В тази статия ще разгледаме начините за изготвяне на правилна стратегия за големите уебсайтове от гледна точка на SEO. Няма да обсъждаме процесите и техническите подробности, които са ясни на всеки професионалист в бранша с година опит.
В следствие на опит със стотици уебсайтове, смело можем да заявим, че стратегията от SEO гледна точка за всеки отделен казус или проект е различна. Стигало се е дотам 15 SEO специалиста да работят заедно по общ проект за голям уебсайт (не беше български проект).
Срещали сме агенции, които поддържат 50 средно големи сайта на клиент; виждали сме консултантски модели и такива, които не изискват консултации; програмисти, правещи SEO; дизайнер, правещи SEO; хора, занимаващи се със социални медии, правещи SEO; хора, занимаващи се с PPC маркетинг, правещи SEO (тези са най-малкото зло); Технически директори, управляващи разходите по SEO; Изпълнителни директори, правещи SEO и т.н. …
Така че кой е най-добрият начин за изготвяне на SEO стратегия за голям сайт? Това е въпросът!
В тази статия ще се опитам да Ви отговоря от гледната точка на бизнеса, а не на специалиста.
Направи го семпло и ясно
В SEO кухнята доста хора се оказват излишни. Наистина не ви е нужна пълна стая със специалисти. Защо? Защото има достатъчно много начини за оптимизация. И хубавата новина е, че може да има няколко правилни. Ще ви дам пример:
Да речем, че искате да премахнете линк от Google. Вие можете да:
- използвате robots.txt file
- meta noindex – посочвате страницата да не се индексира от Google ботовете
- пренасочите линка към друга страница с rel canonical
- направите редирект с 301 към друга страница
- използвате Google URL removal tool
- X-Robots-Tag: noindex
- може да направите линка да води до несъществуваща страница (404 error page) като създадете htaccess файл и го добавите към сайта
Има различни начини да решите този проблем като всеки от тези начини има своите предимства. Някои са по-добри от други за определени ситуации, но ако единственият ви инструмент е чук, ще използвате него, нали? Това, което се опитвам да кажа е, че с колкото повече хора се ангажирате да свършите дадена работа, особено ако са неопитни, толкова по-сложно ще се свърши. Затова е най-добре да се направи семпло и ясно, и колкото по-малко хора са замесени, по-добре.
Нека само един човек да изготви стратегията
Независимо дали ще е вашата агенция, външен консултант или доверен човек – нека само един да има последната дума. Ако позволите на всеки да дискутира и оспорва неговата гледна точка, Вие ще се сблъскате с проблеми. Може да се окаже, че обсъждате нещо дребно дълго време, а това е неефективно. Нека е ясно, че само един човек има решаващия глас.
Предпочетете SEO агенциите
Може да си наемате SEO специалисти на пълен работен ден, които са във вашия офис, но ако не ползвате услугите и на SEO агенция, това може да е проблем. Агенциите имат доста предимства пред вътрешните отдели с достъпа си до много повече информация и данни. Ако Вие сте на щатна позиция в дадена компания, нямате онези 50 допълнителни клиента, от които да черпите опит.
Повече по темата можете да прочетете тук: Защо SEO и SEM агенциите са по-добрия избор от вътрешен отдел?
Наемете SEO Проектен Мениджър
Имате нужда от стратег и ръководител на проекта. Той трябва да осъществява непрекъснато взаимодействие с екипа от разработчици и да работи с тях в синхрон. Важно е проектния мениджър да има технически умения или поне да разбира техническите концепции. Въпросът е ако имате проектен мениджър в голяма компания, който управлява проекти по развитието, дизайна и поддръжката, и в същото време управлява и оптимизационния процес, SEO-то може да изостане значително.
Технически ръководител
Без съмнение е необходим и човек, който да е отговорен за техническата имплементация на SEO елементите. Това, разбира се, може да е вашия програмист. Той трябва да е отговорен за оптимизацията и да се увери, че останалата част от екипа програмисти разбират SEO концепциите. Освен това трябва да отговаря и ако важни елементи не са имплементирани, както и за добавяне на нови такива.
Трябва ви и вътрешен човек
Досега обсъждахме хора, които са наети или на щат, или се ползват услугите на SEO/SEM агенция. Ако обаче става дума за голям сайт и голяма компания с офис, имате нужда от поне 1 човек, който да е наясно с оптимизационния процес и да отговаря пред технически или изпълнителен директор за постигнатите SEO резултати. Този човек трябва да се грижи и отговаря за успешната оптимизация всеки ден. В най-добрия случай това е мениджърът на проекта. Но разбира се, това може да е и друг кадър. Както се казва – колкото повече, толкова по-весело.
Използвайте система за управление на проектите (PMS)
Независимо дали използвате BaseCamp, Google Docs и Google Drive, или някаква друга система, важно е да използвате и PMS, за да сте сигурни, че всеки изпълнява своите задачи. Трябва да има една централна зона в системата, до която всеки да има достъп и да вижда над какво точно се работи.
Преглеждайте месечните доклади заедно с екипа по проекта
Важно е екипът, ангажиран за проекта, да се събира при разглеждане на месечните отчети. Докладите трябва да включват: класирания по ключови думи, трафик на сайта на месечна и на годишна база, сравняване на резултати от текущи и предходни периоди, и да се оценява максимално обективно. Доколко SEO оптимизацията е дала резултати? Какви ползи може да има от това? Отразено ли е в доклада?
Организиране на ежеседмични срещи с ангажираните в проекта
Важно е да осъществявате връзка с екипа относно промените и актуализациите по проекта чрез седмични разговори или e-mail кореспонденция. В допълнение, присъщо за една благоприятна работна среда е всеки да уважава работата на другия и целият екип да работи към постигане на общата цел. Това ще помогне да изградите една по-успешна стратегия и постоянно да работите по създаването на нови проекти.
Винаги си правете справка с Google, за да не ви подведат
В SEO отделите често хората могат да ви подведат. Причините може да са много – изтървали са нишката на процеса, комуникацията е прекъсната, никой не знае над какво работи другия, пропускат се седмични мийтинги и т.н. Това може да се случи ако екипът е насочен в друга посока, има проблеми в бизнеса, или просто SEO процеса губи приоритет.
Обобщено, по време на този период хората продължават да си вършат работата по проекта, но често я вършат погрешно. Вследствие на това, някой може да се подведе и да започне да работи по SEO частта сам. Това може да е наистина опасно, особено ако този човек не е най-опитния за тази работа. Виждала съм това достатъчно често. Ще ви дам за пример технически директор на компания, който управляваше и работеше с екип от SEO специалисти като им блокира най-важната директория с robots.txt, защото смяташе, че това би помогнало. Е, не помогна.
Никога не правете много промени наведнъж
Умният и опитен специалист следва златното правило, че на големи уебсайтове никога не трябва да се прави повече от една важна SEO промяна наведнъж. Винаги следвам това правило. Например: ако променяте url адреси, добавяте директива (условие) в кода и обновявате съдържание в сайта по едно и също време, ще разберете ли как всяка от тези промени рефлектира върху резултатите от класирането? Трудно е да се каже, нали? Ето защо е най-добре да се правят възможно по-малко промени наведнъж и да се изчака резултата от тях, за да може да се направи точен анализ.
В заключение:
Ако имате наистина голям уебсайт (който генерира голям трафик, носи ви бизнес и т.н.), вече знаете колко важна е оптимизацията му за търсещите машини. Надявам се тези съвети да ви помогнат в постигането на по-добри резултати и по-добро организиране на целия SEO/SEM процес. Успех!