Кои бяха по-значимите ъпдейти на Google за 2019-та

по-значимите ъпдейти на Google за 2019г

(Поглед в световен мащаб. Източник: https://www.clickintelligence.co.uk/wrapping-up-google-updates-of-2019/)


Както всички знаем, Google ежедневно променят начина, по който работи алгоритъма им за търсене. В повечето случаи тези ъпдейти идват тихомълком. През 2018-та те са били над 3000. За изминалата 2019-та имаше някои големи и някои по-малки промени, които SEO специалистите усетиха малко или много. Голям ъпдейт може да дойде във всеки един момент, но е важно да знаем историята на предходните промени, за да усетим посоката и да предположим с по-голяма достоверност какво да очакваме.

Ето които бяха “усетените” ъпдейти за 2019г: 


6 февруари 2019 – ъпдейт без име

Един от проблемите с ъпдейтите на Google е, че невинаги биват анонсирани и потвърдени. Един от първите големи ъпдейти за 2019-та бе точно такъв пример. В повечето случаи може да се усети ъпдейт, когато при сайтовете се забележи рязка промяна в трафика и позициите на класиране. 

За ъпдейта

Въпреки, че бяха засегнати сайтове по цял свят, този ъпдейт беше усетен по-значително в Обединеното кралство, като нишите бяха:

  • Финанси
  • Право
  • .gov сайтове

Това са сайтове с чувствителна и особено важна информация (според изискванията на E-A-T). През това време започнаха да се усещат сътресения и на американска земя – при търсения за храна, напитки, образование и работа.

Последици от ъпдейта

Много от сайтовете, които бяха засегнати от този ъпдейт, все още не се бяха възстановили напълно от Медицинския ъпдейт от края на 2018-та. И все пак, това беше ъпдейт за конкретни типове сайтове и като цяло мнозинството остана незасегнато.

Какво означава това?

Ако имате сайт в ниша, която е в обсега на E-A-T изискванията, то тогава най-добре се погрижете съдържанието ви да е с топ качество – всеобхватно, конкретно, достоверно. Добра идея е биографиите на авторите на текстовете ви да са изчерпателни. Целта е краулерите на Google да разпознават писателя като надежден източник на информация по дадената тема. Дори да не сте били засегнати от февруарския ъпдейт, тези действия си струват всяко усилие.


1 март 2019 – ъпдейт без име

За кратко, в началото на март маркетолозите забелязаха значителни движения в уеб трафика и SERP-а. Така и не стана 100% ясно каква беше целта на тази промяна от Google.

За ъпдейта

Въпреки, че не бе официално потвърден, ъпдейтът имаше ясен ефект. За кратко време страниците с резултати показваха по 19 снипета на страница. Хаосът, предизвикан от този ъпдейт бе пълен.

Последици от ъпдейта

По всяка вероятност, случаят с 19 резултата на страница в SERP беше бъг, който от Google успяха да оправят бързо. За жалост, от компанията са доста потайни както по отношение на ъпдейтите, така и по отношение на грешките си – трудно може да се каже какво причини тази аномалия с резултатите от търсене.

Какво означава това?

Почти нищо. И SERP-ът, и трафикът, и класирането си възвърнаха стандартния изглед сякаш нищо не се бе случило. И въпреки това, станалото е добро напомняне редовно и често да преглеждаме страниците с резултати, тъй като първите забелязали промяна, ще реагират най-бързо (и евентуално най-адекватно).


12 март 2019 – Основен ъпдейт (Core update)

Първият, потвърден от Google ъпдейт за 2019г. беше core ъпдейт и той предизвика истински катаклизъм. Засегнатите бяха сайтовете, които се фокусират върху чувствителното съдържание от типа на финансите или YMYL (your money or your life).

За ъпдейта

Това беше първият път, в който от Google дадоха наименование на ъпдейта си – March 2019 Core Update. Скучно име, не е животно, но какво да се прави… Целта му стана ясна още от самото начало.

Последици от ъпдейта

Здравните сайтове бяха най-засегнати. Имаше както печеливши, така и губещи по отношение на класирането. Първите големи, които забелязаха рязък спад с ранкинга, бяха everydayhealth.com и техния конкурент verywellhealth.com. Фокусът на промяната в алгоритъма отново се базираше върху E-A-T, също както при февруарския ъпдейт.

Какво означава това?

Здравните сайтове не бяха единствените засегнати. Нишови сайтове от категорията YMYL също усетиха значително влияние. Доверието бе това, което играеше ключова роля, и брандовете, които бяха успели да развият силен имидж с всеобхватни теми, бяха привилегировани. Това отново откроява нуждата на маркетолозите да наблегнат на авторитета и граденето на добро име. И все пак, една от големите промени този път беше свързана с нарастващата важност на потребителските сигнали. По-нисък процент на отпадане (bounce rate), по-висок CTR, повече прегледани страници на сесия – всичко това стана по-влиятелно. И тъй като е трудно да се работи върху подобряването на тези сигнали, уебмастърите е добре да се съсредоточат върху:

  • Изграждането на доверие: развиването на бранд и демонстрирането на експертност са критични. Уверете се, че нещата, за които пишете обхващат всеки аспект и не оставят дупки, които да карат хората да търсят информация и от други източници.
  • Документа Quality Rater Guidelines на Google: над 160 страници е, но най-правилното нещо е да съгласувате съдържанието си с препоръките от него.
  • Потребителските намерения: страниците на сайта ви трябва да отговарят на очакванията на посетителя. Не е новост, че е най-добре да отговаряте точно и ясно на заявките на потребителите, но вече качеството на информацията е дори още по-важно.

5 april 2019 – Деиндексиращ бъг

Тази промяна също бе потвърдена от Google, след бъг, заради който се стигна до изпадане на страници от индекса. Резултатът беше доста драматичен за около 4% от всички сайтове, които спряха да се показват в търсачката.

За ъпдейта

Проблемът с деиндексирането беше бързо оправен. Но след като от Google дадоха информация относно грешката и изпълниха нов план, той отново предизвика подобен бъг.

Последици от ъпдейта

Въпреки, че причината за бъга не стана ясна, резултатът от него беше сериозно усетен. Впоследствие, при възстановяването на индекса малка част от сайтовете не беше включена и съответно те претърпяха големи бизнес загуби.

Какво означава това?

Първите признаци се видяха през Search Конзолата на Google, където се наблюдаваше непостоянство на метриките. Трябваха 5 дена, за да се оправят последиците от бъга и още 2 седмици, за да се възстановят правилните данни в Конзолата. От Google предупредиха, че в бъдеще е възможно да се случват подобни неща. Така и стана, през май месец 2019, когато отново се прояви идентичен проблем, но с по-малки размери. Но бързо беше оправен.


3 юни 2019 – Юнски Основен ъпдейт (June Core update)

Този ъпдейт беше предварително анонсиран от Google, но за жалост дадоха твърде малко детайли. Много от засегнатите от мартенския ъпдейт, отново видяха подобни флуктуации в трафика и класирането. Сайтовете в Обединеното кралство отново бяха ударени. 

За ъпдейта

Някои сайтове, които вече имаха добър имидж според E-A-T препоръките, бяха сериозно засегнати – загубиха трафик, ранкинг, бизнес ползи. Това свидетелстваше, че Google продължаваха да се опитват да сервират САМО най-доброто на потребителите. 

Последици от ъпдейта

Този ъпдейт се разви много по-бързо от повечето core ъпдейти на Google. Обикновено нещата се случват в продължение на седмици, но този път промяната се случи само за 5 дни. Проблем от тази промяна видяха известни сайтове с дълго минало. 

Какво означава това?

Промяната беше доста обширна и обхвана голям брой ниши. Имаше уебмастъри, които реагираха, съсредоточавайки усилия върху подобряването на E-A-T, но реално не забелязаха особен ефект от тях. Google казаха типично в техен стил, че “няма нищо за оправяне”, и че засегнатите по негативен начин сайтове не са сгафили по какъвто и да било начин. Просто не всички ъпдейти касаят E-A-T. Въпреки това, такива големи ъпдейти могат да бъдат полезни. Знаейки точно кога са се случили, лесно може да се проследят промените в трафика и в зависимост от тях да се планират по-ясни бъдещи действия.


6 юни 2019 – Site Diversity Update

Още един потвърден от Google ъпдейт – той бе съсредоточен върху това, при търсене да не се показва повече от една страница от един сайт в SERP. Тази промяна дойде по време на Основния ъпдейт и това правеше разграничаването на ефектите от двата ъпдейта по-трудно.

За ъпдейта

Промяната позволява на потребителите да видят резултати от повече различни източници на информация. Това предпазва Първа страница да бъде изцяло доминирана от един-два сайта само. Естествено, ъпдейтът не обхваща брандовите търсения, при които е нормално да се появяват повече резултати на страница.

Последици от ъпдейта

Ъпдейтът бързо “се намести” и уебмастърите усетиха минимален ефект. Въпреки, че имаше леки сътресения, по-голямата част от сайтовете не видяха неочаквани проблеми.

Какво означава това?

За SEO експертите, фокусът на този ъпдейт означаваше, че трябва да дистрибутират съдържанието си през повече платформи и канали. На колкото повече сайтове се простира съдържанието ви, толкова по-малко ще бъдете засегнати от Diversity промяната.


12 юли 2019 – Maverick ъпдейт

Този ъпдейт не беше потвърден от Google, но хората от SEO бранша го кръстиха Maverick. Силата му не бе голяма и той имаше слаб ефект върху ранкинга.

За ъпдейта

Маверик причини движения в SERP само за някои сайтове. Всеприетото мнение бе, че ъпдейтът е просто допълнителна корекция на Diversity ъпдейта от юни.

Последици от ъпдейта

Нямаше засегнати конкретни ниши от промяната. Сравнително слабият ефект, който имаше, още повече засилва предположенията, че е имала просто коригираща функция на предходния ъпдейт.

Какво означава това?

От Google не са потвърдили нищо, така че на маркетолозите им остава само да продължават да творят качествено съдържание.


24 септември 2019 – Септемврийки Основен ъпдейт (September Core Update)

Този ъпдейт изглежда, че засегна отново същите сайтове, които бяха повлияни от предишните промени. Много малко беше потвърдено от Google, но YMYL сайтовете пак търпяха последиците от подновения алгоритъм.

За ъпдейта

Беше бърз ъпдейт – разви се изцяло само за два дни. Наблюдаваните флуктуации в трафика бяха на средно ниво, но обема на засегнатите беше малък. Предходните по-големи ъпдейти имаха по-силно влияние.

Последици от ъпдейта

Промени се забелязваха предимно при здравните и финансовите сайтове, което за пореден път предполагаше, че по-малко стойностните за потребителите бизнеси ще бележат спад.

Какво означава това?

Важното тук беше, че въпреки, че Google пак запазиха мълчание относно какво е променено, все пак дадоха съвети на брандовете как да се справят с core ъпдейтите по-лесно.


22 октомври – Бърт ъпдейт (BERT update)

Името идва от Bidirectional Encoder Representations from Transformers, което не е сигурно колко адекватно ще звучи, ако го преведем на български. BERT е модел, който ще се опитва да обработва и разбира по-добре така наречения “естествен език”. Целта е да се постигне още по-качествено взаимодействие между търсещата машина и потребителя, като се подобри контекста.

За ъпдейта

Голям обем от заявките, които се правят, разчитат на правилното разбиране в контекстуално отношение. Контекстът винаги е бил голямо предизвикателство за машините и BERT влиза в играта именно, за да подобри нещата в този аспект.

Последици от ъпдейта

Най-просто казано, BERT ъпдейтът идва, за да подобри разбирането на потребителските търсения. Всеки език има своите трудности, като различни думи могат да значат различни неща в зависимост от контекста, в който се употребяват. BERT ще се бори именно с тези проблеми, но моментният ефект от пускането му в действие костваше на доста сайтове загуба на трафик.

Какво означава това?

Има много противоречива информация относно влиянието на BERT. Според една част от специалистите, long-tail ключовите думи трябва да се подобрят, но няма явно доказателство, че предприемането на такова действие ще оправи нещата. По всяка вероятност, ясното съдържание си остава приоритет – текстове, в които се открива някаква двусмисленост трябва да се преработят.



Е, това бяха най-важните ъпдейти на Google за 2019г. Въпреки, че от компанията рядко оповестяват и потвърждават значимите промени в алгоритъма си, SEO общността не спи и сигнализира при сътресения в трафика и ранкинга. Следенето за ъпдейти, независимо дали засягат ваш сайт или не, е важно, за да се следи посоката на развитие на търсещите машини и да се действа адекватно според ситуацията.



Post author

Inbound сертифициран маркетингов експерт. С интерес към белите SEO практики, маркетинга чрез съдържание, както и рекламите в Google и социалните медии.