Преди години стандартния начин за проучване и намиране на ключови думи, без това да ни коства кой знае какви усилия, беше горе-долу следният – отивате на “Инструмента за планиране на ключови думи” (Keyword Planner) в Google AdWords, спускате няколко основни ключови думи и фрази, натискате 1 бутон, излиза Ви списък с някакви предложения и данни за обеми на търсенията… И общо взето с това приключвате с “проучването”.
Лесно! Бързо! Просто!
Днес обаче нещата са различни. Доста различни, комплексни и времеемки. Повечето любими инструменти за ключови думи бяха заменени с по-добри, дългите словосъчетания отбелязаха възход и е много по-трудно да се разбере как всъщност потребителите търсят дадено нещо.
Принципите на работа се промениха, а с тях и основните правила на играта. Почти всеки SEO, SEM и PPC специалист все още използва Инструмента за планиране на ключови думи (Keyword Planner) в Google AdWords. Но ако успоредно с него се ползват и няколко не чак толкова очевидни начина за проучване на ключови думи, те ще Ви помогнат да намерите още по-добри думи и фрази, към които да стреляте много по-точно с патроните за органичен трафик.
В следващите редове ще намерите няколко добри идеи и инструменти, с които наистина да подобрите начинът, по които търсите и правите проучване за ключови думи и фрази. Методите са подходящи както за “снайперистите” (хората, търсещи възможно най-точните дълги фрази), така и за “танковете” (онези, които искат да мачкат в масовката… с голямата конкуренция и многото кух трафик).
1. Wikipedia
Мислите, че Wikipedia е просто една огромна онлайн енциклопедия? Помислете отново! Не само Нейл Пател използва Wikipedia за намиране на ключови думи – аз, както и много други колеги също се възползваме от този метод! Всичко е наистина много простичко.
Ето как може да правите проучване за ключови думи и фрази чрез Wikipedia:
- Стъпка 1: В полето за търсене на Google изписвам: Wikipedia и моята тема или просто основния термин на търсене. Много често Wkipedia е сред първите резултати от търсене.
- Стъпка 2: Преглеждам и страницата с резултатите от търсене за да намеря най-подходящите термини и възможните ключови думи извън рамките на Wikipedia.
- Стъпка 3: Отварям Wikipedia и намирам най-релевантните термини в първите няколко параграфа, като премахвам повторенията и не релевантните резултати.
- Стъпка 4: Намирам и други приложими думи от таблици и графики, които са по темата.
- Стъпка 5: Преглеждам изходящите линкове/връзки, за да видя още свързани с темата страници, както и с цел да намеря още някоя релевантна думичка.
Пробвайте този метод още сега!
Wikipedia е шестия по популярност сайт в света и е под номер 4 в списъка на Google. Този гигант може да се похвали с 310,000,000 уникални потребители (20% от целия трафик) и има 7 900,000,000 преглеждания, при това всички тези резултати постигнати без абсолютно никаква реклама. С други думи Wikipedia е една от най-добрите органични стратегии на планетата и ключовите думи в нея са с особено значение. Този сайт е най-голямото хранилище на ключови думи за маркетинга, съчетано с потребителски генерирано съдържание и публична информация в големи мащаби.
Кое е нещото, което прави Wikipedia толкова важен и полезен източник на ключови думи и фрази? Използва термини, които хората търсят. Дори и да изведете максимума при оптимизацията за търсачки на дадена уеб страница, Много трудно може да надминете Wikipedia в органичните резултати, но ще започнете да се класирате в органичното търсене чрез словосъчетания и ще бъдете забелязани.
2. Google Autocomplete / Google Автоматично Довършване
Това е може би един от най-лесните методи, чрез които да видите реално как хората търсят дадено нещо. Просто започнете да пишете в полето за търсене на Google фразата, за която проучвате. Ще видите веднага как Google ще започне да вади подсказки за нещото, което търсите. Тази функция се променя с времето, в зависимост от вашите заявки, както и трендовете на търсене от всички потребители на Google. Колкото повече време минава, толкова алгоритъма за автоматично търсене става все по-интересен и по-полезен.
Тези автоматични подсказки са резултат от реални потребителски заявки, и са различни в зависимост от географското разположение и езика Ви. Въпреки тези специфики, автоматичното допълване на Google Search осигурява доста точно представяне на това, КАК точно и КАКВО всъщност търсят хората онлайн.
Ето няколко причини защо автоматичното търсене е доверен източник на ключови думи:
- Показва някой от най-популярните ключови думи.
- Намира релевантни словосъчетания.
- Ключовите думи/фрази в подсказките са подредени по актуалност. Това означа, че най-популярните теми за търсене в момента ще се класират най-горе в списъка за автоматично довършване.
Как да използвате автоматичното допълване в Google за намиране на ключови думи?
Можете да отворите своя любим браузър и да го направите по начин подобен на този:
- Отворете Google. За да предотвратите автоматичното довършване излезте от профилът си или го отворете в режим “инкогнито” (в Chrome: Shtift + Cmd + N)
- Въведете вашата основна ключова дума по този начин: “картина”
- Допишете предложенията, които се появяват.
- След като напишете вашата основна ключова дума или термин, напишете “А” и допишете вашето предложение за автоматично търсене.
- Повторете стъпка 4 с останалата част от азбуката.
Или можете да го направите по по-лесен и по-бърз начин чрез безплатните инструменти Übersuggest и/или Keywordtool.io. И двете представляват напълно безплатни сайтове/инструменти за “предложения на ключови думи” и ще свършат доста голяма част от работата за много кратко време. Единствения недостатък е, че не предлагат разширения на ключови думи на база търсения.
Чрез тези инструменти може да станете нинджа в проучванията за ключови думи, стига да тренирате достатъчно дълго време и да се учите от грешките си. Имайте на предвид,че Google няма да Ви предостави предложения за всичко. Както от Searche Engine Land посочват, това са нещата, които алгоритъмът на най-популярната интернет търсачка ще филтрира:
- Всичко свързано с омраза и насилие.
- Лична информация (ЕГН-та и подобните) информация.
- Порнографско съдържание.
- Законови ограничения.
- Пиратство.
3. Google Related Searches / Google Сродни Търсения
Тъй като Google е най-голямата машина за търсене в интернет, ние трябва да разберем сигналите на алгоритмите. Чрез Сродните Търсения в Google Trends можете по много лесен начин да направите бързо проучване на ключови думи.
Ето как може да се възползвате от силата на Сродните Търсения (Related Searches) в Google Trends:
- Стъпка 1: Влезте на http://www.google.com/trends/explore
- Стъпка 2: Задайте няколко думи и фрази, за които искате да видите какви са трендовете на търсене.
- Стъпка 3: Скролнете до края на страницата с резултати – най-долу ще видите Сродните Търсения на зададените от вас думи/фрази.
В дъното на страницата ще намерите онези сродни ключови думи, изкарани в списък. По подразбиране се показват само 10 от тях, но може да вземете и останалите чрез следния трик:
За да видите повече от 10 най-популярни или сродни търсения, кликнете върху иконата на зъбно колело в горния десен ъгъл на страницата > Изтегляне на CSV файл. Когато отворите CSV файла с приложение за електронни таблици по свой избор, ще можете да видите повече от 10-те най-популярни търсения и нарастващи търсения.
Идеята на Сродните Търсения е подобна на Google автоматичното довършване при търсене. Вместо да предложи автоматично довършване на думата/фразата, опцията за Сродни Търсения взема ключовата дума и я смесва с други релевантни думи. Тези допълващи думи/фрази могат да бъдат в началото, в края или в средата на фразата. Тези близки търсения могат да не включват дори ключовата дума, но да са тясно свързани с нея като тематика и смисъл.
Какъвто и да е резултата от използването на опцията за Сродни Търсения, Вие със сигурност ще намерите интересни предложения за ключови думи и фрази от този списък.
4. MetaGlossary.com
Като цяло не са много хора, дори и специалистите, които са запознати с MetaGlossary.com. Няма да намерите много информация за самата компанията и какво точно прави, но пък чрез техния сайт-инструмент ще намерите изобилие от идеи за ключови думи.
Вижте по-долу кратките инструкции за ползване:
Целият смисъл на този инструмент е да предостави дефиниции, но заедно с тях вие ще получите и сродни думи, които ще са Ви от полза.
Написах “rent” и ето какво се получи:
Всички резултати от този списък са потенциални ключови думи, които ще Ви дръпнат с крачка напред в подбора и проучването. За тази дума аз намерих над 50 дефиниции, които всъщност ме подсетиха и за още …. представете си колко думи открих за по-малко от 5 минути!
5. Ключови думи и фрази на конкуренцията
Друг чудесен начин да получите релевантни ключови думи е да ги получите от… вашата конкуренцията. Какво по-хубаво от това да видите КАК и КАКВО таргетира конкуренцията… и да вземете информацията без много труд? Чрез този метод не само ще намерите релевантни ключови думи, но и ще наберете идеи за ключови думи и фрази от с наистина високо качество (защото явно работят при конкурентите ви достатъчно добре).
Ето как може да разгледате какви думи и фрази ползва конкуренцията Ви:
- Стъпка 1: Напишете в Google таргетираната от вас ключова дума или фраза.
- Стъпка 2: Кликнете върху първите 5-6 органичните резултата.
- Стъпка 3: Вижте изходния (source) код на страницата (в браузъра Chrome: CTRL + U).
- Стъпка 4: Търсете “<Title>” – там са посочени всички не брандови термини, както и ключови думи.
- Стъпка 5: Търсете “<Н1>” – там са посочени всички всички потенциални ключови думи за текста.
- Стъпка 6: Търсете тага “<keywords>” – макар и този таг да няма абсолютно никакъв SEO ефект от години, все още много сайтове го ползват (по незнайни причини…). Чрез него ще намерите много потенциални ключови думи, които са идентифицирани като такива.
- Стъпка 7: Прегледайте цялото съдържание на дадената страница за адекватни словосъчетания или вариации на ключови думи.
- Стъпка 8: Повторете процеса за всяка фраза, за която смятате да правите оптимизация за търсачки.
Конкурентите, които са на първо място във временното класиране по основни думи или дълги думи, са там класиране по няколко причини. Една от тези причини е техния избор на ключови думи и фрази. Със сигурност те имат много добри входящи линкове/връзки, но много трудно могат да се класират за дадена ключова дума, ако тя не съществува на страницата им.
6. Amazon.com
Amazon е първенец в продажбата на техника в глобален мащаб. Неоспорим факт. Част от тази сила се дължи на пълното му доминиране в органичните резултати от търсения за почти всякакъв вид продукти. Ако вашата целева аудитория е от Запада и търси подобни продукти, Amazon се показва почти навсякъде при органичните резултати.
Ако трябва да посоча българския аналог на Amazon, това би бил сайтът за обяви OLX (бившият Prodavalnik) – там просто има от всичко по много, макар и OLX да не е търговецът, а самите хора.
Защо тези сайтове доминират резултатите на основните интернет търсачки?
В случая с Amazon – в този сайт има ключови думи и то много от тях. Има ревюта, при това много на брой, с качествено съдържание. Това означава едно нещо за Вас: много думи и идеи.
При OLX нещата са подобни – има много уникално съдържание, писано от хора за хора. Ревютата не са много, но пък за сметка на това има адски много вътрешни страници за български сайт. Това не значи, че в OLX няма да намерите ценни ключови думи или най-малкото идеи за такива.
Ще направя бързо разяснение. Най-вероятно не на всеки се е случвало да намери ключови думи от Amazon, но това е добър начин особено ако предлагате физически продукти (с опаковка, която човек може да пипне с ръка).
Ето как да намирате готини ключови думи чрез Amazon:
- Стъпка 1: Направете търсете в Google.com за вашите ключови думи – търсене на английски!
- Стъпка 2: Ако сред първите 5-6 резултата видите такъв от Amazon – кликнете го.
- Стъпка 3: Би трябвало да попаднете на продуктова страница или такава от категория в Amazon.
- Стъпка 4: Погледнете какви ключови думи виждате на следните места:
- Основно заглавие
- Текст под основното заглавие
- “## резултати за” текст
- Основната навигация
- Стоки в категории
- Ревюта за продукта
Може да пробвате с анализ на тази страница: http://www.amazon.com/Samsung-UN32EH4003-32-Inch-720p-Model/dp/B0078LSTWU
Ще намерите още повече ключови думи като отидете в раздела с продукти (в Категориите). Обърнете внимание на тези места в страницата с продукти:
- Потребители, които са купили този продукт също.
- Описанията на продуктите.
- Реклами на продукти на други сайтове.
- “Въпроси и отговори на клиенти” – там също можете да откриете интересни ключови думи.
- “Ревюта на потребители” – отново страхотно място, от което да почерпите идеи.
Бонус: Prodvigator.bg
Prodvigator е един уникален инструмент за проучване на ключови думи, следене на конкуренцията, изследване на цели ниши и още доста неща, събрани на едно място. С няколко клика дори и лаиците в областта на SEO могат да видят адски много полезни данни за всеки конкурентен сайт или за конкретно търсене в Google. Българската разработка на Prodvigator.bg се движи от екипа на Optimization.bg (които са и официалният представител за България). Иначе интрументът е дело на украинската компания Netpeak – доста добре позната в SEO средите.
За кого е полезен Prodvigator:
- за SEO и PPC специалистите: при съставянето на списъци ключови думи, търсене на нови групи ключови фрази, анализ на конкуренцията;
за копирайтъри: при писане на статии, анализ на интересите на потребителите;
за собствениците на онлайн магазини: при анализ на конкурентите, търсене на нова ниша.
Инструментът има безплатна версия (с ограничения), а платените планове започват от 29 USD/месец. Повече информация за различните планове може да получите от официалния сайт на Prodvigator.bg.
В заключение:
Търсенето и проучването на ключови думи е сред основните умения за SEO оптимизаторите. Или поне би трябвало да бъде… Действителният процес по намиране на тези ключови думи обаче не се нуждае от скъпи инструменти, формули или някакъв ограничен размер от възможности.
А Вие как откривате своите перфектни ключови думи? Ако сте готови да споделите дори малка част от опита си, коментирането е безплатно 😉
Тази публикация е интерпретация на Back to Fundamentals: 6 Untapped Keyword Sources that Will Boost Organic Traffic от блога на MOZ