Основните правила за качествена Локална оптимизация през 2015

Local-SEO-Osnovni-Pravila-2015

През 2014-та станах пряк свидетел на това как бизнес и SEO начинаещите в локалното SEO сами правят нещата много по-сложни, отколкото са. След няколко седмици, прекарани в размисли и задаването на въпроса „Как по-дяволите го правят? Защо?“, май открих най-верните отговори.

Липсата на план води до усложняване на целия процес и стратегия!

В следващите редове Ви предоставям един списък с основни елементи, разбити на точки, който да Ви помага при създаването на ПРЪВОНАЧАЛНИЯ план за Локална оптимизация. Защо първоначалният ли? Защото ако започнете един SEO процес (без значение по коя вертикала), без предварителен анализ и план, сте обречени на провал на 90% – останалите 10% са чист късмет.

Оптимизация на сайта на бизнеса:

  • Title тагове – по възможност да са кратки, ясни и да съдържат таргетираната ключова фраза + локацията като в крайният си вариант Title таговете звучат логично, а не спамерски.
  • Страница за контакти и контактни форми – дайте ясно и точно начините за връзка с вас, без да карате хората да четат 1 минута историята на бизнеса Ви. Ако офисът Ви е забутан на гърба на някой блок, дайте насоки и сложете снимки за ориентир!
  • Микродата – имплементирайте я на всички възможни елементи и страници. За документация и информация – http://schema.org
  • Дизайн, мислен и правен за хората – оставете SEO на заден план когато става въпрос за дизайн, разположение на елементите в сайта и т.н.
  • Дизайн за мобилни устройства – не забравяйте, че хората все повече започват да ползват интернет чрез мобилните си устройства (таблети, смартфони). При тези джаджи екраните са доста по-малки от на лаптопите и домашните компютри. Когато човек гледа сайт през мобилен телефон, той едва ли би се радвал да скролира и zoom-ва елементите 2 минути, за да намери информацията (примерно телефона Ви), която търси СЕГА… до максимум 1 минута.
  • Оптимизирайте за трафик от мобилни устройства!
  • Оптимизирайте сайта за ХОРАТА – В края на деня хората са тези, които пълнят банковата Ви сметка. Търсачките просто Ви ги довеждат на сайта – от там обаче всичко зависи изцяло от визията, лесната навигация и добре представената точна и ясна информация (казано обобщено).
  • Правете отделни страници за всеки офис, всяка услуга и продукт – това ще Ви позволи да дадете максимално конкретна информация за ЕДНО нещо. Съответно, ако успеете да дадете най-добрият, най-точният и най-качественият отговор на въпроса на потребителя, шансовете за топ позиции на тази страница са огромни.
  • Микродата на Име на Бизнеса, Адреса и Телефона – само го повтарям, за да не го забравяте 🙂
  • Всяка услуга и продукт с ОТДЕЛНА страница – и това го повтарям, защото е важно и не трябва да се пропуска или забравя.
  • Градът в Title таговете – ако бизнесът оперира само в един град, слагайте името на града в Title таговете възможно най-често. Все пак не прекалявайте. Доста идиотско решение би било да сложите града в Title-а на страницата с Условия и т.н. Само си представете как би изглеждало в резултат в Google – „Условия и Конфиденциалност – Име на Бизнес – София“…
  • Страници за всяка локация/офис – ако бизнесът Ви има повече от един ФИЗИЧЕСКИ офис (примерно в 3 града), направете страница за всеки един от офисите като за всеки град текстовете Ви са уникални. Опишете местоположението, как може да се стигне дотам, работно време, персонал в офиса и т.н.
  • Не слагайте ключовата дума/фраза във всяко изречение – мислете за хората и не правете умишлен спам.
  • Използвайте ваши снимки – не слагайте типичните за всеки индийски сайт снимки на усмихната девойка (с тънко мустаче) със слушалка на ухото или някакви хора, събрани около маса с листи с таблици. Направете снимки на реалната обстановка и хора в офиса/обекта. Представете си колко зле бихте се почувствали, ако видите на нечий сайт красива офис асистентка зад лъскаво бюро в светъл офис, а когато отидете на реалното място, да се озовете в малко офисче, с 1 прозорец с пусната щора и двама едри мъже, седнали зад тъмни бюра.
  • Meta Descriptions – съобразете ги с всяка страница, не ги дублирайте и се опитайте да вкарвате локацията, където е възможно.
  • Избягвайте дублирането и копирането на съдържание.

Линк Билдинг или Входящи Линкове към сайта:

  • Не „правете“ линкове – заслужете си ги!
  • Намерете локални линкове – от локални сайтове. Пример за такива места – http://bit.ly/bglocaldirs
  • Набавяйте си линкове Б.А.В.Н.О. – приемете това за правило и го следвайте стриктно, ако искате усилията Ви от SEO за локални търсения да Ви се отплащат дългосрочно.
  • По един нов линк на месец, ако до момента бизнесът Ви не е имал каквото и да било присъствие и история в Интернет.
  • Възползвайте се от Локалните медии – почти всеки по-голям град в БГ си има поне една локална онлайн медия. Вижте какви възможности може да Ви предложи за по-добро онлайн присъствие и популяризация. Хубавото на този тип медии е, че рекламата в тях е доста по-евтина спрямо националните. Най-големият плюс обаче е, че аудиторията на локалните медии е хипер таргетирана – читателите са хора от съответния град!
  • Направете или спонсорирайте локално събитие.
  • Създайте стажантска програма или се включете в такава – и в двата случая шансовете да получите публичност (офлайн и онлайн) в локалните училища или университет(и) са много големи. А да не забравяме, че линковете от сайтовете на учебни заведения са едни от най-качествените, но и най-трудните за придобиване. Но пък ефектът от тях в дългосрочен план е страхотен.
  • Членувайте в професионални и/или браншови организации – повечето такива организации имат сайт, при това авторитетен. Освен връзка от сайта и споменаване на бизнеса Ви, ще получите възможност да се свържете с хора от вашия бранш – оттам вече зависи изцяло от вас как ще си изиграете картите в посока бизнес цели.

 

Споменавания – NAP:

  • Използвайте инструменти за събиране на информацията за Споменаванията – използването на професионални платени инструменти ще Ви спести наистина МНОГО ценно време. Един агрегатор от ранга на Whitespark Local Citation Finder ще намери данни в интернет не само за вашия бизнес, но и за конкурентите Ви, без да се налага Вие ръчно да проверявате всяка една знайна и незнайна директория.
  • Не дублирайте регистрации по локални и бизнес директории – това ще Ви докара МЕГА главоболия, защото повечето такива места имат ужасно обслужване и премахването на запис става бавно, а в някои случаи и невъзможно.
  • Насочете се към най-качествените източници на Споменавания – не е нужно да пускате информация за бизнеси Ви на всяко възможно място. Ако не внимавате, в даден момент може дори да получите наказание за мърливостта си.
  • Възможно най-пълни Споменавания – опитайте се да намирате места за Споменавания, които показват и трите основни елемента – Име на Бизнеса, Адрес и Телефон. А ако успеете да си уредите Споменавания от места, които дават и линк към сайта Ви – супер!
  • Качество преди Количество – ако може да направите Качествено количество, ще спите спокойно, без да се притеснявате от наказания.
  • Проверявайте Споменаванията Ви често – веднъж месечно е достатъчно, но ако бизнесът Ви започне да се разраства бързо, увеличете амплитудата.
  • Коригирайте грешните Споменавания – намерете всички места, които споменават бизнеса Ви и се опитайте да постигнете 100% точност на информацията в тях. Например, ако в даден момент смените телефона на бизнеса Ви, имайте предвид, че ще трябва да го смените не само в сайта и Google+ страницата Ви, но и на всички останали места в Интернет… ако искате да спите спокойно.

Google+ Бизнес Локална страница (в Google My Business):

  • Верифицирайте Локалния листинг на бизнеса Ви, ако все още не сте го направили.
  • Проверете за дубликати – ако откриете такива, направете всичко възможно да се отървете от тях.
  • Оптимизирайте листинга – бизнес страницата в Google+ – попълнете ВСИЧКИ полета. Не пренебрегвайте елементи като работно време и описание, както и добавянето на поне 5 снимки!
  • Логото/Профилната снимка – използвайте оптимално добре силата на този елемент.
  • Свържете бизнес страницата – листинг с YouTube канала… и планирайте публикуването на видеа в близко бъдеще.
  • Използвайте социалните елементи на Google+ – споделяйте полезна и ценна за потребителите и бъдещите Ви клиенти информация като не пренебрегвайте и настоящите Ви клиенти. Основната Ви цел е да се отличите от конкуренцията и да налагате бранда си сред ХОРАТА.
  • Използвайте #hashtag-ове в постовете Ви. Винаги.
  • Добавяйте хора и други бизнеси в Кръговете на вашия бизнес.

 

Отзиви (Ревюта):

  • Помолете доволните Ви клиенти за Отзиви в Google+ Бизнес страницата Ви – правете го Б.А.В.Н.О. Идеята не е за 1 месец да Ви наблъскат 15-20 отзива, а това да е процес, по възможност без да спира за повече от 1-2 месеца.
  • Искайте приятелите и близките Ви да напишат по един Отзив за вашия бизнес – по-лесен и сравнително бърз начин за набиране на стартов брой отзиви едва ли ще откриете.
  • Диверсифицирайте източниците на Отзиви – опитайте да накарате доволните Ви клиенти да оставят отзиви и в места като GetLokal, Facebook (да, там също има такава опция). Ако сте хотел – TripAdvisor, и всички останали популярни и авторитетни сайтове от този тип.
  • Не игнорирайте местата като GetLokal и други популярни бизнес/локални директории в БГ – Не забравяйте, че Google не е всичко. Да, много силен канал е, но е строго препоръчително бизнесът Ви да НЕ става зависим от него над 40%.
  • Направете всичко възможно да карате клиентите да Ви оставят Отзиви – помислете как да направите това чрез сайта Ви, чрез визитките и след изпълнение на услугите/изпращане на продуктите Ви.
  • Отговаряйте на Отзивите в Google+ – както и на всички останали места, където това е възможно.

 

Маркетинг чрез Съдържание:

  • Покажете на хората, че сте експерти в областта си – пишете статии по темите, в които сте най-добри като практици.
  • Пишете за ХОРАТА.
  • Видеоклиповете също са съдържание – колкото и да е скучен бизнесът Ви, винаги може да измислите интересен начин да бъдете полезни на вашите бъдещи клиенти. Дори не е нужно да разполагате със скъпа техника – може да започнете с фотоапарат или телефон, залепен на стойка… и Вие пред камерата.
  • Снимките също са съдържание – а придружени с няколко абзаца полезен текст стават чудеса в SEO-то 🙂
  • Блог – това е може би най-добрата медия, която може да създадете като бизнес, защото ще бъде ваша на 100%. Вие ще имате пълен контрол над нея. Ако решите да направите тази стъпка, желателно е да имате регулярна амплитуда на нови публикации в блога – може да започнете с нещо ново на всеки две седмици.

Основни бизнес практики:

  • Бъдете проактивни или активни като цяло – това важи както за онлайн средите, така и за офлайн. Не спирайте да се набивате в очите на хората и да оставяте в тях положителни емоции!
  • Правете добър бизнес – знаете, че да продадеш продукт или услуга е лесно. Но след това трябва да доставите обещаното, защото ако не го направите или не оправдаете продадените очаквания, чака Ви солидна доза хейт… в най-добрия случай.
  • Хубавото и Качественото не е евтино – дори няма смисъл да го коментирам.
  • Следвайте правилата – следвайте правилата на Google, на Facebook, на етичните и морални норми, законовите и т.н. Е, може и да не ги следвате, ако може да си позволите последствията от това.
  • Изпъкнете пред останалите – винаги има начин това да се направи, колкото и еднакъв продукт или услуга да имате спрямо конкурентите.
  • Диверсификация на източниците на трафик и запитвания – колкото повече различни източници/канали имате, толкова по-устойчив ще бъде бизнесът Ви на сътресения и неочаквани събития. Например, ако разчитате само на Google за набиране на нови клиенти, Вие сте фалирали, просто е въпрос на време.
  • Не може да делегирате всички задачи – колкото и персонал да имате, не може да им прехвърлите всички отговорности и задачи. Има неща, които никой, освен Вие, не може да направи. А и оставайки като активна част от бизнеса Ви, ще бъдете адекватни на промените в нишата и ще бъдете полезни на бъдещите Ви клиенти и партньори.
  • Не подценявайте конкурентите.
  • Отделяйте време и за себе си.
  • Когато имате нужда от чужда помощ, не се страхувайте да я поискате – ако сте взели поръчка, която се оказва над възможностите Ви, потърсете помощ от конкурент. Колкото и налудничаво да звучи, в крайна сметка сте в един и същи бранш, защитавате го и правите всичко възможно да пазите доброто му име.

 

Ако можете да добавите нещо към този „кратък“ списък, коментарите са отворени 24 часа, 7 дни в седмицата 🙂

Post author

Основател и собственик на Inbound.bg. SEO/SEM Професионалист с над 7 години практически опит. Специализира в Inbound Marketing техниките, занимава се още с PPC и Дисплейни реклами, както и реклами в социалните мрежи.