🎙 Няма нужда от оптимизиране за гласово търсене

Няма нужда от оптимизиране за гласово търсене

*Статията представлява различен прочит на темата за оптимизиране за гласово търсене и предизвиква мисълта. Оригинален източник – sistrix.com


Гласовото търсене няма да промени SEO-то. Всички препоръки от типа “оптимизирайте за гласово търсене” са спорни и в повечето случаи можете да ги игнорирате. По-голямата част от информацията е подвеждаща, използвайки грешни данни, и дори се представя от източници, които не са особено наясно какво е “гласово търсене”. А дезинформацията си продължава…


Какво е “гласово търсене”?

Когато говорим за гласово търсене, първото нещо, което изниква в съзнанието ни са смарт говорителите Alexa (Amazon), Siri (Apple), Cortana (Microsoft), Google Home, и как да оптимизираме съдържанието за тях. Всъщност, те не са особено свързани с SEO, защото:

  1. Когато използваме гласови команди, това всъщност са обикновени заявки за Google. Тези търсения са вече записани в Google Search Console и могат да се видят.
  2. В почти всички случаи гласовите команди, изискващи гласови отговори, имат коренно различна цел от тази, свързана с SEO.

За Google, гласовото търсене си е обикновено търсене, което ползва един и същи уеб индекс.

“Гласово търсене” беше тул от Google Labs, създаден през 2007г. Година по-късно, Google внедриха подобни продукти в iPhone, BlackBerry и Nokia, с които направиха възможно гласовото търсене в интернет, Maps и YouTube. През 2012-та, от компанията представиха Google Voice Search за десктоп и мобилни устройства, а от юли 2019-та всичко това е обединено в Андроид под името Google Assistant. 

SEO специалистите би трябвало да се досещат, че за Google “обади се на този”, “Изпрати съобщение на онзи” или “Нагласи алармата за 6 часа” са отчетени в статистиките за гласови търсения – това са така наречените според Quality Rater Guidelines на Google, “device actions”.


Откъде се появиха всички тези големи прогнози?

Когaто на Google I/O 2016, Сундар Пичай обяви, че 20% от всички търсения в Щатите са гласови, той имаше предвид и тези команди, свързани със самите устройства (обаждания, аларми).

Любопитно е, че за повече от 3 години след това, от Google не са оповестили по-пресни статистики, което навежда на мисълта, че гласовите търсения не са нараснали толкова, колкото се тръбеше. Откъде, всъщност, се появи най-известната прогноза, че “До 2020-та, 50% от всички търсения ще се извършват гласово”?

Проследявайки нишката от различни източници, цитиращи други източници, които от своя страна правят препратки към трети, четвърти и така нататък, се стига до първоизточника, провел проучване със заглавие “Гласът на бъдещето” – ComScore. 

Интересното е, че в него авторката Susan Engleson не споменава подобна статистика. Това прави Mary Meeker от Kleiner Perkins в техния “Internet Trends” отчет. Тя цитира Andrew Ng от Baidu, който в интервю от 2014-та за Thefastcompany.com, просто казва, че “до 5 години, поне 50% от всички търсения ще бъдат по изображение, или чрез глас.”

До същото заключение по темата за гласовото търсене стига и Rebecca Sentance.

Не става ясно защо Andrew Ng (Baidu) казва точно 50%, но определено не е бил прав.

По негово подобие, анализатор от Gartner решава, че трябва да излязат с тяхна прогноза по въпроса. През 2017-та, той пише: “До 2020-та, 30% от всички уеб сесии ще бъдат изпълнявани без екран”. Източникът на техния анализ е статия на Google от 2014г. “OMG! Mobile voice survey reveals teens love to talk”, в която не се споменават конкретни проценти, и е чудно защо точно с 30% си служат от Gartner.

В допълнение към смелите проценти, за които авторите от споменатите анализи говорят, никой от тях не разграничава случаите на гласови команди за търсене в интернет от “device actions” командите. Също така, никой от тях не опита да обясни възгледите на Google за гласовото търсене. А точно това би било важното за SEO.


Няма ли да е по-лесно, ако просто попитаме хората?

През 2017-та, от Sistrix използват проучване с Google Surveys, за да съберат 26 720 отговора от САЩ, Германия, Великобритания и Испания. През 2019-та, отново правят същото проучване и събират 7620 отговора от същите страни. Резултатите на въпроса “Кой Гласов асистент използвате?” са следните: 

  • Apple Siri 2017 – 11%
  • Apple Siri 2019 – 9.5%
  • Google Home 2017 – 7%
  • Google Home 2019 – 10.5%
  • Amazon Alexa 2017 – 5%
  • Amazon Alexa 2019 – 11%
  • Microsoft Cortana 2017 – 3%
  • Microsoft Cortana 2019 – 7%
  • None of them 2017 – 74%
  • None of them 2019 – 69.5%

Изводът е ясен – гласовото търсене не се е увеличило значително.


Финални думи

Гласовото търсене е бъдещето, но промяната е далеч от революционна, все още. Дори тя да бе такава, ако сайтът ви е принципно добре оптимизиран и достъпен за търсачките, нямаше да има нужда да предприемате някакви специални действия.

Не се доверявайте на сляпо на прогнозите. Ако анализаторите бяха толкова добри, може би щяха да предвидят големия ръст на Amazon, Google, Apple, Facebook, и нямаше да има нужда да работят повече като анализатори. 🙂 В много случаи си служат с предположения и забравят много на брой различни фактори, за да достигнат до по-голяма конкретика с прогнозните проценти.

Правете проучвания, питайте сами хората. Не е нужно да разчитате на нечии други предположения. Със собствени проучвания можете да достигнете до по-истински резултати, отколкото с неясни анализи.



Post author

Inbound сертифициран маркетингов експерт. С интерес към белите SEO практики, маркетинга чрез съдържание, както и рекламите в Google и социалните медии.