CTR Стойностите през 2014 – Проучване

Google-CTR-Проучване-2014

В края на вече изминалата 2014-та година от AWR извадиха на бял свят ново проучване за CTR стойностите в резултатите на Google. Тази метрика е една от водещите в SEO бранша от години, защото показва до какво могат да доведат по-високите позициите в резултатите на Google (и не само). Как точно от най-голямата интернет търсачка работят за подобряването на CTR и какви са промените в %-те всяка година – тези въпроси остават забулени в тайна и до ден днешен.

Преди 10 години имаше наистина само по 10 резултата на страница в Google и всичко беше много по-лесно за анализ. Тогава беше и в сила твърдението, че хората четат и сканират съдържанието по така наречения F шаблон.

f_reading_pattern

Днес обаче в страниците с резултати има много повече детайли, които да привличат вниманието на потребителите – реклами, картинки, видеа, новини, локални резултати и карти, Граф на знанието и т.н. Именно те са основните виновници през 2014-та да е много по-трудно да се определи начинът/щаблонът, по който хората четат и сканират резултатите в Google.

Проучването на AWR е базирано на данни, събрани от Google Webmaster Tools през юли 2014. От компанията казват, че са анализирали общо 465 000 думи измежду 5 000 уебсайта. Данните са доста интересни, затова решихме да ги представим и на български език.

Вижте резултатите от CTR проучването за 2014

Тази графика показва честотата на кликове в органичното търсене за десктоп през Юни 2014.

CTR-Google-2014-01

Важно е да отбележим, че в това проучване са включени резултати от всички търсения. Те обаче не отчитат потребителските намерения и очакванията, които имат хората в процеса на търсенето, както и дали търсенето на ключови думи включва търговски марки. Тези данни ще бъдат сегментирани в последствие.

CTR-Google-2014-02

Средно 71,33 % от органичните резултати на първа страница в Google обират кликовете на потребители.Втора и трета страница вземат само 5,59% от кликванията. На първа страница само първите 5 резултата привличат 67,60% от всички кликове. Резултатите между 6 и 10 обират едва 3,73% от органичния трафик (известен още като SEO трафик).

Тези данни служат за добро напомняне относно важността на органичните ранкинги и значението за топ позициите в Google. Макар първото място все още да е най-ценното, неговата стойност е спаднала през последните години. Предполагам, това е заради по-голямо използване на рекламите, универсалните резултати от търсения, сравненията на продукти (shopping) и търсения на търговски марки също са оказали влияние.

Graham Charlton
– Econsultancy

В случай, че се чудите къде отиват останалите 28,7% от кликовете, ето и няколко предположения:

  • Някои хора могат да намерят отговор на запитванията си в рекламите, които се показват над органичните резултати.
  • Някои потребители може да не намерят на първа страница това, което търсят и да се наложи да превключат на втора и трета.
  • Други може да не намират това, което търсят и да ограничат заявката си като добавят още думи, за да бъде получат по-точни резултати.
  • С Google можете да намерите отговори на запитванията си без да е необходимо да кликнете на определен резултат, като основен виновник за това е Графът на Знанието.

Мобилен CTR

Мобилният трафик става все повече с всеки изминал ден и поглъща дяла на десктоп трафика с доста бърз темп. В това проучване ще видите честотата на кликване (CTR) за търсения, които идват от мобилни устройства спрямо търсения, които идват от десктоп. Предоставяйки Ви тези факти, Вие ще станете свидетели на мобилното класиране спрямо това на десктоп. Нека да видим и фактите:

CTR-Google-2014-03

Не само CTR-ът на първа страница е по-никък при мобилните устройства, но на 2-ра и 3-та страница той надминава търсенията през десктоп, което едва ли сме очаквали да видим именно при мобилните търсения.


 

CTR в резултати с реклами

Когато Google стартира официално през 1998, в органичните резултати имаше едва по 10 сини връзки. Днес обаче правилата са доста по-различни и органичните резултати са заобиколени от реклами. Някои от тях са по-видими (в горната част на страницата и в дясно до резултатите от търсене), а други са по-незабележими (в най-долната част на страницата). Част от рекламите са направени само от текст, други са с изображения на продукти, видеа и т.н.. Всички те влияят пряко на CTR-а на органичните търсения, затова нека да видим как и колко по-точно.

CTR-Google-2014-04

Рекламите могат да намалят почти с 50% честота на кликване на първа страница, което е много голям процент спрямо другите страници.

Влиянието на разположението на рекламите

Как местоположението на рекламите оказва влияние на CTR-a?

В проучването са анализирани резултатите от търсенето, в които е имало реклами в горната част на страницата, в дясната част и най-долу на страницата. Страниците, които имат реклами в горната част също могат да имат в дясната и в долната част на страницата. За тези, които имат реклами в дясната страна, могат да имат реклами и в долната, но не и над ТОП резултатите от търсене. Разгледаните страници с реклами в долната част нямат реклами в дясната и в горната част.

CTR-Google-2014-05

Изненади тук няма. Рекламите в топ позициите изглежда убиват органичния CTR повече, отколкото рекламите от дясната страна на страницата. Но се наблюдава нещо доста интересно – рекламите в дясната част и в най-долната част на страницата оказват положително влияние върху CTR-a на органичните резултатите.

Брой на рекламите

В проучването са анализирани броя на рекламите, които се показват в резултатите от търсенията. Страници с една, две или всички три реклами са били анализирани, за да може да се види по-ясно кои имат най-висок CTR.

CTR-Google-2014-06

Вероятно, положителното влияние при наличието на само една реклама кара органичните резултати да изглеждат по-естествени и по-предпочитани в очите на потребителите. По пътя на логиката, вероятно затова се покачва CTR-а на резултатите, в които няма реклама, докато добавянето на втора и трета реклама размива този ефект и принуждава потребителите да скролват по-надолу и да гледат други резултати.


 

CTR на рекламите

Би било интересно да се види как CTR-ът на рекламите се променя спрямо тяхната позиция. Тъй като това изследване е базирано само на органичните резултати, от AWR са помолили колегите от WordStream да предоставят техните открития при CTR-a на платените реклами в Google.

CTR-Google-AdWords-2014-01

Като цяло 17,2 % от кликванията при десктоп търсенията са благодарение на рекламите, като топ 3 на рекламите държат 11,69% дял. Интересното е, че рекламите при търсения през мобилни устройства и таблети са с по-висок CTR спрямо тези от десктоп машините.


Брандирани срещу Небрандирани търсения

Човек може да предположи, че когато потребителите правят чести търсения на един и същ продукт, те започват да имат предпочитания към конктерен източник/бранд, от който да получават информация. В тези случаи хората избират от морето с възможности най-релевантните за тях разпознаваеми имена и сайтове. Какво се случва обаче, когато потребителите търсят конкретни брандове? Ако потребителите търсят продукти с конкретна марка, по същия начин ли ще търсят и в останалите случаи?

Това изледване е базирано на търсения, които са направени по конкретна марка или име на домейн, като са премахнати всички интервали и тирета.

CTR-Google-2014-08

При брандови търсения първият резултат е почти винаги сайта на марката, което е нормално за повечето потребители, които търсят продукт, свързан с конкретна марка. Това обяснява и голямата разлика в CTR-a на първа позиция в резултатите спрямо останалите сайтове на страницата от търсене.

Тази голяма разлика в CTR-a може да бъде причинена и от факта, че търсенията по марки обикновено показват по 6 връзки точно под първия резултат, което ги прави много по-забележими.

Хората ще търсят и ще кликват върху линк в първите резултати от търсения на конкретни брандове, което тотално непропорционално на всички останали резултати.

Дани Съливан – Search Engine Land

Данните за CTR, идващи директно от Google, показват, че ние трябва да подхождаме консервативно, когато се определя потенциален трафик на търсене. По-голямата част от проучването ни за ключови думи ще революра спрямо небрандовите фрази. Ако се загледате в данните, ще видите, че най-голяма разлика има между CTR за първа позиция при брандови и небрандови търсения.

Нашите възгледи колко кликвания ще получите при средна позиция 1 могат да бъдат изкривени, вземайки предвид този прост факт. Но сега с тези сегментирани данни аз знам, че ще разглеждам потенциалния трафик още по-консервативно на основата на CTR само на небрандовите ключови думи и фрази.

Dan Shure – Evolving SEO

 

Потребителско Намерение при търсенето (Search Intent)

Повечето от нас имат някакво намерение, когато търсят нещо. Ние може да искаме да намерим голям ресторант или телевизор с по-добра цена. Смята се, че хората, които търсят по ключови думи с високи търговски намерения (пример: “LG G3 цена” или “sony lcd 40 цена”) са по-склони да кликнат на първите резултати, отколкото онези хора, търсещи някаква информация “къде е най-близкия китайски ресторант”. Следва да видим дали намереният на потребителите при търсене имат някакво значение за начина по който те кликат на резултатите в Google.

CTR-Google-2014-09

Тази графика показва, че хората са по-склони да кликват на първите резултати, когато търсенето е целенасочено. Но ние искаме да задълбаем още и да видим кои намерения оказват влияние върху CTR-a и как.

Специфичните намерения в графиката по-горе са сбор от всички ключови думи намерени в информационни, търговски секции или други намерения означении с всички останали ключови думи.

Google е все по-добър и ще става още по-добър в търсенията с намерения. В днешно време в много от резултатите от търсене се съдържат незабавни отговори, така че хората вече не трябва да влизат в сайта, за да намерят търсените отговори/информация. Отговорът е пред очите им.

Търговските намерения пускат реклами, които съдържат снимки и цена на конкретния продукт,  като е много по-вероятно потребител да кликне именно на някоя от тези реклами, отколкото на органичните резултати.

Таблицата по-долу сравнява тези три типа намерения и как те оказват влияние върху CTR.

CTR-Google-2014-10

Резултатите от търсене за  на ключови думи с търговски намерения обикновено съдържат повече функции (например: ценообразуване, рейтинг) и те могат да размиват CTR-a по страницата.

Richard Baxter – Builtvisible

 

Дългата опашка – Long Tail

Знаете ли, че според сегашните обеми на търсене в Google (глобално), 33 100 търсят “кафе на зърна” всеки месец? Ако при това търсене е доста трудно да се предположи потребителското намерение, то при търсене от типа на “къде да купя зелен био чай” нещата са доста по-ясни.

Неслучайно и до ден днешен се смята, че дългите словосъчетания са по-описателни и хората са по-склони да кликнат на първите резултати при този тип търсения. Но това наистина ли е така?

CTR-Google-2014-11

Резултатите показват, че колкото по дълга е заявката за търсене, толкова CTR-a на органичните резултати е по-висок за всички страници от търсенето, с изключение на първия резултат при търсенията от една дума. Това може да се дължи на големия CTR на брандовите търсения.

По-долу е същата графика за търсения, но само от десктоп устройстава в САЩ:

CTR-Google-2014-12

Интересно е, че при заявки с една дума, първата позиция в САЩ получава най-висок CTR, двойно повече по брой кликвания отколкото всички други заявки.

Дали имената на повечето брандове в САЩ са само една дума?


 

Разбивка на Органичния трафик на база CTR

Знаейки ориентировъчно какви са CTR стойностите за всяка позиция в органичното търсене, интересно е да се види как тези данни се използват, за да се изчисли органичен потенциален трафик към сайт.

В зависимост от класирането, което има една ключова дума и колко хора кликат върху вашия уеб сайт, може лесно да се изчисли горе-долу колко хора биха достигнали до вашия уеб сайт чрез от органично търсене в Google.

Но нещата стават малко по-сложни като се има на предвид, че всяка една дума е с различна тежест.

Какво вече видяхме в това проучване, брандовите търсения имат много по-висок CTR от останалите типове. Рекламите над органичните резултати пък водят до понижаване на CTR на резултатите след тях.

Намеренията за търсене също оказват влияние върху органичния CTR, а дългите словосъчетания (long tail) показват по-висок CTR за първите резултати.

На теория, вземайки предвид всички тези фактори Вие лесно можете да изчислите органичния трафик, който да очаквате. Формулата е следната:

2015-01-07_17h58_48

Ето ви един пример за небрандови ключови думи с обем 1000 търсения месечно, които се нареждат на първите места без реклама.

2015-01-07_18h01_57

Сега нека предположим, че има реклами, показвани над органичните резултати. В този случай CTR спада от 24,8 % до 16,9%.

2015-01-07_18h02_53

Прилагането на тази формула за всяка ключова думи Ви дава възможност да се направи ориентировъчно изчисление за очакваното количество органичен трафик за всеки уеб сайт. Все пак, когато се използва тази формула имайте предвид разликите между импресиите в GWT и обема на търсене на думите.

Ако вашият уеб сайт се появява на трета страница в резултатите от търсене, ако потребителят не влезе на 3-тата страница в Google, това не се брои като импресия за това търсене. За разлика от това обемът за търсене на дадена ключова дума показва приблизителния брой заявки за определен перод.

 

Оригиналният документ с CTR проучването на AWR може да свалите от тук.

 

Post author