Миграция на сайт: SEO чеклист с 42 точки

SEO чеклист за Миграция на сайт

От маркетингова гледна точка, миграцията на сайт е комплексен проект, изискващ особено внимание и пълна концентрация. За целта е нужен подробен SEO план, който да бъде следван. Оригиналният източник на информацията можете да намерите тук, а в следващите редове ще споделим този изчерпателен и така полезен чеклист, на разбираем език.


Планиране

1. Очертайте потенциалните промени, в следствие на Миграцията

В дългосрочен план, целият процес следва да даде положителен резултат, свързан с цялостно по-добро представяне на сайта. Въпреки това, самият акт на Миграцията може да доведе до някои нетипични сътресения. В началото може да се наблюдава рязка промяна на позициите на основни ключови думи, спад в трафика, намаляване на конверсиите. Очакванията за такъв период трябва да бъдат предварително зададени, особено ако сайтът е основен източник за набиране на клиенти и осъществяване на продажби. 

2. Изберете подходящо време, в което да се случи Миграцията

Както споменахме, в началото след завършената Миграция, има вероятност да се наблюдава спад в трафика. Именно поради тази причина, е препоръчително да се избере период, в който традиционно търсенето на услугите и посещенията на сайта не са в разгара си. Освен с конкретните данни на сайта, можете да се съобразите и с данните от Google Trends, които би трябвало да потвърдят наблюденията ви.

Един трик за тези, които оперират на няколко гео пазара – изпълнете Миграцията в страната, в която имате по-малко трафик и клиентска база, за да “опипате терена”. Ако всичко се развива по план, продължете с Миграцията и на по-големите пазари.

3. Заложете временно на алтернативните трафик канали, за редуциране на загубения трафик

Тъй като органичният трафик вероятно ще спадне, е желателно, с цел поддържане на онлайн представянето, да се насочат усилията към другите канали, като Google PPC или социалния маркетинг. Тяхната роля ще е да компенсира поне частично отслабналия естествен трафик към сайта.

4. Отворете комуникацията между SEO специалиста и програмиста

При редизайн на сайт се залага краен срок за завършване на проекта. Много е важно той да бъде съобразен с обема на работата, която трябва да се свърши, за да се получи успешен завършек. В този ред на мисли, е добре SEO специалист да изготви препоръки за Миграцията, след което уеб разработчик да оцени времето за имплементацията им. 

Би било полезно, ако SEO препоръките са съпътствани от кратки обяснения, така че девелопърът да разбира важността им и да не се получават недоразумения в процеса на имплементация.


Преди стартирането на новия сайт 

5. Уверете се, че тестовата среда на сайта не може да бъде индексирана от търсещите машини

Това е едно от основните неща и почти всички опитни девелопъри го знаят. Все пак, се случват пропуски и е редно да го споменем – забранете индексирането на страниците, по които работите, чрез Robots.txt и с Noindex таг в <head> частта на html кода на всяка страница.

Като допълнителна превантивна мярка, можете да заключите с парола работната среда, така че браузърите да не могат да достъпят сайта.

6. Направете пълно обхождане на стария сайт

Пълният краул на всички страници на сайта е ключова стъпка от процеса на Миграция. С него ще се сдобиете с URL-ите, които ще са ви нужни за пренасочване към новия сайт. Ако планирате сериозно преустройство на структурата на сайта, който на всичкото отгоре се състои от хиляди страници, това обхождане е повече от задължително.

7. Направете експорт на всички URL адреси на стария сайт, които съдържат линкове

С помощта на инструмент като Majestic или OpenSiteExplorer, изведете списък с всички URL адреси с беклинкове към тях. Това ще са ви приоритетните за пренасочване страници, които ще защитават органичното ви представяне. 

Тази стъпка е важно да бъде направена непосредствено преди Миграцията, за да могат да бъдат включени и последните връзки от външни източници, така че да не се загуби никаква тежест.

8. Изкарайте всички страници, които са имали поне едно посещение през последните 12 месеца

Този експорт може да се направи с помощта на Google Analytics. Страниците, които намерите, ще се сред приоритетните за пренасочване.

9. Експортирайте всички страници, които са били споделяни в социалните медии

С помощта на инструменти като BuzzSumo и Social Crawlytics, можете да намерите вашето най-споделяно съдържание. 

Тези страници, също са приоритетни, тъй като очевидно са събудили интереса на аудиторията ви и са изключително полезни.

10. Направете експорт на всички индексирани от краулерите страници

Можете да използвате инструмент като Scrapebox, който ще ви изведе URL адресите на всичките ви страници в индекса. Ако времето не ви притиска, се постарайте да пренасочите всички тези адреси към най-релевантните им аналози в новия сайт.

Ако не можете да отделите време за всяка страница, се опитайте да категоризирате страниците в групи, след което да пренасочите целите групи към подходящи категорийни URL адреси. За да се получи това, вероятно ще е нужно въвеждането на някаква автоматизация.

11. Комбинирайте списъците с всички намерени URL адреси и задайте приоритети за пренасочване

Вкарайте всички адреси в една Excel таблица, като приложите de-duplicate, с цел избягване на дублирани страници в таблицата. След това посочете най-важните URLs, които приоритетно да бъдат пренасочени към новата версия на сайта.

Имайте предвид, че при по-големите сайтове се иска време, за да се определят най-подходящите еквиваленти на старите страници, и в идеалния случай, всички страници ще бъдат пренасочени, но това би било възможно, само ако е заложена по-продължителна времева рамка за работа.

12. Създайте схема и определете всички нови еквиваленти на старите страници

След като вече имате приоритизираните стари URL адреси, задайте точните им нови дестинации. Използвайте 301 редирект, вместо 302, за да укажете, че промяната е постоянна. Автоматизацията ще е задължителна при “мапването” на по-големи сайтове.

301 редирект на старите URL адреси към новите

13. Проверете планираните пренасочвания и за възможности за Wildcard редиректи

След като вече имате пълната схема за пренасочванията, проверете списъка с адреси за възможности за намаляване на редиректите, с помощта на Wildcard метода. Само внимавайте да не пренасочите голяма група от URL адреси към 404 страници.

14. Генерирайте .htaccess файл, съдържащ всички нужни пренасочвания

Ако предположим, че сайтът използва PHP сървър (най-вероятно), създайте списък с пренасочванията, използвайки правилния синтаксис за .htaccess. Тук, полезно би било да валидирате .htaccess файла си на https://htaccess.madewithlove.be/.

15. Направете бекъп на стария сайт

Задължителна стъпка! Пазете старата версия на сайта в защитена с парола среда, и забранете индексацията с robots.txt и Noindex мета таг. Винаги има вероятност нещо по новия сайт да не се получи, така че да имате нужда от старите файлове.

16. Засечете скоростта на зареждане на стария сайт

С помощта на онлайн инструменти като Pingdom и Google’s Page Speed Insights направете оценка на представянето на сайта ви, и сравнете данните с новия сайт. Най-добре е тестовете да се направят непосредствено преди пускането на новата версия.

17. Запишете бройката индексирани адреси на стария сайт

Посредством параметъра за търсене “site:old-domain.com”, изведете всички страници, намиращи се в индекса на търсачката. Получената информация ще ви помогне да направите по-точно сравнение с данните от индексирането на новия сайт.

18. Определете броя страници, чрез които потребителите са достъпили органично сайта ви до момента

Това може да стане чрез Google Analytics. За период от една година назад, вижте кои страници са били отправна точка към сайта ви, след търсене в Google. В случай, че количеството страници на новия сайт ще е горе-долу същото като от стария, би трябвало да наблюдавате сравнително същата бройка “входни” органични страници.

19. Направете SEO одит на новия сайт

Още докато сте на тестовия сървър, извършете подробен on-page SEO одит. Дори да мислите, че всичко е направено добре, проверете обстойно за пропуски. Винаги може да намерите елементи за подобряване, било то URL структура, title тагове, маркировки на структурирани данни.

20. Подгответе Robots.txt файл за новия сайт

Създайте нов Robots.txt файл. Внимателно задайте кои части от сайта да бъдат достъпни за търсещите машини и ориентирайте краулерите. 

Уверете се, че в новия файл не сте оставили забраната за достъп на търсачките, както би трябвало да го направите в тестовата среда, преди официалното пускане на сайта.

21. Изгответе XML сайтмап за новия сайт

На база броя страници, които се съдържат в CMS системата ви, създайте валиден sitemap, съдържащ всичките ви URL адреси, които би следвало да попаднат в индекса на Google.

В случай, че сайтът е голям и имате повече от 50 000 URLs, разделете записите в отделни файлове (примерно изображенията в отделен сайтмап).

22. Проверете за счупени връзки

Направете тази проверка, докато сте още на тестовия сървър. Не бива да започвате с наличието на линкове, водещи към несъществуващи страници. Това важи както за вътрешни, така и за външни линкове.


Проверка за счупени линкове

Стартиране на новия сайт

23. Тествайте обхождането

Щом пуснете публично новия сайт, трябва да проверите дали съдържанието му е достъпно за роботите. Използвайте инструменти като Fetch as Googlebot

На случаен принцип изберете освен Началната, още няколко типа вътрешни страници, за да се уверите, че всичко е наред.

24. Уверете се, че кода за валидация в Google Search Console е ОК

Проверете дали правилният код си е на мястото, за да сте сигурни, че в следващите дни ще получавате правилни отчети с данни. 

25. Проверете Robots.txt файла

Никога не е излишно да проверявате този файл, а щом сайтът е публичен вече, задължително вижте дали всички записани редове в него са така, както трябва да бъдат.

26. Свалете Noindex забраната от <head> частта на всички страници

За времето на работа по сайта в тестова среда, би трябвало да сте задали Noindex на всички страници, но сега след като сте готови с всичко по сайта, трябва да махнете тези мета инструкции за роботите. Иначе органичният ви трафик ще стои на нула.

27. Проверете 301 редиректите дали са ОК

Тествайте страниците, за които сте задали 301 редирект, дали пренасочват към предварително зададените страници и дали се връща коректният HTTP header код. Изключително важно е пренасочванията да са наред, за да не се заблуждават търсещите машини.

28. Прегледайте XML сайтмапа

Заредете адреса на сайтмапа си, обходете адресите и вижте дали подадените линкове отварят успешно съответните страници.

29. Подайте XML сайтмапа към Google

Качете в Search Конзолата новия сайтмап. Този ход би трябвало да помогне за по-качественото индексиране на сайта.

30. Уверете се, че всички тайтъл тагове и мета описания са имплементирани

На фаза одит, докато сте били още на тест версията, titles & meta descriptions би трябвало да са били сред най-важните елементи, по които сте работили. Сега трябва да се уверите, че в официално пуснатия сайт, те отговарят на очакванията.

31. Проверете за счупени линкове (пак)

Повторете теста за счупените връзки, за да сте сигурни, че всичко работи както трябва и нищо не води към несъществуващи страници. При попадане на счупена връзка, или я премахнете, или пренасочете към адекватна страница.

32. Уверете се, че сайтът връща очакван 404 статус код

Заредете умишлено грешен URL адрес в рамките на root домейна, за да проверите дали се зарежда правилният 404 error код. Целта е да няма случаи с несъществуващи страници, които заблуждаващо за търсачките връщат HTTP header 200 – ОК. Това са така наречените Soft 404 грешки, които могат да навредят на представянето на сайта.

Проверка на 404 страници

33. Проверете кода за Google Analytics

Направете проверка за наличието на Analytics кода в html-а на новия ви сайт, за да получавате така важните данни за трафика. За цента може да ползвате инструмента http://www.gachecker.com/.  

34. Следете в реално време Analytics за проблеми с ползваемостта на сайта

В деня на пускане на новия сайт, отделете специално време за наблюдаване на Analytics в реално време. Така ще имате възможност да дефинирате евентуални критични проблеми с потребителското изживяване.

35. Ускорете ре-индексирането с помощта на социалните медии

Споделянето в социалните мрежи може да изиграе важна роля за по-бързото индексиране на новия сайт и повторното обхождане на съществуващите страници.

Анонсирайте стартирането на новия сайт във всички платформи, в които имате присъствие. 

36. Уверете се, че вътрешните линкове не са No-Follow

Подберете няколко типа страници и проверете дали всички вътрешни връзки в тях позволяват последването на краулерите. Ако има такива с No-Follow, ще затрудните Google да достигне до тях и да ги включи в индекса си.


След старта на новия сайт

37. Проверявайте Search Console за нови съобщения за грешка

Ежедневно следете за нови съобщения в Конзолата и при евентуална поява, реагирайте.

38. Свържете се с източниците си на най-авторитетни беклинкове

По възможност, осъществете контакт със собствениците на сайтове, от които имате най-качествени връзки. Да, вярно, че сте направили 301 редирект, но не пречи да ги помолите да променят URL адресa към вашия сайт, където е възможно. 

39. Преглеждайте кешираните версии на ключовите ви страници в Google

Всеки ден проверявайте кеша на Google за вашия сайт, за да видите кога ще се случи новото индексиране. Имайте предвид, че за някои страници може да е нужно повече време за да бъдат ре-индексирани.

40. Засечете скоростта на зареждане на новия сайт

Използвайте същите инструменти, които използвахте за определяне на скоростта на старата версия. Сравнете резултатите и при нужда започнете работа по подобряване на представянето.

41. Сравнете броя индексирани страници

На по-ранен етап изкарахте бройката индексирани страници от стария сайт. Сега е време да видите колко са индексирани от новия сайт и да очаквате горе-долу същото число. Имайте предвид, че чувствително увеличаване на индексираните адреси може да означава дублиране на съдържание.

42. Определете броя страници, чрез които потребителите органично достъпват сайта в момента

Направете сравнение между страниците от старата версия и страниците от новия сайт. Ако всичко е точно, би трябвало да наблюдавате сходни резултати.



Както казахме в началото, Миграцията е сериозен акт, към който трябва да се подходи внимателно. Следвайки тези стъпки, със сигурност ще сведете до минимум възможните нежелани проблеми, които могат да се случат. Най-важното е да се действа с план, концентрация и търпение.




Post author

Inbound сертифициран маркетингов експерт. С интерес към белите SEO практики, маркетинга чрез съдържание, както и рекламите в Google и социалните медии.

Коментари

There are 1 Comment

  1. Posted by Стоян Пенев

    Хубав списък. Смятам, че би било добре да конкретизирате за каква миграция става въпрос – защото първото ми предположение беше, че ще става въпрос за миграция на друг сървър.

Loading Facebook Comments ...