Кратък SEO Наръчник за Малкия Бизнес [Част 1]

Оптимизирането за локални търсения (в частност Google+ Local SEO) е чудесен начин за един пълен новак да научи най-малко основите на Оптимизацията за Търсачки или така нареченото SEO. Това се дължи най-вече на по-малкото конкуренция, поне за момента, както и на това, че е доста по-лесно да поддържаш и да се фокусираш върху по-малък периметър.

Кратък SEO Наръчник за Малкия Бизнес

Този SEO наръчник за малкия бизнес е следствие от над 3 години практически опит в областта на оптимизацията за локални търсения в Google и Bing. Материалът е насочен изцяло за хора, които имат минимални познания за SEO – просто са чували за този маркетингов похват, но никога не са го практикували през живота си.

Това, което ще ви представя в следващите редове, е списък на всички основни задачи, които един малък, тепърва изгряващ бизнес, трябва да изпълни, ако иска да има шанс да постигне добри резултати и да се бори с големите акули в нишата си.

Надявам се този наръчник/списък да помогне на всеки, който тепърва навлиза в материята на оптимизацията за търсещи машини. Самият списък е разделен на няколко основни задачи, а всяка от тях има множество подзадачки, които да Ви водят стъпка по стъпка през целия процес.

Основните задачи в този Кратък SEO наръчник за Малкия бизнес са следните:

  • Проучване
  • On-site оптимизация на сайта Ви
  • Off-site оптимизация на сайта Ви
  • Проследяване, Анализ и Подобряване на резултатите

 

Проучване

Според много голям процент от SEO експертите по света, това е най-важната стъпка в SEO процеса. Вулканично горещо Ви препоръчвам да НЕ я пропускайте. Никога! Защото преди да започнете да правите каквото и да е, трябва първо да проучите нещата, за да видите какво ще трябва да променяте и изграждате.

  • Напишете своята цел – Защо правите това? Защо искате хората да открият сайта Ви? Разглеждането на сайта Ви ще донесе ли достатъчно информация на бъдещия клиент относно вашите услуги/продукти? Например, целта Ви може да е „Искам когато някой дойде на моя сайт, в рамките на 2 минути да разбере, че ще получи най-качествените ключарски услуги в града, при това на достъпни цени.“
  • Създайте нов е-mail конкретно за вашия сайт – ползвайте го за цялата е-mail кореспонденция, съпътстваща проекта ви. Това е особено важно за линк билдинг процеса.
  • Организирайте си брейнсторминг и си извадете ключови фрази – какви думи биха използвали хората, за да потърсят услугите Ви? Избройте колкото ви хрумнат без да се ограничавате. И не забравяйте да записвате генериратени идеи.
  • Проучете извадените ключови думи – регистрирайте се в Google Adwords и се научете как да боравите с “Keyword Planner”. Научете се да използвате и Wordtracker (платен инструмент) и/или Keyword Difficulty and SERP Analysis от Moz.com (платен инструмент). Не забравяйте да вхърлите по един поглед и на резултатите в Google Search за всяка една от думите/фразите.
  • Подберете най-подходящите ключови думи и фрази, базирайки се на данните от направеното проучване.
  • Анализирайте търсенията в Google, които се появяват по тези ключови думи (SERP – Search Engine Results Page) – Кой е на първите места? Какво са направили ефективно и неефективно. Изследвайте, следете и опознайте конкурентите си добре.
  • Направете списък на конкурентите си – използвайте информацията от предната стъпка, за да го създадете. Информацията ще ви е необходима, за да откриете как другите сайтове и Google+ Local Листинги са се “настанили” в таргетираните от Вас търсения.
  • Използвайте инструменти за откриване на линкове и споменавания (citations), за да видите откъде идва силата на конкурентите ви. Най-добрите инструменти за това са Ahrefs, Majestic SEO и Open Site Explorer – всички те са платени, но имат и безплатни версии, които би трябвало да Ви свършат работа на първо време.
  • Проучете социалните мрежи – влезте във Facebook, Google+, Twitter, LinkedIn и Pinterest. Потърсете информация за конкурентите си, вижте още как може да се възползвате от силата на тези маркетингови канали.
  • Потърсете вашия сайт в Google и Bing – иползвайте командата „site:“ в Google и Bing (site:domain.com), за да видите дали сайтът Ви е индексиран от търсачките. Ако не е – трябва да разберете какво е попречило на търсещите машини да го поставят в индексите си. Задължително потърсете къде и дали са се класирали заглавните тагове от най-важните страници на сайта.
Може да намерите много полезна информация за основните елементи от процеса по оптимизацията на един сайт в презентацията на Inbound.bg отДигитална Работилница за Млади Лидери – Варна (2013)

On-Site Оптимизация:

  • Регистрирайте се и потвърдете акаунтите си в Google Analytics, Google Webmaster Tools и Bing Webmaster Tools – това е важна стъпка, която ще ви е необходима после.
  • Имплементирайте Google Analytics на сайта Ви и го оставете да събира данни поне 2 седмици, преди да почнете да правите каквото и да е SEO. Това ще Ви позволи да съберете данни, върху които да поставите основите на SEO процеса. Препоръчвам да заснемете и запишете релевантните страници, за да видите дали работата по оптимизацията на сайта Ви има положителен или отрицателен ефект.
  • Направете Оценка на визуалната част на сайта Ви (дизайна) – ако вашият сайт отблъсква хората и изглежда ужасно, усилията Ви да правите SEO ще са напразни. Вижте сайтове от бизнес нишата Ви, които са направени с хубав дизайн. Не се опитвайте да бъдете оригинални, поне не и в началото. Ще Ви дам един много известен цитат от Стийв Джобс – „Добрите творци копират, великите творци крадат
  • Проверете съвместимостта между различните браузъри – отворете сайта в няколко браузъра, за да се убедите, че се показва коректно и няма да отблъсне потребителите. Най-добре да направите този тест в – Google Chrome, Internet Explorer, Mozilla Firefox, Opera и Safari. Също така не забравяйте да проверите как се визуализира сайтът Ви на мобилните устройства – смартфони, таблети и дори по-простите телефони.
  • Погледнете HTML кода и оптимизирайте всички тагове, свързани със SEO процеса – ако не сте сигурни какво е това – препрочетете Beginner’s Guide to Search Engine Optimization. Ето няколко неща, които да имате предвид:
    • първоначалната цел трябва да бъде изпълнима от homepage-a
    • ключова дума в заглавния таг (уникален за всяка страница)
    • ключовата дума да бъде в Н1 тага на страницата
    • ключовата дума/фраза да присъства в текста на страницата
    • оптимизирайте URL структурата (примерно (www.website.com/bravi/sekretni-bravi/ вместо www.website.com/bravi/?type=sekretni&bravi=dekaba) – ползвайте 301 редиректи, ако промените URL-ите на вече съществуващи и индексирани страници
    • информационната структура на сайта да следва правилото – с колкото по-малко кликове потребителят стига до крайната цел, толкова по-добре
    • за снимките на сайта – задължително слагайте ключова дума/фраза в alt таговете и в имената на самите файлове
    • поставяйте rel=“nofollow“ таг на изходящите линкове
  • Решете дали Ви трябва meta description – съвременните търсачки са чудесни в сканирането на текста от сайтовете. Доста често търсачката прилага така наречените „приложими снипети“ в SERP-овете, изцяло базирани на потребителските заявки. Трябва да решите дали искате да разчитате изцяло на алгоритъма или да създадете свое meta описание. Препоръчвам да си направите свой meta description на началната страница, както и на всяка от вътрешните. Е, за вторитеможе и да оставите търсачките да свършат работата, ако не Ви се занимава. Запомнете, че целта на създаването на ваше описание е да убедите потенциалните си клиенти да кликнат на вашия линк, излизащ в резултатите при търсене. Направете го още по-убедително като добавите и ваши ключови думи.
  • Добавете адрес и телефон на компанията – направете това на всяка страница от сайта. Търсещите машини са достатъчно умни, за да ги засекат, независимо в какъв формат (само без текст в картинки). Тази информация е от ключово значение за оптимизацяита за локално търсене. Препоръчвам много силно добавянето на NAP (Name – Име на Фирма/Компания/Бранд, Address – Адрес, Phone – Телефон), ймейл и уебсайт адрес  във footer-а на всяка страница от сайта.
  • Добавете robots.txt – важно е поради няколко причини. Първо, позволява ти да уточниш кои точно страници да бъдат намерени и индексирани от търсачките. Второ, включването на robots.txt прави проследяването от търсачките по-лесно, защото те винаги свалят файла преди да навигират клиентския сайт. Тази характеристика различава търсещите машини от нормалните посетители.

И това е първата част от нашия кратък SEO наръчник за малкия бизнес. Втората част очаквайте следващата седмица – в понеделник 🙂

Ако имате въпроси или просто нужда от допълнителни насоки – използвайте формата за коментари!

Post author

Основател и собственик на Inbound.bg. SEO/SEM Професионалист с над 7 години практически опит. Специализира в Inbound Marketing техниките, занимава се още с PPC и Дисплейни реклами, както и реклами в социалните мрежи.