Как да изтрием страница от сайт, без това да даде негативен SEO ефект?

kak-da-iztriem-stranica-ot-site-blog

Директно скачаме в темата – когато изтривате дадена страница (или публикация) от сайта си, Вие премахвате поне един (понякога и повече) URL адреса. Впоследствие, когато този адрес бива посетен, той обикновено връща на потребителя грешка 404 – страницата не е намерена. Но дали точно това искаме да се случи? Дали не е по-добре тази страница да бъде пренасочена към някоя съществуваща? В случай, че съвсем сигурно и съзнателно сте премахнали съдържанието, по-правилно би било извеждането на код 410.

В редовете по-долу ще разгледаме набързо различните варианти, така че по-лесно да вземете подходящото за Вашия случай решение.

 

Кога да пренасочим и кога да изтрием напълно една страница?

404 error or 301 redirect

Първото нещо, за което трябва да помислим е дали изтритото от нас съдържание има свой еквивалент някъде в сайта ни. Ако съществува съдържание, което да отговори на очакванията на посетителите, то най-добре е да пренасочим изтрития URL адрес към страницата с това съдържание.

Дори и само малка част от потребителите на сайта да имат полза от това пренасочване, пак е по-добре отколкото на абсолютно всички хора да се показва съобщение за несъществуваща страница.

 

Създайте пренасочване (редирект)

Когато правите пренасочване от премахнатия URL адрес към другия се уверете, че използвате 301 редирект. Съществуват няколко вида редиректи и 301 е този, който указва , че пренасочването е за постоянно, а НЕ само временно. По този начин Google и другите търсачки  ще прехвърлят натрупания до момента авторитет от стария към новия URL.

 

В кои случаи е уместно да изтрием дадена страница завинаги?

Много е важно да знаем дали имаме страница със същата информация в сайта ни. Ако се окаже, че няма друга такава страница, трябва сериозно да се замислим за следното: Наистина ли премахването и е решението? Или просто е по-добре да обогатим съдържанието? Ако все пак решите да изтриете страницата, използвайте подобаващия за целта код 410 – изтрито съдържание.

 

Каква е разликата между код 404 и 410?

404 or 410 error

Докато 404 означава „съдържанието не е намерено“, то смисълът на 410 е „съдържанието е изтрито“. Този по-конкретен код помага на Google да разбере, че за дадения URL адрес е взето решение за окончателно премахване и съответно по-бързо се стига до премахване на страницата от индекса.

Ако използвате WordPress и Yoast SEO плъгина, в модула за редиректите има опция за задаване на код 410.

Проблемът с код 410 е, че Google все още не се справя перфектно с поддръжката му. Да, реално ще премахне по-бързо страниците от индекса, но в отчета на Google Search Console (GWT) ще стоят под категорията „Ненамерени“, точно като всички обикновени 404 страници. Да се надяваме, че някой ден хората от Google ще обърнат внимание на този недостатък.

 

Кои са подводните камъни при окончателното изтриване на дадена страница?

Често изтриването на една или повече публикации или страници от сайта води до последващи индиректни негативи. Да речем, че изтриете всички публикации, които са свързани с конкретен етикет. След като този етикет е вече празен, URL адресът на неговия Архив също ще връща 404. Дори след правилно третиране на тези публикации (пренасочване или изтриване с 410), самият архив на етикета ще продължава да показва 404 грешка, така че ще трябва да предприемете конкретни действия и по отношение на този URL.

Даже във варианта, при който не сте изтрили всичко, свързано с този етикет, пак може да се появи проблем. Да речем, че на страница се визуализират до 10 публикации. Преди сте имали 12, които са се показвали на 2 страници, но сега след премахването на някои, те са вече 5. При това положение втората страница ще извежда грешка 404.

Google's Panda Algorithm

Като цяло не бихме наредили изтриването на 2-3 публикации сред най-големите проблеми на света, но все пак когато знаем, че Пандата на Google дебне зад някое евкалиптово дърво, не бива да си позволяваме неконтролируемо увеличаване на страници с код 404.

 

Post author

Inbound сертифициран маркетингов експерт. С интерес към белите SEO практики, маркетинга чрез съдържание, както и рекламите в Google и социалните медии.