Как да се уверим, че каноникализацията помага, вместо да вреди на класирането ни

kak-da-se-uverim-kanonikalizacia-pomaga-fb

За тези, които не са наясно – каноникализация се предприема в случаите, когато в даден сайт имате страници с дублирано съдържание, но за всяка от тях сте посочили изрично на търсачките “предпочитания” URL адрес, този който е първоизточник на съдържанието. Накратко, казвате на Google “От всички адреси, които имат такова съдържание, ТОВА е авторитетния URL. Не друг.

Пример за каноничен адрес

 

В случай, че не направите специална проверка за евентуални проблеми с каноникализацията, може да се натъкнете на подводни камъни, ако Google реши, че сайтът Ви е източник на дублирано състояние. Това от своя страна може да доведе до значителен спад в класирането и дори ръчни наказания.

 

Проблемите с каноникализацията възникват главно, когато предприетите действия по нея не са извършени както трябва. В следващите редове ще опишем някои от по-често срещаните неточности, които ако се поправят като се затвърди авторитета на конкретния URL, може да се постигне сериозен скок в SERP-а.

 

Проблем: Каноникализацията на Началната страница не е направена коректно

За много уебсайтове се оказва, че имат няколко версии на Началната си страница, което се изразява в наличието на едно и също съдържание на различни URL адреси като:

 

  • http://www.domainname.com/
  • http://domainname.com/
  • http://www.domainname.com/index.html

 

Ако имате различни версии на Началната страница и всички те имат беклинкове, това може да причини проблеми, касаещи класирането.

 

За да поправите ситуацията изберете предпочитания от Вас URL и извършете 301 редирект на всички останали адреси към него. Отделно, в Google Search Console (GWT) конкретизирайте предпочитания от Вас вариант – дали да бъде www или non-www версия.

Изберете www или non-www версия

Изпълняването на редиректите към основната версия на Началната страница ще концентрира авторитета, което от своя страна може да резултира в подобряване на позициите.

 

Проблем: За търсачките малките и големите букви в URL адресите са едно и също нещо

Това е нещо сериозно. Два URL адреса, които имат разлика само в размера на буквите водят към една и съща страница и създават дублаж.

 

Ако сте отскоро в SEO-то, много е важно да разберете, че дублираното съдържание невинаги означава, че едно и също съдържание е развито на две отделни страници. Достатъчно често се случва самите URLs да създават дублирано съдържание със самото си съществуване.

 

Ето някои примери за такива адреси:

 

  • https://www.domainname.com/page.html
  • https://www.domainname.com/pAgE.html
  • https://www.domainname.com/PAGE.html
  • https://www.domainname.com/PaGe.html

 

Ако въведете тези версии в адресбара на Вашия браузър, всички те ще изведат една и съща страница. Без правилната конфигурация, Google ще обходи тези страници, което ще доведе до индексирани неканоникализирани страници.

 

Най-добре, пренасочете с 301 всички тези адреси към основния каноничен URL, който изберете. Още по-добро решение е да направите пренасочване на сървърно ниво през Apache, .htaccess или каквато технология ползвате. Така няма да има нужда да редиректвате навсякъде по сайта. Имайте предвид, че прекаляването с 301 редиректи също може да навреди.

 

Друг начин е да използвате rel=”canonical” тага, за да посочите каноничната версия на страницата. Това се прави като сложите таг в кода на страницата, който изглежда по следния начин:

 

<link rel=”canonical” href=”https://www.domainname.com/page.html” />

 

Проблем: IP адресът не прави каноникализация

В най-добрия вариант Вашият IP адрес ще прави каноникализация към основното име на домейна на сайта Ви. В противен случай Ви грозят проблеми с индексацията, при които търсачките няма да знаят коя версия да индексират. В допълнение да кажем, че проблемите с дублираното съдържание могат да възникнат и от възможността на търсачката да индексира както IP адреса Ви, така и URL-а на сайта.

 

Ако забележите, че имате проблеми от този тип, говорете със сървърния си администратор и обсъдете възможностите за решение на казуса.

 

Проблем: дублирани URLs

Когато имате дублирани URLs без извършена каноникализация, Google не знае кой адрес точно да индексира. Това може да доведе до индексация на дублирани URL-и, които сервират еднакво съдържание, като по този начин силата на линк базата и авторитета на страниците се разпръсква между всички.

 

Ето примери:

 

  • https://www.domainname.com/page.html
  • https://www.domainname.com/page.htm
  • https://www.domainname.com/page.aspx
  • https://www.domainname.com/page/

 

Най-добрият начин да поправите тези пропуски е като имплементирате цялостен редирект на сайта, пренасочвайки всички дублирани URLs към основния каноничен адрес. Това ще помогне да съберете авторитета на страницата и да повишите позицията си в Google.

 

Проблем: URL адресите могат да бъдат достъпени едновременно през необезопасена (http) и обезопасена(https) версия на сайта

Въпреки, че не изглежда като нещо сериозно, ще се учудите колко често срещан проблем е. Обикновено това е резултат от неправилна настройка на сървъра. Google Search Console не играе роля, когато говорим за това дали връзката е криптирана или не.

http или https връзка

 

Най-добрият и лесен начин да проверите дали сайтът се зарежда и по двата начина е като въведете в браузъра както “http://”, така и “https://”. Ако страниците Ви са достъпни и при двата варианта, значи проблемът е налице и трябва бързо да го решите.

 

За да избегнете такава ситуация, се уверете, че превключването от HTTP към HTTPS е извършено правилно. Patrick Stox от SearchEngineLand има публикувани доста добри и разбираеми насоки по въпроса.

 

Препоръчително е, по възможност, да вземете сертификат с най-висока степен на сигурност и допълнителни опции.

 

Проблем: каноникализацията и наклонената черта

Подобно на дублираните URL-и, неправилната каноникализация с наклонена черта също може да навреди. Например:

 

  • https://www.domainname.com
  • https://www.domainname.com/

или

  • https://www.domainname.com/page-name/
  • https://www.domainname.com/page-name

 

Изберете само един вариант (сякаш по-добре без наклонената черта), за да избегнете проблеми с индексацията и дублажите. После направете следното:

 

  • Пренасочете с 301 редирект всички вариации на URL адреса към каноничния такъв

и/или

  • Посочете чрез canonical тага каноничната версия (която е без наклонена черта, примерно).

 

Най-добре е да използвате двете опции едновременно, но ако ще правите само едната, препоръчваме редиректа.

 

Одитирайте в дълбочина, за да отстраните главните проблеми

Вредата от некоректната каноникализация може да причини сериозни главоболия на много SEO специалисти. При всички случаи, ако се отнесете сериозно към нея, можете да спасите състоянието на даден сайт и дори да го изстреляте към високите позиции в резултатите на Google.

 

 

 

Post author

Inbound сертифициран маркетингов експерт. С интерес към белите SEO практики, маркетинга чрез съдържание, както и рекламите в Google и социалните медии.