Подробен On-Page SEO чеклист с 25 точки

On-page SEO чеклист

On-page оптимизацията е един от основните стълбове, върху които се основава стратегията ви за добро класиране в резултатите на Google. С течение на времето важността на някои от On-page елементите може да спадне, но фундаментът трябва да е правилно оптимизиран винаги.

В следващите редове ще ви представим 25 важни аспекта, спрямо които да предприемете действие, с цел качествена On-page оптимизация.


Какво е On-Page SEO?

On-page оптимизацията е процес от конкретни действия, които се предприемат спрямо всяка една от страниците на сайта ви, които да резултират в подобрена видимост на страницата в търсачките, и съответно да получи релевантен трафик.

On-page SEO-то помага на търсещите машини да разберат дали съдържанието на сайта ви отговаря на потребителските заявки. Правилната оптимизация на ниво страница означава по-ясно за машините съдържание, което от своя страна увеличава шансовете ви за релевантен трафик, а оттам и за конверсии.

Сега, нека да преминем към конкретните точки:


1. Осигурете криптирана връзка към сайта си

HTTPS за сигурна връзка със сайта

Посредством HTTPS протокола, не само ще предпазите данните на потребителите, но и ще увеличите вероятността от по-високо класиране в резултатите на Google. Също така, имайте предвид, че миграцията от HTTP към HTTPS не се изчерпва с изпълнението на 301 редирект. Цялата операция има съпътстващи действия като настройки и подновяване на URL адресите в XML сайтмапа, robots.txt, рекламите и др. Повече можете да прочетете тук.

2. Настройте Google Analytics

С Google Analytics можете да следите ефекта от предприетите SEO действия. Инструментът ви показва ценна информация относно органичния трафик, кои страници привличат повече потребители, какви печалби ви носят те, и още много други. Можете да наблюдавате и изучавате данните по цели дни, но като за начало се съсредоточете върху лендинг страниците си и индикаторите  на потребителското поведение – Bounce rate, Exit pages, и др.

3. Погрижете се сайтът ви да има мобилна версия

В общия случай, вече много повече хора посещават сайтовете през мобилните си телефони, отколкото през лаптопа или компютъра. Именно затова, е от критично значение вашият сайт да се зарежда по удобен за ползване начин през смартфон и таблет. Визуално страниците ще се различават от десктоп версията, но е важно съдържанието да е същото.

4. Извършете проучване на ключови думи

Проучване на ключови думи за сайта

Процесът преди 10-15 години би бил много прост – намирате ключовите думи с най-висок обем на търсене и директно ги вкарвате в страниците си, като колкото повече ги повтаряте, толкова по-добре. В днешно време, обаче, keyword stuffing е вредна за сайта ви практика. Алгоритъмът на Google е много по-умен – знае кои думи са синонимни, знае и каква е целта на потребителската заявка. Днес не е задължително да сте съсредоточени върху най-търсените ключови думи, а можете да извлечете повече полза като подберете по-конкретни фрази, и градите тематично съдържание около тях, като запазвате фокуса върху релевантността на потребителското търсене. 

Също така е важно да установите основната ключова дума за всяка страница и да оптимизирате спрямо нея. Например, ако имате сайт за дамски чорапи, няма да наблягате на далеч по-общата и имаща голям обем на търсене дума “чорапи”. Вместо това, ще имате страница за “дълги дамски чорапи”, страница за “дантелени чорапи” и т.н.

5. Включете ключовата дума в URL адреса

URL адресът е първото нещо, което търсещите машини виждат, така че най-добре е да стартирате със споменаване на основната ключова дума на страницата (примерно “www.mysite/danteleni-chorapi”). Ако се чудите дали на кирилица или латиница, силно препоръчително е да се придържате към латиницата.

6. Контролирайте дължината на URL адресите

Практиката показва, че по-късите URL адреси се класират по-добре от дългите. Така че, ако сложите основната си ключова дума заедно с още 2-3 релевантни на съдържанието от конкретната страница думи, и общата дължина на URL-а е под 1000 символа (над 1000 би било нещо ужасяващо…), всичко ще е наред. Не на последно място – разделяйте думите в URL-а с тирета!

7. Добавете основната ключова дума в заглавния таг (title tag)

Title таг - основен SEO HTML елемент

Title тагът е сред най-важните HTML елементи за оптимизация. Той е първото нещо, което хората виждат и прочитат, когато направят търсене в Google, и е задължително да съдържа основната ви ключова дума. Старайте се да е релевантен на съдържанието на страницата и да не надвишава повече от 55-58 символа, за да се визуализира целият в резултатите от търсенето.

8. Добавете определения към title тага

Освен ключова дума, в тайтъла можете да добавите и допълнителна дума, която да увеличи добрите ви шансове за класиране. Това може да е настоящата година, някакво конкретно число, или думи от типа на “най-добър”, “качествен”, “оригинален”, стига това допълнение да отговаря на съдържанието на страницата. Ако напишете статия “Кои са най-фините дантелени чорапи през 2019-та”, ще имате възможност да покажете страницата си на хора, търсещи актуални модели от 2019-та, а също и на тези, които се интересуват от фини дантелени чорапи.

9. Добавете ключовата дума в Meta описанието

Наличието на ключова дума в Meta description-а не влияе директно на по-доброто класиране, но включването се вижда с удебелен шрифт в резултатите от търсенето, и съответно повишава CTR-а. Старайте се текстът около нея да подканя потребителя да посети страницата, като се придържате към дължина на описанието между 140 и 155 символа, за да може да се визуализира цялото в SERP.

10. Вмъкнете ключовата дума в H1 тага

В общия случай H1 тагът играе ролята на заглавие в самата страница. А щом имате заглавие, най-логично е в него да фигурира ключова дума. За краулерите, с H1 се маркират важни текстове и така те ги разграничават от по-общите <div> тагове. По този начин им обогатявате информацията и те по-лесно разбират сайта ви.

11. Използвайте H2 таг, без задължително да го товарите с ключова дума

С употребата на H2 правите текстовете си добре форматирани и по-приятни за потребителското око. Освен, че и те подобно на H1, носят полезна информация на роботите, по-голямата полза от употребата им може да резултира във формирането на така наречения Featured Snippet в Google. Така че, мислете стратегически, когато използвате H2.

Пример от Google за Featured Snippet

12. Сложете вътрешни линкове

Връзките са пътищата, по които се движат краулерите, за да намират страниците. Добавянето на допълнителни линкове, които водят към други страници от сайта ви, улеснява роботите и помага за по-доброто индексиране на съдържанието ви. Особено полезно е за големи сайтове с над десетки хиляди страници. Важно е тези вътрешни линкове да имат релевантен на целевата страница анкор текст. Контекстуалността е много важна за Google.

13. Линквайте към външни източници

Връзки, които водят от вашия сайт към друг, външен източник на релевантна информация, също помагат на краулерите да резберат съдържанието ви. Ако знаете ресурс, който е от надежден и авторитетен източник, и който ще даде полезна информация на потребителите ви, защо да не им го покажете? Ето, сега в края на това изречение ще сложим външен линк към една добра статия, която дава по-подробен поглед върху линкването към други сайтове. 🙂

14. Настройвайте външните линкове да се отварят в нов таб/прозорец

Тук идеята трябва да е ясна – искате да покажете и друго добро съдържание на потребителите си, но също така не искате да ги отпращате от вашия сайт. Ако заредите съдържанието от външния линк в същия прозорец, има голяма вероятност да кажете преждевременно “чао” на хората, които след като отворят линка, може и да не се върнат после към вас.

15. Споменете ключовата дума в текста на страницата

Добре е основната ви ключова дума да бъде сред първите 100, които машините и хората ще прочетат. Съществуват и неписани правила за честота на споменаване около 3-5% от целия текст, като поддържате равномерно разпределение. Важното е, освен нея, да си служите тук-таме и със синонимни думи, семантично свързани фрази, и да не изпускате фокуса на текста.

16. Пишете оригинално и качествено съдържание

Качественото съдържание стои в основата на SEO

Този съвет е един от най-често срещаните. В 9 от 10 статии за качественото съдържание ще срещнете определенията “релевантно, полезно, оригинално”. И истината е точно в тях. Ние само ще добавим да пишете с подготовка, настроение и мисъл. 

17. Използвайте мултимедийно съдържание

Най-споделяното съдържание в социалните медии е визуалното. И логично – то се свързва със сетивата на човека най-лесно, и съответно има най-голям успех в предизвикването на емоции и реакции. Ако пишете статия, може да включите и ваше YouTube видео в нея, като по този начин не само ще задържите читателя повече време на страницата ви, но и ще помогнете на видеото ви да се класира по-добре в YouTube. Освен видео, по възможност включвайте инфографики и интересни изображения, които да оптимизирате с alt атрибута.

18. Попълнете alt атрибута на изображенията

Добавете основната ключова дума в alt атрибута на картинките. Чрез него краулерите разбират какво има на изображението и е от особено значение за цялостния On-page SEO микс. Освен това, alt атрибутът идва на помощ на незрящите, които достъпват интернет чрез специални програми, изговарящи текстовото съдържание. Тези програми прочитат и изговарят alt атрибута, и по този начин незрящите се запознават със съдържанието от снимките. Не забравяйте – Google обичат да сте полезни на хората!

19. Синхронизирайте съдържанието си с потребителското намерение

Трябва да знаете, че основно потребителите търсят с две цели – информативна и комерсиална. Потребителска заявка за “сибирско хъски” може да цели информация за породата, а може да цели и покупката на такова куче. Трябва да знаете вашето съдържание от кой тип е и да оптимизирате спрямо целта на потребителя, за да увеличите шансовете си за привличане на правилната аудитория.

20. Оптимизирайте за Google Featured Snippets

Много хора искат бързи отговори на конкретни въпроси, които задават в търсачката. С цел да угодят на тези хора, от Google показват така наречените снипети (Featured Snippets). Това са директни отговори от по няколко думи или кратки изречения, които се показват директно в резултатите. Ако успеете да се преборите за Featured Snippet от Google, може значително да увеличите трафика към сайта си. 

21. Проверявайте текстовете си за грешки

На различни места в документи на Google виждаме съветите “Correct your spelling & grammar”. Създайте си навик, винаги когато свършите с писането на нов текст, да го прочитате. Или го дайте на някой колега да го прочете. Идеята е да се избяга от неточности, правописни и граматически грешки. На всеки може да се случи да изтърве 1-2 букви, но неграмотно написаният текст винаги прави неприятно впечатление.

22. Оптимизирайте скоростта на сайта си

Скоростта е официален ранкинг фактор на Google

Задължително се погрижете страниците ви да се зареждат бързо. Това е едно от нещата, на които от Google особено много държат. Като цяло, се опитайте да се вместите в 3-4 секунди за пълно зареждане на съдържанието. Имайте предвид, че ако конкурентите ви от Първа страница на Google имат бързи сайтове, ще трябва да оптимизирате в дълбочина по отделни елементи, влияещи на скоростта.

23. Подобрете показателя Dwell time

Най-просто казано, Dwell time е величина показваща времето, което потребителят прекарва на страницата ви, след като е попаднал на нея от резултатите на Google. Можете да се опитате да го увеличите като включите видео съдържание, ангажиращи изображения, полезни коментари и др.

24. Направете проверка за счупени връзки

Ако имате счупен линк на сайта си, го оправете като пренасочите счупения URL адрес към работещ такъв и обновите липсващото съдържание (освен, ако не искате да премахнете страницата от индекса на Google). Счупените линкове влошават потребителската удовлетвореност и индиректно влияят негативно на SEO представянето ви.

25. Оптимизирайте за E-A-T

Напоследък темата за авторитета на сайтовете е често дискутирана сред SEO специалистите и е специално засегната в Search Quality Rating Guidelines на Google. E-A-T идва от английските думи Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness и означава Експертност, Авторитетност, Достоверност. От Google активно се борят срещу фалшивите сайтове и нискокачественото съдържание, особено когато са свързани с жизненоважните теми медицина, право, сигурност. Така че, задължително вижте как E-A-T може да помогне за On-page оптимизацията ви.


За финал

Без да преувеличаваме, On-page оптимизацията е една от най-важните задачи, които предприемате. Не забравяйте, че тя не е еднократен, а повтаряем процес! Периодично ще трябва да проверявате ситуацията около изискванията и насоките на Google и да опреснявате съдържанието и отделните елементи по страниците си.



Post author

Inbound сертифициран маркетингов експерт. С интерес към белите SEO практики, маркетинга чрез съдържание, както и рекламите в Google и социалните медии.