9 грешки, които SEO агенциите допускат, когато поемат нов клиент

9 грешки, които SEO агенциите допускат при поемане на нов клиент

Целият SEO процес е едно истинско предизвикателство и определено цеди много сили в опитите да бъдеш и ДА СЕ ЗАДЪРЖИШ на високо ниво в тази област.

Здравият разум подсказва, че ако те чака сериозно предизвикателство, трябва много стабилно да се подготвиш за него. Реалността обаче често е друга – доста SEO агенции и фрийлансъри подхождат несериозно към оценката на проектите на бъдещи клиенти, които по една или друга причина просто не са залък за тяхната “голяма” уста.

В следващите редове ще поговорим защо се случва това. Къде точно бъркат SEO професионалистите? Как се стига до задънена улица с проектите и невъзможност за изпълнение на задачите?

За 9 конкретни грешки се сещаме. Ето ги и тях:

 

1. Не проучват предварително клиентите

 

Няма как да не се поразровиш поне малко и да не си направиш труда да разбереш подробности за клиента. Просто не всеки клиент е подходящ за всяка агенция. Това е процес, който е задължително да бъде преминат, веднага щом клиентът осъществи контакт с Вас. Дали ще проведете телефонен разговор и ще зададете уточняващите въпроси или ще разгледате предварително попълнените данни, които клиентът е дал във формата за контакт с Вас, няма значение, важното е да разберете с КОГО и КАКВО си имате работа.

За всяка агенция критериите са различни, разбира се, но знаейки типа клиент и проект, ще разберете дали разполагате с ресурса за успешна работа.

Има няколко индикатора, на които задължително трябва да обърнете внимание, и по които да разпознаете неподходящия клиент:

 

  • Очевидно не разполагат с бюджет  

 

Да, от бюджет до бюджет има разлика, но когато ти се обади клиент, който иска линк билдинг в супер конкурентна ниша и ти каже, че повече от 150лв на месец не мисли да дава, значи определено не е за Вас

 

  • Имат нереални очаквания

 

Това е класиката “Искам до края на месеца да се класирам на Първа позиция в Google за еди коя си хипер конкурентна дума”

 

  • Бизнесът им не изглежда надежден

 

Точно това не е лесно да се предвиди. Но все пак, ако Ви се стори, че си имате работа със стартъп, който се опитва да се намести в конкурентна ниша с наистина  Големи играчи, готови да го стъпчат като хлебарка, каквато и SEO стратегия да приложите, разочарованието е на 99% гарантирано.

 

  • Или Вашите услуги реално не са им нужни, или те не биха добавили стойност към техния бизнес

 

Понякога не е проблем да кажете просто “Съжалявам, но не можем да изпълним това.” Определено би било по-добрият вариант, в случай, че клиент помоли за услуга, която не можете да му предоставите, отколкото да се съгласите без да знаете какво да правите после.

 

2. Не търсят правилните клиенти

 

Ако искате крупни клиенти, които да са като златни мини за Вас, тогава не питайте водопроводчиците дали нямат нужда от SEO. В по-конкретен пример – ако обичате да работите предимно с хотели, не се хабете да търсите контакт с изпаднали, занемарени почивни “соц” станции.

Определете си ясни граници и специализирайте тясно. Не можете да сте перфектният избор за всеки бизнес, затова изберете предпочитан от Вас отрасъл и съсредоточете усилията си натам.

 

3. Не са се научили да казват “НЕ”

 

Никога не се страхувайте да отказвате. Само защото някой иска да Ви плати за някаква работа, не означава, че сте длъжни да се съгласите. Както и не означава, че проектът си струва работата.

Много проекти търпят неуспех, само защото агенцията/фрийлансърът се е съгласил да поеме работата, която не му е по силите. Толкова много агенции страдат от неспособността си да кажат “НЕ”, но по-голямата част от тях се съгласяват, най-вече защото имат финансови затруднения и всеки приход е добре дошъл. Никога не е лесно да кажеш “НЕ” на парите.

Може да си мислите, че щом клиентът на драго сърце ще Ви плати да свършите работата, нямате избор, освен да приемете.

Проблемът е, че поемането на задача, която не пасва на профила Ви, крие неприятни рискове. Може да се случи да отделите много повече време, отколкото сте предвидили, което означава, че с всеки ден забавяне, усилията Ви стават все по-нерентабилни. От гледна точка на клиента, неспазването на срокове може да обтегне отношенията и да се стигне до разваляне на договора и неустойки.

Такава ситуация определено не би била от полза за репутацията на една SEO агенция, а за повечето, добрият имидж е това, което води клиентите.

 

4. Подценяват конкурентността в бизнес нишата на клиента

 

Ще се учудите колко агенции се хвърлят в SEO проекти без да са си написали домашното.

Не отделите ли нужното време, предварително да се запознаете с конкуренцията в дадена ниша, ще се сблъскате с множество проблеми:

  • Първо – ще разберете какво е ГОЛЯМ залък за Вашата уста
  • Второ – ще заложите грешни очаквания и срокове за изпълнение

Да не знаете каква е степента на трудност на даден проект може да доведе до финансови загуби, особено ако заявите едни срокове, а сметките излязат грешни и видите, че Ви е нужно доста повече време.

Всичко се свежда до няколко бързи проверки, които да ви дадат яснота върху състоянието на нишата, така че не ги пренебрегвайте.

 

Подценяването на конкурентността на нишата води до провал

5. Задават или се съгласяват с нереалистични цели

 

Това си е класика! Обещавате много повече, отколкото можете да свършите, само и само да се доберете до подписа на клиента.

Нямате ли потенциала да изпълните зададения амбициозен план, недейте да докарвате излишни главоболия както на Вас, така и на клиента.

 

6. Не задават конкретни и ясни очаквания от самото начало

 

Не Ви трябва да казвате на клиента това, което той иска да чуе. Ако го направите, може да се стигне до ситуация, в която клиентът постоянно иска още и още подобрения, мислейки си, че това влиза в първоначално договореното. Затова, казвайте на клиента само това, което е нужно.

Оградете проекта в конкретни рамки, които да са кристално ясни и за двете страни по договора. Ако клиентът иска повече, или е на мнение, че планът трябва да е по-амбициозен, като уважаваща труда си SEO агенция сте в правото си да преразгледате предложението и да повишите цената на услугата.

Не бива да се стига до неприятни изненади, нито за агенцита, нито за клиента. Дефинирайте целите и процеса на работа още от самото начало.

 

7. Не успяват да изпълнят конкретната цел на клиента

 

Убедете се, че разбирате какво точно иска клиента. Чудесна тактика е предварително да си подготвите чеклист с въпроси, с които да придобиете задълбочена представа за неговия бизнес. Ето един много добър пример за това.

С клиента трябва да сте в пълен консенсус относно дефиницията за успешна SEO кампания. Има агенции, които като коне с капаци, с какъвто и клиент да работят, гонят едно и също – конверсии или органичен трафик. Но всеки бизнес си има СВОИ цели! Изпълнението само на конкретните такива се брои за успех.

Никога не прибързвайте с предположенията си за целите на клиента!

 

8. Захващат се с проекти, които са далеч над техните компетенции и/или ресурси

 

Поемането на нови проекти винаги е изкушаващо и затова често се случва SEO агенциите да подценят сложността на изпълнение.

Всички знаем, че тестовете са важна част от оптимизацията за търсачки, но изпробването на тактики на гърба на клиент рядко има щастлив край. Ако даден клиент поиска от Вас оптимизация на приложение (App Store Optimization), а Вие почти не сте се интересували от това, приемането на работата би било почти самоубийство.

Разбира се, винаги е хубаво да се стремите към усъвършенстване на професионалните си знания и умения, но в същото време трябва да си знаете лимита. Същото важи и за ресурсите – това, което е достатъчно за малък бизнес може въобще да не е подходящо за някое крупно предприятие.

Винаги се съобразявайте с възможностите си.

 

9. Никога не се противопоставят на клиента

 

Ако отдавна се занимавате със SEO, то 100% Ви се е случвало нещо подобно:

Тъкмо сте по средата на успешна кампания, всичко върви по план, и точно тогава Ви звъни клиентът и иска да имплементирате нещо, което би било пагубно за целия проект.

Какво правите в тази ситуация? Усмихвате се и се съгласявате, или отстоявате професионалното си мнение като обяснявате, че това не е добра идея? Ако направите второто, ще сте избрали по-правилния подход. Експертът сте Вие! Никога не се страхувайте да си кажете, когато клиентът просто не е прав.

Ако не изкажете мнение и се съгласите да изпълните заръката на клиента, впоследствие, когато кампанията се провали, пак Вие ще го отнесете.

SEO е Ваша специалност, не на клиента!

 

Заключение

 

Не претендираме за изчерпателност с тези 9 точки, но се надяваме, че са Ви били от полза. Имайте предвид гореспоменатите съвети при следващата среща с нов клиент и ще си спестите много потенциални неприятности.

Ако се сещате за други често срещани грешки, които вредят както на агенциите, така и на бизнеса – споделете ги с нас в коментарите.

 

 

Post author

Inbound сертифициран маркетингов експерт. С интерес към белите SEO практики, маркетинга чрез съдържание, както и рекламите в Google и социалните медии.