Един от най-подценяваните и пропускани с лекота детайли при оптимизацията на един сайт са изображенията в него. Всички изображения – от големите красиви картинки, до най-малките графични детайли (ако ще да са пиксел на пиксел). Най-често виждам този проблем при собствениците на сайтове, които са изградени върху популярната платформа WordPress.
Почти винаги проблемът идва от това, че системата автоматично генерира поне още 3 варианта на една картинка, които се използват за thumbnails. Казано по-просто – когато Вие качите една снимка в WordPress, системата автоматично създава поне 3 нейни физически копия с по-малки размери. Това води до малко повече натоварване при зареждането на страниците, най-вече заради заявките към сървъра.
И това не е всичко. Доста често хората забравят да сложат разбираемо и логично име на файла на изображението, което ще качат на своя сайт. Ето пример за лоша и добра практика в това отношение:
- Лоша практика – 13jxumprtmlr87.jpg
- Добра практика – koi-predloji-peevski-cover-big.jpg
Както виждате, от втория пример много ясно се подразбира за какво се отнася изображението, но по-важното от SEO гледна точка е, че има ключови думи в името.
Запомнете следното нещо – Google ботовете четат текстове, но не и текстове в/от изображения. Това че сте написали в суперяката картинка за розови чорапи нещо от сорта на „Дори и Пипи Дългото Чорапче няма такива розови чорапи“, не значи че Google бот ще разпознае текства в картиката.
Именно в такива ситуации идва на помощ името на файла на изображението и съдържанието в alt тага/атрибута. Да, Alt таговете са следващото най-важно нещо при оптимизацията на картинките в един сайт. Картинка без релевантен alt таг е като директна печатна реклама без надпис.
Какво да направите:
- Проверете всички картинки на вашия сайт за липсващи, непълни или нерелевантни alt тагове. Проверката може да стане бързо със софтуери като Xenu’s Link Sleuth и Screaming Frog SEO Spider.
- Извадете всички изображения с липсваш, непълен или нерелевантен alt таг.
- Направете си план как да вкарате нещата в правилния път.
- Изпълнете плана 🙂
WordPress има доста добър вграден редактор на изображения, който Ви дава възможност да попълвате и Title към всяко едно от тях. Задължително слагайте някакво нормално, логично и атрактивно заглавие в това поле!
Размерът ИМА ЗНАЧЕНИЕ! И при изображенията този фактор също играе роля… в SEO процеса. При това, доста често, ролята на този елемент е доста голяма, тъй като влияе пряко на скоростта на зареждане на страниците на вашия сайт. А днес това е един от най-важните основни SEO елементи. Колкото по-бързо се зарежда вашият сайт, толкова по-добре за хората, а когато нещо е добре за хората, то се харесва и от ботовете на търсещите машини.
Доста често хората обичат да качват гооооолеееееми и красиви снимки в сайтовете си… без да се замислят, че големите изображения се зареждат много по-бавно, особено на мобилни устройства, които използват мобилен интеренет. По принцип може да оптимизирате ръчно всяко едно изображение, преди да го качите във вашия WordPress сайт. Но ми е пределно ясно, че 90% от хората или ще забравят за тази стъпка, или ще кажат, че не си струва времето.
За щастие има няколко начина да автоматизирате процеса по оптимизацията на размера (не в пиксели) на изображенията, които качвате в сайта Ви.
- Свалете си плъгина WP Smush.It! Това е инструмент, който използва популярната услуга Smush.it на Yahoo! – снимките се пращат до сървърите на Yahoo!, там се „смачкват“ като размер, след което се връщат във вашия сайт. Работи доста бързо и върши всичко вместо вас. Важно: При сайтове с доста изображения е добре да внимавате с използването на този инструмент, защото той може да натовари доста вашия хостинг.
- Друг вариант е да използвате плъгина CW Image Optimizer – той работи само на Linux хостинги и за разлика от WP Smush.it процесът по оптимизацията на изображенията се извършва директно на хостинга.
- Третият вариант е да ползвате плъгина EWWW Image Optimizer – също работи добре и върши работа.
За финал, но не и на последно място, не забравяйте да поставяте изображения, които са релевантни на съдържанието, което ги обгражда. Например, ако на дадена страница има рецепта за картофена крем супа, логично е да има изображения на картофи, на готовата супа…