Скорошно проучване на backlinko.com на 1 милион търсения в Google даде отговор на един често задаван въпрос: Кои фактори корелират с класираните на първа страница в търсачките резултати?
Били са прегледани съдържание, връзки, дори скорост при зареждане на сайтовете. Информацията е наистина много интересна и поради тази причина решихме, че е доста добра идея да преведем за родната аудиторията, като я поднесем по възможно най-разбираемия начин. В следващите редове ще откриете инфо от по–интересните резултати.
Обобщение на основните констатации:
- Изградените линкове все още са един от ключовите фактори при класиране, според Броят на домейните, водещи към определена страница корелира с класирането много повече от всеки друг фактор.
- Цялостният линк авторитет на един сайт (изчислен с Ahrefs) също оказва влияние на класирането.
- Съдържание „по темата“ значително надминава повърхностното съдържание. Следователно е желателно да се поства съдържание, фокусирано изцяло върху дадена тема и това може много да помогне за класирането.
- Като погледнем данните на SEMrush за SERP-a можем да заключим, че по – обемното съдържание се котира по – добре в резултатите на средният брой думи на страниците, които се класират на първо място в търсачката е 1890.
- HTTPS също има значение за класиране на първа страница. Но това не е изненадващо, защото дори от Google заявиха, че го вземат под внимание.
- Въпреки големия интерес към Schema, се оказва, че маркирането не оказва голямо влияние върху ранкинга.
- Съдържание с минимум едно изображение надминава такова без нито една картинка. Многото картинки обаче не изглежда да оказват влияние.
- Има много малка връзка между добавянето на ключови думи в title тагa и класирането. Доста незначителна спрямо очакванията, което пък рефлектира върху преминаването на Google към Семантично търсене (Semantic Search).
- Скоростта на зареждане на един сайт има значение. Според данни на Alexa, страниците на бързозареждащи сайтове се класират по – напред спрямо бавните.
- Въпреки многото подобрения на Пингвин ъпдейта, точна ключова дума в анкор текстовете оказва влияние върху класирането.
- Ниският Bounce Rate е свързан с по – доброто класиране в резултатите на Google.
Ето и по–подробна информация за всички тези констатации.
Броят на линкващите домейни има силно влияние върху класирането
Сигурно сте чували, че получаване на много връзки от един и същи домейн не носи особено големи ползи.
С други думи – много по–добре е да получите 10 линка от 10 различни сайта, отколкото 10 линка от един домейн.
Според проучването, разнообразието от домейни има значително влияние върху класирането.
За Google е важно да има различни сайтове, които одобряват страницата Ви и колкото повече домейни водят до Вас, толкова повече подкрепа имате в очите на Google.
Всъщност, броят на линкващите към Вас домейни е най – силната корелация в изследването.
Извод: получаването на линкове от разнообразни домейни е изключително важно за оптимизацията (SEO).
Авторитетните домейни се класират по – напред в резултатите на Google
Не е изненада, че цялостният авторитет на един сайт е пряко свързан с класирането:
Всъщност, авторитетът на целия сайт/домейн оказва по – голямо влияние върху класирането, отколкото авторитета на самата страница.
Извод: Ако увеличите броя на линкове към Вашия сайт, това ще подобри класирането на всички страници на сайта Ви.
Публикуването на подробно, тематично съдържание ще подобри класирането
В зората на SEO, Google определяше темата, заложена в даден сайт, спрямо ключовите думи на страниците.
Ако дадена ключова дума се появяваше n-брой пъти на страницата, според Google това беше и тематиката й. В днешно време, благодарение на Колибри алгоритъма, Google разбира по–добре съдържанието на страниците.
Например, ако търсите „кой е режисьорът на Завръщане в бъдещето“…
…Google няма да търси страниците, които съдържат само ключовите думи „режисьорът на Завръщане в бъдещето“.
Вместо това ще разбере значението на въпроса Ви и ще може да отговори:
Както се очаква, това оказва сериозно влияние върху оптимизирането на съдържанието за SEO. На теория Google предпочита съдържание, съставено по една конкретна тема.
Но дали данните съвпадат с това предположение?
Използвайки MarketMuse са анализирани 10 000 URL адреси, за да се прецени авторитета на предмета на обсъждане (topic). Като заключение можем да кажем, че цялостното смислено съдържание надминава повърхностното.
Интересно…, но как да създадем съдържание, което Google да счита за смислено?
Ще Ви покажем някои примери, за да намерим отговор на този въпрос.
Първо, тук виждаме статия от Daily Press на тема „забавната карта в Busch Gardens”:
Тази страница има много от традиционните метрики, важни за класирането на първа страница. Например страницата използва ключовата дума в title тага и H1 тага. Също така, домейнът (Dailypress.com) е с голям авторитет (Рейтинг от Ahrefs – 64).
Въпреки това, тази страница се класира чак на 10-то място по ключова дума: „busch gardens fun card”.
Това ниско класиране се дължи отчасти на факта, че съдържанието на страницата не покрива достатъчно изискването за авторитет по темата.
От друга страна, тук виждаме страница на тема приготвяне на сос Сатай.
Тази страница предлага полезна информация за този сос. Съдържанието е страхотно – покрива историята на соса в Индонезия, пише как се използва, има рецепта и дори хранителна стойност на съставките. Тук не са използвани ключови думи като „индонезийски Сатай сос“ никъде на страницата, но се класира напред.
Като обяснение на този факт можем да посочим, че просто страницата има висок авторитет на предмет на обсъждане: „индонезийски сатай сос“.
Извод: Пишете всеобхватно и ясно съдържание, което да Ви помогне да се класирате напред в резултатите при търсене в Google.
По–дългото съдържание се класира по – напред спрямо по – краткото
Дали по–обемното съдържание надминава кратките блог постове от по 200 думи?
Според данните от проучването, след като бъдат премахнати страници с по-малко от 51 и повече от 9999 думи, се оказва, че страниците с по – дълго съдържание се класират сравнително по – добре.
В действителност, средният брой думи на всеки първи резултат в търсачката е 1890.
Предишни изследвания на факторите при класиране в търсачките показват, че по–обемното съдържание се представя по–успешно в Google.
Тази взаимозависимост се дължи на факта, че дългото съдържание генерира много повече социални споделяния. Или пък просто е лично предпочитание на Google.
Има и друга теория, според която по – дългото съдържание просто увеличава релевантността по темата на страницата Ви, което пък помага на Google да разбере тематиката на написаното.
Също така, съдържанието в голям формат е предимство за класирането, като показва, че собствениците се грижат за това, какво съдържа сайтът им. И понеже това е изследване на съответствието трябва да се спомене, че е невъзможно да се определи с точност защо дългото съдържание се отразява по – добре на класирането.
Като комбинираме споменатите дотук факти и всички други познати досега, можем да заключим, че просто по – дългото съдържание е по – добро за SEO.
Извод: Обемното съдържание се нарежда по–високо в резултатите. Средната дължина на всеки първи резултат в Google е 1890 думи.
HTTPS умерено корелира с по – високото класиране
Миналата година от Google накараха уебмастърите да превключат сайтовете си на сигурния протокол HTTPS и го взеха под внимание при класирането.
Според данните от проучването, връзката между двете не е много силна, но все пак двете неща за зависими едно от друго.
Това не означава, че веднага трябва да преминете към HTTPS. Разбира се, че имате право на избор. Но ако все пак решите да промените сайта си, няма да Ви бъде лесно, дори могат да настъпят някои сериозни проблеми.
Така че, преди да вземете това решение, прочетете насоките на Google.
Извод: Понеже връзката между HTTPS и класирането не е много значителна, а и преминаването към този протокол е сложно, изисква време и усилия, не е препоръчително да избързвате с преминаването към него, само заради SEO цели. Но ако пускате нов сайт, е желателно да е с HTTPS от първия ден.
Няма връзка между маркирането с микродата и класирането
Много неща се изговориха за маркирането със Schema при SEO. Теорията гласеше: Schema ще даде на търсачките по – добро разбиране на смисъла на съдържанието в сайтовете и това ще спомогне те да се показват пред по – голяма аудитория.
Например, можете да маркирате „Star Wars” като име на филм, за да знае Google, че става въпрос за оригиналния филм, а не марката като цяло:
Schema може да се употреби, за да се покажат рейтинги на продукти от сайт за електронна търговия:
Всички тези неща би трябвало да помагат при класирането. От Google намекват, че вероятно в бъдеще ще взимат под внимание структурираните данни.
Но според изследването тези данни не оказват никакво влияние на класирането.
Извод: Можете да използвате спокойно структурирани данни на сайта си, но не очаквайте те да имат някакъв ефект върху позициите Ви в резултатите на Google.
По-късите URL адреси сякаш се класират по-добре от дългите
Всеки SEO специалист с достатъчно опит ще Ви каже, че обикновено използването на кратки URLs е предпоставка за по-добра on-page оптимизация.
Защо?
Две причини:
Първо, Google ще прочете много по-лесно краткия inbound.bg/uslugi/seo, отколкото inbound.bg/category/sub-category/post-page-1782
Всъщност, самият Matt Cutts казa преди време, че след петата дума в URL-a „алгоритъмът обикновено придава по-малка тежест на следващите думи и не им обръща толкова внимание.“
Данните от анализа на URL адресите потвърждават силата на по-кратките.
За щастие, тази насока е лесно изпълнима. Просто всеки път, когато пускате някакво съдържание, създайте кратък и приятен URL.
Ако ползвате WordPress, можете да настроите отметката на структурата на връзките да е “име на публикация“.
После, когато съставяте публикация, просто добавете 2-3 думи в адреса.
Важно е да отбележим, че новите пермалинкове важат за бъдещи публикации. Ако смените пермалинка на старите постове, може да се получат сериозни SEO проблеми.
Например, URL адресът на тази публикация 21 Actionable SEO Techniques You Can Use Right Now е просто целевата ключова дума:
Второ, дългият URL често сочи към страница, която е на няколко клика от Началната страница. Обикновено в такъв случай на тази страница се предава по-малко авторитет, което автоматично означава по-ниско класиране.
Ето пример от BestBuy.com, където URL адресът говори за една доста отдалечена от основния домейн страница:
Извод: Придържайте се към по-кратките URLs, защото така Google има по-голям шанс да ги разбере правилно.
Съдържание, в което има поне едно изображение, се класира по-добре отколкото такова без нито една снимка (прекалената употреба на снимки не помага обаче!)
Според проучвания в бранша, хората са по-склонни да преглеждат и споделят страници, които съдържат снимков материал.
С други думи, слагайки картинки в съдържанието си, ще увеличите споделянията в социалните медии, което пък от своя страна ще подобри позициите Ви в SERP-a.
Според следната графика, използването на поне едно изображение в съдържанието, което се публикува е значително по-добре, отколкото липсата на каквито и да е снимки.
Извод: Включването на една картинка е в пъти по-добре от нула картинки. Пренасищането с изображения и графики не оказва влияние на класирането.
Използването на точна ключова дума (exact match keyword) в заглавието на страницата няма толкова голямо въздействие върху класирането
Още със стартирането на търсещите машини преди години, title тагът става най-важният on-page SEO елемент.
Тъй като title тагът дава на хората (и на търсачките) цялостна представа за темата на Вашата страница, думите, включени в този таг винаги са имали подчертано влияние върху класирането.
Все пак, от Backlinko са направили тест, за да видят дали промяната към Семантичното търсене е направила title тага по-маловажен. Като резултат установяват, че употребата на ключова дума в title тага все още оказва влияние, но определено по-слабо, отколкото много хора биха очаквали.
Това предполага, че на Google наистина не му трябва да вижда Вашата ключова дума задължително в title тага, за да разбере темата на страницата.
Ето, например първите шест резултата за ключовата дума „list building”.
Забелязвате ли как в три от тези шест резултата (вкл. резултат №1) не се съдържа точната ключова дума „list building” в title тага?
Това е отражение на факта, че Google наистина преминава към етапа на Семантичното търсене.
Извод: Включването на ключова дума в title тага може би ще Ви помогне за подобряването на класирането за дадена страница. Все пак, имайки предвид, че Семантичното търсене се развива, едва ли ефектът ще е същия, какъвто би бил само допреди няколко години.
Бързо зареждащите се уеб страници се класират осезаемо по-високо, отколкото по-бавно зареждащите се
Скороста на зареждане на сайтовете е официален сигнал за класиране на Google още от 2010г.
И все пак – доколко скоростта на зареждане засяга класирането?
В резултатите от следната графика са взети проби за зареждане на 1 милион домейна (според Backlinko). Не са тествани всички отделни страници на тези домейни, но за целта на занятието не е и нужно.
Корелацията между скоростта на зареждане и класирането в Google е доста сериозна:
И все пак това е просто корелация. Напълно възможно е собствениците на тези бързи сайтове по принцип да ги оптимизират за търсещите машини.
На база опита на Inbound.bg можем да потвърдим това изказване. През последните 3 месеца имаше няколко доста сериозни ъпдейта на алгоритмите на Google и те разтърсиха доста от нишите. Едно от нещата, които забелязахме е, че бавнозареждащите сайтове изгубиха доста голяма част от видимостта си.
Извод: Бързите сайтове има значително по-големи шансове да се класират по-напред в резултатите.
Повече на брой линкове, сочещи към Вас = По-добро класиране
Напоследък много се шуми около някои нови сигнали (например социалните сигнали), които търсачките използват в наши дни. Някои дори смело заявиха, че изградените линкове започват да стават маловажни.
Любопитно е да видим дали Google все още държи на броя изградени връзки при определяне на класирането.
Резултатът е, че страниците, които имат най-голям брой връзки изглежда се класират най-добре в Google.
Въпреки, че Google продължава да внася разнообразие в алгоритъма си, изглежда изградените линкове си остават критичен фактор за класиране.
Извод: Страници с изградена многобройна линк база имат далеч по-голям шанс за високо класиране, отколкото страниците с малко връзки.
Класирането в Google е тясно обвързано с цялостния линк авторитет на страницата
Разбрахме за броя на линковете. А сега да видим дали цялостният авторитет на страницата повлиява класирането?
Повечето експерти са единодушни – качеството на линковете е също толкова важно, колкото и количеството. Тоест, винаги е по-добре да се добереш до един качествен линк, отколкото до 100 с нисък авторитет. И следната графика подкрепя това твърдение:
И все пак тази зависимост изглежда не е толкова силна, колкото влиянието на сбора на всички линкващи домейни.
Извод: Общият линк авторитет на страницата си е от значение.
Точна ключова дума като анкор текст значително повлиява класирането
Откакто от Google пуснаха Пингвин ъпдейта през 2012г, много специалисти започнаха да се въздържат от използването на точна ключова дума като анкор. Все пак, няколко изследвания показаха, че анкор текстовете още са доста важни.
В началните години на SEO, изграждането на линкове с анкор текст от точна ключова дума беше много ефективен подход. Например, ако искахме да се класираме за „online flower delivery”, задължително анкорите щяха да изглеждат така:
После обаче започнаха наказанията на Пингвина. Именно затова вече никак не е препоръчително да се пишат анкор текстове с точна ключова дума, въпреки че изглежда все още имат силно влияние върху класирането.
Извод: Анкорите с точна ключова дума все още стабилно влияят на резултатите. Но както казахме, не е желателно този подход да е водещ във Вашата SEO тактика.
Ниският Bounce Rate сериозно корелира с високото класиране
Много хора от SEO средите от давна са на мнение, че Google използва сигнали, свързани с потребителското изживяване – Bounce Rate, CTR и времетраене на посещението.
Колегите от Backlinko са анализирали точно тези три компонента и са открили, че сайтовете с по-нисък Bounce Rate се класират чувствително по-добре от останалите.
Не е задължително обаче ниският Bounce Rate да е причината за високо позициониране. Има вероятност Google да го използва като сигнал, но може и просто да означава, че висококачественото съдържание задържа потребителите. Тоест, ниският Bounce Rate е следствие на доброто съдържание, за което вече знаем, че задължително се измерва от търсачката.
Извод: Има вероятност Google да измерва нивото на Bonce Rate, но може и резултатите от графиката да са последствие от наличието на качествено съдържание.
Заключение
Както казваха на финала на едно детско предаване – това е всичко, приятели. Показахме малко труд и графики на колегите през океана. Може би някои от изследванията са Ви изненадали, други едва ли.
Какво мислите, полезен ли беше този анализ за Вас? Ако имате различни или допълнителни впечатления, споделете ги с нас.