Какво мислят експертите за: Платените Линкове – Добра или Лоша инвестиция

platenite-linkove-main

Линкове, линкове, линкове… ЛИНКОВЕ.

Всеки в SEO индустрията не спира да говори за линковете и тяхното значение за позиционирането на даден сайт. Да, факт е, че линковете все още са основна част от алгоритъма на търсачките, особено на Google.

Не е тайна, че качествените линкове са или най-трудни за докопване… или най-скъпи за купуване. Да получиш безплатно линк от авторитетен източник в България, просто така, си е цяло чудо. За съжаление основната причина за това се крие културата на журналистите и хората, които имат някакъв интернет ресурс (блог, малък или фирмен сайт). Ако в развитите страни журналистите и хората с гордост (или хейт) споменават/линкват към конкретен сайт или отделна страница, то в България за първото в 90% от случаите ще трябва да си платите. Иначе най-вероятно ще прочетете как в „един сайт за еди какво си“ правят/продават страхотни неща.

Най-вече поради горепосочените причини, купуването на линкове в България е толкова популярно, колкото и купуване на гласове… И цените не са много по-различни. При купуването на линкове обаче има доста голяма разлика във възвращаемостта на инвестицията, както и трайността на действието от купения линк. Рисковете също са доста по-големи, но пък предвидими.

Каквъв е правилният отговор на основния въпрос? Няма такъв или поне няма унифициран според 4 от доказаните SEO експерти в България.

Вижте какво мислят Оги Младенов, Васил Тошков, Боби Арапчев и Десислав Кузманов по темата за „Платените Линкове – Добра или Лоша инвестиция“.


ognian-mladenov-seom
 
 

Огнян Младенов, SEO Експерт в SEOM

(Google+ | Facebook | LinkedIn)

 

 

Връзките все още са основен фактор в алгоритъма за позициониране на всички големи търсачки. Борбата с манипулирането на този фактор е жестока, а решенията – различни: от наказания за прегрешилите сайтове (Google) до опити за премахване на тежестта на фактора (Яндекс).

Факт е, че естествени връзки се получават все по-трудно, а начините и средствата за придобиването им са все по-скъпи. От друга страна, сериозната конкуренция ежедневно анализира и сайта, и връзките ви, и ако не следвате правилата, е твърде възможно бързо да получите доклад и неприятно наказание.

Иначе казано, не говорим само за инвестиция, а и за сериозен риск.

За начало, нека дадем примери за това точно кои видове платени връзки не харесва Google :

  1. Платени връзки, предаващи PageRank. Решението е поставяне на атрибут „nofollow“ или пренасочване към страница, индексирането на която е забранено с robots.txt
  2. Автоматично създадени връзки. Дали има смисъл да ги използвате, при условие, че повечето от тях са ясни на търсачките и връзките от тях не предават почти никаква тежест
  3. Мащабна !!! реклама с помощта на статии и коментари. Гест блогингът и публикациите в директории за статии прекрасно се преобразуват в хубави интервюта.
  4. Активен обмен на връзки (link exchange). Лесно може да се замени с публикуване на doc, pdf, ppt файлове на хоста на партньора.
  5. Текстова реклама и платени рекламни статии, които предават PageRank. Защо ли нищо не казват за банерната реклама с подходящ anchor text ? 🙂
  6. Пресрелийзи и нюз релийзи с anchor text, включващ оптимизирани ключови думи. Не ми е известно да има наказан сайт с чисти брандови връзки.
  7. Връзки от нискокачествени каталози, директории и букмаркинг сайтове. Виж т.2
  8. Връзки от уиджети.
  9. Еднакви връзки от sidebar и footer. Виж т.4
  10. Постове и подписи във форуми. Правилото за брандовите връзки важи и тук.
  11. Нерелевантни връзки. Забравете за тях 🙂

Можем да обобщим, че към момента основно наказания се налагат не толкова за платени връзки, а за връзки с оптимизиран anchor text (съдържащ ключови думи). Чистите брандови линкове могат да донесат негатив единствено, ако са получени от повечко спамърски сайтове.
И няколко препоръки, които от дълги години използвам успешно в оптимизацията:

  1. От линк билдинг сайтът получава основно брандови линкове, изключително от авторитетни сайтове или поне от релевантни страници.
  2. Ценният линк е този, по който идва трафик. Останалите не си струват нито парите, нито труда.
  3. Всички останали усилия се съсредоточават върху качественото и полезно съдържание и отличната оптимизация на сайта, всяка страница и максимално добро описване на текста със структурирани данни.

Накрая да опитам все пак да отговоря на въпроса „Добра или Лоша инвестиция са платените линкове?“ 🙂

Според мен, са по-лоша от инвестирането в качественото и полезно съдържание. Последното ми носи по-добра възвръщаемост. 🙂


vasil-toshkov
 
 

Васил Тошков, SEO Експерт в Cloxy

(Google+ | Facebook | LinkedIn)

 

 

За мен лично няма нищо по-естествено от платените връзки. Споделям мнението от ранните години на Google, че щом някой има средства да си купи връзка от началната страница на Yahoo, то този някой няма как да не е сериозен истински бизнес. И такава връзка не е никакъв проблем.

В момента мнението на Google е друго, вероятно защото вече имат съвсем други корпоративни интереси, заставащи над свободата на хората и брандовете. Затова когато се купуват връзки трябва да се гледа това да не е явно, а да изглежда колкото се може по-естествено.

За съжаление Google стигат до там да налагат дори връзките от реклама (примерно банери) да са с наложения от тях nofollow атрибут. Не съм разбрал обаче някой да е наказан за това. Така че моят съвет е когато се купуват връзки, те да изглеждат или като естествена препоръка, или като реклама.

Така ще е най-добре и за посетителите на сайта, защото рекламата няма да е натрапваща се.

Не веднъж съм бил свидетел как Google наказват сайтове за „купени“ връзки, като за пример дават връзки, които са натурални. Последният пример е връзка от „Blogroll“ секцията в сайта на известен блогът, който е използвал услугите на компания X, доволен е и им е дал връзка.

Връзката е с абсурден текст от несъществуващи диалектни думи, още веднъж доказващи, че е сложена просто така и в типично стария блогърски стил. Въпреки това докато не я премахнахме Google не пожелаха да свалят наказанието. Така че предпазливостта не е решение.


borislav-arapchev-300
 
 

Борислав Арапчев, Идея Студио

(Google+ | Facebook | LinkedIn)

 

 

Тенденцията при платените линкове е тяхното изместване – от фуутър и сайтуайд линкове , към линкове в статии/публикации. Това ги прави донякъде по-логични и по-не застрашени от наказанията на Гугъл.

Добрата страна

Добър линк може да ви изстреля сериозно нагоре. Ако е на подходящо място, в утвърден и посещаван сайт – този линк може да е вашата ракета-носител. Още няколко такива линка и можете да берете добри плодове в бизнеса. Затова всеки се бори за линк в eHow.com, About.com и други популярни сайтове. Не е тайна, че там доста линкове в статиите са платени.

Лошата страна

Гугъл забранява търговията с линкове (познато ли ви звучи ?! ). Така че – стратегията с платени линкове е опасна. Ако минете между капките – добре, но винаги има риск, да бъдете открит или “добър приятел” да помогне на Гугъл за това. Факт е, че сравнително скоро за платени линкове в PR статии Гугъл таказа няколко световно известни международни сайта. Така че – вие не сте по-защитен.

Извод

Линковете срещу пари едва ли ще изчезнат скоро. Но те са рискова инвестиция и ако решите да ползвате такива – правете го с мярка и внимателно. Заложете на качеството и бъдете внимателни – в интернет един сайт от качествен бързо може да се влоши, а понякога и обратно. А това влияе на линка ви в него.


desislav-kuzmanov-newrank
 
 

Десислав Кузманов, Агенция NewRank

(Google+ | Facebook | LinkedIn)

 
 
 

Задайте си въпроса – купените приятели, приятели ли са? Същото е и с връзките, не можеш да очакваш, че те ще ти донесат някаква полза, ако наистина не си ги заслужил. Купуването на връзки по критерии като PR, DA, PA и т.н., е остаряла и неефективна практика, която може само да ви навреди в дългосрочен план. Друг недостатък на платените връзки е, че всеки може да си ги купи. Съответно, уеб сайтове, от които всеки може да си купи линк, в повечето случаи са некачествени. В Интернет има много източници, за които Google знае, че няма как да имате линк, ако наистина не сте го заслужили. Естествено, връзки от такива източници не се купуват, а трябва да предложите нещо полезно, за да си ги заслужите. Фокусирайте се върху полезното съдържание с добавена стойност – връзките са просто следствие от положения труд.


А какво е вашето мнение по темата „Платените Линкове – Добра или Лоша инвестиция“?


Post author

Основател и собственик на Inbound.bg. SEO/SEM Професионалист с над 7 години практически опит. Специализира в Inbound Marketing техниките, занимава се още с PPC и Дисплейни реклами, както и реклами в социалните мрежи.