С какво Google Analytics Enhanced Ecommerce плъгинът може да ви е полезен

Как помага Enhanced Ecommerce плъгинът

Enhanced Ecommerce, или Подобрена електронна търговия, е плъгин/надстройка за Google Analytics. С негова помощ имате възможност да получавате важна информация за потребителското поведение при пазаруване на потребителите във вашия сайт. Тази информация се изразява в допълнителни отчети с полезни данни. Друго предимство е, че благодарение на тези данни, можете да създадете и наблюдавате ценни сегменти. Можете да сегментирате потребителите, които са разгледали продуктова страница, но не са добавили продукта в количката. Или да видите колко души са се отказали на някоя стъпка от чекаут процеса.

Отчет на чекаут поведението от Enhanced Ecommerce

Как да имплементирате Google Analytics Enhanced Ecommerce на сайта ви?

Настройката на Подобрената електронна търговия (Enhanced Ecommerce) си иска своето време и усилия. Разбира се, това зависи от фактори като големината на сайта, дали искате пълна имплементация, или само частична, и др.

Един от най-разпространените начини за пускане в действие на Enhanced Ecommerce плъгина, е чрез Google Tag Manager. Самата настройка там не е сложна, просто трябва да включите Enhanced Ecommerce в GA таговете и да използвате dataLayer като източник на ecommerce данните. Трудната част е да се уверите, че dataLayer събира данните според изисквания формат. Например, кодът за Enhanced Ecommerce поръчка изглежда така:

Примерен код за Enhanced Ecommerce поръчка

Ще намерите по-подробни насоки на следния адрес: https://developers.google.com/tag-manager/enhanced-ecommerce.


Кои са частите на Enhanced Ecommerce в Google Analytics?

Както споменахме преди малко, имплементирането на плъгина може да се окаже предизвикателство. Добрата новина е, че не е задължително да пуснете всичко от раз. В следващите редове ще ви покажем всички части, които трябва да се включат, подредени по приоритет. За някои бизнеси една част може да е пред друга, но в общия случай подредбата е следната:

  • Поръчка (Purchase) – това е най-важната част на Подобрената електронна търговия. С включването на тази част, получавате достъп до отчети с продажби в Analytics, в които да филтрирате продадените продукти по категория, бранд или вариант.
  • Стъпки от чекаут процеса (Checkout steps) – имплементирането на проследяване на тези стъпки ще ви даде ценни отчети по отношение на процеса по завършване на поръчката. Благодарение на тях, ще можете да видите на коя стъпка точно потребителите се отказват и ще имате възможността да оптимизирате където е нужно.
  • Продуктова страница (Product detail page) – едно от най-големите предимства на тази имплементация е, че тя ще ви отключи достъп до Buy-to-detail метриката в Enhanced Ecommerce отчетите. Buy-to-detail е съотношението между продадените продукти и броя посещения на страницата на въпросния продукт.
  • Добави в количката / Премахни (Add to cart / Remove from cart) – подобно на Продуктовата страница, тази част ще ви даде достъп до Cart-to-detail – съотношението между добавянето на продукт в количката и броя посещения на продуктовата страница

Какви допълнителни данни могат да се събират?

По подразбиране можете да събирате доста неща за продуктите – име, идентификационен код, продуктов код, категория, бранд, продуктова вариация. Също така е възможно да обогатите тези основни измерения със свои собствени метрики. Например, подобно на цена, можете да добавите и марж, или по-подробни продуктови характеристики.


Enhanced Ecommerce за некомерсиален сайт?

Можете да имплементирате Подобрената електронна търговия и за сайт, който не е онлайн магазин. За целта е нужно да помислите креативно и да преобразувате всички метрики, които дава Enhanced Ecommerce, в такива каквито ще са ви полезни на вас.

Да речем, че имате блог. Първо, трябва да идентифицирате кое в случая е вашият “продукт” и кое можете да считате за “транзакция”. Логично би било под “продукт” да имате предвид статия. Това означава, че ако потребител прочете тази статия, имате отчетена “транзакция”. За нея може да бъде зададено да се отчита, когато посетителят е достигнал края на текста и се е задържал там определен брой секунди. По подобен начин можете да съотнесете и другите измерения на Enhanced Ecommerce.



Подобрената електронна търговия предлага едно по-високо ниво в анализа на данните от Google Analytics – тя може да бъде полезен инструмент за по-пълноценното дешифриране на потребителското поведение и да помогне в съставянето на онлайн стратегията.



Post author

Inbound сертифициран маркетингов експерт. С интерес към белите SEO практики, маркетинга чрез съдържание, както и рекламите в Google и социалните медии.