В началото на май месец 2020 г. станахме свидетели на поредния ъпдейт от Google. Добре е известно, че от компанията правят ежедневно промени в алгоритъма си за търсене, като в последно време започнаха официално да обявяват по-големите ъпдейти.
Точно на 4-ти май 2020, Google споделиха, че стартират основен ъпдейт (Core Update), като глобалният му обхват може да продължи до 2 седмици. Дадоха му и име, както започнаха да правят от 2 години насам – “May 2020 Core Update.”
Този тип ъпдейти нямат “наказателен” характер и както твърдят самите Google, за тях не може да се подготвиш и не е нужно да променяш нещо по сайта си. Въпреки това, винаги след такива генерални промени в “ядрото” на алгоритъма, настъпват сътресения в ранкинга, и SEO общността и собствениците на сайтове се изправят на нокти, треперейки дали няма да бъдат сред губещите от настъпващото разместване на SERP.
Много инструменти от типа на Sensor на SEMRush, започнаха да алармират за сериозна волатилност на резултатите за по-големите страни. На скрийншота долу се вижда движението за САЩ.
Веднага последваха дежурните дискусии и коментари на уебмастърите, които споделяха промените, които наблюдават по техните сайтове. Обикновено в такива моменти миксът от мнения е пълен – едни наблюдават сериозни движения, докато други не виждат почти никаква промяна. Интересното при този ъпдейт бе, че доста голяма част от общността сигнализираше за действителни размествания.
Усещането беше, че този път от Google бяха направили повече промени от обикновено.
Сега, след като минаха почти две седмици от началото на Майския ъпдейт, нека да обобщим наблюденията на уебмастърите в глобален мащаб.
Кои ниши бяха засегнати
Секторите, в които личеше голямо раздвижване бяха:
- Хранене и рецепти
- Фитнес
- Новини
- Наука и медицински новини
- Банки и финанси
- Музика и развлечение
- Природна медицина
- История
Някои от по-известните световни сайтове, от споменатите категории, които регистрираха спад бяха:
- Planetfitness.com (фитнес) -42%
- Skynnytaste.com (рецепти) -52.92%
- Nypost.com (новини) -21.54%
- Foxbusiness.com (новини) -20.32%
- Msnbc.com (новини) -14.37%
- Spotify (музика) -13.72%
- Theatlantic.com (новини) -10.43%
- Politico.com (новини) -8%
Кои бяха причините за разместването на резултатите
Бранд и полезност
Според Marcus Tober от SearchMetrics, първоначалният анализ на ъпдейта показва, че Google са концентрирали усилия върху полезността на отделните парчета съдържание, съпоставяйки ги към бранд сигналите, включващи CTR и потребителско поведение.
За да е по-ясно, той дава за пример Spotify, който пострада от May 2020 Core ъпдейта. Става въпрос, че брандът е супер популярен, но в индекса има много страници с почти липсващо съдържание, или такива, изискващи логин информация като потребителско име и парола – все причини за висока степен на отпадане. Накратко, може да имаш голям бранд, но ако той не е полезен, отива надолу в класирането, за сметка на друг голям бранд, който има какво да покаже на потребителите.
Слабо съдържание
Страници, които са имали малко съдържание, но са стояли до момента добре в класирането благодарение на силни беклинкове, вече не могат да се похвалят със силни позиции. Дори в някои случаи, страниците, от които уебмастърите са линквали към досега класираните добре страници, са минали пред тях в ранкинга.
Резултати с разнороден search intent
Страниците, чието съдържание може да се свърже с повече от един тип потребителско намерение, или целевият search intent не е добре изяснен чрез елементите на сайта, търпят загуби на позиции. Това не е новост, но се наблюдава често като резултат от Майския ъпдейт.
Локално търсене
В глобален мащаб, локалните резултати се намират в състояние на сериозна промяна. Според наблюдения на MarketMuse, се наблюдават 2 тренда:
- Сайтове с голям брой придобити линкове, се изкачват, независимо дали този голям брой линкове не изглежда подозрителен .
- Някои нискокачествени сайтове в не толкова конкурентни ниши, които имат стабилно количество линкове, също бележат пробив в локалния ранкинг.
Освен това, в локалното се наблюдават и размествания в правната ниша.
Прекалено агресивна употреба на маркиране с микроданни
Отново според MarketMuse, немалка част от сайтове, които целенасочено са препълвали кода на страниците си със schema за визуално по-добри снипети (вкл. емотикони), отбелязват загуба на класиране.
Предварителни изводи
Здравните сайтове, както винаги, пак са повлияни. По всяка вероятност разместванията имат връзка с целта на потребителските търсения. При новинарските сайтове пък, проблемите с ранкинга се въртят около достоверността и доверието в конкретните медии. Например, ако един сайт за новини загуби позиции, това не значи, че той е лош в очите на Google, а просто има друг, който се е представил като по-авторитетен.
В повечето случаи, когато се стигне до загуба на класиране, не е толкова важно какво не е наред с губещите сайтове, колкото с какво печелившите са заслужили издигане нагоре.
И все пак – какво да правите, ако сте сред пострадалите от May 2020 Core Update
Ако класирането на сайта ви е повлияно силно негативно и изпитвате сериозна загуба на трафик, може да потърсите причините по следните начини:
- Препрочетете Google’s Quality Raters’ Guidelines. Четете примерите и се опитайте да прецените дали нещо от тях се отнася и за вашите страници.
- Прочетете и публикацията на Google за Core ъпдейтите, като обърнете специално внимание на булетите.
- Установете кои страници са се класирали добре преди, но вече не. Вижте кои се класират сега на тяхно място за вашите ключови думи. Преценете дали тяхното съдържание е по-добро от вашето. Ако не е по-добро, вижте какви типове сайтове показва Google в резултатите
- Възползвайте се от услуга от типа на външно тестване на ползваемостта на вашия сайт, за да се уверите, че наистина всичко е наред и потребителите ви навигират с лекота.
- Ако сте придобили напоследък голямо количество линкове “по втория начин”, помислете за създаване на Disavow файл.
Светът не свършва с Google ъпдейтите, но е факт, че понякога са в състояние да донесат загуби на много бизнеси. За да не бъдете сред засегнатите, най-важното продължава да си е същото – създавайте качествено съдържание, придържайте се към основните препоръки на Google и мислете за доброто потребителско изживяване. Сентенцията “Бързай бавно” важи с пълна сила, когато става дума за SEO.