Краят на бисквитките от трети страни е близо! Могат ли другите бисквитки да ги заместят?

Краят на бисквитките от трети страни е близо

С голяма убеденост може да се каже, че сме в разгара на революция на поверителността на данните. В доклад на KPMG 86% от анкетираните американци съобщават за нарастваща загриженост относно предоставените от тях данни, а 40% не вярват изобщо на компаниите, че използват данните им етично. От страната на закона са разпоредби като CCPA , CPRA и GDPR, които ограничават начина на събиране на данни. Тъй като бисквитките от трети страни ще загубят поддръжката си от Google Chrome през 2023 г., всичко, което търговците правят от почти 30 години, е на път да се промени.

Загубата на информация от бисквитки от трети страни е неизбежна и онлайн търговците се опасяват, че ще дойде момент, в който ще харчат повече пари за по-малко данни. Какво правят маркетолозите при това положение?

В тази публикация ще видим какво точно са бисквитките от трети страни и какви опции имат собствениците на онлайн магазини след като Google спрат поддръжката им. Могат ли другите бисквитки (zero-party и first-party) да компенсират липсата им?


Какво са бисквитки от трети страни (third-party cookies)?

Бисквитките от трети страни са проследяващи кодове, генерирани от домейни, различни от този, който потребителят посещава в момента, и се използват главно за онлайн рекламни цели. Те също така позволяват на собствениците на уебсайтове да предоставят определени услуги, като чатове на живо. Рекламодателите и социалните медии обикновено ги използват за проследяване на потребителите между отделните уебсайтове, за да изградят по-ясен потребителски профил за целеви рекламни кампании. Събраните данни чрез бисквитките от трети страни определят кои реклами на кого и в кой сайт да се показват.


Защо бе решено бисквитките от трети страни да изчезнат?

Малко е плашещо колко много знаят за вас рекламодателите. Бисквитките от трети страни могат да доведат до усещането, че ви следят в интернет, а освен това са и апетитни за хакерите, които чрез тях могат да се доберат до лична информация и да застрашат сигурността на устройството ви. 

Съгласно GDPR, бисквитките се считат за лични данни и сайтовете са длъжни да не съхраняват бисквитки от трети страни без изричното съгласие на своите потребители.

В публикация от 2019, директор от Google съобщи за “нов проект за разработване на набор от отворени стандарти за фундаментално подобряване на поверителността в мрежата“. Наричат ​​го Privacy Sandbox, за който тепърва ще събираме впечатления как работи.

До 2023 Chrome вече няма да поддържа бисквитки от трети страни. Той не са първият браузър, който прави това – Safari и Firefox започнаха да блокират бисквитките от трети страни още през 2013г. Промяната за рекламодателите определено ще е голяма, тъй като Chrome е най-употребяваният браузър в света, с дял от близо 65%.


Какво да очакваме след края на third-party бисквитките?

Означава ли, че с края на бисквитките от трети страни започва завръщането към обикновеното сърфиране, без възможност за адекватен целеви маркетинг? Съвсем не.

Google обещава да насърчава ползите за дигиталната реклама без да нарушава поверителността на данните. “Не е нормално хората принудително да се съгласяват да бъдат проследявани в интернет, само за да може да им се показва релевантна реклама”, казва Дейвид Темкин от Google. “А рекламодателите не бива да следят отделни потребители в интернет, за да се възползват от предимствата на дигиталната реклама.”

Google прогнозира нещо, което би трябвало да се хареса на маркетолозите – бъдеще, в което, за да се достигне до потребителите по персонален и сигурен начин, няма да се жертва релевантността на рекламите.

Сега ще споменем за два начина, които маркетолозите могат да използват след края на бисквитките от трети страни. Това са zero-party данните и first-party бисквитките! 


First-party бисквитки

First-party бисквитките са кодове, генерирани и съхранени на компютъра на посетителя на уебсайта, които проследяват данни за тяхното взаимодействие с вашия бизнес. Тези данни включват пароли, потребителско поведение на вашия сайт, колко често го посещават и други основни действия.

С тази информация вашият бизнес може да изработи целенасочена маркетингова стратегия, въз основа на техния интерес към вашия сайт. Проследявайки кликовете на посетителите, можете да видите кои страници от вашия сайт отварят, но не можете да проследите поведението им, след като го напуснат.


Zero-party данните

Този тип данни се събира от потребителите по директен начин. Примерно, ако говорим за физически магазин, касиерът може да събира данни, когато поиска от клиент телефонния му номер или имейл, за да се присъедини към програмата за лоялност на бизнеса. 

В онлайн пространството такъв тип данни са например отбелязания от потребителите предпочитан начин за комуникация, различни кратки анкети или всякаква друга информация, която е проактивно предоставена от потребителите на бизнеса.

Вместо да се гадаят намеренията на клиента или да се обединяват данни от други уебсайтове, zero-party данните се споделят директно и напълно доброволно. Тази тактика изгражда доверие и връзка между бранд и клиент.


Как да се подготвим за края на бисквитките от трети страни?

Със спирането на third-party бисквитките не идва краят на света, въпреки че доста маркетолози така го усещат. Предизвикателства ще има, но в дигиталния маркетинг нещата, както отлично знаем, са повече от динамични и това не бива да плаши никого. 

Накратко стъпките, за които трябва да се помисли след края на бисквитките от трети страни са следните:

  • Прилагане на стратегия с first-party бисквитки
  • Обмисляне на начин за събиране на zero-party данни директно от посетителите на сайта
  • Поддържане на максимално прозрачна политика за събиране на лични данни
  • Изграждане на взаимоотношения с клиенти чрез алтернативни стратегии за ангажиране, като например бюлетини, онлайн чатове и взаимодействие в социалните медии
  • Създаване на възможност за настройване и блокиране на бисквитките от трети страни

Преминавайки от бисквитки от трети страни към first-party и zero-party, вие изграждате доверие у потребителите, без да изисквате от тях да жертват личните си данни, за да получат удобство.



Източник: https://www.osano.com/articles/goodbye-third-party-cookies-is-zero-and-first-party-the-answer


Post author

Inbound сертифициран маркетингов експерт. С интерес към белите SEO практики, маркетинга чрез съдържание, както и рекламите в Google и социалните медии.