
Получаването на известие за ръчно наказание в Google Search Console със сигурност е едно от нещата, които никой SEO специалист не иска да му се случват. Но дори и то може да бъде поправено. В следващите редове ще ви запознаем с най-честите случаи на такъв тип наказания и стъпките, които могат да се предприемат за справяне със ситуацията.
Нека започнем с едно уточнение, което трябва да бъде направено – наказание от Google и Google ъпдейт са две различни неща. За пример даваме “Пандата” и “Пингвина”, които някои хора от бранша свързват с наказания, но те реално са автоматизирани алгоритми. Сайтове, които не покриват стандартите на тези алгоритми биват изпращани по-назад в ранкинга.
Отделно от алгоритмите, от Google разполагат с огромен човешки ресурс, който специално се занимава с ръчно обхождане и оценяване на сайтовете. Тяхната работа е да откриват съдържание, което нарушава Google стандартите за качество, но някак успява да мине между капките при проверките от алгоритмите.
Надеждите от страна на Google са свързани с RankBrain и BERT ъпдейтите, които са алгоритми, основаващи се на машинното самообучение – развитието им в правилната посока би означавало минимизиране на човешкия ресурс за справяне с некачествените сайтове.
Да си в разрез със заложените качествени стандарти в алгоритъма със сигурност може да се усеща като наказание. Но е важно да се прави разлика между ръчно наказание и засягане от алгоритъм, тъй като в зависимост от това, кое от двете е влязло в сила, се прилага различна стратегия за възстановяване.
Като най-съществена разлика в справянето с проблема може да се посочи нуждата от директен контакт с Google, когато наказанието е ръчно. Един ръчно наказан сайт ще получи съобщение за това в Google Search Console. В момента, в който вече сте решили въпросния проблем, трябва да помолите Google за Преразглеждане. Има и автоматични наказания, за които не се получават известия – установяването им става само, ако имате активен SEO мониторинг и следите ежедневно вашата SEO видимост и трафик.
По-надолу ще видите най-честите причини за ръчни наказания и как можете да оправите нещата.
Cloaking и/или заблуждаващи пренасочвания

Cloaking е техника, при която съдържанието, което се показва на краулерите е различно от това, което се визуализира на потребителите. Заблуждаващите пренасочвания, пък, препращат хората на различна страница от тази, която Google е видял. И двете действия са изключително груби нарушения на правилата на Google.
Решението:
Влезте в Search Console и с помощта на URL Inspection погледнете как Google вижда съдържанието ви, след което го сравнете с това на сайта ви. Изчистете всякакви разлики, каквито виждате между двете версии. Проверете редиректите и премахнете тези, които:
- изпращат потребителите на нелогична и неочаквана страница
- пренасочват потребители, идващи от определен източник
- са по някакъв начин заблуждаващи
Имайте предвид, че такъв тип редиректи могат да бъдат създадени от различни CMS плъгини, да се намират в .htaccess файла, или да са написани на JavaScript.
След като сте извършили тези стъпки, преминете към Преразглеждане от Google.
Заблуждаващи мобилни пренасочвания
По принцип е съвсем нормално съдържанието на мобилната версия да е леко различна от десктоп версията, заради нуждата от вместване на оригиналното съдържание в по-малък екран.
Но в случай, че зареждането на сайта през мобилен телефон пренасочва към нещо тотално различно от оригинала, това неминуемо би довело до ръчно наказание.
Понякога такъв тип редиректи са неумишлени и се случват без знанието на уебмастъра в следните ситуации:
- Добавен е код, който създава пренасочване на мобилни потребители
- Добавен е скрипт, който да показва реклами и пренасочва потребителите на мобилни устройства
- Добавен е скрипт от хакери, който препраща потребителите към зловреден сайт
Решението:
В случай, че пренасочванията се случват неумишлено, първото нещо, което трябва да направите е да проверите дали сайтът ви не е бил хакнат. За целта прегледайте внимателно страниците си за съмнителни външни скриптове.
После направете следното:
- Един по един премахвайте външни скриптове, които не са под ваш контрол
- Проверете през мобилно устройство дали пренасочванията продължават да се случват
- В случай, че установите важен скрипт, за който смятате, че е отговорен за редиректите, се погрижете грешките в скрипта да бъдат изчистени и наново го качете в сайта.
В случай, че пренасочванията са умишлено създадени, то трябва да направите промени, така че всичко да е според препоръките на Google. След промените, проверете на мобилно устройство дали наистина всичко изглежда вече нормално. Отворете Search Console и предприемете Преразглеждане, като обясните как е възникнала грешката и какви действия сте предприели по отстраняването й. Следете периодично за съобщение в Search Console – ще имате такова, ако преразглеждането е минало и в случай, че проблемите са отстранени, наказанието ще бъде вдигнато.
Несъответствие с AMP съдържанието
Проблем е, ако AMP версията на дадена страница се различава от каноничната. Ако двете версии имат леки разлики в текста, но на 99% съдържанието е еднакво и действията, които могат да се направят на стандартната версия са същите като на AMP версията, няма да има проблем.
При наказание за такова несъответствие, AMP страницата ще изпадне от индекса.
Решението:
Първо проверете, че AMP страницата се асоциира с правилната канонична такава. Уверете се, че съдържанието и на двете страници се припокрива. В случай, че разминаването е осезаемо – редактирайте. После проверете, че това, което Google вижда на двете страници е същото, каквото вижда и потребителят. Това става отново чрез URL Inspection в Конзолата, който би откроил, примерно, блокиран ресурс чрез robots.txt в едната от версиите.
Когато сте готови с уеднаквените версии, преминете към Преразглеждане и следете за отговор в Конзолата.
Скрит текст и/или преоптимизация с ключови думи

Подзаглавието е достатъчно ясно – ако имате текст, който остава скрит от потребителите и има за цел да заблуди краулерите, или ако употребата на ключови думи е с неестествено голяма честота, ви грози ръчно наказание.
Тези нарушения могат да се отнасят както за отделни страници, така и за целия сайт.
Решението:
Прегледайте засегнатите страници чрез URL Inspection инструмента и търсете за текст, който е с цвета на фона на страниците (body color). Гледайте и за скрит текст, стилизиран и позициониран чрез CSS. Щом намерите такива текстове, или ги премахнете или ги стилизирайте във видим за потребителя цвят.
По отношение на преоптимизацията с ключови думи, премахнете парчета текст, които звучат неестествено и са пренаситени с една и съща ключова фраза. Редактирайте title тага и alt текстовете, съдържащи повтарящи се ключови думи. Намалете честотата на употреба на основната ключова дума в дадена страница.
След като изпълните тези стъпки, можете да пристъпите към Преразглеждане от страна на Google.
Чист спам
За разлика от много други причини за наказание, при които може да е станала неволна грешка, при тази няма как да кажете, че не знаете за какво става въпрос. При чистия спам говорим за комбинация от некоректни практики, като автоматично създаване на съдържание, публикуване на откраднато от друг сайт съдържание, показване на различно съдържание на краулери и потребители. И тук също може да става дума само за отделни страници или за целия сайт.
Решението:
Ако ви е първо провинение, имате шанс за възстановяване. Отървете се от спам съдържанието и поискайте Преразглеждане. В случай, че не ви е за първи път, по-добре зарежете сайта и се ориентирайте към нов проект.
Спамерски безплатен хостинг
Няма такова нещо като “безплатен хостинг”. Може на пръв поглед да спестявате някой лев, но бъдете сигурни, че ще “платите” по друг начин, като например, ненадеждност на услугата или спам реклами, които не можете да контролирате.
От Google са заявявали открито, че са склонни към ръчни действия спрямо цели хостинг провайдъри, така че не си струва рискът.
Решението:
Просто мигрирайте към достатъчно реномирана хостинг услуга. След като вече сте преминали на нов хостинг план, подайте искане за Преразглеждане.
Проблем със структурираните данни

Ако не следвате препоръките за микродата и маркирате невидимо за потребителя съдържание, или използвате погрешни маркировки, може да бъдете наказани.
Решението:
Премахнете излишните маркировки и редактирайте заблуждаващите. После преминете към Преразглеждане в Конзолата.
Бедно и нискокачествено съдържание

Освен Панда ъпдейта, и хората в Google следят за нискокачествено съдържание и могат ръчно да наказват. Основни причини са:
- Автоматично генериращо се съдържание
- Афилиейт страници с блудкаво съдържание, което не предоставя стойност за потребителя
- Откраднато съдържание от други сайтове
- Страници, изрично създадени да покрият конкретно потребителско търсене, без да могат да предложат стойност (doorway pages)
Решението:
Премахнете автоматично генерираното съдържание. Подобрете афилиейт страниците или директно ги изтрийте. Използвайте софтуер за откриване на дублирани страници в мрежата и изтрийте или променете намерените страници. Вижте кои от страниците ви страдат от малко количество текст и ги обогатете. Отървете се от всички doorway страници.
След като сте готови, подайте искане за Преразглеждане и проверявайте за отговор в Конзолата.
Неестествени беклинкове към сайта ви

С времето Google все повече разчита на алгоритмите си да намират неестествено придобити връзки.
Застигне ли ви ръчно наказание относно беклинковете, причината е винаги една и съща – купуване на линкове или участие в схеми за придобиване на линкове с цел по-добро органично класиране в Google.
Решението:
Свалете таблица с линковете към вашия сайт от Search Console. Прегледайте задълбочено връзките, за да откриете кои са тези, заради които сте в нарушение на правилата. Ако имате възможност да премахнете въпросните линкове или да ги отбележите като NoFollow – направете го. Ако нямате контрол над тях, ги включете в Disavow файл и го подайте в Конзолата.
Щом сте “почистили” сайта си от спам линкове, преминете към Преразглеждане.
Спам съдържание от потребители
Такъв тип съдържание обикновено присъства под формата на текст по форуми, в коментари, в профилни страници. Ако го изтървете от контрол, може да бъде причина за ръчно наказание.
Решението:
Установете страниците, на които потребители могат да оставят коментари и търсете за вулгарно съдържание, спам реклами, нерелевантни линкове и всякакво друго съдържание, което няма връзка с идеята на сайта ви. Премахнете всичкия спам и се уверете, че занапред немодерирано съдържание няма да бъде допускано в сайта. Предприемете Преразглеждане.
Съдържание за възрастни в Google Discover

От Google са съвсем ясни по тази тема – никакво съдържание за възрастни в Google Discover. В противен случай следва наказание.
Единствено изключение се прави, когато става дума за медицинска терминология и сексуално образование.
Решението:
Прегледайте съдържанието си и премахнете всичко, което е или може да бъде счетено за нецензурно. След като всичко е изчистено, освен молбата за Преразглеждане, обяснете как е станал проблемът и какви мерки са взети с цел превенция вбъдеще.
Опасно съдържание в Google Discover
Google забранява публикуването на съдържание, което директно може да доведе до причиняване на сериозна и моментална вреда както за хора, така и за животни. Трябва да се има предвид, че това е твърде широкообхватно изискване без особена конкретика. За да разберем какво може би се има предвид би било добре да погледнем правилата на YouTube, които по-ясно очертават рамката на “опасно съдържание”:
- Не публикувайте опасни предизвикателства, които създават висок риск от физическа травма
- Не публикувайте опасни и заплашителни шеги, от които хората изпитват силен страх за физическа травма, или които могат да доведат до емоционално разстройство
- Не публикувайте инструкции как се убива или наранява (примерно как се прави бомба)
- Не публикувайте нищо свързано със силни наркотици и тяхното производство
- Не публикувайте съдържание, което промотира и прославя насилието и трагедиите
- Не публикувайте нищо, което приканва към кражби и измами
- Не публикувайте съдържание, приканващо към хакерство и учещо на хакерски действия
- Не публикувайте съдържание, показващо как се заобикалят правила, с цел неплащане за дигитални услуги и продукти
- Не публикувайте промоции на опасни лекарства и добавки
Решението:
Внимателно прегледайте съдържанието си за нарушаване на някое от изброените по-горе правила (които както казахме са на YouTube, но твърде вероятно важат и за Google Discover). Отстранете го от сайта си, обяснете на Google как се е стигнало до грешката, какви превантивни мерки са предприети занапред и подайте молба за Преразглеждане в Search Console.
Език на омразата в Google News и Google Discover

Google категорично забранява публикуване на агресивни материали в News и Discover, които са насочени срещу определени групи и общности на база тяхната националност, раса, етнос, религия, полова принадлежност, сексуална ориентация и др.
Решението:
Премахнете всякакво съдържание, в което се използва език на омразата. След това, отново ще трябва да посочите какви действия са предприети, за да не се повтаря ситуацията и ще подадете молба за Преразглеждане.
“Фалшиви новини” в Google News и Google Discover
От известно време от Google гледат на манипулираното съдържание доста сериозно. Всяко публикуване на текст, видео или изображение, което има за цел да поднесе заблуждаваща информация на широката аудитория, е забранено.
Решението:
Открийте всяко манипулирано съдържание на сайта си, което не отговаря на правилата за публикуване в News и Discover, и го премахнете. Отново – дайте обяснение за ситуацията и представете конкретните мерки, които сте взели, за да не се повтори нарушението. Преминете към Преразглеждане в Search Console.
Съмнително медицинско съдържание в Google News и Google Discover
Придържайки се към YMYL политиката си, Google не разрешава публикуването на съдържание, което влиза в противоречие с утвърдената наука и медицинска практика. Диагнози, лечения и съвети с комерсиална цел, също са забранени.
Решението:
Намирате въпросното медицинско съдържание и го премахвате от сайта си. След това отново влизате в обяснителен режим пред Google и пристъпвате към Преразглеждане.
Терористично съдържание в Google News и Google Discover

Google забранява и отстранява незабавно всякакво съдържание, което промотира тероризма и екстремистките актове. Това обхваща склоняването към тероризъм, насърчаването към терористични актове и възхваляването им.
Решението:
Прегледайте внимателно съдържанието си и изтрийте всичко, свързано с евентуалното промотиране на тероризъм. След това обяснете на Google как се е стигнало до създалата се ситуация и посочете какви действия сте предприели с цел недопускане на повторен случай.
Съдържание с насилие или с шокиращи подробности
Google забранява публикациите, показващи актове на насилие и кадри с чувствително съдържание. Екстремни материали, целящи предизвикването на сензация, отвращение, шок, са недопустими. Да, те продават, но моралът трябва да стои по-високо от парите.
Решението:
Установете кои страници представят сцени на насилие и/или друго чувствително съдържание и ги премахнете. Опишете какви действия сте предприели, за да не се повтарят подобни публикации и преминете към Преразглеждане в Search Console.
В заключение
Това са по-интересните и по-често срещани нарушения на правилата, заради които сайтовете получават ръчни наказания. За мнозинството от вас те ще звучат като нещо, което никога вие не бихте допуснали на сайта си, но все пак се случват недоразумения и неволни грешки. Както виждате, в почти всички случаи решението на проблема е премахване на съдържанието, даване на обяснения и подаване на молба за Преразглеждане в Конзолата. И няма как да е иначе, когато такива сериозни нарушения биват допускани. Просто знайте, че с публикациите си носите отговорност, и че въпреки трудното възстановяване, то не е невъзможно.