Имате онлайн магазин и предприемате какви ли не маркетингови стратегии, за да продавате повече, но резултатът не се доближава до очакванията ви. Това е често срещан сценарий, но с него не идва края на света. В следващите редове, ще ви дадем няколко предположения, като има голяма вероятност поне едно от тях да се крие зад вашето бизнес буксуване. Съпоставете всяка възможна причина с вашата ситуация и помислете дали имате нужда от промяна.
Причина 1: Не предлагате най-добрата цена
Каквото и да си говорим, цената си е най-ключовият фактор, особено за българския пазар. Лошото е, че ако не сте гигант с размерите на Амазон, да влизате в битка на постоянно намаляване на цената спрямо вашия основен конкурент, би било колкото безсмислен, толкова и деградивен бизнес ход. Вместо това, насочете усилията си в изтъкването на предимствата на продукта/услугата ви, спрямо конкуренцията. Няма да е лесно, но ако успеете да си изградите репутация на търговец със страхотна клиентска удовлетвореност, то със сигурност една част от тези, които са забелязали по-ниска цена другаде, ще се спрат на вас.
Причина 2: Хората не разбират стойността на продукта ви
Когато определят причината, поради която да закупят даден продукт, хората рядко се интересуват от сухите параметри. За тях е по-важно как конкретният продукт ще подобри живота им. Не изтъквайте многобройните спецификации, които на обикновения човек не му говорят нищо, а заложете на това, с какво употребата на продукта ще подпомогне потребителя. Ако продавате ортопедична възглавница, облекчаваща болките в гърба, наблегнете на приложението й, а не на размера, цвета и използвания материал. И те са от значение, но не са приоритет! Опитайте се да разгледате информацията за продукта ви с окото на клиент, който за първи път го вижда. Задайте си въпроса дали предимствата на това, което продавате, са ясни. Дори и най-малката промяна в презентацията може да се окаже от голямо значение за потенциалния купувач.
Причина 3: Потребителите се разсейват
Хората лесно се разсейват. Фактът, че са попаднали на страница с продукт, от който се интересуват не е достатъчен, за да се превърнат в купувачи. Истината е, че в момента, в който някой посети дадена страница, са му нужни не повече от 10 секунди, за да разбере дали ще продължи да взаимодейства с нея или не. С други думи – ВИЕ имате по-малко от 10 секунди, в които да спечелите вниманието на потребителите и да го задържите. Съсредоточете се върху висококачествените и интересни изображения, интригуващи и лесно забележими текстове и бутони, подканящи към действия. Нещата трябва да се случват лесно, така че мислете за опростени дизайни, особено за мобилните устройства! Внимавайте да не оставите някой изходящ линк на неправилното място, откъдето трафикът може да “изтече”. Особено важно е да се възползвате и от силата на ретаргетинга и ремаркетинга, с които да напомняте на хората за вашия сайт и вашите продукти, към които те вече са проявили интерес.
Причина 4: Хората не знаят какво да купят
В наши дни, предлагането на ВСЯКАКВИ продукти може да бъде грешка и проблем. Не го подценявайте! Това, което имаме предвид е, че изобилието не винаги носи ползи. Ако нямате селекция от продукти, а разполагате с десетки неща, които са еднакви на 90% помежду си, може да се стигне до объркване у потребителя и той да не купи абсолютно нищо. Улеснявайте клиентите, като предлагате различни продукти, чиито качества откроявате ясно. По този начин, хората ще стигат по-бързо до решение за покупка на продукт, който вярват, че би бил полезен именно за тях.
Причина 5: Хората не могат да разберат сайта ви
Понякога, в желанието си да създадем нещо уникално, което да стане достойна част от модерния дигитален свят, забравяме основната цел. А именно – да правим нещата възможно най-прости. Отново напомняме – мислете като потребител на вашия собствен сайт. Не се захласвайте по красиви, но прекалено авангардни дизайни, които биха останали неразбрани за масата. Създавайте страниците така, както смятате, че един обикновен потребител би искал да изглеждат, за да успее безпроблемно да направи поръчка.
Причина 6: Хората нямат време (или търпение)
Ако искате да си купите нещо, то най-вероятно ще искате всичко да се случи бързо и да продължите с ежедневните си задачи. И клиентите искат това. И ако случайно сайтът ви е бавен, познайте дали ще искат да си губят времето в изчакване на зареждането на страниците. А ако скоростта ви е на ниво, то тогава не забравяйте да опростите процеса по поръчването. Никой не иска, след като е натиснал бутона “ПОРЪЧАЙ”, да му се отворят 4 допълнителни страници, всяка с по 8 полета за попълване и 5 чекбокса. Ето няколко правила, към които да се придържате, когато правите процеса по поръчване лесен:
- Добавете опция за поръчка без да е нужна регистрация в сайта. Можете да им предложите да си направят акаунт, след като финализират поръчката.
- Сведете до минимум полетата за попълване. Последното нещо, което искате, е да изнервите потребителя с изискването на ненужна информация.
- Дайте възможност на потребителя да се връща назад (или да отива напред) в стъпките по поръчката.
Освен това, знайте, че винаги е добре да имате повече от един начин за плащане. Все още в България наложеният платеж е цар, но възможността за разплащане с карта/по банков път ви дава конкурентно предимство.
Причина 7: Потребителите нямат доверие на сайта ви
Нещо, за което се говори все повече и повече – изтичането на лични данни и информация, и измамите. Щом някой ще си дава парите, то той ще иска да се чувства сигурен, че ще получи продукта си и, евентуално, ще очаква коректно професионално отношение. Като за начало, се постарайте да криптирате връзката към сайта си с SSL сертификат. Освен това, създайте страници “Общи условия” и “За нас”, в които да бъде достъпна публично информацията относно бизнеса ви. Не пропускайте да включите и блок с реални потребителски мнения и коментари. Всеки, който попадне на подобен сайт, би се чувствал по-спокоен, докато го разглежда.
В обобщение: Улеснете хората
В горните редове споделихме основните причини защо хората не купуват от вашия сайт, но имайте предвид, че с тях не се изчерпват вариантите. Като цяло, мислете като потребител и правете нещата простички. Съсредоточете се върху ползите, които вашия продукт и обслужване носят, и се погрижете това да е видимо, разбираемо и лесно достъпно за масовия клиент. В условията на силна конкуренция, не можете да си позволите да пренебрегвате и най-малкия детайл, който би могъл да ви даде предимство в онлайн търговията. Ще успеете, само ако дадете всичко от себе си.