Как да разпознаете неефективния SEO специалист

Как да разпознаете неефективния SEO специалист

Сигурно единственото по-лошо нещо от неефективния SEO експерт, е неефективен специалист, който не осъзнава слабостите си. Всички знаем, че дигиталната среда е постоянно изменяща се, че промените в сърча са ежедневие, и че да си в крак с новостите на търсещите машини е задължително. Именно затова, особено опасно за оптимизаторите е състоянието на “влизане в коловоза”, където ако попаднат, рискуват да изостанат от актуалностите на SEO света. А изгубят ли тренда, това рано или късно ще резултира в неработещи практики, от които може да пострадат бизнеси, за чиито органичен трафик отговарят.

В следващите редове ще споменем някои вредни навици, по които може да бъде разпознат неефективния SEO специалист.


1. Отдава прекалено значение на сухите числа, без да погледне голямата картина

Всеки ден следи различни метрики, които е свикнал да наблюдава. Но понякога зад някое по-слабо число стои обяснение за него, което може да е важно. Типичен пример за това е линк билдингът. Например, при търсене на качествени нови връзки неефективният SEO специалист се концентрира върху DR35+ (Ahrefs) и не обръща внимание на по-малките рейтинги. По този начин може да се изпуснат много добри възможности. Може да бъде пропуснат добър сайт, който просто е нов и още не е набрал сила. Ако се абстрахира от ниското число, да речем DR10, може да отвори сайт с добро съдържание, чийто трафик расте категорично нагоре, и чийто беклинк би имал и стойност и логика. Да не говорим, че има опасност да се случи и друго – да хареса сайт с висок DR, който обаче е тотално нерелевантен и отдавна компрометиран. Затова е важно оптимизаторът да спре да се води само от сухите числа!


2. Не обича да тества и изпробва нови подходи

Почти всичко може да бъде подобрено по някакъв начин. Затова е важно SEO специалистът да е отворен за нови неща и да има желание и готовност да пробва нови подходи или инструменти, които евентуално може да вършат по-добра работа от настоящите. Регулярното провеждане на А/Б тестове може да е от критична важност за някои бизнеси, така че не бива да са оставят нещата на самотек. Най-малкото, защото конкуренцията не спи.


3. Не прави усилие да разбере бизнеса на клиентите си

Това е една от най-честите грешки. В желанието си да печелят колкото може повече, някои SEO специалисти приемат прекалено много проекти, като в бързината не обръщат достатъчно внимание на дейността на сайта, по който ще работят. Вярно, че повечето бизнеси си приличат по целите, които гонят – трафик, лийдове, продажби – но нерядко се случват специфични ниши, на които трябва да се обърне подробно внимание преди да се започне каквато и да е работа. Примерно, ние в Inbound.bg, за да не попадаме в такава ситуация, предпочитаме да работим с по-малко клиенти, но да сме сигурни, че ще предложим нужното внимание и качество, което те заслужават.


4. Мълчи си, когато е несигурен или когато вижда възможност за подобрение

Има агенции, където по такъв начин се управляват служителите, че те нямат смелостта да изкажат мнението си свободно. Това може да е отровно както за вътрефирмената атмосфера, така и за предлаганата клиентска услуга. Далеч по-добре е да се насърчава свободата на словото и да се цени личното професионално мнение на всеки служител. По този начин почти със сигурност ще могат да бъдат разгледани повече от един вариант за действие и ще може да се открои по-правилният. Проактивността трябва да се развива!


5. Няма желание за нови знания

Това е една от основните причини за “влизането в коловоза.” Някои SEO специалисти преминават през обучение (което може и да е наистина обстойно), което създава впечатление у тях, че са готови, и че придобитите знания са напълно достатъчни за работата по всеки един SEO проект. Да, но ако с днешните знания и умения могат да се справят добре с работата през следващите 6 месеца, почти със сигурност тези знания и умения след по-малко от 2 години ще са крайно недостатъчни. Далеч по-продуктивно би било, ако началните обучения на SEO специалистите оставят “малки тайни”, а не казват “всичко”. Тези така наречени “тайни” ще будят любопитството и ще карат обучаващите се да свикват да задават въпроси и да търсят отговори сами. По този начин още отначало, те ще свикнат с основната мисъл, че SEO материята е постоянно развиваща се и знанията им никога не са финални.


6. Опитва да прикрие грешките си

Всички грешим, но ако нямаме смелостта да признаем, когато сме сгрешили, нещата няма никога да се подобрят. Правилата на Google, например, се променят твърде често и почти на всеки оптимизатор му се е случвало да стъпи накриво. Неефективният SEO специалист със сигурност ще допусне голяма грешка рано или късно. По-лошото е, ако поради егото му, или по друга причина, не я признае първо пред себе си, а после пред ръководителя си и клиента. Липсата на кураж в такава ситуация е предпоставка тази грешка да бъде повторена, или да бъдат допуснати и други пропуски в бъдеще. Отговорният SEO експерт ще се поучи, ще положи усилия да оправи нещата и ще продължи с още по-голяма компетентност работата си.


7. Разчита на други хора да го информират за SEO новостите

Всеки SEO професионалист трябва сам да умее да се информира за промените в сферата. Чакайки на някой друг, неефективният SEO експерт само увеличава дистанцията между него и по-компетентните от него. Ако не знае как или не иска да потърси сам актуалната информация за сърча, е невъзможно впоследствие резултатите от работата му да носят ползи за когото и да е. А още по-неловко би било, ако клиент се окаже по-запознат с SEO новините, отколкото специалиста.

Алгоритъмът за търсене на Google се променя ежедневно, като няколко пъти годишно се наблюдават осезаеми ъпдейти. Постоянно се изпробват и подобряват най-различни тактики за придобиване на беклинкове. Джон Мюлер от Google редовно отговаря на въпроси чрез Twitter акаунта си. И посещавайки всекидневно специализираните сайтове, групи и форуми, добрият оптимизатор е винаги в крак с тенденциите. Отвсякъде се виждат само промени, промени, промени. Точно това му е готиното на SEO – никога не е скучно!




Post author

Inbound сертифициран маркетингов експерт. С интерес към белите SEO практики, маркетинга чрез съдържание, както и рекламите в Google и социалните медии.