Google Top Heavy Ъпдейт – Какво, Защо, Как

Google-top-heavy-update-cover

Преди седмица от Google пуснаха нов алгоритмичен ъпдейт, който реално е просто подобрение в „Top Heavy“ ъпдейта на търсачката. Лично Мат Кътс направи анонс в Twitter, че новостите влизат в сила от 6-ти февруари 2014. За всички по света.

Името на това подобрение в автоматизираните системи на най-популярната интернет търсачка не е случайно избрано, за разлика от животинките от зоопарка (Panda, Penguin, Colibri). Top Heavy има за цел да наказва автоматично сайтове, които показват прекалено много реклами в частта преди потребителят да започне да скролира – above the fold.

 

Какво представлява Top Heavy ъпдейтът на Google?

Top Heavy ъпдейтът поставя автоматични наказания/филтри на сайтове, които са прекалили с рекламните карета в така наречена част „above the fold“.

Казано на по-разбираем език, ако вашият сайт има прекалено много рекламни карета на първата видима страница (без скролиране), която се визуализира на екрана на потребителите, Top Heavy филтърът влиза автоматично в сила. За момента не е ясно точно при какви заети % от реклами (above the fold) от площта на страницата се активира филтърът.

Предположението на екипа на Inbound.bg (на база практически опит) е, че при страници, на които 50% от площта above the fold е заета от рекламни карета, Top Heavy филтърът е в сила.

До момента са известни три стъпки на Top Heavy ъпдейтът:

  • 19 Януари 2012 – Пускане в целия свят
  • 9 Октомври 2012 – Подобрения
  • 6 Февруари 2014 – Подобрения

 

Защо от Google направиха Top Heavy ъпдейта в алгоритъма на търсачката си?

От Google направо евангелизират идеята, че сайтовете трябва да са полезни и приятни за Хората. Това е заложена в политиката им за качество относно резултатите в тяхната търсачка.

В интерес на истината, Top Heavy ъпдейтът е резултат от оплаквания именно от потребители на Google Search. Хората попадали на резултати от челните позиции на търсачката, но при влизане в сайтовете виждали в началото куп реклами, но не и ценното за тях съдържание. Може да прочетете повече в официалния анонс от Google от 2012-та година.

 

Как се лекува автоматично наказание от Top Heavy ъпдейта?

Много лесно! За разлика от Зоопарка на Google, при автоматичен филтър заради прекалено много реклами в above the fold частта на вашия сайт, просто ТРЯБВА да намалите броя на рекламите в тази зона до нормални нива. Старайте се да направите сайтът Ви привлекателен и лесен за ПОТРЕБИТЕЛИТЕ. На хората и без това им е писнало да бъдат заливани агресивно от какви ли не реклами, ако и Вие го направите, просто ще активирате автоматичните защити на мозъка – почти моментално затваряне на сайта от потребителите.

Ето много пресен пример с български сайт, който пострада от най-новото подобрение в Top Heavy алгоритъма:

Сайт: AstroData.bg

Първи симптоми: 2 февруари 2014 г.

От AstroData.bg ни помолиха за помощ няколко дни (на 2-ри вефруари) преди Мат Кътс да направи официален анонс за новия ъпдейт.

Симптомите, които описаха бяха:

  • Много бавно индексиране на новите страници в сайта през последните 20 дни. Периодът съвпада доста точно с поставянето на нови рекламни полета в сайта в частта above the fold.
  • Началната страница правеше над 250 заявки, като на 60% от тях бяха преди заявките за зареждането на основното текстово съдържание.
  • Сайтът се зареждаше и беше доста тромав на машини с доста сериозни характеристики.
  • На мобилни устройства положението беше също доста трагично по отношение на зареждане и работа със сайта.
  • Сайтът нямаше XML sitemap.

03.02.2014 – Още с отварянето на началната страница на сайта предположихме, че става въпрос именно за автоматично наказание по филтър Top Heavy. След това направихме бърза проверка с http://browsersize.googlelabs.com/ и бяхме почти 100% сигурни, че причината е в многото рекламни карета. Вижте скрийншота по-долу, който направихме преди от AstroData.bg да последват препоръките ни:

AstroData.bg - Google Top Heavy Penalty

AstroData.bg през BrowserSize
AstroData.bg през BrowserSize

Точно няколко минути след като прегледахме основните типове страници в сайта на AstroData.bg, скоростта на зареждане и заявките, отпратихме следните препоръки:

  • Намаляване броя на рекламите в частта above the fold до нормални от чисто потребителска гледна точка граници.
  • Намаляване на заявките към сървъра.
  • Намаляване броя на външните скриптове – премахване на няколко stat counter-а и чата Zopim.
  • Да направят XML карта и да я спуснат към Google bot през Google Webmaster Tools.

От екипа на AstroData.bg предприеха моментални мерки и имплементираха още същия ден препоръките ни.

04.02.2014 – Сайтът започна да се индексира много по-бързо, както е било преди поставянето на още рекламни карета.

05.02.2014 – Google е свалил наказанията със сигурност и разпознава отново бранда AstroData.bg успешно. При част от брандовите търсения започва да се показва Google+ страницата на AstroData в десния бар на страниците с резултати.

07.02.2014 – Всички страници на сайта са индексирани от Google бот и са влезли в основния индекс.


Ако сте стигнали до тук, значи сте разбрали, че наказанията от Top Heavy филтъра се лекуват доста лесно, стига да вложите малко логическа мисъл и мислене от гледната точка на нормален потребител.

Като за финал – Не прекалявайте с рекламите по сайтовете Ви, мислете първо за потребителите!

Post author

Основател и собственик на Inbound.bg. SEO/SEM Професионалист с над 7 години практически опит. Специализира в Inbound Marketing техниките, занимава се още с PPC и Дисплейни реклами, както и реклами в социалните мрежи.