцирате цялостното време за визуализиране на съдържанието.
- Отложете зареждането на някои JavaScript кодове: за да зареди една страница, браузърът трябва да прави разбор на съдържанието на всички скриптове, което пък от своя страна прави времето за зареждане по – дълго. Ако сведете до минимум JavaScript кода, необходим за рендирането на една страница и ако отложите изпълнението на кода, който не е критичен за визуализирането на сайта, може значително да намалите времето за зареждане.
- Оптимизирайте изображенията: когато оптимизирате всеки ред от кода, не забравяйте и за статичното съдържание – изображенията. Малките подобрения могат значително да намалят размера за сваляне без да влошават качеството им в сайта.
- Предложете мащабирани изображения: понякога може да се наложи да покажете едно и също изображение в различни размери, така ще използвате един ресурс, но ще го мащабирате с HTML или Например може да имате умалено изображение с размер 10х10 и по – голяма версия 250х250, но вместо да карате потребителят да свали двете поотделно, може да преоразмерите умалената версия.
- Комбинирайте изображенията в CSS sprites: комбинирайте изображенията в колкото се може по – малко файлове като използвате CSS sprites. Това намалява трафика през сървъра и дори целия брой на свалени байтове в страницата. Подобно на JavaScript и CSS, при сваляне на няколко изображения възникват допълнителни заявки. В сайт, който съдържа много изображения, е желателно да се комбинират в по-малко изходни файлове, за да се намали латентността.
- Намалете пренасочванията: това елиминира времето за чакане и реакция.
- Активирайте компресирането: софтуерните компресиращи инструменти могат да намалят количеството байтове, изпратени по мрежата. Повечето модерни браузъри поддържат опцията за компресиране на данни при файлове с HTML, CSS и Това прави изпращането на съдържание по мрежата по – лесно в по – компактна форма и драстично намалява времето за сваляне.
- Минимизирайте JavaScript кода: при сбиване на кода се премахват ненужните байтове. От една страна е полезно да се използват коментари, нови редове и разстояния в кода, за да бъде всичко качествено и лесно четимо, но от друга – това са байтове, които заемат излишно място по трасето и бавят зареждането.
- Сведете до минимум размера на заявката: направете бисквитките и хедърите възможно най – малки, за да може една HTTP заявка да се събере в един пакет данни.
12. Доставка и връщане на поръчка
- Използвайте правилна Политика при доставка: как се отнасяте с доставката на продуктите играе важна роля за подобряването на конвертируемостта в сайта Ви. Също така оказва влияние и върху незавършените поръчки. Ето няколко извода от изследване за доставката и коефициента на завършени поръчки:
- безплатната или ниска цена за доставка е голям плюс, но не е най – важното нещо в пазаруването и потребителското изживяване. Даже напротив, много купувачи са готови да платят нормална такса, но да получат продукта си бързо, ако имат тази опция
- доставката и времето за нея са важни при завършване на поръчка – всичко е въпрос на комуникация! За да намалите незавършените поръчки, показвайте доставната цена, информирайте хората за каква сума тя става безплатна и им дайте опции при избор на време за доставка
- клиентите са склонни да изчакват поръчката си, но искат да са информирани какво се случва с нея – нужни са им ясно обявен времеви период и известие по имейл или съобщение при доставката
- за хората е важно да чувстват, че контролират събитията – опции като „специални условия за доставка“, които им позволяват да насрочват доставката за по – късен период или имат времеви прозорец, е от голямо значение
- и на последно място доброто изживяване при връщането на стоки може да върне и клиента или да го накара да Ви препоръча на друг. Добрите впечатления са тези, които осигуряват комфорт на потребителите, а лошите само подчертават негативите Ви
- Предлагайте безплатна доставка: няма значение с какъв бизнес се занимавате и какви цени предлагате, хората винаги искат и безплатна доставка.
Незнайно по каква причина една оферта с доставка, която спестява на клиента 6,99лв е по-предпочитана от намаление, което смъква цената с 10лв.
Ако все пак се налага да таксувате хората за доставка, винаги го обявявайте в началото. Ако пък успеете да предложите твърда цена на доставката, това значително улеснява решението на клиентите Ви.
- Посочете ясно прага за безплатна доставка: не е във Ваш плюс постоянно да показвате надписа „Безплатна доставка“, но никъде не е ясно посочено над каква парична стойност. Ако един клиент забележи прага на поръчката на по – късен етап, когато вече е готов да я завърши, може да се почувства излъган и да напусне магазина. Показвайте прага на безплатната доставка навсякъде из страниците си (Начална, категории, описателни).
- Използвайте правилна Политика за връщане: „Ще ми пасне ли размерът?“, „Ами ако продуктът, който поръчах, не е същият като в сайта?“. Това са въпросите, които доста често си задават вашите клиенти и за това е важно да им предлагате добра политика за връщане на стоки, ако имат проблем с тях. Ако имате неясна политика, хората могат да подходят с колебания към покупка от сайта Ви. Важно е условията за връщане да са ясни, точни и изпълними, за да могат клиентите Ви да се чувстват сигурни.
13. Ретаргетиране на клиенти
- Използвайте Ad-Roll: може да ползвате инструменти за ретаргетиране спрямо трафик. Такъв е например Ad-Roll – с него може да подобрите конвертируемостта. С него показвате банери на хора, които са напуснали сайта Ви без да направят поръчка и ги мотивирате да се върнат и да я завършат. Може да създавате динамични реклами с интерактивно съдържание или персонализирани банери.
Този инструмент е полезен, защото Ви позволява да сегментирате потенциални клиенти на база продукти, които са разглеждали, до какъв етап от поръчката са достигнали или какви действия са предприели.
- Ползвайте ретаргетирането в AdWords: ремаркетинга в AdWords таргетира хора, които са посетили Вашия сайт и им показва персонализирани реклами докато сърфират в други сайтове, които са част от дисплейната мрежа на Тези реклами за ремаркетинг могат да върнат хората обратно в сайта Ви и да ги накарат да извършат поръчка, като им предлагат оферти за конкретни продукти.
- Оптимизирайте списъка си с абонати периодично: имейл маркетинга е важен инструмент за повечето онлайн магазини и с негова помощ те се опитват да генерират повече трафик. За да получат оптималните и желани стойности обаче е необходима солидна инвестиция на време и усилия. Ако не внимавате със списъка с имейли или не го оптимизирате периодично, това може да Ви изиграе много лоша шега. Важно е да разпращате имейли само на хора, които се интересуват от тях и са готови да се ангажират със сайта Ви.
Можете да видите данните за различните нива на ангажираност на потребителите или бездействието им в таблото на Email Service Provider (или Google Analytics). Ако видите, че има хора, които са в списъка от много време, но не преглеждат имейли, спокойно може да ги премахнете, защото те няма да са Ви полезни при този вид маркетинг. Също така това ще намали шансовете да Ви отбележат като спамер, пък и ще направите по-видни данните за активните абонати.
Оставате-или-напускате имейл кампания (Stay-or-Go):
Настройте серия от имейли за повторно ангажиране на хората, които не го правят активно (спрели са да отварят имейлите Ви или не цъкат линковете в тях). Покажете им, че Ви липсват и ги стимулирайте да отворят имейла си и да се абонират повторно. Ако игнорират първия имейл, пратете втори последен да ги уведомите, че ще бъдат премахнати от списъка Ви.
- Предлагайте оферти/отстъпки: това е полезна техника, която много магазини предлагат, за да накарат хората да се върнат за още покупки. Може да предложите на клиентите си отстъпки чрез ваучери, карти и др. Например „Получете безплатен ваучер за 15лв при покупка над 50лв“. Това ще увеличи значително завръщащите се клиенти и ще подобри конвертируемостта Ви.
- Facebook продава много добре, дори по-добре от AdWords 🙂 – Да, наистина е така. Можем да го потвърдим на база реализирани няколко стотин кампании през 2015-та година.
Действайте!
Не е важно само да знаете всичко това, ако няма да го приложите на практика и във Вашия магазин. А и бихме се радвали да споделите Вашия опит. 🙂
п.п: Това, което прочетохте е интерпретация на една готина статия от блога на Moz, с добавики от нашия опит. Ако искате да видите оригиналът на статията, клик хиър.