11 безплатни и супер полезни SEO инструменти

11 безплатни и супер полезни SEO инструменти

Светът на SEO продължава да се развива все така динамично. С течение на времето все повече хора и бизнеси започват да усещат, че оптимизацията на техните сайтове може да им донесе устойчиви във времето ползи, резултиращи в конкурентно предимство. 

Всеки, който желае да подобри техническото състояние и популярността на сайта си, независимо дали е любител или SEO професионалист, има нужда от първични данни, с които да борави. В следващите редове ще ви покажем най-добрите безплатни SEO инструменти, които предоставят ценна информация и подпомагат процеса по оптимизиране на всеки сайт. 


1. Google Analytics

Разбира се, че започваме с Analytics – най-задължителната безплатна услуга, която използват всички специалисти по дигитален маркетинг, че дори и хора, които не знаят какво е SEO. Данните, които предоставя за посещенията, трафика, потребителското поведение, конверсиите, и какво ли още не, са безценни. Маркетолозите ги използват, за да намерят силните и слаби страни на сайтовете, и да очертаят бъдеща стратегия на действие. Инструментът предлага безброй отчети и възможности за специфични настройки, така че си струва да си поиграете, за да откриете онлайн възможностите пред вас.

2. Answer the Public

Не се изненадвайте, когато отворите за първи път Answer the Public – ще ви посрещне един нервен белобрад господин, който ще очаква от вас да му подадете ключова дума. Това, което прави инструментът, е че показва всички най-търсени от хората въпроси, свързани с вашата дума. Резултатите се визуализират в готина и лесно разбираема графика, като дават идеи на създателите на съдържание към кои конкретни теми да се насочат, така че да привлекат най-правилната аудитория.

3. MozBar

MozBar е безплатна добавка за Chrome. Тя предлага лесен достъп до някои важни SEO метрики на ниво страница. С MozBar можете бързо да видите оценката за авторитет на разглежданата страница и домейна. Опциите, с които разполага, ви позволяват да проверите SEO елементи като title таг, meta описание, хединги, маркъп за структурирани данни, линк метрики. Определено си заслужава вниманието, а ако искате да отключите всички възможности на инструмента, можете да преминете към платената версия – MozPro.

4. Woorank

Woorank е полезен за цялостно SEO анализиране на сайт. Той генерира обобщена оценка от 0 до 100 и показва дълъг чеклист, в който попадат и конкретни елементи за подобрение. Има и платена версия за задълбочен анализ, но трябва да отбележим, че дори и безплатната дава доста полезна информация. При Woorank можете да получите представа и за нивото на присъствие на сайта в социалните медии – лайкове, споделяния, коментари – все важна информация за всеки маркетолог.

5. Mobile Friendly Test

Алгоритъмът за търсене на Google е особено чувствителен към това как изглеждат сайтовете през мобилни устройства. Затова е задължително да използвате Mobile-Friendly Test инструмента им, който освен че е безплатен, ще ви даде и бърза информация относно изгледа на сайта ви през смартфон. Инструментът ще ви изведе еднозначна положителна или отрицателна оценка, а под нея ще видите и препоръки за оптимизиране, което в случая е най-полезното.

6. Ubersuggest

Ubersuggest е лесен за употреба инструмент за проучване на ключови думи, който базира резултатите си на данните от Keyword Planner-а на Google. Използвайки го, ще добиете ориентировъчна представа за обема на търсене, цената на клик при рекламите, и нивото на конкуренция, за въведената от вас ключова дума. Освен, че ще ви даде идеи за ключови думи, инструментът има и полезната опция да филтрирате думите, които не са ви от полза.

7. Browseo

Browseo ви позволява да видите сайта си през очите на търсещите машини, като премахва използваните стилове. Този изглед може да ви помогне да откриете къде роботите изпитват трудности да обходят съдържанието. Полезна е, също така, и възможността да видите как изглеждат тайтъл тагът и мета описанието в резултатите на Google. 

8. Check My Links

Check My Links е добавка за Chrome, която минава страницата и идентифицира статус кода на всяка връзка, на която попадне, включително и счупените такива. Така научавате броя на линковете, които имате, и къде в страницата са разположени. Всичко се случва лесно, тъй като връзките се оцветяват в цветове, в зависимост от кода, който изпълняват. Веднъж като свикнете с добавката, ще я използвате за всяка проверявана от вас страница.

9. Counting Characters Google SERP Tool

Въпреки, че Google си служи с пиксели, когато дефинира дължината на title тага и meta описанието, всички сме свикнали да се ориентираме по броя символи. Е, в този инструмент можете да въведете текста за мета таговете си и да разберете както колко пиксела е дължината им, така и колко броя символи. Визуализирането помага изключително да добиете съвсем реална представа как би изглеждал всеки текст в SERP на Google.

10. Redirect Path

Redirect Path е добавка за Chrome, която “хваща” 301, 302, 404 и 500 HTTP статус кодовете. С нея могат да се видят и JavaScript редиректи, изпълнени от потребителския браузър, така че нищо не остава скрито. За максимално удобство, само с един клик можете да включите събраните данни към техническия си одит или друг документ.

11. Google Search Console

На последно място, но не и по важност – Конзолата. Задължителен помощник за органичния успех на всеки сайт! Освен факта, че данните идват директно от Google, инструментът предоставя ценна информация за ключовите думи, URL адресите, индексирането, мобилното представяне и др. С утвърждаването на новата версия забелязваме и нови репорти за “трохичките” и видео съдържанието, така че можем да очакваме, че от компанията ще продължат да развиват функционалностите в GSC.


С изброените безплатни SEO инструменти не претендираме за изчерпателност по темата. Съществуват множество тулове, които по един или друг начин помагат за по-доброто представяне на сайтовете. Изпробвайте посочените от нас предложения – със сигурност ще ви дадат поне основната информация, върху която да изградите SEO плана си за действие. Чувствайте се свободни да споделите с нас кои са вашите предпочитания за безплатни SEO инструменти.



Post author

Inbound сертифициран маркетингов експерт. С интерес към белите SEO практики, маркетинга чрез съдържание, както и рекламите в Google и социалните медии.