Шерлок Холмс не притежава суперсили, но прави нечовешки неща. Неговото тайно оръжие е дедуктивното мислене.
„Когато елиминирате невъзможното, това което остава, дори малко вероятно, трябва да е истината.“
Артър Конан Дойл написва тази реплика за Шерлок в Глава VI от втората книга – Знакът на четиримата, впоследствие използвана и на други места в историята.
Когато маркетолозите анализират и изследват трафика на сайтовете, понякога се сблъскват с неща (напр. спадове), които не могат да изтълкуват.
За да успеете да обясните спад в трафика на един клиент, определено ще Ви е нужно да сложите детективската шапка. Тук е моментът да приложите тайното оръжие на Шерлок. Елиминирайки малко вероятни възможности, ще Ви останат много по – голям брой сигурни.
Не всеки обаче притежава невероятните възможности, с които Шерлок разгадава загадките си. Тогава на помощ идва това ръководство!
Нека започнем с изключването на възможности.
-
Отговорът прекалено очевиден ли е?
Възможно ли е да гледате неверни данни от сайта?
Всяко решение, което вземете на база на неправилни данни, е просто загуба на време, така че започнете отначало. Отидете в Google Analytics и намерете кода за проследяване на конкретните данни, които разглеждате. Докато сте в сайта си, погледнете програмния код и намерете „UA-”, за да се уверите, че кодовете съвпадат. Ако не намерите подобна информация, проверете дали всичко в настройките е наред или попитайте програмистите си.
Трябва да виждате пълно съвпадение. Например UA-123456-01 не е същото като UA-123456-02. Много различни неща в Google Analytics имат подобни имена и затова е важно кодовете Ви за проследяване да са напълно еднакви.
Ако има дори леко разминаване, значи кодът не е правилно инсталиран. Също така това ще промени и данните за трафика Ви в Google Analytics, а ако сте нов собственик, ще трябва да лицензирате сайта си, така че всички данни да са споделени правилно.
Филтрирате ли въобще данните си по някакъв критерий?
Google Analytics има функция за филтриране в определена графика или на ниво акаунт. Разбира се, винаги може просто да сегментирате данните си.
Например може да започнете да филтрирате данни за вътрешен трафик от офиса, започвайки от определена дата. На ниво акаунт няма задна дата и така ще видите забележима промяна.
Дали имате лош месец или просто силният тъкмо е приключил?
Ако при преглеждане на месечните данни, забележите, че стойностите са много по – ниски от предишни периоди, ще видите само относителната разлика. Виждате, че едната гледка е по – добра от другата, но за да разберете причините, проследете трафика за минимум една година.
Когато преглеждате по – подробно и обективно данните, ще можете да определите средните стойности за месеците. Така ще е по – лесно да определите дали един месец е слаб или не и дали става въпрос за спад или просто край на пиков момент в трафика.
Възможно ли е да гледате трендовете за сезона или уикенда?
Ако забележите спад в трафика през уикенда или през някой от слабите Ви периоди, направете сравнение с предишните, за да се уверите, че това е нещо нормално и очаквано, а не проблем.
Възможно ли е данните, които гледате, да са неправилни, защото включвате и днешната дата?
Ако анализирате данни за седмицата или месеца, не включвайте днешния ден. Възможно е да има забавяне и невъзможност за показване на информацията за текущ трафик. Ако пък изготвяте отчет сутринта, все още няма да можете да включите пълните данни за конкретния ден.
-
Съвсем ли изчезна трафикът Ви?
Изтича ли абонаментът за името на домейна Ви?
Ако пуснете WHOIS Search за сайта Ви, много лесно може да видите датата на създаване. Съвпадат ли месецът и денят с периода на понижаването на трафика? Ако отговорът Ви е да, то това може да означава, че абонаментът на домейна е изтекъл и сайтът Ви няма да се зарежда.
Преди да се случи това ще получавате много предупреждения и напомняния, но ако забравите да го подновите, това може да се окаже проблем, не само по отношение на трафика Ви. Ако името на домейна не е обновено, целият сайт просто няма да работи.
Да сте имали проблем с DNS записите?
Съвпада ли спадът на трафика с преместване на уебсайта Ви на нова платформа или промяна на хостинг компанията? Ако не сте пренасочили DNS записите си след някоя подобна предприета стъпка, сайтът Ви може да спре да функционира. В своята същност DNS настройките свързват Вашия домейн с конкретен хостинг доставчик. Винаги разчитайте на професионална техническа помощ, когато премествате Вашия уебсайт.
Превключили ли сте наскоро сайта си на HTTPS?
Google леко повишава класирането на сайтовете, които използват HTTPS. Ако планирате да преминете с Вашия сайт към HTTPS протокол, отделете достатъчно време, за да извършите процедурата много внимателно. Възможно е да се получат усложнения, въпреки че това се случва изключително рядко.
Имало ли е прекъсване при Вашия хостинг доставчик?
Повечето модерни компании за уебхостинг работят непрекъснато 99% от времето, но се случват и непредвидени неща, например аварии. Ако забележите големи промени 1-2 дена подред, свържете се с доставчика си или просто направете бързо проучване откъде идва проблемът.
Има ли промени във Вашия код на Google Analytics?
Ако скоро сте променяли шаблона на сайта си, е възможно случайно да има промени в кода за проследяване или дори да е премахнат. Тези грешки биха обяснили евентуален спад в трафика Ви.
Бойко Борисов Ви спомена в своя Facebook статус и сайтът Ви блокира?
Естествено, имаме предвид рязко покачване в трафика и последващ спад, което означава, че може би сайтът Ви е крашнал. Хубаво е да направите анализ точно в този период. Имало ли е скок от конкретна социална мрежа или препоръка? Някой може да е споделил нещо за Вас в момент, в който сайтът Ви не е бил готов да поеме толкова много трафик. DoS атака може да има същия ефект.
-
Трафикът Ви е просто малко по-нисък от нормалното?
Получили ли сте уведомително съобщение от Google Webmaster Tools?
Ако използвате услугите на Google Webmaster Tools, би трябвало да Ви съобщят при проблем със сайта Ви, който може да доведе до спад в трафика. Влезте и проверете съобщенията си, за да видите дали има обяснение за спада в трафика Ви.
Правени ли са скоро промени в сайта?
Проверете дали някои от промените не са довели до спад:
- модифициран ли е скоро robots.txt файлът
- пренаписвано ли е скоро съдържанието на основните страници
- направили ли сте скоро някоя от секциите в сайта поверителна
- има ли скорошни промени в навигационната структура
- има ли изтрити страници
- променили ли сте структурата на URL адресите, без да добавите пренасочване
- имат ли много от страниците Ви съдържание за възрастни според Google
Всяка комбинация от горните може да е фактор, който влияе на видимостта при търсене.
Ниският трафик само от един единствен носител (органичен, cpc, social и т.н.) ли е?
Ако забележите спад в органичния трафик, значи поне сте стеснили параметъра около потока, но мистерията все още е неразгадана. Проверете проблемите при оптимизация по–горе и вижте дали можете да промените нещо.
Загуби на трафик могат да настъпят и ако бездействате. Спряхте ли изведнъж да публикувате ново съдържание на страниците си? А да създавате нови страници с полезно, наистина добро съдържание?
Следващата стъпка е да проверите данните от класирането в търсачките. Може да са се появили Ваши конкуренти, които се класират по–напред в дадени области, което пък ще доведе до спад във Вашия трафик.
Ако забележите, че спадът е в трафика от социалните мрежи, имейл маркетинга или пренасочения трафик, тогава ще Ви е много по – лесно да се справите с проблема. При допълнително изследване могат да се открият загуби при трафик от социалните мрежи или при линкове от влиятелни сайтове.
Възможно ли е сайтът Ви да е заразен със злонамерен софтуер или да е хакнат?
Възможно е трафикът Ви сериозно да пострада, ако този вид софтуер започне да създава нови, скрити секции в сайта Ви и Google прецени, че съдържанието, с което разполагате, има много ниско качество. Проверете линковете си и вижте дали имате спам съдържание.
Ако сайтът Ви е компрометиран, незабавно променете паролите за FTP достъп, до администрацията в сайта, до датабазите, до хостинг панела и т.н. И задължително използвайте защитни системи от най-висок клас и почистете много добре всичко в сайта.
Правил ли е някой от екипа Ви или дори Вие самите нещо съмнително?
Google има много ясен правилник за качеството, което изисква, и ако не го спазвате, това почти сигурно ще доведе до спад в трафика. Не купувайте линкове накуп и не пишете бедно съдържание., писано единствено и само за класиране в резултатите. А ето и какво се смята от Google за съмнително.
Да не би да е имало промяна в алгоритъма на Google?
Ако не можете да обясните спада в трафика с нещо конкретно, то общата среда на търсене най–вероятно се е променила. Проверете дали периодът на спад не съвпада с промени в алгоритъма на Google.
Не забравяйте, че промените в алгоритъма често се въвеждат постепенно и засягат сайтове по различен начин и ще Ви е трудно да разберете с пълна сигурност как и кога промяната може да е засегнала Вашия уебсайт.
-
А обсъдихте ли всичко с Уотсън?
Ако уликите просто не съвпадат, значи Ви е необходим SEO помощник, точно както Шерлок си има Уотсън. Той ще Ви помага при разгадаване на мистерията, а и ще успеете два пъти по–бързо.
Разбира се, това не са всички опции, но пък е добро начало. А каква е мистерията зад Вашия спад в трафика?