(Един тест на Brian Patterson от GoFishDigital за SearchEngineLand)
Много се изписа по темата за честотата на кликане (CTR) и как влияе на SEO. Някои хора твърдят, че реално няма значение. Други пък казват, че е много вероятно да играе важна роля.
Четенето на такива статии, разглеждането на експерименти и казуси е страхотно, но всички ние искаме лично да тестваме сами за себе си. Съществуват множество сайтове точно с тази цел. Сега ще Ви представим един такъв CTR тест на един позабравен сайт. Целта е да се намерят доказателства.
Ако сте тук за случаен, измислен тест на сляпо, не сте на правилното място. Но ако търсите някои по-точни доказателства, които показват как алгоритъмът може да реагира на кликове, базирани на експеримент при n=1, продължавайте да четете надолу.
Сайтът
Започваме с избор на сайт, по който не е работено от доста време. Всъщност, това е един забравен сайт, което го прави идеален за тест на честотата на кликане, тъй като можем да видим движението (или липсата на такова) и да го отразим в самия тест.
Ключовите думи
Избираме девет ключови думи на база на следните параметри:
- Сайтът ни в момента се класира между 5 и 25 позиция за всяка една от тях
- Тези класирания не са имали видима промяна в скоро време
- Тези ключови думи получават повече от 50 търсения в месеца, според Google Keyword Planner
- Органичната конкуренция е слаба или средна
Оказа се, че това са фрази от две до четири думи, свързани с продуктови категории на онлайн магазин.
Кликовете
За целта, специално наехме хора, които да извършат търсенето и кликането. Всеки ден разполагахме с приличен обем случайни (на база на реални ежедневни търсения за всяка дума) търсения на ключовите думи и кликове за таргетирания линк.
Всеки човек се инструктира да прекара две минути в ровене из уебсайта и четене на съдържанието. Целта е да изглеждат като реални потребители, а не просто посетители, които влизат и излизат веднага от сайта. Няма конкретно изискване къде и как да разглеждат, а просто да се държат като нормален потребител.
Резултатите
Таблицата показва промените в класирането за периода на проекта – 2 месеца – като всяка синя линия представлява ключова дума, която следим.
Всички ключови думи подобриха позициите си в даден момент от периода на експеримента, а седем от деветте се оказаха с по-добра позиция, спрямо тази, от която започнаха.
Изводите
Като имаме предвид другите статии и изследвания по темата, нашите резултати показаха, че все пак CTR оказва влияние върху класирането. Но какво значение има това, ако (като нас) не започнете да манипулирате честотата на кликане за уебсайтовете на клиентите си по изкуствен начин – нещо, което със сигурност е в разрез с изискванията на Google?
Означава, че вече имаме доказателство, което ни помага да приоритизираме оптимизацията на заглавните тагове и мета описанията, за да привличат кликове. Даваме Ви пример, че трябва да обръщате внимание, ако клиентът Ви изрази безпокойство по отношение на това, колко трудна за изпълнение задача ще е обновяването на title и мета таговете за всяка страница. Имайте предвид, че ключовите думи в заглавните тагове, са само малка част от оптимизацията им.
В теста ни хората трябваше да изглеждат “реални”. Те оставаха в страницата за поне две минути. Този времеви период е важен и от гледна точка на потребителското изживяване, и спрямо перспективата за класиране. Резултатите от експеримента затвърждават факта, че тайтълите трябва да са ангажиращи, съдържанието в страниците трябва да грабва вниманието и изображенията да са вдъхновяващи.
Като за финал
Смятаме ли, че CTR наистина има значение? Да.
Трябва ли да започнете да го манипулирате заради клиент? Не.
Как тези резултати биха се отразили на бизнес процеса? Показват ни, че оптимизацията на таговете, мета описанията и съдържанието на сайта не само ще привлече повече потребители и ще подобри изживяването им, но е и много вероятно да подобри класирането.
Надяваме се, че не сме пропуснали нещо важно. Разбира се, винаги можете да ни напишете и Вашето мнение.
Слушаме Ви!