Какво е Dwell Time и важно ли е за SEO

Какво е Dwell time и защо е важно за SEO

Dwell time (dwell – обитавам) е сред термините, които се споменават по-рядко, когато се говори за SEO. От една страна, някои специалисти го намират за маловажен, а други бъркат същността му. При всички случаи, е полезно да го разгледаме в тази статия и да дадем повече яснота относно значението му. А после всеки сам да прецени дали е важен за оптимизацията, или не.

Какво е Dwell Time?

Dwell time измерва времето, което даден потребител прекарва на една уеб страница, след като е попаднал на нея от резултат в търсачката на Google, и после се върне обратно към резултатите.

Вероятно се досещате за какво става въпрос – цъкате на резултат и през следващите няколко секунди преценявате дали страницата, на която сте попаднали, отговаря на заявката ви, или се оказва незадоволителна и с един клик се връщате към другите резултати.

В общия случай, колкото повече време се заседите на някоя страница, вероятно толкова по-интересна и полезна ви се струва. Google отчита това, и когато и други хора прекарат повече време на същата страница, търсачката повишава авторитета на въпросната страница. Това е доста генерализиран извод, но за повечето случаи е валиден.

Фокусирането върху самия Dwell time не е препоръчително. По-правилно би било да се съсредоточите върху аспектите, които повлияват в положителна посока потребителското поведение, и по пътя на логиката ще се подобри и самия показател.

Не бъркайте Dwell Time със Степен на отпадане (Bounce rate)

При Bounce Rate, потребителят посещава само една страница от сайта, и без значение дали е стоял 1 минута или цял час, не отваря друга страница от сайта ви, а го напуска.

Степента на отпадане е процентът на сесиите, при които потребителят е отворил само една страница, разделен на всички сесии на сайта. Много важно е да се уточни, че в стойността на Bounce Rate влизат и хората, които не са дошли само от търсене в Google.

А дори и да са дошли само през Google, това не означава, че всички те са цъкнали Back бутона. Голяма част от тях направо затварят прозореца или отварят друг сайт.

Dwell Time не е средно времетраене на престой на страницата

Да, средното времетраене може да даде представа за това дали печелите интереса на хората, но то не е синоним на Dwell time. При средното времетраене на едно посещение не се взема под внимание откъде е дошъл потребителят – дали от Facebook, от линк в друг сайт, от имейл, и др.

Dwell Time не измерва времетраенето на сесията

Сесията показва колко време някой е останал на сайта ви, като тя може да се състои от една или повече страници. И ако сесията на потребителя не е започнала от търсене в Google, то той няма как да се върне към резултатите с Back бутона, нали?

Dwell Time е различно от CTR

Органичният CTR представлява процентно изражение на хората, кликнали на вашата страница в резултатите на търсачката, съпоставени с общия брой на хората, пред които този резултат се е показал.

Много често хората се опитват да търсят директна връзка между CTR и Dwell time, но такава няма, тъй като Dwell time засяга събитията, случващи се след самия клик.

Dwell Time не е част от RankBrain

Попадали сме и на мнения, че този показател има връзка с RankBrain. Най-просто казано, RankBrain взема под внимание историческите данни и на тяхна база предвижда евентуални бъдещи заявки и релевантни резултати. RankBrain събира данни за действията на хората в страницата с резултатите, а не за действията им след като отворят някой резултат. Така че, както се досещате, е различно от Dwell time.

Изключително важно е да отбележим, че Dwell time не е метрика, която може да се измери с който и да е софтуер. Само търсачките имат достъп до тези данни.

Как да подобрите Dwell Time?

За съжаление, няма как да промените само едно-единствено нещо и да очаквате положителна промяна. Това, което е важно, е да се стараете да подобрите общото потребителско изживяване и да разполагате с добро съдържание на страниците си.

Разберете кое дразни потребителя и избягвайте употребата му.

Ако имате отговора на въпроса, по който е достигнато до страницата ви, не го забутвайте под огромното хедър изображение, след средата на текста.

Възползвайте се от силата на Above the fold като дадете бърза и конкретна информация, свързана с потребителската заявка.

Ако възнамерявате да използвате pop-ups, не ги показвайте още с влизането на страницата, а ги запазете за момента, в който потребителят се кани да излезе от страницата.

Не се вманиачавайте по Dwell Time

Целта на тази статия не е да ви кажем, че това е най-важният SEO сигнал, и че ако не направите всичко по силите си да го подобрите, няма да се класирате добре в търсачката. Просто е добре да сте запознати с него, да знаете, че се различава от някои други важни метрики, които могат да се измерят, и да го имате предвид, когато създавате съдържанието на една страница.
Мислете като потребител – искате страницата, която се отваря да е бърза? Направете я. Искате да е лесно четима на мобилно устройство? Направете я. Искате да даде полезна и важна информация по максимално бърз и лесен начин? Действайте в тази насока. Комбинацията от подобряването на все повече и повече неща от страниците ви, ще ви даде Dwell time, който Google ще оцени подобаващо.


Мислете като потребител – искате страницата, която се отваря да е бърза? Направете я. Искате да е лесно четима на мобилно устройство? Направете я. Искате да даде полезна и важна информация по максимално бърз и лесен начин? Действайте в тази насока. Комбинацията от подобряването на все повече и повече неща от страниците ви, ще ви даде Dwell time, който Google ще оцени подобаващо.


Post author

Inbound сертифициран маркетингов експерт. С интерес към белите SEO практики, маркетинга чрез съдържание, както и рекламите в Google и социалните медии.

Коментари

There are 1 Comment

  1. Posted by Pavel

    Изключително полезна статия! Поздравления.
    Важно е потребителиет да се задържат на страницата,колкото по-дълго, толкова по-добре. Съществуват много тънкости и трикове, с които това да се постигне, но най-важно си остава – добрата URL структура, ценното съдържание, или продукти, ако се касае за онлайн магазин, сходни статии (артикули) и т.н.

Loading Facebook Comments ...