Нека започнем с това, че 2017-та беше сравнително спокойна година, поне откъм сериозни Google алгоритмични ъпдейти. За сравнение, през 2016-та наблюдавахме Пингвин ъпдейт, появата на Опосума (Possum – засягащ локалното търсене), огромен ъпдейт в мобилното търсене, големи промени в AdWords и др.
Като изключим Fred ъпдейта през март, като цяло годината не беше много натоварена.
Това, което правеше повече впечатление бяха усилията за подобряване на потребителското изживяване (UX).
Възходящата посока на мобилната оптимизация и самообучващите се машини скоро няма да смени курса, така че е добре да влезем в 2018-та имайки предвид следните 5 SEO концепции.
1. Приоритет на мобилната оптимизация (Mobile-First Indexing)
Тема, която се дъвче вече от доста време. Навярно сте наясно, че в глобален мащаб мобилният трафик изпреварва десктоп трафика и знаете, че е добре да имате сайт, който да е удобен за разглеждане през смартфон или таблет. Това, което може все още да не знаете е, че в края на миналата година от Google твърдо споделиха, че сигналите за класиране вече ще се вземат от мобилната версия на сайта. С две думи: оптимизацията ТРЯБВА да тръгва от мобилния сайт и чак после да се обърне внимание на десктоп версията.
Няколко практически съвети как да подобрите мобилното SEO:
- Направете тест на мобилната версия;
- Оправете счупените линкове и неправилните редиректи;
- Компресирайте големите изображения;
- Отстранете по-тежкото анимирано съдържание и блокираните ресурси (JavaScript, CSS и евентуално някои картинки);
- Ограничете или направо премахнете натрапчивите pop-ups;
- Подобрете ползваемостта – помислете за viewport-а, големината на шрифта, отстоянието на кликаемите елементи;
2. Семантично търсене
Целта на Колибри ъпдейта, който дойде през 2013г., бе да усъвършенства точността на търсенето като установи по-прецизно намерението на потребителя.
Оттогава насам, семантичното търсене еволюира дори повече, и в момента търсачките са по-добри от когато и да било в разбирането на заявките и взаимовръзките между думите.
Целта на семантичното търсене е да се развие дотолкова, че например, ако стоите пред ресторант и зададете на Google въпрос “Хубаво ли е тук?”, търсещата машина да разбере, че под “тук” се има предвид конкретното заведение и да изведе оценката му.
Семантичното търсене е сложно понятие, но в общи линии смисълът му е, че една авторитетна страница, разглеждаща в дълбочина някоя конкретна тема, ще се класира по-добре, отколкото няколко страници, насочени към отделни ключови думи. Логиката е, че един изчерпателен и разбираем ресурс би дал повече контекстуалност на Google. Съответно търсачката е по-склонна да сервира тази информация на потребителя.
Ето как да изградите съдържание, което да отговаря на семантичното търсене:
- Изберете по-обща тема, която е интересна за вашата аудитория. Например, ако имате приют за домашни любимци, създайте на страница за различните породи кучета;
- Насочете се към въпроси, които ще ви помогнат да откроите намеренията на потребителите. Например, в гореспоменатата страница за породите кучета, говорете за характерите на различните кучета или за кучетата, които се поддават на дресировка;
- Ако сте установили намерението на потребителите си, създайте съдържание, което му съответства. Засегнете темата в дълбочина;
- Направете допълнителни лендинг страници, които да задоволят други търсения на вашите потребители;
- Фокусирайте се върху създаването на “Пълни ръководства” и подобни полезни материали. Включете релевантни ключови думи (short or long-tail), където е уместно;
- Проверете за Граф на знанието за вашия бизнес и продукти. В случай, че нямате Граф на знанието, нещата по създването никак не са леки, но не пречи да опитате. Добавете schema маркъп и създайте Wikidata обект за вашия бизнес и продукти, опитайте да верифицирате социалните профили и пуснете статия в Уикипедия.(както казахме – не е лесно!);
Идеята е да подадете на Google колкото можете повече информация!
3. Машинно самообучение
Това нещо е пряко свързано със семантичното търсене. На база вече направени заявки, търсачката се учи на допълнителни предположения и има за цел да извежда на потребителите максимално точни резултати, свързани с техните търсения.
Знаем, че машинното самообучение е интегрирано в много алгоритми – през 2016-та от Google обявиха, че RankBrain е техният трети най-важен ранкинг сигнал.
RankBrain и други подобни системи изследват потребителското поведение с цел предоставяне на най-добрите по смисъл резултати. За съжаление, каквото е “най-добро” за едно търсене, може да не е най-добро за друго, така че към момента е изключително трудно да се оптимизира спрямо машинното самообучение.
Може би, за момента е най-добре да се следват добрите практики по подобряването на семантиката на сайта и потребителското изживяване.
4. Информационни снипети (Featured Snippets)
Представени преди няколко години от Google, тяхната цел бе да дават точни и бързи отговори на по-семплите питания.
Създаването на информационните снипети става въз основа на анализирането на трилиони страници, за да могат да се покажат, още в резултатите от търсене, директни отговори на въпроси като “Кога е било първото кацане на Луната?” или “Как се сглобява компютър?”
Тези директни отговори са изключително оръжие, тъй като се намират в така наречената “нулева позиция” от резултатите на търсачката. Тоест, този снипет излиза пред погледа на потребителя НАД първия резултат от органичното класиране.
Интересното е, че сайтът, класиран на Първа позиция в търсачката не винаги е изборът на Google за Featured Snippet. Според проучване, едва около 30% от сайтовете, които се нареждат на първо място са избрани за източник на информационен снипет. Останалите 70% са резултати между 2-ра и 5-та позиция.
Как са прави съдържание, което да има шансове да бъде избрано за информационен снипет?
- Направете проучване на ключови думи, които са релевантни на бизнеса ви, и за които можете да отговорите с кратки и точни изречения на въпросите Кой, Какво, Кога, Къде, Защо;
- Вижте какви информационни снипети има във вашата ниша и опитайте да създадете свои, по тяхно подобие;
- Създайте тематични източници на информация, които да отговарят на въпросите по-горе. Например, сайт за автогуми може да публикува страница, отговаряща на питането “Как се сменя гума на кола?”;
- Гледайте да дадете ясна дефиниция, свързана със заявката, още в началото на материала си;
- Обогатете своя отговор на въпроса с допълнителни детайли. Дайте всичко от себе си и създайте най-всеобхватното съдържание, в което да им отговори и на евентуални последващи въпроси по темата.
5. Виртуален асистент и Гласово търсене
Петата концепция, която ще споменем днес, е свързана с все по-набиращото скорост гласово търсене и виртуалните асистенти като Siri, Cortana и Alexa. По данни на Google, 55% от тийнейджърите и 40% от възрастните, използват гласовото търсене всеки ден. Ръстът се обуславя от нарастващите нужди на хората да получават бърз отговор, докато са в движение.
Вече имате възможност да питате Google “Какво ще дават по телевизията довечера?” и да ви се покажат предаванията по различните тв канали, а много скоро виртуалните асистенти ще резервират ресторанти и билети за концерти, вместо вас.
Оптимизирането за гласово търсене изисква напълно разбиране за това КАКВО и ЗАЩО се търси. Около 22% от всички гласови търсения се отнасят до локално съдържание и информация, така че местните бизнеси изглежда биха имали най-силен интерес от гласовото SEO.
Някои начини за оптимизация за гласовите търсения:
- Създайте, потвърдете и развийте Google My Business листинг;
- Дайте предимство на long-tail ключовите думи и оптимизирайте за по-разговорен, дори жаргонен, език;
- Имплементирайте структурирани данни, за да подадете на виртуалните асистенти повече информация за сайта си;
- Използвайте инструменти за слушане на разговори в социалните медии, за да намерите тези, в които хората са споменавали вашия бранд и обърнете внимание на нагласите им;
В заключение
След като вече машинното самообучение играе важна роля в света на онлайн маркетинга, бъдещето на SEO изглежда по-интересно от всякога. Вече никой сериозен специалист не мисли, че слагането на конкретна ключова дума в съдържанието е достатъчно. Методите вече са далеч по-комплексни и всеки се стреми към това как да представи на потребителя по-добра информация.
Вероятно през 2018-та, нещата около мобилните устройства, гласовото търсене и виртуалните асистенти ще се развият дори повече. Най-добрият вариант да сме подготвени за ситуацията, е да не спираме да създаваме висококачествено, полезно и изчерпателно съдържание.
Според вас, кои ще са ключовите моменти за SEO през 2018г?