E-A-T – Какво значи този Google акроним и важен ли е за SEO

Какво е E-A-T и важно ли е за SEO

E-A-T е акроним от английските думи Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness.  В превод означават Експертност, Авторитетност, Достоверност.

E-A-T е част от Насоките за качествено съдържание на Google, които за първи път изтекоха в уеб пространството през 2014г. Впоследствие, от компанията официално ги публикуваха и тогава много онлайн маркетинг специалисти видяха, че със сигурност E-A-T е нещо много важно. То е сред трите най-значими фактора за определяне на степента на качество на една уеб страница. Така че, ако не сте обръщали специално внимание на E-A-T, е добре да започнете да съобразявате съдържанието си с него.

Нека набързо разгледаме всяка дума от акронима, поотделно:

  • Експертност (Expertise): трябва да сте експерт във вашата ниша. Важно е, създавайки съдържание, да покажете качества на експерт по дадената тема. Всичко, което публикувате трябва да звучи убедително, и дори професионално. Това е от особено значение за сайтове с медицинска, финансова или правна насоченост, и по-маловажно за хумористични и светски сайтове. Хубавото е, че всеки сайт може да покаже някаква експертност, стига съдържанието да е достоверно и полезно за потребителите.
  • Авторитетност (Authoritativeness): създали сте експертно съдържание, но в качеството си на какъв? Трябва да заявите авторитет. Ето, например, под тази статия ще видите името на създателя й – Светлодар Перуков, който има професионален опит в сферата на SEO и дигиталния маркетинг. Тоест, не е писана от някой, който споделя всякакви неща, а е публикувана от тесен специалист в областта.
  • Достоверност (Trustworthiness): трябва да покажете на потребителите, че могат да се доверят на създателя на съдържанието и на самия сайт. Например, много хора може да познават Светлодар Перуков като SEO специалист, но друг е въпросът колко от тях се доверяват на знанията му. Ако говорим за онлайн магазини, Достоверността е особено важна, когато стане дума за плащане и изискване на данните от кредитната/дебитна карта. Всичко по вашия сайт трябва да създава усещане за сигурност и доверие у хората. Задължителна отправна точка е наличието на SSL сертификат, криптиращ връзката. Повечето от класираните на Първа страница в Google резултати, използват защитена връзка, а както знаем наличието на SSL е официално признат ранкинг сигнал.

Защо E-A-T е важно за уеб страниците ви?

E-A-T е част от Насоките на Google за качествено съдържание, но както знаем те не влияят директно на самото класиране. Тогава, защо да му обръщате внимание?

Накратко, защото E-A-T определя доколко вашият сайт е стойностен. Google работят с 10 000 оценители на качеството, в световен мащаб. Това са хора, които ръчно обхождат сайта ви и преценяват дали е качествен. Техните оценки се вземат под внимание за ъпдейтите на Google алгоритмите за търсене. Ако оценителите преценят, че потребителите биха прочели, споделили и препоръчали това, което разглеждат, то сайтът ще получи висока оценка по критерий E-A-T.

Гледайте на E-A-T като на причината, поради която някой би предпочел вашия сайт, пред този на конкуренцията.

Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness

Връзката между E-A-T и YMYL

Още един акроним, а? Ако не сте чували за YMYL, нека внесем яснота – “Your Money or Your Life”. В превод – Парите или живота. Google използват този акроним за страници, даващи съвети по жизненоважни теми, като медицина, финанси, право и други – всичко, което може да повлияе положително или негативно върху здравето, щастието и благосъстоянието на потребителя. Ето примери:

  • Онлайн магазин, изискващ данните от кредитната/дебитна карта
  • Блог за майчинството, който дава съвети за родителството
  • Финансов блог, даващ финансови съвети
  • Медицинска страница, посочваща симптоми на рядка болест

Високо позиционирани YMYL страници имат и високо ниво на E-A-T, тъй като колкото по-сигурен и спокоен се чувства човек, посещаващ дадена стойностна страница, толкова по-отговаряща на критериите за E-A-T ще е тя. Сайтовете, които се стремят да са полезни на хората, ще бъдат поощрени, за сметка на тези, които се опитват да подведат системата на търсачката.

Добър E-A-T = Добър Сайт

Ако претупвате съдържанието по сайта, други ще оберат точките по критерия E-A-T. Ако споделяте отговорно и полезно съдържание, ще спечелите. Имайте предвид, че E-A-T работи както на ниво страница, така и на ниво сайт. Така че, не бива да допускате да имате страници, които не отговарят на изискванията на Google. Това важи с особена сила, ако страниците ви попадат в категорията YMYL.

От Google заявяват, че ако попаднат на страница или сайт с ниско ниво на E-A-T, това може да е “достатъчна причина да се даде оценка за нискокачествено съдържание”. Така че, ако не се ориентирате към Експертност, Авторитетност и Достоверност, има опасност да загубите точките по най-важния за търсачката критерий – качественото съдържание.

Както виждате, всичко отново опира до Съдържанието. Бъдете полезни, отговорни, прозрачни в създаването на уеб страници. Ако се придържате към този стандарт, значи се придържате към стандарта на Google.

Post author

Inbound сертифициран маркетингов експерт. С интерес към белите SEO практики, маркетинга чрез съдържание, както и рекламите в Google и социалните медии.