10 тенденции в уеб дизайна, които да очакваме през 2022 г.

10 тенденции в уеб дизайна през 2022

2021-ва беше, меко казано, странна година. Време е да спрем за момент, за да обобщим всичко и да видим какво носи бъдещето, като хвърлим поглед към най-добрите дизайнерски модни тенденции за следващата година. Избрахме топ 10 от тях, за да разпалим въображението Ви!

С течение на времето визуализирането и проектирането на уебсайтове се преориентира към потребителския фокус. UX разбирането се базира на нуждите на потребителите. Сега уебсайтовете трябва да са по-достъпни, лесни за навигация и да работят безпроблемно. Имайки това предвид, дизайнерите се чувстват изцяло в своята зона и са по-сигурни в своите дизайни дори сред силно конкурентен пейзаж. Това създава атмосфера на свобода, позволяваща им да тестват границите на нормалното.

Обществото ни прекарва все повече време онлайн, затова е важно да се ангажират потребителите на емоционално ниво, пренасяйки човешките настроения в една изкуствена реалност. Ето защо е наложително постоянно да развиваме своите техники и умения в непрекъснато променящия се свят. Нека Ви запознаем с най-добрите тенденции в уеб дизайна, които ще доминират във виртуалния свят през 2022-ра.


1. Приобщаваща дизайнерска мания (Inclusive Design Mania)

Уеб дизайн Inclusive Design Mania

„Приобщаване“ в днешно време се разглежда като политически модерна дума, която се употребява често и прекалено своеволно в ежедневието ни, но в основата си това е идеология, която е близка до всеки дизайнер – полагане на усилия за обединяване там, където то не е съществувало преди. В днешния силно персонализиран глобален пазар това е идея, която изобщо не е чужда.

Приобщаващият дизайн засяга всяка стъпка от процеса по създаване на даден уебсайт, от вземането на стратегически решения по отношение на целевата аудитория, до това как ще комуникирате с нея и самото персонализиране, както и дефиниране на графичния език за Вашия бранд, за да побере всички полове, гледни точки, преживявания и ситуации.

Под влиянието на гейминга, през следващата година интернет непременно ще бъде наводнен с нарастващ брой аватари, илюстрации и герои с “нечовешки” идентичности, тъй като онлайн пространството предлага алтернативни реалности, поставяйки под въпрос кое точно е истинско.


2. Разказване със скролване (Scrollytelling)

Уеб дизайн Scrollytelling

Този метод се превръща във все по-популярен начин за използване на дигиталния интерфейс и предаване на сложна история.

Тези визуални ефекти се стремят да завладеят публиката, като им поднасят ангажиращо съдържание направо на сребърен поднос. Разказването със скролване се нарича още “разказвателна визуализация” – поредица от визуални елементи, подредени заедно, организирани хронологично, за да предадат конкретно послание на посетителите.

Точно като четенето на книга със свое собствено темпо, така и уебсайтовете вече Ви позволяват да ги навигирате и контролирате по персонализиран начин, тъй като всеки потребител е различен и е важно да се представят послания по интригуващи начини.


3. Хоризонтално превъртане (Horizontal Scrolling)

Уеб дизайн Horizontal Scrolling

За разлика от познатата ни и интуитивна вертикална навигация, оформлението със странично превъртане може да доведе до нови и вълнуващи взаимодействия между текстове и изображения.

То е особено подходящо за уебсайтове с портфолио, каталози, карти и други подобни. Откриването на проекти, проучването на градове и посещението на онлайн галерии е много по-ангажиращо със страничната навигация. Когато е направено правилно, хоризонталното превъртане може да направи уебсайта по-привлекателен, забавен и запомнящ се.


4. Бруталистична типография (Brutalist Typography)

Уеб дизайн Brutalist Typography

Ако сте от типа хора, които обичат нещо по-смело, запознайте се с тази тенденция и нейната “груба” доминантност, която кара един уебсайт да се отличава дори когато използвате ограничен асортимент от елементи.

Бруталистичната типография може да се разглежда като ответна реакция на лекотата, оптимизма и минимализма на днешния уеб дизайн. Неподправен стил, който е в контраст на шлифованата модерна норма. 

Използване на типография за изграждане на динамична решетка, букви като градивни елементи за сегменти, раздели, заглавия и абзаци или просто начин да се развихрите, Brutalist Typography придава на уебсайта съвсем различно настроение.


5. Типографска анимация / Кинетична типография (Typography Animation / Kinetic Typography)

Уеб дизайн Kinetic Typography

Страхотно допълнение към предишната тенденция е кинетичната типография, която бързо се развива с нови сили и техники. В днешно време тази практика се използва широко от уеб дизайнерите под една или друга форма. В миналото основното средство за разказване на история беше анимирането на герои, но сега типографията е нещо изцяло иновативно, което тепърва набира популярност.

Мърдащият се текст може да привлече вниманието, да зададе тон, да подчертае важни сегменти и да насочи очите на потребителя през страницата. Това е тенденция, която в действителност съществува още от 60-те години на миналия век, когато игралните филми започнаха да използват анимирани заглавия вместо статичен текст.

През следващите години ще видим все повече експерименти с кинетичната типография, която ще служи като функция, а не само като декорация.


6. Носталгия (Nostalgia)

Уеб дизайн Nostalgia

Някои тенденции през последните години се градят основно на идеята за носталгията – хора, които искат да си спомнят по-добрите времена и да се подсетят за моменти от миналото. Вече минаха две години откакто пандемията COVID-19 завладя света и на фона на нарастващата несигурност хората (сред тях и уеб създателите) търсят по-успокояващи преживявания и всякакви форми на бягство.

Този подход подтиква към забавяне на нещата, придаване на по-аналогово усещане чрез типография и изображения, използване на класически филтри за изображения, ретро шрифтове, замъгляване, текстури, меко осветление и пастелни цветови палитри. Всички те са само някои от примерите за практики, които дизайнерите използват, за да създават носталгични преживявания.


7. Контрастни цветове (Contrast Colors)

Уеб дизайн Contrast Colors

Това е за всички милениали, децата на 80-те и 90-те години. Трудно е да останеш безразличен към уебсайт с неонови нюанси. Цветът е основен инструмент, който Ви помага да насочите вниманието на потребителя и също така лесно стимулира емоциите.

Обикновено насочен към конкретна аудитория, този стил се е развил в жива, изпъкваща естетика на уеб дизайна, изпълнена с причудливи форми, неон върху черно, ярък контраст и градиенти.


8. Извън решетката (Off the Grid)

Уеб дизайн Off the Grid

Решетката е един от най-важните инструменти, с които дизайнерът разполага. Придава на работата форма и структура. Но преместването извън центъра, за да се наблегне на даден елемент, може да накара уебсайтът Ви да се открои и да бъде запомнящ се сред безброй конкуренти.

Излизането извън мрежата със сигурност не е нова идея, но все пак не е толкова широко разпространена. Днес повечето уеб дизайнери не се нуждаят от допълнителни специалисти или разработчици, за да реализират своята визия. Става все по-лесно да се реализира нестандартното оформление, за което сте мечтали или налудничавата идея, която Ви е дошла посред нощ.


9. Многослойни изображения (Imagery Multilayers)

Уеб дизайн Imagery Multilayers

През последните години основният дизайн фокус беше върху изчистени изображения, идеални пиксели и минимализъм. Това стана толкова популярно, че много от дизайнерите са обезкуражиха да изпробват по-сложни визуално дизайни.

Многослойното съдържание е начин да се противопоставим на конвенционалните методи, с които очите ни са свикнали, като например фото галерии и типографски елементи, които създават завладяващо изживяване за разказване на историята на уебсайта. Това пък от своя страна кара потребителите да прекарват повече време в проучване на уебсайта.

Друго предимство на тази техника е, че улеснява поставянето на голям обем съдържание в един раздел или в ограничено пространство, като например за мобилните екрани.


10. Наслада (Delight)

Уеб дизайн Delight

Насладата се превърна в основен елемент на доброто потребителско изживяване, като днешните потребители го очакват в една от двете му форми – повърхностни наслади и дълбоки наслади.

Повърхностната наслада включва анимации, тактилни преходи или жестове, микрокопи, изображения и звуци. Междувременно дълбоките удоволствия се стремят да гарантират, че всички нужди на потребителите са изпълнени, включително функционалност, надеждност, използваемост и удовлетворение. Вероятността доволните завръщащи се потребители да препоръчат продукта или услугата се увеличава, ако те са изпитали дълбока наслада.

Докато повърхностните наслади са страхотни и ефективни, уеб дизайнът е достигнал точка, в която това не е достатъчно само по себе си. С настоящото ни разбиране за нуждите и навиците на потребителите, истинската дълбока наслада е тази, която е полезна в целия уебсайт. Това не само предизвиква моментно удоволствие, но добавя стойност към използваемостта, надеждността и функцията на сайта.


Бъдещето е в нашите ръце

И така, съвсем за малко се докоснахте до различните тенденции – от брутална типография до меки приглушени цветови палитри, създаващи носталгия. С неизбежната Metaverse, която ще доминира в заглавията през 2022 г., уеб дизайнът се оказва на ръба на нова ера.

Внедряването на технологиите на виртуалната и обогатената реалности и изкуствения интелект скоро ще се превърне в основна практика за уеб дизайнерите. Засега тези технологии постигат стабилен напредък в мобилните приложения, но появата им в света на уебсайтовете е само въпрос на “кога”, а не на “ако”.

Индустрията в момента преминава през хаотичен процес, подобен на интернет версията на Големия взрив – творчески космос от пикселизирани енергии. Понякога се сблъскват поляризиращи стилове и философии на дизайна. Въпреки че е важно да не забравяте да сте в крак с актуалните тенденции в динамичния развиващ се свят, също толкова важно е да обръщате внимание на всичко до най-малкия детайл. В края на краищата, тенденциите могат да бъдат просто мимолетен период, през който да преминете.

В крайна сметка, ако искаме дизайнът да отговаря на целите, трябва да основаваме избора си на това, което резонира с нашите потребителски персони и типа уебсайт, който показваме на хората.



Post author

The digital wizard.