Кои са най – значимите ъпдейти на Google алгоритмите и какво е тяхното въздействие?
Търсачките изминаха дълъг път и в началото класирането по–напред не беше трудна задача. По–конкретно: изискваше се само някой ентусиаст да наблъска съдържанието си с ключови думи и да добави много линкове. През последните години, обаче, станаха очевидни множество промени. С последните актуализации на Google алгоритмите SEO специалистите прекарват безсънни нощи, за да намерят най – добрия начин да победят в напрегнатата SEO надпревара. И така, какви са тези промени и колко значими са те за индустрията?
Панда ъпдейтът (Google Panda Updates)
В днешно време Панда актуализациите са едни от най–често срещаните Google ъпдейти. Първата черно-бяла животинка се появи на бял свят през февруари 2011 г. и оттогава последваха още няколко, пряко свързани с нея. Февруарската актуализация даде предимство на сайтовете с висококачествено съдържание. Ударението падна върху качеството на сайтовете и съответното уеб съдържание. Този ъпдейт тотално промени начините, по които хората създаваха материали за сайтовете и ясно показа, че класирането по–напред далеч не означава само пълнеж от ключови думи.
Едва два месеца след първия Панда ъпдейт, Google пуснаха още един – Panda 2.0. Той беше насочен срещу спам съдържанието и успя да стресне дори някои забележителни уебсайтове. Априлската актуализация продължи да показва нуждата от качество и достоверност при оптимизиране на търсачките.
През септември 2011 г. последва поредният ъпдейт – Panda 2.5. Тогава доста сайтове претърпяха загуби, особено тези с умерено съдържание. През май 2014 г. се появи поредната историческа актуализация – Panda 4.1, чиято цел беше да се отреже разпространеното нискокачествено съдържание, което завладя SEO арената. Беше време уебсайтовете с богато съдържание да вкусят победата, или още казано – първите резултати на Google.
Пет месеца след историческия ъпдейт, от Google направиха още един значителен. Той беше свързан с допълнителни мерки срещу лошото съдържание и акцентираше върху значението и точността. Той засегна над 5% от общите заявки. Наскоро, юли 2015 г., Google пусна Panda 4.2, което даде възможност на малките и средните по големина сайтове с висококачествено съдържание да се класират по–високо, според предпочитанията на хората.
Ето тук може да прочетете ръководство за справяне с наказание, наложено от Google Panda.
Пингвин ъпдейтът (Google Penguin Updates)
Първият Пингвин беше пуснат през април 2012 г. с цел въвеждане на строги мерки за потребители, които продължават ползването на забранени SEO техники като прекаляване с ключовите думи (keyword stuffing) и неподходящо изграждане на линкове. Ъпдейтът оказа влияние на над 3% от заявките, а месец по – късно, през май, имаше и малко опресняване.
През май 2013 г. се появи и ъпдейтът Penguin 2.1, който се отнасяше за дублирането на съдържание и спам. Бяха приложени и мерки срещу черните SEO техники с основна цел да се направи оптимизацията по – справедлива и дори по – идеалистична. Година след Penguin 2.1 от Google опресниха и стратегиите за класиране чрез Penguin 3.0.
Ето и ръководство за справяне с наказание, наложено от Google Penguin.
Колибри ъпдейтът (Hummingbird Updates)
През септември 2013 г. от Google представиха Колибри. Това е една голяма крачка към оптимизирането на търсачките за по–добро потребителско изживяване, правейки ги по–полезни и уместни за всеки индивидуален човек. В основата си, актуализацията гарантира, че фокусът на резултатите е основно върху търсените думи като теми, а не единични пасивни фрази.
В резултат на това, резултатите се предвиждат на база на по-финни детайли, като поведение, местоположение, история на търсенията и други подобни аспекти. По–голямо внимание беше отделено и на заявки с пълни въпроси.
Гълъбът (Pigeon Updates)
Той се появи през юли 2014 г. В този ъпдейт Google се фокусира върху локалното търсене. Това беше стъпка към осигуряване на по–точно и по-подходящо търсене за местни заявки. Тази актуализация изгради по–тесни връзки между локалното търсене и първостепенните алгоритми на Google.
Премахване на Google Авторството (Authorship)
Малко след обявяването на възможността за отстраняване на авторството през юни, от Google най – накрая пуснаха този ъпдейт през август 2014г. В резултат на това бяха изключени от показване детайли за авторството при статии, резултат от потребителско търсене.
Ъпдейтът за мобилното търсене (Mobile-Friendly Update)
Често наричан Mobilegeddon, този ъпдейт се появи на 22 април 2015г. Тази промяна направи търсачките по-благосклонни към смартфони и други мобилни устройства. А това е голям фактор за класирането на уебсайтовете. Сайтове, оптимизирани за мобилни устройства, значително се възползваха от тази основна актуализация.
Фокусът върху мобилната полезност е от голямо значение за потребителите, тъй като все повече предпочитат да използват таблети и смартфони при търсене.
RankBrain ъпдейтът
През октомври 2015 г. от Bloomberg обявиха, че Google са подготвили още един значим ъпдейт на алгоритъма си. Той е познат като RankBrain и дава възможност и предимство на машините и изкуствения интелект, когато става въпрос за класиране в търсачките. В резултат на това, обучението с помощта на машини и силата на изкуствения интелект станаха едни от най – съществените фактори при определянето на класирането в Google.
Подробна статия за Rank Brain може да прочетете тук.
Други ъпдейти:
Освен значителните алгоритмични ъпдейти, има и някои по–малки, но все така важни промени:
- Ъпдейтът Venice: той излезе февруари 2012 г. и оказа влияние на локалното търсене. Заради него много от локализираните резултати започнаха да се показват дори след по–обширни заявки;
- Ъпдейтът The Knowledge Graph: той излезе през май 2012 г. В него се набляга на включването на прилежащи изображения и факти в резултатите от търсачките. Отделно от конвенционалните резултати, се добавят и подробни детайли, като например графики и файлове с факти по често срещани теми;
- Ъпдейтът Payday Loan: пуснат през май 2014 г. От Google обявиха, че има видими изменения в запитванията за Payday и тази актуализация е опит за постепенно премахване на спам сайтовете. Тя успя да изненада доста неприятно някои SEO специалисти, които не бяха обмислили възможната намеса на алгоритмите на Google в тези пазарни ниши;
- През септември 2013 г. даде живот на Exact Match Domain – мерки срещу нискокачествените сайтове, използващи ключови думи в името на домейна си. Този ъпдейт направи резултатите при търсене много по – подходящи и точни за потребителите;
- През август 2014 г. от Google пуснаха ъпдейт за HTTP/SSL, с който търсачката даде предимство на сайтове с този защитен сертификат;
Заключение
Оптимизацията на търсачки, като отделна индустрия, претърпя голямо развитие през последните години. Все повече се увеличава броя на ъпдейтите в алгоритмите, което прави конкуренцията още по – непредвидима и интересна. Критичните анализи на скорошните актуализации са абсолютно задължителни за някой, който тепърва навлиза в SEO средата, ако иска да остави следа при това невероятно приключение.