Преди седмица от Google пуснаха нов алгоритмичен ъпдейт, който реално е просто подобрение в „Top Heavy“ ъпдейта на търсачката. Лично Мат Кътс направи анонс в Twitter, че новостите влизат в сила от 6-ти февруари 2014. За всички по света.
SEO folks: we recently launched a refresh of this algorithm: http://t.co/KKSXm8FqZW Visible to outside world on ~Feb. 6th.
— Matt Cutts (@mattcutts) February 10, 2014
Името на това подобрение в автоматизираните системи на най-популярната интернет търсачка не е случайно избрано, за разлика от животинките от зоопарка (Panda, Penguin, Colibri). Top Heavy има за цел да наказва автоматично сайтове, които показват прекалено много реклами в частта преди потребителят да започне да скролира – above the fold.
Какво представлява Top Heavy ъпдейтът на Google?
Top Heavy ъпдейтът поставя автоматични наказания/филтри на сайтове, които са прекалили с рекламните карета в така наречена част „above the fold“.
Казано на по-разбираем език, ако вашият сайт има прекалено много рекламни карета на първата видима страница (без скролиране), която се визуализира на екрана на потребителите, Top Heavy филтърът влиза автоматично в сила. За момента не е ясно точно при какви заети % от реклами (above the fold) от площта на страницата се активира филтърът.
Предположението на екипа на Inbound.bg (на база практически опит) е, че при страници, на които 50% от площта above the fold е заета от рекламни карета, Top Heavy филтърът е в сила.
До момента са известни три стъпки на Top Heavy ъпдейтът:
- 19 Януари 2012 – Пускане в целия свят
- 9 Октомври 2012 – Подобрения
- 6 Февруари 2014 – Подобрения
Защо от Google направиха Top Heavy ъпдейта в алгоритъма на търсачката си?
От Google направо евангелизират идеята, че сайтовете трябва да са полезни и приятни за Хората. Това е заложена в политиката им за качество относно резултатите в тяхната търсачка.
В интерес на истината, Top Heavy ъпдейтът е резултат от оплаквания именно от потребители на Google Search. Хората попадали на резултати от челните позиции на търсачката, но при влизане в сайтовете виждали в началото куп реклами, но не и ценното за тях съдържание. Може да прочетете повече в официалния анонс от Google от 2012-та година.
Как се лекува автоматично наказание от Top Heavy ъпдейта?
Много лесно! За разлика от Зоопарка на Google, при автоматичен филтър заради прекалено много реклами в above the fold частта на вашия сайт, просто ТРЯБВА да намалите броя на рекламите в тази зона до нормални нива. Старайте се да направите сайтът Ви привлекателен и лесен за ПОТРЕБИТЕЛИТЕ. На хората и без това им е писнало да бъдат заливани агресивно от какви ли не реклами, ако и Вие го направите, просто ще активирате автоматичните защити на мозъка – почти моментално затваряне на сайта от потребителите.
Ето много пресен пример с български сайт, който пострада от най-новото подобрение в Top Heavy алгоритъма:
Сайт: AstroData.bg
Първи симптоми: 2 февруари 2014 г.
От AstroData.bg ни помолиха за помощ няколко дни (на 2-ри вефруари) преди Мат Кътс да направи официален анонс за новия ъпдейт.
Симптомите, които описаха бяха:
- Много бавно индексиране на новите страници в сайта през последните 20 дни. Периодът съвпада доста точно с поставянето на нови рекламни полета в сайта в частта above the fold.
- Началната страница правеше над 250 заявки, като на 60% от тях бяха преди заявките за зареждането на основното текстово съдържание.
- Сайтът се зареждаше и беше доста тромав на машини с доста сериозни характеристики.
- На мобилни устройства положението беше също доста трагично по отношение на зареждане и работа със сайта.
- Сайтът нямаше XML sitemap.
03.02.2014 – Още с отварянето на началната страница на сайта предположихме, че става въпрос именно за автоматично наказание по филтър Top Heavy. След това направихме бърза проверка с http://browsersize.googlelabs.com/ и бяхме почти 100% сигурни, че причината е в многото рекламни карета. Вижте скрийншота по-долу, който направихме преди от AstroData.bg да последват препоръките ни:

Точно няколко минути след като прегледахме основните типове страници в сайта на AstroData.bg, скоростта на зареждане и заявките, отпратихме следните препоръки:
- Намаляване броя на рекламите в частта above the fold до нормални от чисто потребителска гледна точка граници.
- Намаляване на заявките към сървъра.
- Намаляване броя на външните скриптове – премахване на няколко stat counter-а и чата Zopim.
- Да направят XML карта и да я спуснат към Google bot през Google Webmaster Tools.
От екипа на AstroData.bg предприеха моментални мерки и имплементираха още същия ден препоръките ни.
04.02.2014 – Сайтът започна да се индексира много по-бързо, както е било преди поставянето на още рекламни карета.
05.02.2014 – Google е свалил наказанията със сигурност и разпознава отново бранда AstroData.bg успешно. При част от брандовите търсения започва да се показва Google+ страницата на AstroData в десния бар на страниците с резултати.
07.02.2014 – Всички страници на сайта са индексирани от Google бот и са влезли в основния индекс.
Ако сте стигнали до тук, значи сте разбрали, че наказанията от Top Heavy филтъра се лекуват доста лесно, стига да вложите малко логическа мисъл и мислене от гледната точка на нормален потребител.
Като за финал – Не прекалявайте с рекламите по сайтовете Ви, мислете първо за потребителите!