Какво направихме в първите 4 седмици на кризата с COVID-19 като дигитална агенция?

Всички много добре знаят какво се случи в средата на март 2020 г. Всички го усетихме, без значение от бизнес нишата.

За някои бизнес ниши това беше като засилката на спринтьор при изчакване на предаване на щафетата от идващия съотборник (или конкурент) – приклекнаха, изчакаха и буквално се изстреляха с бясна сила напред. Да, основно това беше възможно при ecommerce ориентирани бизнеси, с добра основа, работещ дигитален маркетинг и добри екипи 🙂

Немалко други бизнеси обаче или тотално затвориха, или се наложи да свият брутално ресурси – хора, бюджети, плащания и т.н. Едни просто до последно оставяха дигиталното на заден план (нищо че от 5 години лично им повтарям защо това ще е голям минус в бъдещето), други просто нямаха избор – няма как да предложат услугите си дигитално.

Всичко стана толкова бързо. И толкова бурно. Аз лично не помня почти нищо от първите 7 дни на кризата – от 13-ти до 20-ти март. Някъде в 2-3 следобеда на 13-ти направих конферентен разговор с екипа, опитах да успокоя всички и им казах да напускат веднага офиса ни – да отиват да си накупят основни продукти за 5-7 дни, защото щеше да настане ад по магазините (както се и случи).

Ето и имейла, който изпратих веднага след разговора:

Важното беше, че имахме план за идващата финансова криза, очаквахме да започне плавно към края на 2020-та. И просто вкарахме плана в сила. Още на 14-ти март 2020 г. имаше адски много комуникация – с клиенти, между екипа ни. Беше истински ад откъм информация. Такива нива на стрес не съм усещал дори покрай кампаниите за Черен Петък.

Ето и кризисния ни план, така както го изпратих в първоначалния му вид до всички в Inbound.bg – нямам какво да крия от него, пуснах го публично и в няколко Facebook групи в опит да помогна на колеги.

Споделям какво направихме през първите 4 седмици, защото те бяха най-динамични. След това повечето бизнеси започнаха да се окопитват, потребителите също. Доста от новите неща вече бяха възприети и работата си вървеше нормално, без големи шокове, промени и стрес.

Какво направихме ние като дигитална агенция през първите 4 седмици от началото на кризата с Covid-19?

Защо искам да споделя тази информация?

Не мисля, че в такива времена човек трябва да крие полезната информация и опит, особено когато те могат да доведат до добри резултати. В добри ръце тази информация може да доведе до запазване на работни места, дори на цели бизнеси. А това в момента е адски важно.

1. Вкарахме кризисния ни план в действие.

Ключово в случая е, че имахме такъв план. Не беше пригоден за точно такава ситуация, но беше добра основа. Направихме си спешна среща онлайн (аз живея в София, екипът е във Варна основно), обясних какво се случва, какво очаквам да се случи в близките 7-14 дни, както и в следващите месеци. Всички бяхме ОК с мерките, както и с целите.

След около седмица леко го променихме, за да е адекватен на ситуацията.

2. Започнахме моментална комуникация с ВСИЧКИ наши клиенти!

Това беше много важно, защото управляваме доста сериозни рекламни бюджети в дигитална среда – отговорността си е голяма. На нас разчитат немалко бизнеси и би било налудничаво да ги оставим в торнадото.

Първоначалните реакции почти на всички бяха еднакви – намаляме бюджетите и ограничаваме кампаниите, докато нещата поне малко се изяснят. Това продължи около 1 седмица.

Бизнесите ни с развит екомерс директно се изстреляха в небесата, особено след затварянето на всички МОЛ-ове и големи търговски центрове.

За съжаление имаме и клиенти, които просто нямаше как да реализират бизнес дейност – изцяло офлайн базирани бизнеси. Просто не могат да отворят, а не могат да предложат продуктите или услугите си онлайн.

3. Преразгледахме си финансовите планове за годината. Оптимизирахме разходите – тези, които не пречат на оперативната ни работа

Имахме план, цели.

Всичко обаче отиде временно в коша, защото вече беше нерелевантно на ситуацията и икономиката.

Аз лично очаквах неминуемо бързи фалити в HoReCa индустрията, а тя влачи след себе си други доста сериозни индустрии като:

  • Транспорт на хора
  • Храни
  • Обзавеждане на ресторанти
  • Финансови институции
  • Доста от подсекторите Услуги
  • Рекламни агенции

4. Замразихме всички влизащи нови проекти

Това беше едно от трудните решения, признавам си. Имахме 3 нови проекта, влизащи от началото на април. Бяхме в преговори с още 2 потенциални клиента – доста сериозни компании.

Всичко обаче трябваше да спре, защото би било грешка да планираме и залагаме цели, при условие, че буквално не се знаеше какво ще стане утре и дали тези бизнеси ще могат да оперират.

5. Спряхме ВСИЧКИ къстъм графици за показване на рекламните кампании – на всички акаунти

Защо направихме това ли? Защо хвърлихме в кофата за боклук графици, за които сме вложили седмици анализи и верифициране на теориите, графици, които са носели много приходи на клиентите ни ли?

Отговорът е елементарен – ежедневието на потребителите се промени. Насила. За 1 ден. Всичко от вчерашния ден, което работеше, вече беше различно. И нямаше място за сантименталности, компромиси, ненужни въпроси „защо, ама ние толкова много време…“. Просто беше нужно да се направи, за да се адаптираме бързо към новото ежедневие.

6. Започнахме да спираме автоматиките и автоматичните бидове в рекламните платформи

Причината беше същата като в по-горната точка – хората вече нямаха същото поведение в конкретни часови зони – активността е почти 18 часа в денонощието и всички са активни или могат да се активизират по всяко време. А алгоритми и автоматики работят на база миналото, когато има повтаряеми матрици на навици, поведение и действия. Сега старите навици се променят, при това бързо. Съответно близкото минало не е актуално и не е добра идея да се ползва за база за изграждане на матрици на поведение.

Хората се насочиха рязко към онлайн средата в търсене на продукти. Но голяма част от тях или тепърва се сблъскваха с голямото разнообразие онлайн, или имаха бариери (основно страх от неясното) да пазарят онлайн, да си купят нещо, което не могат да пипнат на момента.

7. Изготвихме списък с общи препоръки, приложими за почти всеки бизнес

Ето какво може да направи абсолютно всеки бизнес, в пътя към адаптацията в новия свят на социална изолация, дигитализация и пауза на почти цялата икономика:

  • Google My Business – обновете информацията в листинга/листингите си в Google.
  • Не спирайте работата по SEO. Дори насочете още повече ресурси в този канал. Сега е моментът за превземане на по-голям дял и покритие в търсенията. След 1-2 месеца конкуренцията ще е още по-жестока в този канал.
  • Мислете как да разширите маркетинг микса, основно дигитално. Освен стандартните и добре познати канали, има и други като маркетплейсове, колаборация с други брандове и и бизнеси и т.н.

Ако сте с бизнес, който досега все се е дърпал да НЕ бъде онлайн поради (дори не искам да знам) някакви причини… или влизайте в онлайн пространството и се дигитализирайте бързо… или мислете как да оцелеете някак си. За тези, които изберат да бъдат онлайн, но не могат да продават стоките или услугите си:

  • Направете си САЙТ. Има толкова много бързи, лесни и достъпни решения. Препоръчвам ви изпробвани решения на нашите партньори SuperHosting.bg и Rocket.bg:
  • Направете си Facebook страница, Instagram профил
  • Започнете да предлагате ваучери за подаръци или предплатени услуги, дистанционни консултации.
  • Приемайте заявки и записвания – за периода след извънредното положение. Така ще си осигурите бизнес още в първите дни.

Ако имате въпроси, задавайте ги в коментарите. Ще се опитам да отговоря и помогна на всеки.

Post author

Основател и собственик на Inbound.bg. SEO/SEM Професионалист с над 7 години практически опит. Специализира в Inbound Marketing техниките, занимава се още с PPC и Дисплейни реклами, както и реклами в социалните мрежи.