Google Panda – един от филтрите, които Google използва при определяне на ранга на страници с некачествено съдържание, което пък от своя страна класира по – напред страниците с ценно и качествено съдържание. Често обаче този алгоритъм остава неразбран.
Казано накратко от самите Google: “Panda е алгоритъм, който се прилага за всички сайтове и е основният сигнал, който се взема под внимание при определяне ранга на страниците. Той измерва качеството на един сайт, а повече информация може да намерите в следните указания. Panda позволява на Google да вземе под внимание качеството и да го включи в общата оценка за класирането.“
[Забележка: Тук може да научите повече относно значението на Panda.]
Има много оптимизатори (SEO-та), които прилагат обратен инженеринг на алгоритъма на Panda, изследвайки „печеливши“ и „губещи“ сайтове при всяка актуализация, но съответствието просто не е равно на причинно-следствената връзка.
Съществуват много митове за Панда ъпдейта, които хората приемат за факти и желанието им да „поправят“ наказанията от алгоритъма води до още повече проблеми в сайтовете. Един пример е често срещаната практика на премахване изцяло на съдържанието с ниско качество, за да се подобри класирането му.
Като сложим в микса и текущото състояние на развиващият се с бавни темпове ъпдейт, все по–трудно е да се идентифицират възможните причини за влиянието на Panda върху самите сайтове и дали го има изобщо, или това е поредният инструмент на Google, който те променят всяка година.
А ето и какво знаем за Google Panda, потвърдено от тях самите, за да могат уебмастърите, засегнати от алгоритъма, да се възстановят навреме.
Въздействие на Panda върху съдържанието
Преосмисляне на повърхностното съдържание и Google Panda
Наскоро от Google посъветваха да не се премахва съдържанието, за да се предпазите от Panda. Все още някои SEO специалисти не са съгласни с това твърдение (дори доста гласно), но в него има много смисъл. Премахвайки съдържание, само защото смятате, че се отразява зле на сайта от гледна точка на Panda, може да създаде сериозни проблеми с видимостта му в търсачката.
Премахване на грешно съдържание
Най–големият проблем настъпва, когато уебмастърите премахват съдържание, което може да е стойностно според Google, т.е докарва трафик и добро класиране. Ако не преглеждате всяка част от съдържанието и не сравнявате с Google, е възможно да изтриете съдържание, което се представя добре, но просто за по-конкретна и не толкова лесно видима тематика.
Може да ползвате Search Analytics в Google Seach Console, за да видите кои страници имат висок трафик и да определите къде има нужда от промяна в съдържанието.
От Google препоръчват да прегледате търсенето и къде то не съвпада със съдържанието в страниците Ви: „Ако смятате, че сайтът Ви е пострадал от алгоритъма на Panda, в Search Analytics може да откриете запитванията, които водят до страници с неясно съдържание или такива, които не задоволяват изцяло нуждите на потребителите.“ Това е доста общо изказаване, но от него става ясно едно – анализите се правят ръчно, ако искате да имате успех.
Като цяло премахването на грешното съдържание може да окаже сериозно влияние върху сайта Ви, защото едновременно отстранявате съдържание, което Google е смятал за качествено и губите трафика от въпросните страници. Така много лесно можете да си помислите, че сайтът Ви губи трафик заради Panda или някой друг алгоритъм, а в действителност Вие самите да сте причината за това, премахвайки страниците.
Съществува и възможността някоя друга търсачка да смята съдържанието Ви за страхотно и също да загубите трафик, премахвайки го.
Премахване или поправяне на съдържанието
Както вече споменахме, премахването не е най-доброто решение. Това трябва да Ви накара да не използвате стратегията „Премахни всичко“, която най–често биха Ви предложили много от експертите. Преди време, когато тази тема не се засягаше често, решението беше да се добавя ново качествено съдържание и да се променя старото, но не и изтриване. Ако някой беше твърдо решен да премахне съдържание, просто се предотвратяваше индексирането му от robots.txt или NOINDEX.
Всъщност, това даже е единствената предложена мярка за действие според Google при наличието на некачествено съдържание – просто то да не се индексира, но не и да се премахне напълно.
Неиндексираното съдържание пак може да бъде намерено, но всеки потребител персонално трябва да го търси на сайта, а Вие съответно също може да следите дали тези страници създават трафик от естествения поток на сайта. Тогава може да видите дали това съдържание е неправилно отбелязано като слабо и трябва да се индексира.
Може временно да се спре индексирането на определени страници с лошо съдържание и то да бъде променено. Това препоръчват от Google още през 2011 година, преди да бъде пуснат официално Panda алгоритъма.
А що се отнася до нискокачествени страници, по–добре просто избягвайте да създавате такива, т.е които не попадат в категорията страници с уникално съдържание, полезно за потребителя, заради които те ще Ви се доверят и в бъдеще.
Кога премахването на съдържанието е неизбежно
След всичко казано дотук все пак има и случаи, в които изтриването на съдържание е единствената възможност. Например, ако във форум има пренасищане със спам постове, това няма как да бъде променено към по–добро.
Същото важи и за сайт, който просто поства RSS фийдове и ако уебмастърът няма време да промени всички тези публикувани статии по нов и интересен начин. Както и от Google обичат да казват – безполезното си е безполезно.
Тук може да видите някои добри практики, ако наистина се налага да премахнете изцяло материали от сайта си. Хубаво е съдържанието да не се индексира и страниците да се добавят в сайтмапа, за да може Google по-бързо да изпълни заявката Ви.
Добавяне на ново и качествено съдържание
Добавянето на ново съдържание в сайта е страхотно решение и за Panda. Сайтът винаги печели от новите неща, дори ако Panda повлияе негативно на някои части.
Засегнатите от Panda сайтове пак се класират
Често срещана грешка по отношение на Panda е, че ако един е застигнат от Panda, не се класира. Това, разбира се не е вярно.
Повечето хора виждат сайтове, които са с ужасно некачествено съдържание, и смятат, че целият сайт е слаб. Ако един сайт има качествено съдържание на някоя от страниците си, тя продължава да се показва в резултатите.
От Google също потвърждават това: „Панда ъпдейтът може дa продължи да показва такива сайтове при специфични и точни заявки, но видимостта ще е ограничена при търсене, което няма да облагодетелства нито собственика на сайта, нито потребителите.“
Има и друга причина от Google да съветват да не се премахва некачественото съдържание. Премахването на спам е плюс, но ако качеството на някои страници е ниско, просто добавете ново съдържание и нови страници.
Необходимо ли е всички страници да са висококачествени, за да е такъв и сайтът?
Сайтове, които имат засегнати страници от Пандата, пак могат да се класират напред. Важно е по–голямата част от съдържанието да е качествено. Формула за точно съотношение или специална рецепта – такива неща няма.
От Google заявяват: „В общи линии, висококачествените сайтове осигуряват страхотно съдържание на потребителите в по-голямата част от страниците си.“
Сайт с няколко неподходящи страници все още може да се разглежда като страхотен сайт, но все пак винаги е по – добре да се подобри съдържанието. Това не е нещо, за което уебмастърите трябва да се притесняват. Важно е обаче тези страници наистина да са малко на брой.
Очаквания на потребителите
Оправдавате ли очакванията на потребителите? Важно е, когато се класирате според ключови думи, те да отговарят на съдържанието. Може да сте написали невероятен текст, но ако се показвате при заявки, които не отговарят на очакванията на хората, за Google това е сигнал за некачествено съдържание.
Казано накратко: „В края на деня не е важно колко посетители сте имали в даден момент, а за колко от тях сте били полезни.“
Дублираното съдържание
Много хора смятат, че филтърът за дублирано съдържание (да – филтър, а не наказание) е сърцето на Panda, но не е. Алгоритъмът и дублиранията са две различни неща.
Независимо от това обаче е желателно да премахвате дубликатите, особено ако са множество на брой, защото биха довели до външна намеса в сайта Ви.
От гледна точка на SEO, дубликатите са с по–нисък приоритет спрямо осигуряването на възможно най–качествено съдържание. От Google заявяват, че ако трябва да приоритизират времето за даден сайт, на последно място ще е изчистването на дублиращо се съдържание. Разбира се, че е важно да оптимизирате, но този фактор не е критичен. Алгоритмите без проблем се справят с този проблем. Например: ако си купувате кола е естествено да искате тя да изглежда добре, но ако има сериозни технически неизправности – то това ще е вашият приоритет.
С други думи, вътрешното дублиране на съдържание не е от огромно значение, особено в света на WordPress, където по–неопитните хора често дублират страници. Това е само малка част от алгоритмичния пъзел, макар и да има доста сериозна роля.
Подобно съдържание
Особено за сайтове на тема „Как да…“ е важно да се следи съдържанието, защото доста често има подобни страници. Доста често като има съвпадения и подобни елементи в сайтовете, качеството им значително спада.
Например, сайтът eHow има над 100 статии (дори може би повече) на тема „Как да отпушим тоалетната“. Освен ако сайтът не се казва uncloggingtoilets.com (отпушваненатоалетни.com), е желателно някои от тези страници да се премахнат или да се комбинират – възможно е дори от Google да не подават никакъв трафик към тези 100 страници.
Проверете препратките към тези страници и вижте кои реализират трафик, защото това е знак, че те са достатъчно качествени да се класират. Но обърнете внимание и на тези, които нямат никакъв.
Ако имате много еднообразно съдържание и проблеми с Panda, има смисъл да комбинирате статиите, от които не получавате трафик, за да се повиши качеството и след това пренасочете старите URL адреси.
Грешки тип 404 – Няма намерена страница
Една от най–често срещаните грешки – 404 – се появява или при проблем с обхождането, или при изтрита страница. Тази грешка не влияе на Пандата по никакъв начин.
Обобщено съдържание (Aggregated content)
Google не оценява високо сайтовете с обобщена информация, с няколко изключения. От там обясняват защо имат много ниска стойност и казват, че винаги е по–добре потребителите да посетят директно сайт с търсената информация: „ Едно нещо което наистина трябва да вземете под внимание е, че нашите алгоритми се фокусират върху уникално, завладяващо и висококачествено съдържание. Ако един сайт просто струпва линкове към други сайтове, то този сайт няма никаква стойност, показвайки се в търсачката – за потребителите от по–голяма полза ще е просто да посетят конкретен сайт директно. Така че, вместо само да се фокусирате върху техническите неизправности като обхождането или индексирането, препоръчваме да се върнете стъпка назад и да обмислите модела на сайта си.“
Съществуват и изключения от това правило – Techmeme.com е пример за агрегатор, който функционира успешно в мрежата на Google.
Погледнете сайта с нови очи
За един уебмастър е важно да определи дали съдържанието на даден сайт е наистина качествено. Понякога е нужно някой, който не е пряко свързан със сайта просто да го посети и да сподели мнение.
Много SEO специалнисти мислят, че имат уникално съдържание, без значение дали са го написали сами или са наели някой, но понякога преценката им може да е субективна.
Брой думи и on-page фактори
Премислете броя думи
Докато от една страна е добра идея да осигурявате съдържание над определен брой думи, от друга не е задължително краткото да бъде ударено от Panda. В действителност, има много съдържание, което Google не само ще сметне за качествено, но и ще награди като му създаде собствен снипет (като примера с яйцето по-долу).
Ако само броят на думи е важен, то тогава играта за спамерите става много лесна. Това означава, че под брой думи нямаме предвид „съдържание от n-брой думи заради Panda”, а просто съвет да оптимизирате възможно най – добре тези части от сайта си.
Ако търсите „Как да сварим яйце“, ще Ви излезе снипет, а когато отидете на страницата и премахнете допълнителното съдържание, като например навигационни или подобни статии, ще видите само 139 думи.
Теорията гласи, че съдържание под 250 думи е „слабо“, но ако въпросният сайт беше премахнал съдържанието си, защото е кратко, нямаше да се класира напред, а и щеше да загуби снипета си. Има и други примери за страници с малък брой думи, но отговарят на конкретно търсене ясно и точно и се класират напред с такъв снипет.
Съдържанието има много форми
Някои хора смятат, че сайтовете, съдържащи изображения, биват нечестно наказвани от Panda, защото съдържанието им не е текстово. От Google знаят, че съдържанието се изразява под много различни форми и сайтовете за изображения (видео клипове и др.) не са проблем.
Реклама & Партньори (Афилиейти)
Рекламирането и афилиейт линковете влияят на Panda, но само защото отклоняват вниманието от основното в сайтовете – съдържанието.
Има много сайтове, които се водят „неуспешни“ според Panda при някой от ъпдейтите и често имат съдържание с изобилие от партньорски връзки и реклами. Много често този тип съдържание не се създава за по–добро потребителско изживяване, а с цел печалба от всеки от тези потребители.
Уебмастърите не трябва да се интересуват от броя на посетителите на даден сайт, а по–скоро за колко от тях са били полезни. Това често е в противоречие с реалната ситуация. Твърде много сайтове се опитват да получат повече полза от страна на потребителя, отколкото той получава обратно, като влезе в сайта.
Партньорските сайтове, като цяло, не са сигнал и Panda ги проверява по-трудно, отколкото обикновен не-афилиейт сайт. Много афилиейт сайтове просто не създават съдържание, което Panda одобрява. Същото можем да кажем и за страници, които просто тормозят посетителите си с масово рекламно съдържание.
Реклама
Подобно на насоките на Google относно рекламирането и тук стига да не се натрапвате на хората, за Panda няма проблем. И тук наблюдаваме алгоритми за оформлението на страниците, за позициониране на рекламите в страниците и изпадането на страниците от видимата част на визуализираното пространство.
Ключов момент е начинът, по който потребителите забелязват и биват облъчени от тези реклами.
Хората много често гледат на прекалено многото реклами във видимата част от съдържанието като предпоставка за наказание от Панда ъпдейта, но с това се занимава друг алгоритъм, наричан TOP HEAVY. Той преследва сайтовете, които показват много реклами във видимото пространство и които карат потребителят да скролва надолу, за да види съдържанието.
Афилиейт линкове
Афилиейт маркетингът понякога е свързан с Пандата и качеството. Ако имате партньорски сайт или такива линкове, няма да предизвикате алгоритъма и това няма да се отрази на класирането Ви.
Мнозина смятат, че е проблем, ако започнете да имате множество партньорски връзки в рамките на съдържанието и това понижава качеството, особено ако има много страници с подобни настройки. И все пак е важно да дадете на Google повод да показва Вашето съдържание пред това на конкурентите.
Едни от най–добрите афилиейт сайтове имат страхотно съдържание, което ги различава от масата. Те не само имат голям трафик, но и носят ползи на потребителите. Не че няма ползи и от трафика, дори да не се превърне в конвертиран клик на афилиейт линк. Хората често споделят в социалните медии, препоръчват на познати или се връщат на по–късен етап, защото са запомнили доброто изживяване на сайта Ви.
Ако съдържанието е интересно, увлекателно и оригинално, хората са готови да го споделят доброволно. Оттук тръгват и много от проблемите на някои сайтове. Както обикновените сайтове, страниците на афилиейт сайтовете трябва да помагат на потребителите, не само на уебмастърите. При някои се наблюдава пренасищане с линкове, особено ако се промотира безпочвено съдържание, като например „топ 10…“ с по няколко изречения и огромен Amazon affiliate блок. Много от тези страници предоставят лошо потребителско изживяване и не носят никаква стойност, защото те отблъскват хората.
Внимавайте при добавяне на реклами/афилиейт линкове за компенсация на трафик
Някои уебмастъри, които са пострадали от Panda или друг вид промени в алгоритмите, често се опитват да компенсират с голямо разнообразие от реклами и линкове, за да наваксат пропуснати приходи от трафика. Някои стигат дори по–далеко, като пускат множество статии с ниско качество, за да могат да сложат афилиейт линкове. Това винаги се отразява на цялостното потребителско изживяване и качество на сайта.
Ако виждате, че линковете оказват негативно влияние, желателно е да се отървете от тях и да видите дали ще има подобрение в източниците на трафик при търсене в Google. Ако все пак решите да върнете някои от линковете, задължително проверете докладите. Премахнете всички линкове, които не са получавали кликове през последните месеци или изобщо и върнете някои от връзките с най – високи приходи. Афилиейт страниците, които все още получават трафик, най – вероятно са преминали теста на Panda. Афилиейт линковете са само част от пъзела и ако съдържанието не е качествено, премахването им няма да промени това.
Съдържание, генерирано от потребителите
Този тип съдържание често е въпрос на обсъждане. Много SEO специалисти препоръчват премахването му, защото смятат, че според Google влошава качеството. Но това е далеч от истината.
Съществуват доста сайтове с основно съдържание, генерирано от потребителите, което може да се класира впечатляващо добре в резултатите на Google.
От търсачката са на мнение, че няма нищо лошо в качествени сайтове с потребителско съдържание и има опасност да си навредите повече, ако вярвате на мотото „Трябва да се изтрие всичко, написано от посетителите.“, особено ако е в тяхна помощ.
Качество на потребителското съдържание
Няма нищо лошо в съдържанието, генерирано от потребителите, стига да е качествено. Stackoverflow е типичен пример за това.
Форумите са отделен случай
Когато говорим за форуми, е важно да се обърне по специално внимание, защото премахването на съдържание от тях като превантивна мярка срещу Panda не е най–доброто решение. Ако това стане, минаваме към налагането на цензура и се появява съвсем друг проблем. Може да имате форум със страхотно съдържание, а потребителското да не е на ниво, но въпреки всичко има шанс то да е полезно. Започнете ли да премахвате съдържанието, генерирано от посетителите, е възможно те да се откажат от Вас.
Тук може да видите една по–добра опция и как тя може да повлияе на Panda.
Съществува предложение за сайтове с въпроси или „как да…“ (how to) страници – те да остават неиндексирани, докато не се намери отговор на задаваните в тях въпроси. След като се създаде съдържание в тях, те отново ще бъдат индексирани.
Правила за общността
Възможно ли е Правилата за публикуване в един форум или какъвто и да е сайт с потребителско съдържание да решат проблемите с ниското му качество? От Google споделят, че в някои форуми, където има активна общност, се предприемат действия при проблеми с нови членове или постове.
Не забравяйте, че винаги може да предприемете мерки, като например разрешение при публикуване, което дава право на определен брой думи за всеки пост. Така вместо някой просто да напише „Супер!“ ще може да изкаже по–обстойно мнение, като „Супер, това работи много добре…“. Това дава на съдържанието допълнителна стойност.
Същото важи и за потребителските профили – ограничете индексирането на тези страници само за хора с n-брой постове. По този начин хората ще могат да намират конкретни профили, които са популярни или важни за сайта, без да преглеждат стотици ненужни, дори празни профили. А пък и решава проблема със спама.
Заглавията във форумите
Желателно е да дадете свобода на модераторите/админите да променят някои заглавия. Често се случва някоя тема да започва със заглавие „ПОМОЩ!!!“ или „Какво да направя?“ и да е неясно. Пренаписването не е само за търсачките, а в помощ на всички потребители. От Google искат да Ви пращат трафик, но трябва и да показват подходящи резултати на хората. Така че както и да го погледнем, заглавие „помощ“ не е полезно за никого.
Друга отлична препоръка за подобряване на заглавията (особено тип помощ) е добавянето на „Решено“ или нещо подобно. Дори Google пренаписва заглавия и пак не е гаранция, че ще покаже Вашето, но поне шансовете Ви се увеличават, защото давате ясна заявка, че искате да сте полезни за хората.
Може да го добавите в началото или в края на заглавието – някои хора не искат да рискуват като променят местоположението на ключовите думи и заглавния таг – но направете така, че да се забелязва в резултатите при търсене, особено ако заглавието е по–дълго. Това е нещо, което работи – и се класира добре – за много сайтове, например такива на компютърна тематика. Ако някой потърси конкретен проблем и види в заглавния таг, че той има решение, това автоматично ще го спечели като посетител, отколкото ако не знае дали изобщо си струва да отвори страницата, където може и да не намери отговор.
Трябва ли да премахнем форумите изцяло?
От скоро съществува тенденция експерти да съветват за масово премахване на форумите, защото съдържанието на повечето е с ниско качество. Но в действителност, това е много далеч от истината.
Със сигурност можем да кажем, че съществуват някои наистина невероятни сайтове и някои, които са тотална каша. Същото важи и за форумите. Всеки сайт може да загуби голяма част качествено съдържание, ако се направи цялостен noindex или премахване на всички форуми като метод за справяне с Panda.
Коментарите
Те могат да бъдат друга проблематична зона от гледна точка на Панда ъпдейта. Добрите коментари показват, че една страница може да бъде много интересна за потребителите, а нискокачествените могат да съсипят авторитета на цялата страница.
Дори новините, включени в Google news могат да отпаднат оттам, ако алгоритъмът забележи, че са се получили прекалено голям брой коментари. В този случай статията започва прекалено много да се копира и съответно се разводнява стойността на оригиналната статия.
Коментарите определено могат да бъдат засегнати от Пандата, в зависимост от техния тип и доколко са модерирани.
Уеб услугата за коментари Disqus има опция коментарите да не бъдат част от HTML кода, а в WordPress може да се сложи странициране на коментарите, като по този начин се избягва ситуацията със стотици некачествени коментари, които да навредят на авторитета на цялата страница.
Коментарите като позитивен сигнал
Добрите коментари могат да бъдат и страхотен помощник от гледна точка на Панда ъпдейта. Ако са качествени, те засилват авторитета на страницата, показват взаимодействие с потребителите и отразяват реалната популярност на съдържанието.
Спам коментарите и коментарите, прерастнали в личен конфликт
Този тип коментари също вреди на страницата Ви. Ако оставите коментарите да се множат, не ги модерирате и те са напълнят със спамери и хора, които просто се обиждат, вместо да коментират по темата, определено ще си докарате слаб авторитет за цялото съдържание.
Неприятно се получава, когато алгоритъмът види качествено съдържание в горната част на страницата и после то бива последвано от доста спамерско. Дали крайното решение за авторитета ще е по-скоро позитивно или негативно?…
Като цяло, ако се случи коментарите под статията да са некачествени, може би е най-добре да бъдат блокирани. Много е важно да се следва стриктна политика по повод на коментарите и те да се отсяват. Ако хората започнат да асоциират компанията Ви с грозните и празни коментари, това по никакъв начин не би помогнало на бизнеса Ви.
Коментарите, които засягат цели сайтове
Случва се дори спам коментари да засягат цели сайтове. Това обикновено се случва със сайтове, които не предлагат особено качествено съдържание. При тях лоши коментари засягат дори страници, на които няма коментари и по този начин целият сайт се заразява с негативен авторитет.
Премахване на всички коментари
Тази практика се наблюдава в последно време от доста експерти, които препоръчват премахването на всички коментари като съобразителна мярка с Панда ъпдейта. Докато някои го правят, само защото се изисква прекалено много часове труд само за модериране на коментарите в някой известен сайт, то други се заемат единствено съобразявайки се с Пандата.
Причината е проста – премахването на всички коментари означава сайтовете повече да не умуват как да се справят с негативните последици от тях. Естествено, това води до пропускането на някои ползи. Първо, ако съдържанието е добро, няма да може да се види евентуалната ангажираност и хубавите коментари, които да вдигнат авторитета. И второ, стойноста на статията няма да достигне максималното си ниво, тъй като много потребители посещават отново и отново даден материал, само за да проследят мненията на другите.
Също така, липсата на коментари би била пагубна за един сайт, когато потребител, който търси информация по даден въпрос не може да види реакцията на другите хора по интересна за него тема. Много често коментарите служат за изясняване на нещата от статията, и ако случайно тях ги няма, това може да остави доста неприятно усещане у потребителя, особено ако преди това винаги е разчитал на тях.
Не на последно място по важност, наличието на коментари може да помогне за класирането на страницата по ключови думи.
Има ли Панда ъпдейтът технически аспекти?
Пандата засяга съдържанието. Тук няма технически работи, както при броя на линкващите домейни или скоростта на зареждане на страницата. Обикновено, когато самите служители от Google говорят за Панда ъпдейта, те въобще не споменават нещо техническо.
На проблемите, свързани с Пандата не бива да се гледа с прекалено техническо око, а по-скоро да се огледа цялостно сайта и дизайна.
Скорост на зареждане
Много хора все още се чудят дали скоростта на зареждане не е потенциален сигнал. Нека Ви го подадем възможно най-просто – скоростта на зареждане на страниците е официално признат от Google фактор за класирането.
Определено не е от най-силните сигнали, както линковете и съдържанието, но в никакъв случай не е с най-ниска тежест.
Потребителска ангажираност
Тя е поредният мит около Панда ъпдейта. Няма доказателство за пряко взаимодействие между потребителското ангажиране и Пандата, въпреки че за мнозина лайковете и споделянията са показател за качество.
Единственият възможен сигнал, който Панда може да прихваща от потребтелската ангажираност са коментарите, което отново е причина да се замислим дали пълното им премахване няма да навреди на сайта.
Предимства на TLDs (top-level domains)
Въпреки, че някои TLD домейни имат повече спам от други, Панда не гледа по различен начин на съдържанието в зависимост от това на какъв TLD е развито. От Google не дават предимство на сайтове само защото са .com или .gov.
Да обобщим – какво значи всичко това?
За тези уебмастъри, които мислят, че са били застигнати от Пандата е много важно да не предприемат грешните SEO действия, които биха могли допълнително да усложнят нещата. Заради бавното развиване на ъпдейта е много трудно да се каже дали даден проблем е следствие точно от него и съответно предприетите стъпки следва да са много добре обмислени.
Ако се страхувате, че проблемът е в коментарите, опитайте да отсеете качествените, вместо да изтривате всички накуп и да разочаровате посетителите, които очакват мненията на хората по темата. Другото решение е да приложите странициране за коментарите и да ги отделите от съдържанието.
Съдържанието, генерирано от потребителите може да бъде полезно за Пандата, но пак казваме, качеството стои на преден план, не количеството. Така че се погрижете при Вас съдържаниеот да е с най-високо качество, или поне му сложете Noindex докато не се получи такова.
Винаги бъдете внимателни с премахването на съдържание, много обстойно проучвайте дали проблемът идва от Панда ъпдейта. Не бихте искали да изтриете страници, на които Google поставя високи оценки.
Не действайте агресивно с рекламите и афилиейт програмите. Винаги е по-добре да започнете полека с тях. Много е вероятно целият свят да не се интересува от „Топ 10 на най-подходящите подаръци за бебета момчета“ с линкове към Amazon.com за всеки от тях. Ако все пак държите на този тип маркетинг, поне се постарайте да създадете уникален списък, който да няма равен.
Не забравяйте, че Панда се занимава със съдържанието, а не с техническите проблеми. Голяма част от неприятностите Ви могат да бъдат заради технически пропуски, но колкото и да се стараеете да ги поправите, това няма да помогне да се спасите от Пандата.
Чисто и просто създавайте уникално, качествено съдържание и наказанието ще стои далеч от Вас.