SEO-то се развива все повече и повече, и от доста време напълването на страниците с ключови думи не е достатъчно, за да кажем, че сайтът е оптимизиран. Google непрестанно подобрява търсачката, в резултат на което страниците, които се класират на добрите места ни изглеждат все по-отговарящи на потребителските заявки.
И тъй като ситуацията става все по-сложна, много сайтове търпят падения в ранкинга, заради създадено съдържание, което да се харесва на машините, но не и на хората.
Що е то преоптимизация? Въпреки, че няма единна дефиниция, терминът се свързва основно с практиките, които НЯМАТ за цел да доставят на потребителите стойност и полза. Накратко, всяко действие, опитващо се да привлече хората, без да изглежда, че може да отговори на техните нужди, може да бъде засечено и “наказано” от Google.
В същото време, оптимизацията за търсачки е препоръчителен процес. Как да разберете кога е достатъчна? При WordPress например, разполагате с набор от препоръки, които ще ви помогнат да създадете сайт, който да се хареса на Google.
Най-добрият начин да избегнете преоптимизацията е да разграничавате ясно “добрата” от “лошата” оптимизация. Границата между двете я има и ще разпознаете след като се запитате “Полезно ли е за читателите?”
Ключови думи и разпределение на анкор текстовете за вътрешните връзки
Наличието на вътрешни линкове изглежда логично. Това, което не е логично, е да се стремиш да покриеш този критерий с прекалена употреба на ключови думи в анкор текстовете. Да съставяш от време на време релевантни на URL-a анкори би било добре за SEO, но ако изкуствено се опитваш да ги включваш в съдържанието, шансът да отнесеш “наказание” от търсачката е голям.
Линк профилът на сайта ви е много важен и има немалка вероятност да бъде негативно повлиян именно заради лоши анкор текстове. Те са от изключителна важност при SEO-то, така че тук нямате право на подобна грешка.
Затова, недейте да слагате излишно ключови думи, които човек като чете да не разбира за какво иде реч. Докато индексира сайта ви, Google ще вземе предвид всяка ключова дума, която намери в цялото съдържание. Ако количеството, намерено от роботите е прекалено голямо и не изглежда нормално, шансовете ви за добро класиране няма да са каквито очаквате.
През 2012-та алгоритъмът Пингвин за първи път претърпя ъпдейт, с който наложи някои правила в линк билдинга.
Оттогава Пингвинът следи за нискокачествени, спамерски и изкуствено изградени линкове, и впоследствие се прицелва в техните създатели. Няма правило, според което да изчезнеш напълно и завинаги от класирането, но излизането на конкурентни позиции става супер трудно, докато потъването по-надолу точно обратното.
Например, ако “наказанието” ви е алгоритмично, това означава да поправите анкор текстовете си и да изчакате възвръщане на положителното класиране. В такава ситуация, Пандата и Пингвинът обединяват усилия, за да анализират отново сайта ви и да преценят доколко са поправени нещата.
Най-разпространената причина за получаване на “наказание” от Google, си остава наситеността на ключовите думи. Важи както за ситуацията, в която наводнявате съдържанието с различни думи, така и за ситуацията, в която повтаряте една и съща ключова фраза във всяко изречение. Независимо, че изглежда супер лесно и наистина изкушаващо да “напомпате” съдържанието си с думи, за които търсите челни позиции, трябва да устоите и да се придържате към натуралността и важното за посетителите на сайта.
Ето къде е добре да имате ключови думи:
- Заглавията (titles)
- Въвеждащите изречения
- ALT таговете
- H1 и H2 таговете, които първи се виждат
- Заключителните изречения
Оптимизация на анкор текстовете и вътрешните линкове
Какво точно означава “здравословно линкване” (healthy linking)? Според Google, най-добрите линк профили включват връзки, насочващи потребителите към Началната страница, а също и навътре в структурата на сайта(deep linking). Най-малкото по този начин го правят големите, наложени вече уебсайтове. Най-честата грешка от страна на начинаещите, е да линкват само към страниците от Навигацията, като по този начин се губят ценни маркетингови възможности. Не бива да изпускате шанса си да посочите на клиентите най-доброто си съдържание.
Това е друг пример за преоптимизация, причинена от уебмастърите, опитващи се да дадат предимство на Началната страница, За нас, Контакти или директно на страниците за абонамент или Плащане.
Няма две мнения, че тези страници са много важни, но не е редно всички линкове да сочат към тях. Вместо това, е по-добре да съсредоточите усилия към гореспоменатата deep linking стратегия. Това е начинът да подобрите линк профила си.
Основното правило е да не използвате един и същи линк два пъти в една статия. Може да мислите да напишете “посетете блога ни” и после “посетете блог секцията ни”, но за Google няма да е трудно да се усети и ще приеме това като сигнал за преоптимизация.
Докато градите линковете, не забравяйте да следвате анкорите, които слагате. В противен случай, ще се чудите какво да правите след това.
Качествената мрежа от вътрешни линкове изисква безупречна организация и внимателен подбор на ключовите думи, което означава, че би било добре да си подготвите една екселска таблица, в която да следите да не повторите нещо. Има доста инструменти, които могат да автоматизират процеса. Добри са Ahrefs, SEMrush, например.
Водещите типове анкор текстове са семпли и брандови. Използвайки ги в комбинация с качествено съдържание и релевантност, няма да си имате проблеми с Google на тема линк профил.
Какво се случва с преоптимизираните сайтове?
Google използва Панда ъпдейта, за да намери и “накаже” преоптимизираните уебсайтове. Случвало се е Пандата да хваща сайтове, чиито собственици не са мислели умишлено да злоупотребяват с ключовите думи, но все пак това се е случило. Ето защо преоптимизацията никога не е добра идея.
Друго, което преоптимизацията повлиява е потребителското изживяване. От чисто човешка гледна точка, на никого не му се четат текстове, в които една и съща дума се повтаря 5 пъти в едно изречение, а на всеки ред има по 2 линка. Несериозно е.
Като цяло, преоптимизация може да се получи във всяка една фаза от SEO подобренята. В момента, в който на Google му се стори някак странно изведнъж да започнат много и кардинални промени по вашия сайт, попадате в една опасна зона. Ако съдържанието на страниците ви не изглежда естествено, ботовете веднага ще ви вдигнат червения флаг. Чисто и просто, единствените SEO практики, които ще добавят стойност на сайта ви, са тези които са зададени уместно и смислено.
Както споменахме, преоптимизацията може да се случи и на тези, които въпреки че са имали съвсем добри намерения да действат по правилата, просто са се вглъбили в техническото SEO и без да искат са прекалили.
Изместването на фокуса от съдържанието към техническите специфики в един момент започва да прави недобро впечатление на Google. Никога не трябва да се забравя основната цел – предоставянето на значимо, качествено, актуално съдържание. Бидейки такова, то ще е примамливо както за потребителите, така и за търсещите машини. Това е рецептата за дългосрочен SEO ефект.