Как изглежда днешният SEO Цикъл

Как изглежда един SEO Цикъл

Много хора не спират да тръбят как SEO-то умирало, как нещата се променят постоянно с много бързи темпове и т.н. Тези теми са на лице откакто съществува Оптимизацията за Търсещи Машини. И всяка година се намира някой, който очаква смърта на този процес. И това така и не се случва 🙂

И все пак нещата се променят.

Преди няколко години нещата в процесът, наречен Search Engine Optimization или просто SEO, трябваше да се правят следните основни дейности в последователна цикличност:

  • Проучване за Ключови думи и фрази;
  • Създаване на Съдържание, което да таргетира ключовите думи и фрази от проучването проучването;
  • Намиране на места за създаване на линкове (връзки) към създадените страници;
  • Поставяне на линковете;
  • Измерване на резултата и Анализ;
  • Повтаряне на цикъла;

Всичко на всичко – 5 стъпки. И така до преди 2-3 годинки.

Днес стъпките не са много повече, нито основните са се променили. Промениха се начините, по които трябва да се подхожда към целият процес. Също така вече е задължително да се има предвид и силата на социалните мрежи, сигналите от тях и брандинга.

Ако трябва да посочим основните стъпки в процесът по SEO днес, те биха били следните:

  • Проучване за Ключови думи и фрази;
  • Проучване за Създаване на Съдържание – трендове, търсения, потребителско поведение, реакции и емоции;
  • Генериране на идеи за Създаването на Съдържание, спрямо данните от проучванията за ключови думи и съдържание;
  • Проучване за Канали, по които да бъде разпространено бъдещото съдържание;
  • Създаване на Съдържание на база генерираните идеи;
  • Разпространяване на Съдържанието по Каналите;
  • Намиране на възможности за връзки към вече създаденото съдържание;
  • Измерване на резултата и Анализ на получените връзки, трафик, потребителски реакции, поведение и на получените социални сигнали, както и споменаванията на бранда (дори и без линк);
  • Повтаряне на цикъла;

И нека сега да разгледаме всички стъпки поотделно, за да видите, че промените и новостите дефакто са неща, заложени в основните елементи на SEO-то още преди то да бъде известно на света с това си име.

 

Проучване за Ключови Думи и Фрази

Този елемент винаги ще бъде основополагащ при оптимизацията за търсачки. Защо? Защото хората използват търсачките, за да получават отговори на своите въпроси. Още когато започвах да навлизам в необятния свят на SEO-то, научих този урок с правилото въпрос-отговор.

В началото съветвах хората да насочват съдържанието и страниците на сайтовете си по такъв начин, че хората да получават отговори на задаваните от тях въпроси. За съжаление голяма част от хората ме гледаха странно и игнорираха съвета ми. Явно си мислеха, че просто таргетирането на конкретна думи/фраза, без да се мисли за потребителите, ще им донесе небивал успех в дългосрочен план (2+ години). Днес повечето от въпросните хора са извън SEO сцената, а останалите вече си блъскат главите в стените с „проблема“ (Not Provided).

Пример – потребител търси информация за „хотел в софия“. В случая човекът търси отговор на въпроса – „Къде има хотели в София?“ След това човекът започва да разглежда офертите от резултатите и вероятно ще направи още няколко по-тясно таргетирани търсения, след като вече знае какво търси. Бърз пример – „хотел в софия до 60 лева“.

Както ясно се вижда от дадения пример, потребителят задава въпрос към търсачката и тя му връща отговори. Супер простичък процес. Ако Вие успеете да дадете най-добрите отговори на зададените въпроси, имате много по-големи шансове не само да се класирате в челните места, но и да спечелите потребителя емоционално (в добрия смисъл) – това води до много по-голям % конверсии, отколкото неутралното отношение.

 

Защо трябва да се прави проучването за ключови думи и фрази

Защото то е основата на процеса по оптимизацията на един сайт. То е нещото, което ще ви покаже пътя към главите и портфейлите на хората, които искате да Ви бъдат клиенти. То е нещото, което полага основите на съдържанието във вашия сайт. Точка.

 

Какво трябва да запомните:

Проучването за ключови думи не трябва да има за цел да намери ключови думи, които да водят хората към вашия Уебсайт. Този процес трябва да има за цел ДА намери изрази, които Хората използват, когато търсят съдържание/информация.

Например: Никой нормален човек не търси просто „новини“ – правил съм си експеримент точно с тази дума. Имах сайт в Топ 3 за това търсене в рамките на почти 11 месеца – за целия период получих 112 влизания в сайта… За сметка на влизанията в сайта по фрази от „дългата опашка“ – над 100 000 посещения за същия период.

(Not Provided) данните в Google Analytics не са ваш враг. Не ги приемайте като такъв. Приемете ги като поредното предизвикателство, което ще ви накара да бъдете креативни, прозорливи и да станете по-добри маркетолози, които мислят първо за ХОРАТА и след това за търсачките.

И не забравяйте, че хората търсят онлайн по същия начин, по който го правят и офлайн. Ако някой Ви пита къде може да си купи „домашни чехли“, ясно е как той ще търси и в интернет.

В крайна сметка нищо в това отношение не се е променило за почти 7-те години, през които активно практикувам SEO и SEM. Единствената разлика е, че днес имаме много повече инструменти, които да ни спестяват време.

 

Проучване за Създаване на Съдържание

За някои хора това понятие е ново, плашещо и обвито в мъгла… гъста. За тези, които знаят как работят търсачките и се опитват да влязат в главите на таргет групата потребители, този тип проучване е просто част от ежедневието им.

Без значение от кой тип хора сте, и в двата случая без този елемент една Оптимизация за Търсачки би била неефективна в дългосрочен план. Доброто, Интересното, Качественото, Забавното и Полезно Съдържание винаги продава много по-добре от посредственото съдържание. Само под „продава“ не разбирайте буквалния смисъл на този глагол – едно споделяне или коментар също са продажба – вие сте продали доза интерес на потребителя, той я е взел, инжектирал си я е в мозъка и е платил за нея с някакво действие.

 

Защо трябва да се прави проучването за създаване на съдържание

Най-простият отговор на този въпрос се крие в крайната цел на всяка рекламна кампания – да се достигне до правилната аудитория от потребители, които биха проявили интерес към продукта или услугата.

Едно добре направено проучване за съдържанието, чрез което можете да достигнете до желаната таргет група, дава ясна посока на цялата стратегия и седи точно върху основите на кампанията. Ако решите да създавате съдържание, целейки се в тъмното, много е вероятно да разберете, че сте загубили ценен ресурс (хора, пари), когато вече е късно за промяна. Виждал съм тази грешка много пъти, дори и аз съм я правил в ранните ми години в света на SEO-то. Аз си научих урока още след първата грешка. А Вие?

 

Какво трябва да запомните

Винаги, винаги, винаги се опитвайте да влезете в главите на бъдещите Ви клиенти. Винаги. Не спирайте да се опитвате да бъдете като тях, да мислите като тях, да търсите като тях. Ако сте по-ексцентрични, може да се пробвате и да живеете като тях. И винаги проучвайте как хората търсят продукт или услуги, подобни на вашите. Как и какво говорят за тях. Какви са страховете им спрямо продукта/услугата. Какви проблеми срещат. Какво повече искат.

Ако успявате да получите/намерите по-голяма част от отговорите на горните въпроси, просто им отговорете по най-добрия и най-лесен начин. Толкова е просто. И не забравяйте да си записвате – записките ще Ви бъдат полезни при планирането за създаването на съдържанието за вашият сайт (и не само).

 

Генериране на идеи за Създаването на Съдържание

Всеки, дори и най-скучният, захлупен и дори ням човек на света, може да генерира идеи, стига да бъде провокиран и насочен в правилната посока. Ако още в предната фаза (проучването за Създаване на Съдържанието) в главата Ви започнат да бликат множество идеи за заглавия или направо цели планове за готини статии – дано не сте забравили да си ги запишете. Поне при мен често се получава точно така и в края на проучването за Създаване на Съдържание обикновено разполагам със списък от 20-30 идеи… но просто идеи 🙂

Самият процес за генерирането на идеи за Заглавия по конкретна тематика може да е много лесен… и много труден процес. Всичко зависи от вашата предварителна настройка. При мен доста се случва да не мога да започна да бълвам идеи, когато съм си го поставил за задача в таск листата за деня. Обикновено получавам креативни изблици рано сутрин, докато си пия кафето. Но това не е случайно – преди да заспя си мисля за различни заглавия по конкретна тематика. Това явно провокира мозъкът ми да работи и докато спя. И на сутринта се събуждам изключително концентриран върху тематиката. И започвам да бълвам идеи.

 

Защо трябва да се прави брейнсторминг за Създаването на Съдържание

Най-явната причина е, че когато се прави брейнсторминг, той се прави с предварително поставена цел. В случая това е именно измислянето на всякакви заглавия или цялостни концепции за текстове. Този процес е важен, тъй като чрез него почти винаги се постига много висок коефициент на полезно действие на мозъка – човек започва да бълва какви ли не идеи, без да бъде насилван да го прави. Само не го спирайте (и човекът, и процесът), колкото и абсурдни да са генерираните идеи в процеса на брейнсторминга. След като всичко приключи, оставете записаните идеи да поизстинат. На следващия ден седнете и ги филтрирайте на свежа глава. Доста често се случва от 30-40 генерирани идеи да останат не повече от 10-ина качествени, които си заслужава да бъдат реализирани.

 

Какво трябва да запомните

Винаги се опитвайте да стимулирате генерирането на идеи за ново съдържание, свързано с конкретен продукт/услуга. Когато сте в процес на брейнсторминг, никога, никога, никога не правете грешката да спирате процеса. Оставете идеите да се излеят, без значение дали са най-неоригиналните, най-идиотските и най-малоумните на тази планета. Не забравяйте, че ако не записвате идеите, те ще се изпарят след няколко минути. След като сте записали всички генерирани идеи, не бързайте да ги отсявате. Починете си, занимавайте се с нещо друго и чак след това се върнете към списъка. Когато филтрирате идеите, бъдете безкомпромисни – ако една идея е наистина дебилска или тотално неоригинална и изтъркана, не я включвайте в графата „За изпълнение“.

 

Проучване на Канали за разпространение на Вашето Съдържание

След като вече имате ясна представа какво съдържание ще Ви е нужно, за да достигнете до вашата таргет група, трябва да намерите и каналите, в които се крият вашите бъдещи клиенти. Тази част от целия SEO процес често се пренебрегва от хората. По лични наблюдения това се дължи на едно от най-великите умения на хората – да бъдат мързеливи. Не се поддавайте на мързела, когато проучвате и набелязвате каналите, в които ще разпространявате вашето Съдържание.

И все пак, ако мързелът Ви налегне, поне си направете труда да видите къде и как вашите конкуренти разпространяват, промотират и налагат съдържанието си.

 

Защо е нужно да правите проучване за Канали за разпространение на Вашето Съдържание

Причината е елементарна – ако си мислите, че хората ще дойдат просто така на вашия сайт, без да бъдат подтикнати, дълбоко се лъжете… особено ако имате нов сайт (колкото и невероятен да е), който е известен на вас и най-близките Ви хора 🙂 Ако не покажете на вашата таргет група, че сте създали най-якото, най-готиното и най-доброто съдържание, което дава отговори на въпросите им, едва ли някой ще дойде на сайта ви и ще сподели намереното.

 

Какво трябва да запомните

Винаги търсете канали, където да промотирате вашето съдържание. Гледайте какви теми обсъждат хората във всеки канал, какви въпроси задават, какво отношение имат към споделени материали от вашите конкуренти.

Не пропускайте да анализирате поведението на потребителите във всеки един от набелязаните канали – обръщайте внимание кога потребителите са най-активни, най-пасивни, най-позитивно настроени. Например, ако споделите вашата нова мегаяка статия в петък следобед, а тогава хората в конкретния канал мислят само как ще свърши работната седмица и ще си бият шута към някое спокойно място… и се върнат чак в понеделник, за да проверят какво се е случило – тогава би било най-логично да им споделите вашият уникален материал в понеделник 🙂

 

Създаване на Съдържание

Вече сте събрали всичко необходимо, за да съставите план за създаване на Съдържание… и да започнете да го изпълнявате. Важно е да съобразите плана с възможностите на проекта – това се определя от бюджет, клиент и т.н. След като всичко е начертано – просто започвайте да следвате и изпълнявате плана.

Няма да обяснявам защо Трябва да създавате Съдържание – този отговор Ви го предоставих още в началото на тази публикация.

 

Какво трябва да запомните за Създаването на Съдържание

Няма съдържание за SEO! Има съдържание за хора! Такава глупост като „SEO Копирайтинг“ не съществува и няма как да съществува. Един текст може да бъде информативен, креативен и/или продаващ. Обикновено, първо контент райтър създава основното съдържание, а след него минава копирайтър, за да го направи продаващо… И един контент райтър рядко би станал добър копирайтър, както и обратното. Това са две различни роли – не ги бъркайте.

Когато създавате съдържание (или някой друг го прави за вас), трябва да следвате няколко водещи принципа:

  • Бъдете уникални… доколкото темата го позволява.
  • Ако някой вече е писал по същата тема, Вие създайте по-добър материал, по-креативен и по-информативен.
  • Стремете се да бъдете по-добри от конкурентите Ви.
  • Когато създавате съдържание, насочете се към една тема. Ако се опитате да покриете повече теми, рискувате да разводните качеството и насоката на текста.
  • Споделяйте реален опит.
  • Създавайте съдържание за ХОРАТА, което дори и баба Ви би разбрала и споделила.

 

Разпространяване на Съдържанието по Подбраните Канали

В тази част от процеса няма много за мислене. Разпръскването на вече създаденото съдържание е много по-лесно от създаването му. Просто следвайте начертания план за разпространение и действайте.

Важните неща тук са:

  • Никога не пускайте съдържанието Ви по всички канали едновременно.
  • Ако забравите или по друга причина пропуснете да облъчите даден канал в определения ден и час, НЕ го правете на следващия ден просто защото „трябва“. По-добре изместете планинга за съответния канал с една седмица.
  • Споделяйте линковете с маркери за проследяване – ВИНАГИ!
  • Не забравяйте да избирате картинка (thumbnail), която да е атрактивна и провокираща реакция.
  • Водете си документация кое къде и кога е било споделено.

И не забравяйте да измервате ефективността на всеки отделен канал.

 

Намиране на възможности за връзки към вече създаденото съдържание

Връзките или така наречените линкове са основата на Оптимизацията за Търсачки от самото им създаване. Това не е случайно. Хората са социални същества още от преди хомо сапиенс да ходи по тази земя. Нашето съществуване се базира на връзки. Днес това се вижда съвсем ясно – хората с по-добрите връзки са по-успешни, по-популярни… и понякога по-богати (финансово, духовно…). Същото е при търсачките – колкото по-добри връзки има към една страница или сайт, толкова по-авторитетен е той, по-популярен и евентуално – по-предпочитан от потребителите.

 

Какво е важно за намирането на възможности за връзки към вече създаденото съдържание?

Ако имате тунелно виждане за придобиването на линкове, Вие се обричате на провал в дългосрочен план. Опитайте се да мислите за намирането и придобиването на линкове по следния начин – един линк трябва да бъде заслужен, да бъде полезен на тези, които ще го кликнат.

В Inbound.bg най-добрите беклинкове (за нас и нашите клиенти) идват именно от места, за които сме направили нещо. Например – харесали сме си някой готин блог или сайт за колоездене. След като сме наблюдавали поведението на автора, опитваме да се свържем с него, за да получим информация дали той има интерес от нашия продукт/услуга. Никога обаче не питаме директно. Най-често просто се допитваме за експертното мнение на човек. След като успеем да получим някакъв отговор, питаме човека дали не иска да изпробва нашия продукт/услуга напълно безплатно – единственото условие е да сподели мнението си в неговия блог. По същата аналогия сме се докопвали до линк от популярни медии и тематични сайтове.

 

Какво трябва да запомните

На първо място – некачественото количество не води до дълготрайни резултати. Надявам се да не сте все още с мисленето от преди 5 години „Ей сега пускам индийците да вкарат 5000 коментара и 10000 беклинка… и утре съм на първо място“.

Днес е налудничаво да мислите и работите по този начин. Имам една единствена дума за това – Пингвин.

Ще Ви върна назад към основата на линка в една страница – един линк има за цел да води хората до съдържание/страница, която би имала някаква стойност за тях; един линк трябва да бъде поставен там, където е най-логично хората да кликнат на него. Та, ако вашите линкове са от места, които биха Ви донесли реален таргетиран трафик, тогава сте си свършили добре работата. Ако един линк не Ви носи трафик или носи нетаргетиран трафик (хората идват на вашата страница и след 10 секунди я напускат), значи този линк не Ви върши работа… дори Ви пречи.

Когато видите, че не можете да реализирате дадена възможност за линк от едно място – намерете друго. След като спечелите втората възможност, върнете се към загубената и покажете какво сте направили за техния конкурент 🙂

Не правете линкове. Заслужете си ги!

Ето няколко начина за ефективно придобиване на хубави качествени линкове:

  • Създаване на съдържание за конкретни социални канали (групи, дискусионни форуми)
  • Участие във форуми (не спам, а нормално натурално и полезно)
  • Интервюта в медии, блогове
  • Прес Съобщения
  • Гост авторство
  • RSS Feeds (внимавайте с този метод)
  • Социални профили – попълвайте пълната информация в социалните си профили. Изисквайте от служителите Ви да попълват профилите си и да слагат линкове към вашия сайт.
  • Сайтове за споделяне на снимки и видеа
  • Вашият собствен блог, както и тези на служителите Ви
  • Инфографики
  • Презентации
  • Бизнес каталози (подбирайте ги много внимателно)
  • Електронни книги – направете 1-2 модерни и полезни електронни книжки (15-20 страници), след което ги споделете на таргет групата Ви 🙂
  • Спонсорство и Дарения
  • Участия по събития
  • Микросайтове – много добре таргетирани сайтове за конкретно нещо. Това не са така наречените „сателити“. Това са наистина малки сайтове, който покриват един, максимум два продукта. Но го правят по възможно най-добрия, най-информативния и най-интересния начин.
  • Давате нещо на някой в нужда, без да очаквате нещо насреща. След време повечето хора сами ще Ви върнат жеста.
  • Q&A Сайтове – Quora, Yahoo! Answers, Stack Overflow
  • Линкове от огранизации и бизнес партньори
  • Продуктови ревюта
  • Отстъпки и виртуални купони за намаления

В крайна сметка дори и да имате най-доброто съдържание на света, ако не го покажете на хората и никой не сочи към него (дори и с пръст, а не с линк), файда няма да има. Но запомнете – по-важното е кой сочи към вашето съдържание.

 

Измерване на резултатите и Анализ

Макар днес измерването на трафика по конкретни ключови думи да е доста времеемка задача, вложените усилия и време си заслужават. Най-малкото за да разберете дали стреляте в правилната посока. Тази част от целия SEO процес е последно, но не е по-маловажна от всяка останала. В крайна сметка, ако вашата стратегия и канали не работят, няма как да разберете това, ако не измервате и анализирате резултатите.

Измерването на резултатите е задължителна част от SEO процеса. Вие се нуждаете от данни, на база на които да направите Анализ. Без данни няма Анализ. Без Анализ няма ясна картина за състояние и успеха на една кампания. Как ще разберете колко нови клиента сте спечелили от Страница Х, ако не проследявате трафика и конверсиите? А колко % от хората, видели вашият резултат в страниците с резултати на Google са кликнали на вашия резултат?

 

Какво трябва да запомните

  • Винаги, винаги, винаги мислете как да проследите и измерите даден рекламен канал.
  • В началото заложете основни опорни точки (KPI – Key Performance Indicators). Те са вашата основа при събирането на данни и анализиранет им.
  • Никога не споделяйте и не поставяйте линк, без да сте го маркирали с тагове за проследяване.
  • Докладите за беклинкове за чиста загуба на време 🙂
  • Мерете ROI (Return of Investment), а не позиции и трафик.

 

Това е днешният SEO Цикъл

Щом сте стигнали до тази част, значи вече имате ясна представа как изглежда днешният SEO цикъл. Разликите спрямо нещата от преди няколко години не са много. Дори са малко. Просто част от правилата се промениха. Но основите са същите.

 

Предварителният план е вашият най-добър приятел в целия процес. Без план ще бъдете като магаре със завързани очи, опитващо се да пресече магистралата.

Линковете все още са един от най-важните елементи. Но нещата вече не са просто „сега ръчно ще изпльокам един линк тук, един тук и още един тук…“. Днес нещата седят горе-долу така – правите (или плащате на някой) суперяка статия, дълга колкото тази, след което я изпращате на предварително набелязани блогъри и журналисти… с молбата да я споделят с тяхната аудитория. Е, на журналистите в България вероятно ще трябва да им платите по някакъв начин (подарък, вечеря, почивка…).

И това е всичко… или поне по-голямата част от днешния SEO цикъл.

Ако смятате, че можете да добавите нещо към всичко това – секцията за коментари е точно след края на това изречение!

Post author

Основател и собственик на Inbound.bg. SEO/SEM Професионалист с над 7 години практически опит. Специализира в Inbound Marketing техниките, занимава се още с PPC и Дисплейни реклами, както и реклами в социалните мрежи.