Как да пишем за Google?

Как да пишем за Google

Заглавието на тази публикация звучи доста банално и изтъркано, но продължава да е актуална тема и днес. Все още има адски много хора, които продължават да мислят, че могат да манипулират едни от най-добрите алгоритми в света, без да се съобразяват с реалния крал на Интернет – потребителя/клиента. И все пак, сигурна съм, че си задавате ето този въпрос доста често: Възможно ли е да пишем според последните SEO правила?

Трябва да споделя, че тези правила са известни от 2012, но днес те са малко по-различни. Сега има нови максими и Google алгоритмите са доста по-умни от преди, особено когато става дума за създаване на текстово съдържание.

Може да звучи странно, но бих казала, че няма такова нещо като “писане за Google”. Да, има определени техники, които ще накарат гиганта да Ви хареса, но това не трябва да е основната цел на писането. SEO текстът е еквивалент на качествено и ясно, убедително съдържание. Както колегата Любомир Любомиров обича да натяква, добрият текст е онзи, който предизвиква емоция и разказва истории.

Независимо дали сте копирайтър/контентрайтър в SEO отдел в някоя фирма, имате собствен бизнес или сте фрилансър (професионалист на свободна практика) тези 24 правила ще са Ви от полза, ако искате да имате Google-friendly контент.


 

Какво да проверите, преди да започнете да пишете!

1. Познавате ли целевата група читатели/потребители?

Със сигурност ще пожънете по-голям успех, ако имате предварително изготвен профил на аудиторията, за която трябва да създавате съдържание. Попитайте вашите клиенти за читателите техните характеристики и специфики. Ако възложителите не разполагат с такъв тип информация, отделете половин-един час и разпитайте за техните клиенти. Да, ще се наложи сами да изготвите този профил, но той със сигурност ще Ви помогне за написването на наистина качествено съдържание, насочено към правилната таргет група

2. Опознахте ли клиентите си?

В основата на успешният бизнес стои добарата комуникация. Важно е да проведете разговор с новите клиенти, с цел да опознаете техния бизнес, продукти/услуги, цели и конкуренция. Така ще можете да създадете съдържание, което е точно за тях, ще изтъкнете предимствата и отличаващите черити много по-добре.

3. Темата резонира ли с читателската аудитория?

Изкушението на всички блогъри е да пишат за всичко, което може да им побере фантазията, а и не само. Предизвикателството, което стои пред тях е дали тази тема ще бъде интересна и за феновете, ще успее ли тя да грабне вниманието им и да ги накара да коментират, говорят и споделят в социалните мрежи. Ако искате да сте сигурни, че пишете важно за четене съдържание, можете да проверите в сайтове като Quora, LinkedIn, Google Search, Google Trends, Topsy и BuzzSumo, дори и във Facebook, дали темата Ви представлява интерес в момента.

4. Проучвате ли ключовите думи и фрази предварително?

Доста хора грешат като мислят, че проучването на ключови думи и фрази вече не е важно. Така нареченият keywords/keyphrase research и оптимизиране на съдържанието все още са от много голямо значение. Ако не успеете да отговорите максимално добре на въпроса на потребителите, свързан с основната тема, то страницата Ви няма да се позиционира там, където искате.

5. Кои са ключовите фрази върху които ще се фокусирате?

Повечето контенрайтъри се фокусират върху 2-3 ключови думи на страница и това е напълно достатъчно. Именно това е правилният подход, стига да се придържате към златното правила – всяка основна тема на отделна страница.

6. Знаете ли как да разширите ключовите си думи?

Вече няма автори, които да използват само точно определена фраза в съдържанието си. Днес използваме синоними, близки варианти и те доказано работят повече от добре. Пишете съдържание по теми, в които има ключови думи и фрази! Вижте как и какво търсят хората спрямо избраната тема. Оставете идеята да узрее поне 24 часа и след това започнете да тракате по клавиатурата.


 

Ето и какво да прегледате, ако страницата със съдържанието е готова

7. Редактирахте ли статията си?

Не се поддавайте на желанието да качите текста си веднага след като сте го написали. Знам, че понякога нещата просто ни се получават, но не бързайте да го  споделяте. След като сте готови, оставете я за няколко часа да втаса и след това отново се върнете, редактирайте всичко внимателно и след това я публикувайте.

8. Какво ще кажете за повторната редакция?

–  Оооо, нали вече го правих веднъж. Стига толкова!

Хахаха… ще останете изумени, след като прочетете още веднъж написаното. Повярвайте ми! Аз всеки път се изумявам от собствените си грешки…

9. Съдържанието отговаря ли на потребителските очаквания и желания?

Помислете какви въпроси могат да имат читателите и не пропускайте да им дадете отговори. Не забравяйте, че когато хората търсят решение на проблема си или отговор на въпросите си, те не пишат просто [дума],[дума],[дума]. Търсенията им са уникални, а някой и доста странни. Обикновено задават въпросите си директно (как да бием… как да отслабна… каква е цената на…), особено ако не пишат, а използват гласово търсене. Статия, написана да отговаря на конкретен въпрос на потребителите, би могла да се позиционира добре много по-лесно, отколкото публикация, в която са засегнати много на брой теми.

10. Какво да правим с  дългите изречения?

Нека структурата на целия текст да е комбинация от дълги и къси, но разбираеми изречения. Ако изреченията Ви са по-дълги от 30 думи, значи е време да ги редактирате.

11. А фразите?

Дългите фрази са трудни за четене на монитор, да не говорим за екран на таблет или смартфон. Да пишете съдържание, без да дадете “глъдка въздух” на читателите – не е добра идея. Разделете дългите фрази на няколко по-къси. Пишете с по-прости и кратки думи… по възможност.

12. Способни ли сте да наврете читателите до “задънена улица”?

Задънената улица е страница, която не сочи към релевантна такава. Такива места в един сайт могат да отблъснат вашите читатели. Ако наистина няма накъде да заведете потребителя в определени страници – искайте от него нещо – коментар, споделяне… хейт

13. Ценно ли е съдържанието за аудиторията?

Panda ъпдейтът на Google удари силно почти всички сайтове с нискокачествено съдържание, както и лошо написаното такова. Затова преди да публикувате нещо, не само препрочитайте текста си механично, но се уверете, че той дава точни и качествени отговори, решава проблеми или съдържа ценна информация, а не просто събрани (и наблъскани) на едно място ключови думи.

14. Що е то пренасищате с ключови думи?

Този параметър известен с името Keyword density и измерва процента на ключови думи в съдържанието на база на цялото текстово съдържание на дадена страница. Моят съвет е да внимавате с използването ключовите думи, най-вече да не прекалявате, за да не отнесете някое автоматично наказание. Как да разберете кога сте прекалили или честотата е прекалено малка? Просто дайте текста на някой приятел или познат и го помолете да му хвърли един бърз прочит. След това го питайте какво е разбрал, какво е впечатлението му от самия текст – досаден, скучен или интересен и полезен. На база на това ще разберете дали сте се справили добре или не.

15. Пишете блог постове и се чудите как да ги озаглавите?

Заглавието е много важна част и стои в основата на добрата статия. Хубаво заглавие = повече читатели, повече коментари, повече споделяния в социалните мрежи, повече цитирания в други сайтове. Лошо заглавие = никаква популярност. Като казвам хубаво заглавие, това не означава да са събрани на едно място всички ключови думи. Старайте се по-ското то да е вълнуващо, да предава емоцията Ви от колкото да го превърнете в склад за ключови думи. Или пък да е ясно и кратко… като заглавието на тази публикация 🙂

16. Влючвате ли ключови думи в подзаглавията?

Подзаглавията са отличен начин да представите текста си на кратко, така че да може читателят да го сканира в рамките на под минута и да избере най-интересните за него части. Подзаглавията са наистна важна част от съдъжанието, защото от тях зависи дали хората ще продължат да четат статията или ще напуснат страницата. Тук правилото не е по-различно от това за Заглавието – използвайте ключови думи, но не прекалявайте.

Като много добър пример за успешно използване на заглавия и подзаглавия – Lifehack.bg

17. Успява ли да завладее заглавието Ви?

Не забравяйте, че заглавието при търсене е един от основните двигатели за реализации (независимо дали това са нови читатели или клиенти). Помислете как можете да създадете “примамливо” заглавие, което да се клика повече от останалите резултати от търсения. И знайте, че имате само 58-59 вимвола (с разстоянията), за да грабнете вниманието на аудтория в търсачките.

18. Мета описанието (meta description) успява ли да пресъздаде съдържанието на страницата в рамките на 150 символа?

Да, мета описанията може и да нямат пряко влияние върху SEO, но също са с голямо значение и е изключително важно да бъдат уникални за всяка страница. Тези кратки текстчета са адски важно, защото чрез тях вие казвате на търсачката какво искате да се покаже като описание на страницата Ви. Не Ви препоръчват да оставяте на работите да генерират автоматично тези описания – много често се получават безсмислици. По-добре отделете няколко минути и създайте наистина добро копи, с което да грабнете вниманието на потребителите, виждащи вашата страница в резултатите на Google.

19. Имате ли е CTA (call-to-action) на всяка страница или така наречения призив за действие? Лесно ли е исканото действие да бъде изпълнено?

Какво е действието, което искате вашите читатели/клиенти да направят? Искате да осъществите контакт с тях или да ги убедите да направят покупка? Просто е. Кажете на вашите читатели какво искате да направят с правилните призиви за действие. В противен случай ги оставяте на произвола на техните мисли. Може и да прозвучи малко грубо, но мислете за потребителя като за овца, а Вие (или съдържанието) за нейният пастир – водете я на паша и след това в кошарата, без да й оставяте място за други избори.

20. Имате ли второстепенни CTA?

Искате ли вашите читатели/клиенти освен да купуват продукт/услуга, също така да се запишат и за седмичния нюзлетър… или да Ви последват в социалните мрежи? Обмислете добре начини, с които да ги привлечете към това второстепенно действие, дайте им нещо допълнително, предоставете достъп до НОУ-ХАУ, личен съвет или консултация… или нещо безплатно. Бъдете креативни и оригинални!

21. Вашата страница включва ли прекалено много възможности?

Важно е да успеете да запазите фокуса на читателите върху първичните и вторичните CTA.  Ако страниците съдържат прекалено много възможности като дълъг списък с продукти/много марки, това може да отклони вниманието на потребителя и в крайна сметка той да не предприеме никакво действие. Твърде многото възможности обикновено объркват, затова ги прегледайте, селектирайте и премахнете ненужните.

22. Как да изтъкнете вашите плюсове пред аудиторията?

Хората вземат решение за покупка на база на това, което им предложите. Какво означава това за Вас? Вие трябва да сложите предимствата си “на масата” и то най-отпред, в самия център… и да ги поръсите с ароматни подправки. Кажете на Вашите клиенти какви са ползите от продукта Ви, какви проблеми решава, защо да Ви се доверят и че това е правилния избор.

23. Разполагате ли с препоръки?

Препоръките са нещо прекрасно – те предоставят информация от трета страна (доволни клиенти, авторитетни личности, експерти и т.н.), че вашите продукти/услуги са това, за което ги представяте. Винаги когато можете, включете препоръки от клиенти и други бизнеси. С тази техника ще увеличите не само обхвата на аудиторията си, но и продажбите си.

24. Вашето съдържание откроява ли се и заслужава ли то ТОП позициите?

SEO писането е повече от хале за ключови думи и фрази. Ако искате да бъдете възнаградени от Google и чиатателите, съдържанието Ви трябва да се откроява. Това означава да познавате много добре продуктите/услугите си, конкуретите си, да пишете по-задълбочено, да представяте информацията и под друг ъгъл (мислете като ПОТРЕБИТЕЛ). Създайте свои ресурси и дайте на читателите си достъп до тях – безплатен!

И запомнете това златно правило – Ако вашето съдържание се радва на потребителски интерес, просто е въпрос на време ефектът да се пренесе и в резултатите на търсачките!

 


Имате какво да споделите по темата? Какви допълнителни съвети ще добавите в този списък? По-долу Ви очаква нетърпеливо формата за коментари!

 


 

Post author

Специализира в дигиталния маркетинг от 2014 година. Сертифициран специалист - Google AdWords. Интересува се от SEO, SEM, PPC и Дисплейни реклами, както и маркетинг в социалните мрежи.