10 малки SEO неща за дълготраен успех

trikove-saveti-za-dalgosrochno-seo-fb

Всички знаем, че оптимизацията за търсачки нито е лесен, нито е бърз процес. Много от нещата отнемат много време и усилия – създаване на мобилен сайт, изграждане линкове, преминаване към HTTPS. И все пак, има някои малки SEO тайни, които са едновременно бързи и ефективни. В тази статия ще Ви представим топ 10 на най – полезните неща, които да извършите за по – малко от час.

Тези прости трикове няма да Ви изведат на върха в Google, ако пренебрегнете компонентите, които отнемат повече време (но са необходими) при оптимизационния процес. Но когато комбинирате всичките си усилия, със сигурност ще видите разлика във видимостта и трафика си, а и ще си осигурите тласъка в класирането, от който може би се нуждаете.

 

Техническo SEO

 

Обърнете внимание на сайтмапа си.

 

Би трябвало да знаете колко важна всъщност е картата на сайта Ви. Тя показва на търсачките структурата на сайта и важните страници, които трябва да бъдат обходени, индексирани и (в най – добрия случай) класирани в резултатите. Подредената и често обновявана карта има и някои не толкова очевидни ползи. Когато веднага добавяте свежо съдържание, позволявате на търсачките да индексират новите Ви страници по – бързо. В този смисъл, ако това съдържание бъде дублирано от друг сайт, то търсачките ще знаят, че оригиналът е Ваш.

Ако сайтът Ви е сравнително голям и често го актуализирате, вероятно използвате плъгин или инструмент, за да създавате и променяте сайтмапа (виж ТУК). Но ако не го правите, то тогава съвет номер едно – веднага отидете и прегледайте картата си и се уверете, че всички важни страници се намират там, включително и по – новите.

След като сте сигурни, че картата съдържа всички правилни страници, отидете и проверете за грешки в Google Search Console. За да го направите обаче, първо се вписвате в акаунта си и след това преминавате към Crawl > Sitemaps. В горния десен ъгъл ще откриете бутон Add/Test Sitemaps. Натиснете го, вкарайте URL адреса на Вашата карта на сайта и натиснете Test.  

Добавяне/тестване на сайтмапа

 

Когато завършите теста, можете да разгледате резултатите, като натиснете View Test Result. Те ще Ви покажат, дали Google се е сблъскал с някакви грешки, когато е правил разбор на картата (ако има такива, ще Ви се покаже списък с проблеми, които да поправите). Ако тестът е успешен, честито! Сайтмапът Ви е чист и готов за качване.

На последно място, ако по някаква странна причина не сте го направили все още, просто подайте сайтмапа си към Google. Всичко, което трябва да направите, е да натиснете бутона Submit.

Ако искате да качите картата си и в сайта на Bing, процесът е подобен: влизате в Bing Webmaster Tools и отивате в Sitemaps, където трябва да натиснете бутона Submit a Sitemap. Това ще Ви изкара поле за URL, където можете да напишете локацията на файла Ви с картата.

Бързо е, нали?

 

Проверете си robots.txt файла

 

Какво ли може да се обърка при robots.txt файл? Много повече, отколкото сте си представяли. Примерите могат да са от невнимателно създадени от уебмастърите забрани за “/” (за всички страници на сайта) до блокиране на някои по – стари части от сайта при страх от дублирано съдържание (вместо да се използва redirect или каноничен линк), че дори и поправки от SEO компании на клиентски robots.txt файл, за да се забрани индексирането на всички части на сайта, след като собственикът е спрял плащане.

По-малко драматичните (но много по – често срещани) сценарии включват блокирани за ботовете на търсачките JavaScript и CSS. Ако това Ви се случи, търсачките няма да могат да достигнат и заредят CSS-а Ви. За сайтове с адаптивен дизайн това означава, че няма да успеят да разберат, че сайтът е оптимизиран за мобилни устройства, следователно ще се класирате много по – ниско (ако изобщо се) при мобилно търсене.

За да проверите дали не сте блокирали някои от важните страници и ресурси, трябва да разгледате инструкциите си за роботите. Единт от най-бързите начини е в Website Auditor на SEO PowerSuite. Първо трябва да си свалите тази БЕЗПЛАТНА версия от и да я инсталирате. Пуснете програмата и създайте проект за сайта си – първоначалният анализ ще Ви отнеме по – малко от минута. След това трябва да отидете в Site Structure > All Resources и да прегледате целите HTML, CSS и JavaScript. Сортирайте записите по колоната Robots instructions и вижте дали някой от важните ресурси не е блокиран.

Проверка на CSS чрез Website Auditor

 

Ако откриете, че някои важни HTML страници са блокирани, трябва да сложите правило “позволено” (allow) за тях (ще отмени забраната). Ако пък откриете, че нещо от CSS или JavaScript е забранено, най – лесното решение на проблема е да оставите Google да ги обходи и да защити сайта Ви от подобни проблеми в бъдеще (препоръчано от Gary Illyes от Google) само с 3 реда в robots.txt файла:

User-Agent: Googlebot

Allow: .js

Allow: .css

 

Можете да добавите тези правила ръчно, ако предпочитате сами да редактирате файла, или да използвате редактора за robots.txt в WebSite Auditor, част от SEO Power Suite софтуера.

Редакция на robots.txt в Website Auditor

Направете одит за грешки на сайта си

 

Одит на сайт е едно от най-добрите и най-бързи неща, които можете да направите. Някои on-site фактори са по – важни от други за търсачките. Не е желателно да имате грешки при потвърждаване в страниците си, но…всеки ги има. За да откриете най – значимите проблеми бързо, WebSite Auditor отбелязва всеки фактор в одита на сайта с червен знак за грешка (това са критичните SEO проблеми, които не бива да игнорирате), с жълт цвят за предупреждение (проблеми, които изискват внимание, след като сте оправили червените грешки), син знак за информация (не всичко има нужда от промени, но е важно да се знае) и зелен знак, че всичко е наред.

Класиране на грешките в Website Auditor

 

Първо, разбира се, трябва да поправите грешките – това са най – сериозните SEO проблеми, на които да обърнете внимание веднага! За да започнете проверката, пуснете WebSite Auditor, въведете URL адреса на сайта си, за да започнете проект ( за съществуващ проект, натискате бутона Rebuilt Project ). За по – малко от минута одитът на сайта Ви ще е завършен. Сега, потърсете грешките в червено. Те ще Ви покажат проблемите, които изискват Вашето незабавно внимание.

Намерени от Website Auditor 4xx вътрешни страници

 

В горното изображение, например, можете да видите няколко вътрешни 4ХХ страници, което ги прави объркващи за потребителите, а и губят времето за обхождане на паяците. Това са страниците, които умишлено са премахнати от сайта и всичко, което трябва да направите, е да ги оправите, като се уверите, че водят към обновените версии на тези страници – работа за 2 минути.

 

Тествайте и подобрете скоростта на зареждане на страниците

 

Скоростта е един от официално потвърдените фактори, които се използват при класиране на страниците в Google. Освен SEO, и скоростта на зареждане има голямо влияние върху потребителското изживяване и конверсиите. Според Kissmetrics, забавяне, по-малко от 1 секунда, при зареждането на страницата може да доведе до 7% спад в конверсиите.

Добрата новина е, че скоростта се проверява и оптимизира лесно. За да го направите, пак трябва да ползвате WebSite Auditor. Този път отворете проект и отидете на Content Analysis. Цъкнете на Add Page, определете URL, който искате да тествате и въведете ключови думи, които ще таргетирате. Почти веднага страницата Ви ще бъде анализирана за on-page оптимизации и техническо SEO. Скролнете до секцията Page Speed (Desktop) при on-page факторите, за да видите дали има намерени проблеми.

Данни за бързината на сайта в Website Auditor

 

Факторите в тази секция ще Ви покажат какво (и дали изобщо) прави страниците Ви тежки и бавни. Често компресирането на изображенията или други ресурси могат да подобрят много скоростта. Ако разполагате с некомпресирани изображения на страницата си, цъкнете на този фактор и променете на Recommendation – ще откриете директен линк за сваляне на изображенията Ви, които вече ще са компресирани и оптимизирани за най-доброто време за зареждане.

 

Извикайте търсачките да обходят отново сайта Ви

 

Каквито и on-page промени да сте извършили, вероятно ще отнеме доста време, преди от Google да ги забележат. Но не е необходимо да чакате – просто помолете Google да обходи пак страниците, за да се уверите, че промените са отчетени навреме.

Всичко, което трябва да направите, е да влезете в Google Search Console и да отидете на Crawl > Fetch as Google. Въведете URL адреса на страницата, която искате да бъде обходена повторно (или оставете полето празно, ако става въпрос за началната страница) и натиснете Fetch.

Повикайте Googlebot в Google Search Console да обходи страниците ви

 

Трябва да Ви се появи завършен, частичен или препратен статус, за да можете да споделите страницата в индекса на Google (в противен случай ще видите списък с проблеми, които Google е намерил, и които е необходимо да поправите и тогава да ползвате пак инструмента). Ако Googlebot може успешно да сканира страницата Ви, то тогава натиснете бутона Submit to index.

Подаване на URL адрес към Google чрез Search Console

 

Можете да пуснете точен URL адрес за проверка (до 500 на седмица) или URL и всички страници, свързани с него (до 10 за месец). Ако изберете второто, Google ще използва URL адреса за начална точка при индексиране на съдържанието и ще следва вътрешните връзки, за да обходи останалите страници. От Google не обещават, че ще индексират всички страници в сайта Ви, но ако той е относително малък, най – вероятно ще го направят.

Подаване на Началната страница и връзките от нея за обхождане

 

Подобна опция имате и в Bing Webmaster Tools. Просто намерете секцията Configure My Site на таблото и натиснете Submit URLs. Попълнете тези адреси, които искате да бъдат индексирани повторно и от Bing ще ги обходят до няколко минути (обикновено).

 

Съдържание

 

Оправете дублираното съдържание

 

Това е един от тези проблеми, заради които могат да Ви наложат доста строго наказание. Но пък е един от тези, които се откриват лесно и се поправят бързо.

Пуснете бърза проверка за дублирано съдържание, като отворите WebSite Auditor проекта си и отидете на On-page секцията на SEO факторите в одита на сайта. Обърнете внимание за дублирани заглавия и мета описания. Ако откриете такива, цъкнете на проблемния фактор и вижте къде се появява точно проблем.

Проверка за дублирано съдържание в Website Auditor

 

Обърнете внимание на проблемните страници, за да видите дали дублиранията се появяват само при заглавията и/или описанията, или е цялото съдържание на страниците. Ако е първото, просто пренапишете заглавията. Можете да го извършите дори в самия Auditor, като отидете на Content Analysis > Content Editor и после отворите таб Title & Meta tags.

Ако е дублирано и съдържанието на страницата, Ви е необходим друг подход. Обикновено е необходимо да създадете 301 redirect или да използвате rel=canonical, за да подскажете на Google, коя страница е по – важната.

 

Оптимизирайте title таговете и описанията за повече кликове

 

Тази тактика е много успешна за повишаване на CTR и отнема само няколко минути и много малки промени. Това изследване на Search Engine Watch е добър пример за това, как няколко поправки на заглавия и мета описания могат да подобрят честотата на клик за цял сайт с 20%.

Има много начини да оптимизирате Google снипета си за повече кликове. Хубаво е да споменете ниските си цени, скоростта, с която доставяте или стойността, която Ви различава от останалите (като например местна продукция или това, че сте организация с нестопанска цел).

Прегледайте листингите  на конкурентите си в търсачките и помислете за нещо, което ще Ви отличи от тях. Разбира се, не забравяйте да използвате ключовите си думи и вариациите им – помислете едновременно както за ботовете на търсачките, така и за търсещите хора.

За да пренапишете заглавията си и ако искате да експериментирате, използвайте модула Content Editor в WebSite Auditor (при Content Analysis). Преминете към Title&Meta tags и започнете да създавате заглавие и описание. Ще имате възможност веднага да прегледате как ще изглежда снипета Ви, още докато пишете.

Когато сте доволни от резултата, натиснете Save page, за да запазите и качите готовия HTML файл на харда си.

Промяна на title таг и мета описание в Website Auditor

 

Почерпете идеи от съдържанието на конкурентите

 

Хиляда пъти сте чували, че Съдиржанието е Цар (content is king). И ако се замислите, това наистина е вярно донякъде. Това далеч не означава, че трябва да се превърнете в креативен гений и да мислите само за тези идеи, които ще станат масови. Целият интернет е на Ваше разположение, пълен със съдържание, което е полезно за дадена индустрия, само трябва да се огледате.  

Ето Ви един трик: инструменти за уеб мониторинг, като Google Alerts и Awario, могат да Ви спестят голяма част от времето при намиране на идеи. Повечето имат пробен период, а регистрацията не отнема повече от един имейл адрес. Регистрирайте се и създайте сигнал за известяване, свързан с конкурентите Ви и сложете техните брандове като ключови думи. След секунда ще видите поле със споменавания на тези брандови имена (и техните постове в социалните медии). Можете да ги сортирате по брой хора, които са имали достъп до тях (т.е. метриката Reach) като цъкнете трите точки в горния десен ъгъл. По този начин ще видите типа съдържание, което се представя най – добре и можете да намерите вдъхновение и за Вашето собствено.

Наблюдение на съдържанието на конкуренцията

    

Off-page SEO

 

Направете бърз одит на беклинковете

 

Вярно е, че одитите на линкове не винаги стават бързо. Има много съвети, трикове и техники за напреднали, но нека сме честни, невинаги ще имате време за тях (ако все пак искате да навлезе в дълбочина, вижте ТУК). Един бърз одит няма да Ви даде подробна информация, но вероятно ще Ви помогне да видите 90% от потенциално рисковите линкове, които могат да доведат до наказания от търсачките – това пък ще Ви отнеме само няколко минути.

За да започнете, пуснете SEO PowerSuite, а после SEO SpyGlass и създайте проект за сайта си. Когато приложението събере всички обратни връзки, преминете към Backlink Profile > Linking Domains, а там намерете таба Link penalty risk. Изберете всички домейни в работното Ви място и натиснете бутона Update Link Penalty Risk, за да изчислите колко рискови са линковете от насочващия домейн.

Ще отнеме малко време, докато SEO SpyGlass оценява домейните. Когато всичко е готово, цъкнете хедъра на колоната Penalty Risk, за да сортирате по процент на риск. За детайлите за това, защо всеки от тях се счита за рисков, цъкнете бутона, намиращ се до стойностите в Penalty Risk. Ще видите списък с фактори, които правят линка потенциално опасен.

Намиране на потенциално опасни линкове  

Ако намерите някои спам линкове, от които да се откажете, добавете ги към Вашия Disavow файл. За да направите това, изберете рисковите линкващи домейни и с десен бутон маркирайте селекцията, после натиснете Disavow Backlinks. В повечето случаи е желателно да изберете Entire domain в Disavow mode. След това отивате в Preferences >  Disavow/Blacklist backlinks. Разгледайте списъка и цъкнете Export, когато сметнете, че всичко е наред.

Създаване на Disavow файл

Намерете споменавания на бранда и ги превърнете в линкове

 

Кампаниите за изграждане на линкове обикновено отнемат много време и са доста трудоемки, но сега ще Ви запознаем с една от няколкото техники, с която бързо да изградите връзки. Всичко, което трябва да направите, е да си създадете напомняне в някои от инструментите за уеб мониторинг, но този път с Вашия бранд и имена на продукти като ключови думи (уверете се, че не включвате URL адреса на сайта). След момент, на страницата Ви ще се появят споменаванията на тези ключови думи из целия интернет. Набележете си тези, които нямат линк към сайта Ви и се свържете с уебмастър, за да го помолите за линк. Така или иначе Ви споменават, не би трябвало да имат проблем с молбата Ви.

Намиране на споменавания и превръщането им в линк към сайта

 

 

И така! Това беше топ 10 на бързите SEO трикове, които могат да доведат до реална промяна в класирането. Като ги комбинирате с дългосрочните SEO усилия (както on-site, така и off-site), тези корекции могат да извършат чудеса при “избутването” на сайта Ви нагоре в страниците с резултати при търсене, особено ако все още не сте ги изпробвали!

 

 

Post author

Inbound сертифициран маркетингов експерт. С интерес към белите SEO практики, маркетинга чрез съдържание, както и рекламите в Google и социалните медии.