В маркетинга, ако не следите ключовите показатели за ефективност (KPIs), трудно ще определите доколко успешни са кампаниите ви. Това важи с пълна сила и за оптимизацията за търсачки и SEO отчета. Добрите SEO специалисти следят влиянието на имплементираните SEO промени с фокус върху предварително установени KPIs.
Базови особености на SEO отчета:
Най-обобщено казано, SEO усилията обхващат всички действия, които водят до повече органичен трафик, лийдове и конверсии. Това е процес, в чиято основа стоят няколко важни принципа, които трябва да бъдат разбирани от всички нива в маркетинговия екип:
- SEO отнема време! Противно на някои схващания, че оптимизацията е еднократно действие, след което сайтът се изстрелва моментално на челна позиция, ще отбележим, че SEO е постоянен процес – той не спира.
В зависимост от обема и значимостта на отделните SEO подобрения по един сайт, може да се очаква видим ефект от тях след 2 до 12 месеца. Знаем как звучи, но това е истината. Всеки, който ви каже, че ще направи устойчива SEO промяна, която да окаже незабавен ефект, за съжаление ще ви заблуди. Отчасти това се дължи на факта, че вследствие на SEO промените, трябва да се изчака натрупване на нови данни от А/Б тестове, оптимизирано съдържание и всички други SEО подобрения. И после тези нови данни да се съпоставят с предишните. Базирайки един SEO отчет на подобно сравнение, можете най-ясно да наблюдавате тренда.
- SEO гради основите на устойчивия онлайн успех! Отделеният ресурс за SEO не трябва да се възприема като еднократно действие за краткосрочен успех. Някои сайтове успяват да си докарат трафик само от платено търсене, но най-успешните реализират огромен брой посещения и след като спрат рекламите си – това е устойчивият резултат от дългосрочното действие на приложената SEO стратегия.
- SEO има видим и измерим ROI! Класирането и трафикът са механизмът за генериране на устойчив източник на лийдове и конверсии. SEO отчетът позволява, преди всичко, по-внимателно изследване на печелившите тактики и времевите рамки за възвръщаемост на инвестициите (ROI).
Кои KPIs влизат в SEO отчета
Тъй като SEO е от есенциално значение за онлайн присъствието, има някои важни метрики, които трябва да се следят на регулярна база. При малки и средни като големина сайтове, месечният репортинг е достатъчен, но при бизнеси с голям обем на трафика, показателите трябва да се наблюдават по-често и да се включат в SEO отчета, за да могат по-ясно да се идентифицират конкретните ефекти.
Ето кои метрики са най-показателни за ефективността на SEO оптимизацията:
- Класиране: Кои са актуалните ключови думи, за които сайтът се класира в резултатите? На кои позиции се класират конкретните страници?
- SEO видимост: Доколко е видим сайтът, в сравнение с други страници в резултатите за търсене? За много ключови думи ли са класира сайтът на първа страница? Или се класира само за няколко, но с големи обеми на търсене?
- Конкуренция: Как се движат конкурентите? За кои ключови думи напредват в класирането?
- Трафик: Колко посещения реализира сайтът и каква част от тях идват от търсещите машини като Google?
- CTR: Каква част от хората, видели страница от сайта в резултатите, са кликнали на нея и са я посетили
- Времетраене на посещенията и Bounce rate: Колко дълго потребителите остават на сайта? Каква част от тях не отварят друга страница, след като са влезли на сайта и го затварят директно?
- Conversion Rate: Каква част от хората, след като са кликнали на класирана в търсачката страница, реализират конверсия (направена поръчка, попълнена форма, предоставен имейл)?
Тези SEO показатели е добре да се сравняват на седмична и месечна база, а при съпоставка с миналогодишните данни се откроява и сезонната посока на развитие. Гореспоменатите метрики са фундаментални за SEO стратегията и са от най-голямо значение за всеки SEO отчет. Те могат да се разделят на 3 взаимосвързани нива:
- Данни за SEO: Класиране, Видимост, Конкуренция
- Данни за потребителско поведение: CTR, Времетраене, Bounce rate
- Данни за бизнес цели: Conversion rate
SEO Инструменти от основно значение
За максимално ясен SEO отчет се използва комбинация от няколко различни инструменти:
- Google Search Console: В Конзолата може да следите класирането на различни страници, по различни ключови думи, а също и как се движи CTR
- Google Analytics: След няколко месеца ще могат да се наблюдават данни само в новата версия GA4. През този инструмент може да се следи времето, прекарано на различни страници от сайта, а също и нивото на Bounce rate
- Специализиран SEO софтуер: За по-големи сайтове и SEO агенции е почти задължително да ползват реномиран SEO инструмент. Употребата на такъв тул предлага по-широк набор от функции и специфични настройки, с които по-лесно и точно да се следи видимост, конкуренция и разнообразни технически SEO аспекти. Добри примери са SEMRush, Ahrefs, Serpstat, Moz Pro.
Редовното следене на SEO метриките и тяхното представяне през погледа на 2-3 SEO инструмента, води до SEO отчети, които разкриват ценна информация за ефективността на оптимизацията. Особено във времето. Постоянното анализиране на данните дава възможност за постигане на още по-добри и устойчиви във времето органични резултати, а те от своя страна се превръщат в бизнес успех.
След като знаете как работи SEO, имате търпението и са ви ясни важните KPIs, остава да следвате постепенно изпълнението на стратегията и SEO резултатите ще са положителни и издръжливи във времето.
Ако търсите устойчиво класиране на вашия бизнес в резултатите от търсачките, но ви е трудно да подредите парченцата от SEO пъзела, не се колебайте да се свържете с нас за професионална SEO консултация.
Източник: https://blog.searchmetrics.com/us/seo-reporting-how-to-tell-if-your-seo-strategy-is-working/