Силата на цветовете в маркетинга и рекламата

silata-na-cvetovete-v-internet-cover

Над 80% от визуалната информация е свързана с цвят, а всеки цвят има своя вибрация.

Психологията на цветовете е един от най-интересните аспекти в маркетинга. Богатата палитра предоставя огромен избор от комбинации на цветове и нюанси, което може да се окаже една доста трудна задача, с която трябва а се справите.

Цветовете са с особено значение!

Те ще увеличат разпознаваемостта на марката Ви, ще говорят за бранда Ви, ще създадат стойност на продукта Ви, дори могат и да повлияят на вкуса Ви. В бизнеса цветовете представят марки, затова трябва да бъдат избрани много внимателно. Използването им оказва влияние на настроението и въздейства психологически върху зрението и ума на зрителя. Багрите допринасят за нашите настроения и чувства, затова те могат да се окажат нож с две остриета.

Цветовите възприятия са различни за отделните продукти и услуги, в зависимост от това какво предлагате. Има цветове, които се възприемат по-лесно или иначе казано цветове подходящи за това, което продавате. Ако сте нова компания, необходимо е добре да премислите цветовете, с които ще представите вашия продукт или услуга. Големите компании инвестират в проучвания относно цветовете, които се възприемат най-добре. В тази статия ще обърнем внимание на цветовете от гледна точка на отделните потребители, блогъри и собственици на малък и среден бизнес.

Какви и кои цветове по – точно?

Проучвания показват, че умовете предпочитат разпознаваеми марки, което потвърждава, че избора на подходящи цветове е от голямо значение за начина по който хората ще мислят за Вас. Това не е само въпрос на естетика, но и на някой “неписани” правила, както и не само на статистики и проучвания, но и на добър вкус.

coca-cola-vs-pepsi-logofight

Ще разгледаме кои са подходящите цветове при избор на лого и какви цветове най-добре се възприемат при създаване на сайт. В днешни дни, дори и сайтове за социални медии (като Twitter)  позволяват да използвате цветови теми. За малките фирми или блогъри цветът може да е просто лично предпочитание или въпрос на вкус, но за големите играчи този въпрос е от особено значение. В статията ще разгледаме отделните цветовете и техните психологични влияния над хората.

Как цветовете оказват влияние на хората?

Както в облеклото, което е важно да бъде съобразено според повода, така и в сайта е важно цветовете да бъдат “претеглени” добре. Правилно подбраните цветови гами ще го направят разпознаваем и ще ориентира потребителите за тематиката му още преди да са прочели текста. Правилно подбраните цветове за шрифта пък ще “изкрещят” вашето послание към тях. Силата на цвета е един скрит способ за манипулация на психиката на потребителите.

Навярно, повечето от Вас са запознати с цветовите тълкования и начина по който те се възприемат, но все пак:

Червеното – създава усещане за динамика, сила, страст, енергия, любов. Червеният цвят се откроява от почти всички останали цветове и създава усещане за по-близки предмети, това е и малката тайна на бутона “Купи”.

– Синьо – създава усещане за лоялност, търпеливост, спокойствие, чистота. Сините обекти създават впечатление за отдалеченост. Цветовете в тази зона могадт да предизвикат както усещане за кристална чистота, така и за мрак и сивота.

– Жълто – това е цвета с който се свързва светлината, щастието, оптимизма и жизнеността. Това е най-видимият и ярък цвят в спектъра от цветове.

Зелено – най-често свързван с натуралното. Създава усещане за свежест, спокойствие и надежда.

– Оранжево – Свързва се с топлина, кураж и престиж.

– Черно – символизира мистерия, сила и елеганс, това е цветът, който скрива в себе си онова с което се свързва.

buy-butoni-cvetove

Правилното използване на цветовете

Използването само на 1 цвят за сайт или блог едва ли е най-доброто решение, но правилното комбиниране на няколко цвята е ключ, който ще Ви отведе до ковчежето с успеха. Ако не сте особено креативни или нямате усет в доброто съчетание на цветове, за щастие има и безплатни инструменти, които биха били добър помощник в избора на подходящи тонове.

Ето няколко наистина добри безплатни ресурса, които да ви помогнат в избора на основните цветове за вашия бранд или продукт:

С помощта на Google лесно може да откриете още удобни за Вас инструменти, които ще Ви окажат съдействие, ако имате поне някаква представа кой е основният цвят. При създаването на нов сайт един от основните въпроси, който е на дневен ред, е какви цветове ще се използват.

Доказано е, че по-лесно възприеманите цветове увеличават времето, което потребителите прекарват на сайта Ви.

Бялото е “залог на сигурно”, но е необходимо да има и подходящи цветове, които да създават добър контраст. Така ще се избегне умората в очите на читателите и ще можете да ги насочите по-лесно върху избрани теми или обекти.

Ярките и искрящи цветове биха могли да диктуват емоционалното преживяване на потребителите. Да заложите на сив фон с черен текст не е най-доброто решение, ако искате да задържите читателите и да създадете приветливо усещане в тях. Уверете се в контраста между фон и текст на страницата. Броят на цветовете също е много специфичен казус.

Аз лично съм на мнение, че не броят а правилното им съчетание е по-важно, като разбира се те трябва да са заимствани с логото.

Цветовете в изобора на шрифт също имат голямо значение. Добре е той да бъде добре преценен, за да бъде удобен и лесен за четене, а не просто красиво допълнение на страниците. Ако използвате черен цвят за основното си съдържание в сайта, би било добре да изберете друг цвят за заглавието, като по този начин ще акцентирате върху него и ще го обособите като отделна единица в цялостното съдържание. Удебелен шрифт или дума изписана с различен цвят на страницата привлича погледа, така ще привлечете вниманието на читателите върху конкретен абзац или изречение. Линковете с различен цвят от основния текст също са атрактивна възможност да бъдат забелязани.

Заключение:

Надявам се, че успях да Ви убедя колко важен е правилният подбор на цветове, когато става въпрос за реклама, маркетинг и брандинг. Ако събудих вашето любопитство, в Интернет има безброй ресурси, които биха Ви помогнали. Имайте предвид, че е много по-важно ефектът на цветовете да създава правилна асоциация за качествата на продукта/услугата, отколкото да е подчинен на стратегически правила.

И все пак доказано е, че мъжете предпочитат по-ярките и искрящи цветове, докато дамите залагат на по-меките и топли нюанси.

Сигурно в този момент се питате на кого да угодите?

Изберете цветовете, според основната аудитория, която искате да купува вашия продукт/услуга и/или да харесва бранда Ви.

Палитрата при избора на вашия лик е компонент, който със сигурност ще се запомни и ще създава асоциации. Макар да няма правилни и неправилни цветове, важно е по какъв начин искате да представите вашето съдържание пред аудиторията и какво усещане искате да предадете чрез съдържанието, продукта и услугата.

Споделете с нас в коментар как сте подбирали цветовете, с който представяте продуктите и услугите си онлайн?

 

Post author

Коментари

There are 1 Comment

  1. Posted by 12 Тайни на човешкия мозък, които да използвате в маркетинга и рекламата - Inbound.bg

    […] Повече за цветовете в маркетинга можете да прочетете тук:  Силата на цветовете в маркетинга. […]

Loading Facebook Comments ...