Как да използваме и комбинираме цветовете в маркетинга и рекламата

Kak-da-izpolzvame-kombinirame-cvetovete-v-marketinga-reklamata-fb

В разнообразния поток от маркетинг чрез съдържание, цветовете могат да бъдат едни от най-добрите ви приятели и да ви помогнат да изпъкнете сред масата, стига да ги използвате правилно.

Цветът има силата да улавя на подсъзнателно ниво вниманието на вашата аудитория. Употребата на конкретни цветове може да ви помогне да внушите определени нагласи и емоции у клиента, така че да обърне сериозно внимание на вашия продукт или услуга.

Цветовете могат да повишат значимо влиянието на вашето послание. Спокойно можете да очаквате страхотният ви, изчерпателен материал да бъде пренебрегнат, ако сте претупали цветовите решения по него.

Психологията на цветовете и нейната мощ е един от най-интересните и противоречиви аспекти на маркетинга. Основната причина за споровете е, че в днешно време дискусиите относно цветовете се уповават единствено на предположения, необосновани твърдения и спекулации от страна на рекламодателите.

 

Нека разгледаме Теорията на цветовете

 

Основни цветове

Да разбираш магията на цветовете не означава единствено да ги съчетаваш, докато получиш задоволителен визуален резултат. Всеки уважаващ себе си маркетингов експерт би трябвало да повиши своята компетентност и да се запознае с основите на теорията на цветовете.основни цветове - жълто, синьо, червено

Първите ни срещи с основните цветове обикновено се случват още в началните класове на образованието ни. Това са червено, синьо и жълто. Без тях всички останали цветове не биха съществували. С комбинирането на свойствата им се получават вторичните цветове.

 

Вторични цветове

Вторичните цветове се получават след комбинацията на два основни цвята. Така се създават лилаво (червено + синьо), зелено (синьо + жълто) и оранжево (жълто + червено).вторични цветове

 

Третични цветоветретични цветове

 

Третичните цветове се създават при смесването на повечко основен цвят с който и да е от другите. Резултатът е нов цвят, доближаващ се повече до основния, който е използван.

 

Чисти цветовечисти цветове

 

Групата на чистите цветове се свързва с всеки основен, вторичен или третичен цвят, който не е примесен с бял, черен или какъвто и да е друг цвят. Това са цветове, които са доста наситени и ярки.

 

Нюансинюанси на цветовете

Нюанс можете да получите, когато към чист цвят добавите бяло. Резултатът отнасяме към групата на пастелните цветове. Те обикновено са по-светли и по-бледи от чистите цветове. Нюансите варират от леко бледи до почти бели.

 

Оттенъциоттенъци на цветовете

 

При съчетаването на чист и черен цвят се получава оттенък. Често целта е да се потъмни чистия цвят и да се притъпи неговата яркост. И тук случаите варират между леко по-тъмен до почти черен.

 

Тоноветониране на цветовете

 

Когато става въпрос за тоналност на цвета, чисто и просто говорим за „убиване“ на неговата интензивност. Дълбочината на тонирането се постига, когато към някой от чистите цветове добавим различно количество сиво (черно и бяло).

 

Пълното колело на цветоветеколелото на цветовете

Изложеното дотук можем да наречем кратко описание на колелото на цветовете. Сега вече знаете разликата между основен, вторичен и третичен цвят, както и кога говорим за нюанси, оттенъци или тонове.

Колелото на цветовете е азбуката на цветовите решения!

 

Контрастът и цветоветеконтраст на цветовете

Цветовите техники стават особено важни, когато започнете да проектирате визуалното съдържание за вашите маркетингови и рекламни цели. Контрастът е от първостепенно значение, ако държите това съдържание да изпъкне. Нужен ви е специалист, който разбира необходимостта от контрастиращи елементи, за да избегнете недоразумения в бъдеще.

Най-просто казано контрастът е това, което разделя един елемент от друг. Това позволява например текстът да се открои от фона. При висок контраст лесно могат да се разграничат два цвята, докато при нисък, това става много трудно.

Ако досега сте се придържали към идеята, че контраст означава разлика в цветовете, може би е време да промените това разбиране. Два цвята могат да бъдат различни и в същото време да не поддържат никакъв контраст.

Чистите цветове притежават специфични различия, що се отнася до тъмнината и светлината. Жълтото има по-светъл вид, синьото – по-тъмен. Червеното и оранжевото са различни цветове, но имат нисък контраст помежду си. Накратко – ако имате два различаващи се цвята, които са с едно и също ниво на сивото в себе си, контрастът помежду им ще е слаб. Така че запомнете – контраст не означава два различни цвята, а значи ясна видимост и на двата, поставени един до друг.

 

Кога да използваме висок или нисък контраст?контрастни цветове

 

Широко разпространено правило в света на дизайна е, че колкото по-висок е контрастът, толкова по-добри резултати се постигат. Следвайки този принцип в маркетинга чрез съдържание, имплементацията на дълбок контраст е от изключително значение, тъй като видимостта винаги е приоритетна цел.

От съществена важност е, когато подбирате цветове, за да идентифицирате своя бранд, или за да откроите своето съдържание, да знаете как точно да използвате високия контраст. Причината е проста – това е най-подходящият начин да направите съдържанието си лесно забележимо за вашата аудитория. Когато искате да сте ясни и конкретни – изберете два противоположни цвята и ги съберете на едно място.

Използвайте силен контраст, когато искате да изтъкнете важен детайл от вашия продукт, бранд или услуга, или просто се нуждаете от лесно забележими рекламни кампании.

Ниският контраст, от своя страна, е подходящ за елементите от второстепенна важност. В този случай е идеално допълнително решение за цялостната визия на въпросния проект.

 

Цветови комбинациицветови комбинации

 

Според проучване на университета в Торонто, повечето хора, които подбират цветови решения за своето съдържание, се спират на не повече от 2-3 комбинации, за да подсилят ефекта му.

Вашето съдържание  трябва да бъде забележимо, разбираемо и да задържа вниманието. Както казахме в по-горните редове – всеки цвят символизира определени емоции. Използването на колелото на цветовете ще ви помогне по-лесно да се справите с предизвикателствата на избирането на правилните цветове.

 

Допълващи се противоположни цветоведопълващи се цветове

 

Доказан начин да превърнете съдържанието си в магнит за очите е използването на допълващи се цветове. В колелото на цветовете това са цветовете, разположени един срещу друг. Ако погледнете за какво точно става дума, ще видите, че червеното върви ръка за ръка със своята противоположност – зеленото, жълтото гледа към лилавото, синьото е допълващо се с оранжевото.

Ако се чудите защо допълващите се цветове са толкова важни за вашето съдържание, отговорът е прост – противоположностите привличат – друго златно правило в оцветяването. За пример ще дадем нещо, което всеки от нас е виждал – красива червена ябълка, която изпъква сред останалите зелени.

 

Защо противоположностите привличат очите?

 

Казахме, че червеното е противоположен цвят на зеленото. Човешкото око „заспива“, когато наблюдава нещо, претрупано с един единствен цвят. Именно за да избегнете подобен проблем, използвайте допълващите се противоположности.

Това е и най-лесният похват да откроите едно нещо от друго. Важно е да отбележим, че съотношението винаги трябва да е 25 към 75 в ползва на един от цветовете. Всяка допълнителна промяна би нарушила ефекта, в повечето случаи.

Ако не можете да устоите на идеята да използвате три цвята, изберете един, който да служи като основа и после се насочете към други два, близки до своите противоположности.

 

Аналогични цветовеаналогични цветове

 

Цветовете, които стоят един до друг в колелото на цветовете се наричат аналогични (сходни). Те могат да се използват заедно, без да се притъпява ефектът на който и да е от двата. Ако искате да изпъкнат, добавете към тях и допълващ (противоположен) цвят.

 

Монохроматични цветовемонохроматични цветове

 

Монохроматичните цветове се отнасят за даден цвят, който е съчетан с различните си нюанси, оттенъци и тонове. Той е по-мек и по-фин от аналогичните цветове. Можете да обогатите монохроматичен цвят с един допълващ. Подходящ пример за това е синьосветло синьооще по-светло синьо.

 

Помислете за триъгълни, правоъгълни и квадратни форми на цветоветеформи на цветовете

 

Хитър начин за внасяне на повече креативност във вашето съдържание е включването на различни форми. Ако се затруднявате точно кой цвят подхожда на проекта ви, опитайте да използвате някоя от следните форми върху колелото на цветовете и ще получите нов набор от цветове, които могат да си паснат перфектно.

Триъгълникът създава триада – три цвята, които са разделени на равно разстояние един от друг по колелото на цветовете – просто начертайте формата и ще получите вашите три цвята.триъгълник в колелото на цветовете

Правоъгълникът ще ви посочи четири цвята, състоящи се от две двойки допълващи се цветове.правоъгълник в колелото на цветовете

Квадратът действа на принципа на триъгълника – дава две двойки допълващи се цветове, които са на равно разстояние един от друг.квадрат в колелото на цветовете

Обобщение

Използването на тези комбинации трябва да бъде внимателно, инак рискувате да получите некачествени и „шумни“ решения. Определено не е лесно, но веднъж ако схванете принципа, после ще се радвате на множество добри цветни проекти. Като за начало можете да се подсигурите като изберете един доминиращ цвят, а на останалите да отредите поддържаща или подчертаваща роля. С правилната информация, малко нюх и няколко опита резултатите няма да закъснеят.

А вие, използвате ли колелото на цветовете или се доверявате напълно на интуицията си? Или може би и двете? Споделете в зоната за коментари как реализирате своите цветови решения за вашите проекти.

 

Post author

Inbound сертифициран маркетингов експерт. С интерес към белите SEO практики, маркетинга чрез съдържание, както и рекламите в Google и социалните медии.