Златните правила за създаване на Инфографика-трепач

infografiki-kak-zashto

По думите на предприемача и утвърден автор Gary Vaynerchuk “Маркетолозите развалят всичко.“

 

Това важи с пълна сила и за инфографиките, които станаха изключително популярен и ефективен маркетингов инструмент при създаване на съдържание през последните три или четири години. Докато повечето марки бълваха обикновено блог съдържание, за да получат видимост, инфорграфиките комбинираха  раздвижени изображения и кратки текстове, които да спомогнат за образоването на публиката за дадена тема.

За съжаление, след като стана ясно, че инфографиките могат да повишат значително видимостта на бранда, по – добре изследваните, внимателно написани и с умел дизайн инфографики се превърнаха в малцинство на фона на ужасните такива, създадени само с цел линкбейт (linkbait). Графики с невинно начало, сега са просто черна дупка в маркетинговата вселена, която поглъща стойност.

Този феномен накара много хора да смятат, че инфографиките загиват, но това не е съвсем вярно. Добре изработените графики, както всички други форми на визуално съдържание, много добре се отличават от масата и ангажират потребителите. През 2015г. 60% от маркетолозите предрекоха, че употребата на инфографики ще се увеличи през 2016г.

Създаване на добра инфографика

Благодарение на технологичния напредък, като например широкото разпространение на мобилен интернет достъп, дори на обикновения човек му е все по – трудно да се концентрира за дълго време и тук визуалното съдържание играе ключова роля. Не би трябвало да Ви изненадва фактът, че висококачествените инфографики са харесвани и споделяни три пъти повече за разлика от всеки друг тип съдържание. Докато целта Ви е да предоставите стойност на Вашата аудитория, а не да генерирате линкбейт, инфографиките все още са много ефективен маркетингов инструмент.

 

В това ръководство са описани основните стъпки на маркетинга с инфографики, включително и при избора на правилната тема, извършването на изследванията, писането на съдържание, дизайн и промоция.

 

1. Избор на правилна тема

След като вече сте решили да създадете инфографика, изборът на тема е първият и най – важен момент в изработването й.

 

Първо е стилът

Помислете за всички възможни стилове на инфографики и кой точно е подходящият във Вашата индустрия, за да Ви даде идеи. Хронологичните инфографики са страхотни при изобразяването на еволюцията на дадено нещо (като например технологии, философии или биографии). Графиките с инструкции са подходящи при декомпозиране на отделни стъпки или процеси, които са необходими за достигане до краен продукт. Сравнителните инфографики пък са полезни при изобразяване на две концепции една до друга и техните разлики (служители с/у иноватори; капитализъм с/у комунизъм). Ако прекарате малко време в разглеждане на някоя от инфографичните директории (Nerdgraph или Visual.ly), анализирате стиловете и дизайна, със сигурност ще Ви хрумнат някои готини идеи.

 

Популярни теми

Вероятно дори само като прочетохте това се сетихте за някоя модерна в момента тема от индустрията, която спокойно може да бъде представена с мощна инфографика. Ако не можете, проверете Google Trends и научете кои теми получават най – голям обем запитвания в момента. Инструментите като  Buzzsumo, Digg и Reddit също могат да са полезни в намирането на идеи за инфографиката Ви. Ако се нуждаете от специализирано съдържание,  LinkedIn Pulse ще Ви свърши чудесна работа.

Популярни теми за инфографика

 

Променете предназначението на старото съдържание

Прегледайте старите си постове, презентации или документи. Съдържанието, което е получило високи нива на ангажираност, може да се превърне в страхотна инфографика. Писмените постове по евъргрийн теми винаги са добър кандидат за „рециклиране“. Ако имате клиентски данни от проучване, което Ви дава нов поглед вурху индустрията, представяйки го като инфографика ще бъде само във Ваш плюс.

 

Сменете ъгъла

Ако вече има популярна инфографика по определен въпрос, няма да е разумно да засегнете същите теми (освен ако всички други инфографики не са ужасни!). Вместо това може да погледнете проблема от друг ъгъл, например контрааргумент. Хубаво е да се избегне умишленото обиждане на хора, но понякога малко противоречия водят до ангажиране на аудиторията. Ако една тема има два поляризиращи аргумента, изборът на страна може да доведе до гореща дискусия (една от най – популярните инфографики е на силно противоположна и емоционална тема – веганството).

Инфографика за Веганството

 

Последно предупреждение: никога не създавайте инфографика само, за да популяризирате бранд, продукт или услуга. Този тип графики не печелят ангажираност и са загуба на ресурсите Ви. Инфографиката винаги се прави с намерението да даде стойност, а не да я получи.

 

2. Проучване

Източниците Ви са движещата сила на инфографиката Ви.

 

Факти и статистика

Погледнете вътре в организацията си за данни, които да покажете визуално. Проучвания на клиенти, статистика от продажби или информация за трендовете в индустрията – всичко това успешно може да се използва като източник, който да направи инфографиката достоверна. Ако бюджетът Ви позволява, може да направите маркетингово проучване на пазара и да поднесете резултатите като основа в инфографиката Ви.

В зависимост от темата, която сте избрали, има много онлайн ресурси за полезни данни. Например статистика за бедността в развиващите се страни може да намерите от Световната банка. Ако търсите информация за конкретни географски региони или градове, Geob.ase е правилното място. Google Trends е страхотен при представяне на нарастващ интерес към дадена тема, а в The Census  ще откриете някои интересни данни за населението на Америка. При намирането на доказателства от научни доклади или друга литература, препоръчително е да ползвате Google Scholar.

При цитиране на факти и статистически данни, уверете се, че те са скорошни и от достоверни източници. Данните от научни доклади винаги се вземат по – сериозно, отколкото от статии в Уикипедия. Винаги цитирайте източника в долната част на страницата на инфографиката, за да покажете, че не сте изфабрикували нищо.

 

Цитати

Цитатите по своята същност са субективни, но ако са употребени от експерти в индустрията или влиятелни лидери, могат да помогнат за увеличаване на доверието във Вашия аргумент. Никога не подценявайте силата на социалното доказателство. Може да разпръснете цитати в цялата си инфографика, стига те да са забавни и остроумни. Най – добрата основа са емпиричните данни, но цитатите са важен елемент, с който да й придадете човечност.

Цитат от Чарли Чаплин

 

3. Писане

След като сте събрали необходимите завладяващи факти и статистически данни, е време да ги вкарате в мощния разказ.

 

Мислете визуално

Ключът към страхотната инфографика е да мислите визуално. Текстът Ви трябва да е максимално кратък, за да подкрепя визуалните елементи без да отнема вниманието от тях. Най – добре използвайте услугите на копирайтър, който има опит в дизайна или писането на съдържание за инфографики. Не тук е мястото, където да показвате завидната си лексика или сложна игра на думи. Когато става въпрос за инфографики, важи правилото: „Не го казвай, показвай!“.

 

Изграждане на разказ

Без силен и свързан разказ ще имате само нахвърляни и разпокъсани данни и объркана аудитория. Той дава възможност на читателите да се разходят из инфографиката Ви и да си тръгнат удовлетворени. Най – доброто място, от което да започнете, е поставяйки се на мястото на читателите си и да обмислите целта на инфографиката си (т.е да образова или забавлява). След това направете един обратен инженеринг на съдържанието и се уверете, че Вашият разказ се движи плавно от точка А до точка Б. Това позволява на читателя да попие цялата информация, преди да достигне до заключението.

Заглавието на Вашата инфографика трябва да окаже влияние незабавно, обещавайки ценни знания и отговори на въпроси. Въведението е най – пълната с текст част и трябва да обобщава какво следва в две-три изречения (ако е възможно). Списъчните постовете са ефективни именно по тази причина, защото подтекстовете помагат при разбиването на графиката до смилаеми парчета информация и насочват читателя от едната част към другата.

 

Корекция

Сигурно звучи банално, но правописните и граматични грешки могат тотално да разрушат една инфографика. След като завършите копието си, се уверете, че сте го проверили от край до край и дори може да поискате мнение от някой друг. Ако сте работили неуморно дни наред, става почти невъзможно да забележите собствените си грешки. Ето защо вторият чифт очи е жизнено важен. Едва ли ще искате да откриете, а и няма как да поправите, грешки в инфографиката си, след като е публикувана и разпространена, за разлика от блог пост, който можете да редактирате моментално.

 

4. Дизайн

Дизайнът не е само създаване на естетически красиви неща – важна е и функционалността. По тази причина, най – добре скицирайте идеята на съдържанието си, за да видите дали текстът и визуалното съдържание си пасват.

Дизайн на инфографика

 

Яснота

Една инфографика, наблъскана с изображения, текст и данни, няма да предизвика интерес и дори може да се загуби цялият й смисъл – обяснение на концепция или предаване на знания, с помощта на визуални средства. Не се притеснявайте да оставяте празно място около инфографиката си – това ще подобри четливостта й. Когато визуалните елементи са прекалено близо до ръбовете й, нещата започват да изглеждат лошо изпипани, така че винаги оставяйте солидно празно пространство от начало до край.

Инфографиките обикновено са широки от 800 до 1000 пиксела, но са сравнително по – дълги. Ако се налага да добавите повече съдържание, просто удължете графиката вертикално, а не по хоризонтала, защото по – широките инфографики се споделят много по – трудно.

 

Цветове и шрифтове

Цветовете влияят на настроението ни и променят възприемането на всякакъв вид произведения на изкуството. Важно е да изберете цветова схема, която да пасва на темата, заложена в инфографиката Ви. Ако е на сериозна тема, като например бедност, психични проблеми, избягвайте ярките цветове. За инфографики, свързани с околната среда , земните цветове винаги са добра идея. Не се притеснявайте от контраста и изберете цветова схема от 2 до 4 цвята – повече цветове биха затруднили читателя. Colourlovers е страхотен ресурс при избор на схема.

Съгласуваността е важна и при текста – избягвайте използването на повече от 3 различни шрифта (а най – добре 2). Не е задължително да използвате шрифта, обвързан с Вашия бранд, защото целта на инфографиката е да даде ценна информация на потребителите Ви, а не да промотира компанията Ви.

 

Предаване на данните

Кръговите диаграми и графики са приемливи решения за показване на данни, ако се вписват в стила на инфографиката Ви и не изглеждат все едно са директно копирани от Microsoft Excel. Въпреки това, има и по – интересни методи за представянето им. Един опитен дизайнер, с помощта на асоциативната мисъл може да ги превърне в истински шедьовър.

В крайна сметка начинът, по който сте избрали да представите данните си, може да бъде уникален и вълнуващ, но основната Ви цел винаги трябва да е подчертаването на тенденциите възможно най – бързо и ефективно. Ако стандартната стълбовидна диаграма Ви върши по – добра работа от нестандартни и бляскави елементи, ползвайте я!

 

Икони

Едно бързо търсене в Shutterstock за термини, свързани с инфографиките, ще Ви покаже огромно количество векторно изкуство, което може да включите. Докато някои комплекти имат значителна цена, спокойно може да намерите и по – достъпни, чиито елементи може да ползвате дългосрочно за различни по цел инфографики.

Оригиналността е важна, но не е грешно да ползвате иконите, създадени от някой друг (освен ако не пасват на стила на графиката Ви). Просто не ползвайте евтини иконки и винаги плащайте за лиценз – не си струва да поставите бранда си в неизгодно положение от правна гледна точка, само за да спестите някой лев.

Векторни иконки

 

Брандинг

Инфографиката Ви ще е насочена към външна аудитория и не е необходимо да се притеснявате за откритото брандиране. Вместо това, просто поставете логото на компанията и уеб адреса на компанията в долната част на страницата, до източниците. Това дава възможност на читателите да намерят Вашия сайт, дори ако някой сподели инфографиката Ви без да сложи линк към профила Ви.

 

5. Промоция

След като е готова инфографиката Ви и имате нещо, което наистина си заслужава да бъде споделено, използвайте някои от следните съвети за получаване на възможно най – висока ангажираност.

 

Оптимизация на лендинг страница

Уверете се, че целевата Ви страница е възможно най – приветлива за потребителите. Включете бутони за социалните медии под инфографиката, за да могат хората да я споделят в любимите си платформи (напр. Twitter, Facebook, Google+ и други). Желателно е да включите и някои лесни за туитване фрази от целевата страница, за да могат хората да споделят, ако намерят нещо интересно. Осигурете на читателите HTML код за вграждане под инфографиката, за да могат, ако решат, лесно да я вграждат в сайтовете си.

 

Директории за инфографики

Съществуват много различни директории, които няма да имат нищо против да пуснат новата Ви инфографика пред аудиторията си. Това пък ще Ви доведе нова връзка(backlink) и, може би, ще повиши трафика към сайта Ви. Запомнете: винаги следвайте инструкциите при подаването й във всеки един сайт и подгответе кратък увод, който да я придружава.

 

Достигане до блогове/блогъри

Блогърите винаги търсят висококачествено, добре направено визуално съдържание, което да споделят с аудиторията си. Докато темата на инфографиката е наистина интересна за хората, ще намерите статии на сходна тематика само с един клик в Google. Свържете се със собственика на блог поста, който сте намерили, и им обяснете, че сте попаднали на статията им при търсене и Ви е допаднала и им предложете инфографиката си на подобна тема.

Това в никакъв случай не е агресивно запитване, с което да ги молите да репостнат графиката Ви и да ви осигурят още един беклинк. Вместо това, просто им предлагате страхотно визуално съдържание, което техните читатели ще оценят (за тази цел обаче е необходимо инфографиката Ви наистина да е страхотна). Ако пожелаят да я видят и им хареса, тогава вече може да се стигне до преговори за репостването й. По – вероятно е да Ви одобрят идеята, ако им предложите и уникална публикация (guest post).

Сделка с блогър

 

Имейл

Ако смятате, че инфографиката Ви е подходяща за имейл списъка Ви, пуснете я в съобщение с картинка и линк към целевата Ви страница. Добре е да накарате хората да посетят сайта Ви, за да видят графиката, защото това ще ги подтикне да я споделят с бутоните, които сложихте. Ако инфографиката Ви е свързана (разбира се не изцяло) с някои от продуктите/услугите Ви, помогнете на читателя да достигне до съответните страници.

 

Социални медии

Когато постнете инфографика в Twitter и Facebook, винаги слагайте и картинка и хиперлинк към целевата страница. Различните социални платформи имат различни забрани за изображения, така че оптимизирайте всяка картинка поотделно. Може да поствате линка за графиката няколко пъти при различните изображения за важните части от инфографиката. Винаги ползвайте подходящи хаштагове, когато поствате в Twitter, за да подобрите ангажираността.

В Instagram, най – добре публикувайте информационната графика в секции, заради триизмерните ограничения. Може да създадете собствено Youtube видео, което да преминава през всички части на графиката, въпреки че за тази цел се изискват много добри познания в областта на редакцията на видеоклипове.

SlideShare е още една добра платформа за публикуване на „нарязани“ части от инфографиката Ви под формата на презентация за споделяне. Ако искате да превърнете графиката си в презентация, най – добре споделете това с дизайнера си предварително, за да може това да се вплете в цялостната концепция още в началото. Ако сте цитирали специалисти, не забравяйте да ги отбележите в Twitter, защото може и да Ви ретуитнат – което е голям плюс!

Докато традиционните директни маркетингови стратегии целят правене на пари от хората колкото се може по – бързо, то философията на маркетинга чрез съдържание е: колкото по – добро съдържание произвеждате, толкова повече хората уважават уменията Ви, започват да вярват на бранда Ви, което води до продажби в дългосрочен план.

 

С други думи, придобиването на приходи и репутация на бранда е като маратон, а не спринт. За да сте успешни в дигиталната ера, страхотното съдържание е от голямо значение. По последни проучвания, 73% от създателите на съдържание приоритизират ангажиращото съдържание, а 55% – визуалното.
Докато сте в играта за дълго и искрено желаете да предоставите стойностно съдържание на аудиторията си, инфографиките са ключови в стремежа Ви към успеха!

 

 

Post author

Inbound сертифициран маркетингов експерт. С интерес към белите SEO практики, маркетинга чрез съдържание, както и рекламите в Google и социалните медии.