Нека преминем по същество: ключът към успешно оптимизиране на търсачки (SEO) се крие в ключовите фрази. (long-tail keywords)
Въпреки, че тези ключови думи получават по – малко трафик, за разлика от по-общите термини, все пак те са свързани с по – качествен трафик и потребители, които са по – напред по пътя към постигане на основната си цел.
Добрата новина е, че избирането на правилните ключови фрази за страниците в сайта Ви не е труден процес, а и съвсем се улеснява, когато използвате правилните инструменти при извършване на проучването на думите.
В тази статия ще покажем девет от най–добрите инструменти, които да използвате при проучване на ключови думи и фрази, подходящи за тематиката на Вашия сайт. Преди да започнем, нека накратко разясним две важни неща, които да имате предвид: уместност и (ако е възможно) локация.
Уместност на ключовите думи
Уместността и приложимостта на ключовите думи е от особено значение, когато избирате правилните за SEO. Защо? Защото колко по–конкретни сте, толкова по–добре.
Например, ако притежавате компания, която монтира басейни, много по–вероятно е да привлечете потенциални клиенти, които търсят „монтаж на басейни“, отколкото „плувен басейн“ или просто „басейни“. И това е така, защото, когато някой използва фразата, най–вероятно търси информация или фирма, която се занимава с това, а това може да сте Вие!
И оптимизирането за „басейни“ има своето място, разбира се. Няма съмнение, че тази ключова дума ще привлече много по–голяма аудитория, но едва ли ще е правилната, която търси точно Вас. Вместо това опитайте да ползвате уместни фрази.
Ключови думи, базирани на локация
Друг основен фактор, който да вземете предвид, когато оптимизирате думите, е локацията. Когато се търсят услуги в специфичен район, търсачките обикновено включват местоположението им в търсенето. И така „ монтаж на басейни“ се превръща в „монтаж на басейни в София“.
Ако оперирате само в един географски район, е желателно да включите ключови думи, базирани на локацията, за да не получавате ненужен трафик.
Ако бизнесът Ви работи в няколко географски района, ще направите добър избор със създаване на отделна страница за всеки от тях. Така ще се уверите, че марката Ви е налице, когато хората търсят индивидуалните локации.
А сега, как да изберете правилните думи за бизнеса Ви? Със сигурност не препоръчваме гадаенето, по очевидни причини. Вместо това, има много начини за проучването им и намирането на правилните за Вас.
Тук ще намерите девет страхотни безплатни и платени инструмента за изследване на ключови думи, които да използвате за бързо и лесно идентифициране на силните фрази за SEO кампанията Ви.
Безплатни инструменти
Google предлага няколко инструмента, които улесняват изследването. Безплатният им AdWords инструмент е Keyword Planner и е добро начало, особено ако ползвате AdWords за някои от рекламните си кампании. (Ще трябва да си направите акаунт в AdWords, ако нямате, за да може да ползвате този инструмент, но не е нужно да пускате реклами.)
При въвеждане на една, няколко ключови думи или дори адреса на сайта си в Planner-а, Google веднага ще покаже списък със свързани ключови думи и фрази, придружени с прости метрики, които показват нивото на конкурентноспособност на тези думи и колко търсене има всяка от тях, както на глобално, така и на локално ниво.
Също така ще Ви бъде предоставена и информация и статистика за това, как ще функционират те – създава се нов списък, като се комбинират думите от старите списъци. Тъй като това е безплатен инструмент в AdWords, той ще Ви е полезен, ако избирате конкурентни оферти и бюджети в кампаниите.
За съжаление, когато Google решиха да ъпгрейднат Keyword Tool към Keyword Planner, премахна някои от интересните функции, но донякъде може да наваксате, като използвате знанията за Planner-a и ползвате и Google Trends.
Което води и до следващия инструмент…
Още един безплатен инструмент от Google. Той Ви позволява да въведете няколко ключови думи и да ги филтрирате по локация, история на търсене или категория. След като вкарате тази информация, той Ви дава резултати, които показват какъв е уеб интересът за конкретна ключова дума, какво го е предизвикало – а и показва подобни думи и фрази.
Най–добрата част от Google Trends е, че не просто Ви показва анни за ключовите думи, като повечето от другите инструменти, а генерира интересни графики, с които да се „заиграете“, да свалите и дори да прикачите в сайта си. А и Ви предлага по–динамично вникване в думите, с помощта на информация за относителна популярност на термина с течение на времето.
Интересното е, че данните не включват повтарящи се запитвания от един и същи потребител за кратък период, което прави резултатите по–точни. Също така групира търсенията, които означават едно и също нещо, като например думи с правописни грешки.
Един от начините за ползване на Google Trends? Ако се опитвате да решите между два варианта на ключова дума. Просто направете бързо търсене с инструмента и вижте коя се търси по–често.
Този инструмент е доста елементарен, но ако просто търсите списък с предложения за фрази, свързани с нещо, което вече имате предвид, тогава той може да е много полезен. А и е напълно безплатен – за да ползвате най–базовата версия дори не е необходимо да се регистрирате. И работи много добре и с български думи и фрази!
Какво точно прави Keyword Tool – използва Google Autocomplete за генериране на списък с уместни предложения за ключови фрази. Търсените думи, предложени от Google Autocomplete, са базирани на няколко фактора, като например колко често потребителите търсят конкретно нещо.
Този тип инструмент за предложения може да Ви помогне да разберете хората, които търсят нещо по Вашата тема. Например, блогърите могат да го ползват, за да помислят върху нови заглавия на постове, за да се показват по–успешно при търсене.
Отново повтаряме – всичко, което безплатната версия прави за Вас, е да Ви предложи списък с генерирани предложения за ключови думи, подредени по азбучен ред – няма да Ви даде информация за обем на търсене или цена на клик (CPC). За да я получите, ще трябва да преминете към версията Keyword Tool Pro. Тя ще Ви позволи и изнасяне на думите и използването им при създаване на съдържание, оптимизация за търсачките, CPC/PPC и други маркетингови дейности.
Платени инструменти за проучване и анализ на ключови думи
Цена: 34$ на месец за Basic; 97$ за Pro и 499$ за Agency
Този инструмент предлага едни от най–задълбочените доклади за всяка ключова дума, за разлика от всички други инструменти на пазара. От една малка част от думичката може да получите над 10,000 вариации на ключови думи и фрази.
Най–хубавото е, че инструментът Ви дава възможно най–релевантните резултати и предлага много метрики към тях.
Той ще Ви даде информация за всички резултати на първата страница на търсачките (SERP), включително брой резултати, сила на линковете, оценка на доверието и трудност на ключовите думи. За да Ви помогне при справяне с конкуренцията, може да го ползвате да проучите възраст на домейн, класиране на страници и линкове, както и брой думи, ранг на страницата, външни и вътрешни връзки и брой на появяване на ключови думи в заглавия, URL адреси, хединги и др. Всички данни могат да се експортират в CSV формат.
Бележка: Ако планирате да ползвате инструмента рядко, има безплатна версия, която Ви показва до 5 малки думи и 5 анализа на дума на ден, без приоритетна опашка.
Цена: 99$ на месец за Standard; 149$ на месец за Medium; 249$ на месец за Large и 599$ на месец за Premium
Този инструмент е един от най–полезните компоненти от платения пакет на Moz. Прекрасен е за анализиране на конкурентноспособност на думите.
Когато въведете ключова дума в този инструмент, той Ви показва топ 10 класирания за тази ключова дума. След това й задава „Рейтинг на трудност“, базиран на страници, които в момента се класират по нея. Може да видите обема на търсене за Вашите ключови думи, после да отворите страница с резултати и да видите топ 10.
Искате да направите анализ на конкурентноспособност на някоя дума? Използвайте този инструмент, за да видите кой друг се класира за конкретната дума, както и информация за авторитета на страницата и линкващите към нея домейни. Може да експортирате данните в CSV формат.
Цена: 69.95$ на месец за Pro; 149.95$ на месец за Guru и 549.95$ на месец за Business
Този инструмент е за изследване на конкурентноспособност и Ви позволява да следите думите на конкурентите си, за да намерите възможности да ги избутате от челната позиция в органичните резултати на Google и Bing. Може да сравнявате няколко домейна един срещу друг в конкурентна среда, по общи ключови думи и позиции в органичните, платените и пазарните резултати при търсене.
Проследяването на позициите е малко по–елегантната версия на Google Trends и Ви позволява да видите позициите в страниците с резултатите и да анализирате хронологията на върховете и паденията. Има цветни визуални графики, които са много полезни за по–бързо и успешно разбиране на трендовете и анализ на резултатите.
Цена: 99$ на месец за Lite; 179$ на месец за Standard; 399$ на месец за Advanced
Position Explorer е подобен на SEMrush, но има някои добавени бонуси, а също и доста по-интуитивен дизайн.
Например, функцията Site Explorer ще Ви позволи да разберете както URL, така и домейн рейтинга на всеки адрес, който тествате. Освен това ще видите и общия брой на връзките, броя на линкващите домейни и социалните метрики за Google+, Facebook и Twitter. Инструментът може да Ви бъде полезен и за намиране на места за изграждане на линкове.
Интерфейсът на Ahrefs е голям плюс. Не са само скучни черно-бели таблици, пълни с цифри; вместо това ще ползвате цветни, интерактивни графики за показатели, като брой индексирани страници, вътрешни и външни линкове, нови и загубени връзки – всичко накуп.
Самият Brian Dean от Backlinko споделя, че Ahrefs е неговият любим инструмент що се отнася до анализ на линкове: „Пробвах повече от 25 инструмента за анализ на връзки, и никой от тях не успя да се опре на Ahrefs по отношение на обхват, актуалност и цялостна ползваемост.“
Функцията Position Explorer Ви позволява да откриете нови възможности за ключови думи, за които конкуренцията се класира, като едновременно с това извежда цял куп линк метрики, за да можете да определите колко конкурентни са тези думи. А с Content Explorer можете да браузвате през най-споделяното съдържание на каквато и да е тема.
Цена: 19.95$ на месец за Beginner; 29.95$ на месец за Pro 300; 44.95$ на месец за Pro 600; 74.95$ на месец за Pro 1k
Accuranker е тул, който извежда класации за ключови думи: светкавично бърз и едновременно с това страшно прецизен. Ако случайно Ви е писнало да прекарвате часове в наблюдение на движението на думите Ви, с този инструмент ще си спестите много ценно време.
Какви други преимущества има? Има вградени проксита, които помагат да видите бързо и нагледно кой къде се класира в SERP-a за коя да е ключова дума. Ако планирате да представяте отчет за ключови думи пред мениджъра или екипа си, вероятно ще харесате опцията за ежеседмични отчети.
Инструментът е един от най-добрите що се отнася до оценка на класирането и предлага доста точни локализирани резултати за думите Ви. Така че, ако маркетирате бизнеса си на интернационално ниво, ще Ви покаже кои страници как се класират в различните държави.
Освен всичко друго, Accuranker има интеграция с Google Analytics, Google Search Console, Social Monitoring и YouTube, така че можете да следите статистики и трафик директно през интерфейса на инструмента.
Цена: 200$ на месец за Basic; 800$ на месец за Pro; 2400$ на месец за Enterprise; (Free Trial версия тук)
HubSpot също има свой собствен тул за проучване на ключови думи. Той ще Ви помогне да намерите фрази, които са най-подходящи за Вашия сайт и ще проследи резултатите за всяка една от тях. Точно това проследяване ще Ви позволи да видите точно кои думи носят трафик и лийдове и впоследствие ще знаете в каква насока да концентрирате усилията си по оптимизиране.
Инструментът, също така ще Ви покаже конкуренцията и техните ключови думи и ще Ви помогне да наблюдавате и изградите качествени линкове към Вашия сайт.
Сега, след като вече знаете за всички тези инструменти, не губете време и започнете да проучвате Вашите най-добри ключови думи за SEO.
В коментарите можете да споделите Вашите начини за намиране на релевантни и конкурентни long-tail ключови фрази.